Gjest Thrillseeker Skrevet 18. desember 2010 #21 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Og der slapp du å dokumentere påstandene dine også! Beleilig! Jeg har dokumentert, les start innlegget. Endret 18. desember 2010 av Thrillseeker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 18. desember 2010 #22 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Det ble bedt om statistikk, og denne statistikken ligger nå også som innledningsvis i begynnelsen av tråden. Her viser det helt klart at fedre vil ha mere samvær med barna. Spørsmålet er hvorfor de ikke slipper til. Det eneste logiske svaret er at mor saboterer. 2.7.2 Bosted og samvær Det er antatt at ca. 25 % av alle barn i alderen 0-18 år lever i andre familieformer enn sammen med sine to foreldre. 3 Tall fra 2004 viste at av disse bodde 82 % fast hos mor, 8 % bodde fast hos far og 10 % hadde delt bosted. Fra 1996 til 2004 har andelen barn med delt bosted økt fra 4 til 10 %. 4 En undersøkelse fra 2004 viste at 97 % av samværsforeldrene hadde hatt samvær eller i det minste kontakt med sitt barn etter samlivsbruddet eller fødselen. 5 Samværsforeldrene ble definert som mødre og fedre som oppga ikke å ha barnet boende hos seg. 6 90 % oppga at de hadde hatt kontakt med barnet det siste året og 79 % den siste måneden. 7 Det månedlige samværet ble gjennomsnittlig beregnet til å være 6,9 dager. Tallet kan synes noe lavt, men inkluderer da også de 21 % av foreldrene som overhodet ikke hadde noe samvær med sitt barn den siste måneden. For øvrig oppga 10 % 1-3 dager med samvær, 25 % oppga 4-7 dager med samvær, 26 % oppga 8-12 dagers samvær, og 17 % oppga minst 13 dagers samvær. 8 Tilsvarende gjennomsnitt var for 2002 6,5 dager, og det ble konkludert med en statistisk signifikant økning i antall rapporterte samværsdager siste måned fra 2002 til 2004. Som det fremgår ovenfor bor de fleste barn fast hos mor etter et samlivsbrudd. I en undersøkelse om samværsfedres situasjon fra 2002 svarte imidlertid 60 % av fedrene at de ønsket en annen fordeling av hvor barnet skal bo enn det foreldrene faktisk praktiserte. 9 Av disse ønsket 12 % å ha barnet boende fast hos seg, 47 % ønsket delt bosted. Samme undersøkelse viste at 62 % av fedrene gjerne skulle hatt mer samvær med barnet, samt at 70 % trodde at barnet ønsket mer samvær. En spørreundersøkelse utført av Synovate/MMI i 2005 viste også at 70 % av de spurte fedrene ønsket seg delt bosted som omsorgsordning ved et eventuelt samlivsbrudd. 10 http://www.regjering....html?id=508170 Endret 18. desember 2010 av Thrillseeker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 18. desember 2010 #23 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Joda, menn har omtrent ingen rettigheter ovenfor barn. Feil Vil kvinnen ha hovedomsorgen for ungen, har menn ingenting de skulle sagt Feil igjen, med unntak av hvis kvinnen er (beviselig) rusmisbruker, voldelig eller fra utlandet. Mannen kan prøve å dra det gjennom rettssystemet, men han vil blø kraftig økonomisk, mens kvinnen vil få gildet sitt dekket. Helt, fullstendig feil og forebannet løgn. Om mannen skulle ta det til retten er det allikevel minimale sjanser for at han får noe større rettigheter ovenfor ungen. Feil igjen. Statistikkene sier at det er ca. 50% sjanse for at far når frem i en rettsak.Gi menn samme rettigheter ovenfor barna, så kan vi begynne å snakke om at de skal ha likt ansvar også. Jeg vil allikevel poengtere at det du sier ikke er noe argument relevant til debatten. Unger blir dumpet i hopetall i søppelspann av mødre, men det betyr ikke at mødre generelt er dårlig egnet til å ta seg av barn. Helt uforståelig setning. Jeg hevder at alle påstandende dine her er usanne. Du kommer med påstandende - du har bevisbyrden. Du har ikke belegg for det du hevder - ergo vet du ikke bedre, eller så lyver du. Jeg har dokumentert, les start innlegget. Jeg kan ikke se at du har dokumentert noe som helst av det som påpekes som direkte feil i innlegget jeg har sitert over. Du kommer med en hel haug med svada, og når noen er uenig eller ber deg dokumentere på skikkelig vis har du ikke annet å komme med enn barnslige hersketeknikker. Jeg går ut ifra at du personlig har endel negative erfaringer som farger ditt syn på saken? I så fall er de dessverre fullstendig irelevant her. Endret 18. desember 2010 av Bodillen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 18. desember 2010 #24 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Jeg kan ikke se at du har dokumentert noe som helst av det som påpekes som direkte feil i innlegget jeg har sitert over. Du kommer med en hel haug med svada, og når noen er uenig eller ber deg dokumentere på skikkelig vis har du ikke annet å komme med enn barnslige hersketeknikker. Jeg går ut ifra at du personlig har endel negative erfaringer som farger ditt syn på saken? I så fall er de dessverre fullstendig irelevant her. Endret 18. desember 2010 av Thrillseeker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #25 Del Skrevet 18. desember 2010 jeg tror de i utgangspunktet kan være like flinke til å ta seg av barn, men en ting oftere kvinner "får" når de blir foreldre enn menn er det ekstreme beskyttelseinstinktet, har ennå ikke sett dette som en refleks hos menn. de finnes nok men ikke ramla over en ennå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 18. desember 2010 #26 Del Skrevet 18. desember 2010 jeg tror de i utgangspunktet kan være like flinke til å ta seg av barn, men en ting oftere kvinner "får" når de blir foreldre enn menn er det ekstreme beskyttelseinstinktet, har ennå ikke sett dette som en refleks hos menn. de finnes nok men ikke ramla over en ennå Det kan være en bra og dårlig egenskap. Å være overbeskyttendes, slik mange mødre er, kan være skadelig for barnet. Samtidig er det å være for lite beskyttendes ikke bra heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #27 Del Skrevet 18. desember 2010 Det kan være en bra og dårlig egenskap. Å være overbeskyttendes, slik mange mødre er, kan være skadelig for barnet. Samtidig er det å være for lite beskyttendes ikke bra heller. ja, det var detrfor jeg ikke sa noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 18. desember 2010 #28 Del Skrevet 18. desember 2010 ja, det var detrfor jeg ikke sa noe mer Hehe, da er vel det beste kanskje en overbeskyttenes foreldre, og en som er litt for lite beskyttenes, slik at det gjevner seg ut :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 18. desember 2010 #29 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg tror ikke det generelt er slik at menn nødvendigvis er dårligere egnet enn kvinner til å ta seg av barn, men jeg tror de vil måtte jobbe mer for det, både på grunn av en del fysiologiske forskjeller mellom menn og kvinner, men også på grunn av tradisjon. Tradisjonen er bygget på forskjellene mellom menn og kvinner - nemlig det at menn er fysisk sterkere og opprinnelig hadde ansvar for jakt og beskyttelse av familien sin mot farer. Likeledes var kvinnen "matstasjon" og trygghet for barnet, dette fordi hun fra naturens side produserte melk, dessuten var hun fysisk svakere. Naturen skapte en arbeidsfordeling, kan man si. Det er sikkert mye urett som blir begått mot fedre som vil ha mer ansvar for barnet, men det er også mange fedre som ikke er sitt ansvar bevisst og slipper unna med det fordi de er menn og blir forventet mindre av enn kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 18. desember 2010 #30 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Jeg tror ikke det generelt er slik at menn nødvendigvis er dårligere egnet enn kvinner til å ta seg av barn, men jeg tror de vil måtte jobbe mer for det, både på grunn av en del fysiologiske forskjeller mellom menn og kvinner, men også på grunn av tradisjon. Tradisjonen er bygget på forskjellene mellom menn og kvinner - nemlig det at menn er fysisk sterkere og opprinnelig hadde ansvar for jakt og beskyttelse av familien sin mot farer. Likeledes var kvinnen "matstasjon" og trygghet for barnet, dette fordi hun fra naturens side produserte melk, dessuten var hun fysisk svakere. Naturen skapte en arbeidsfordeling, kan man si. Det er sikkert mye urett som blir begått mot fedre som vil ha mer ansvar for barnet, men det er også mange fedre som ikke er sitt ansvar bevisst og slipper unna med det fordi de er menn og blir forventet mindre av enn kvinner. Hele 62% av norges fedre ønsker mere samvær med barnet. Det er de færreste fedre som ikke er sitt ansvar bevisst. At disse fedrene ikke får det av mor, er en annen sak som er mere alvorlig. Endret 18. desember 2010 av Thrillseeker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 18. desember 2010 #31 Del Skrevet 18. desember 2010 Hele 62% av norges fedre ønsker mere samvær med barnet. Det er de færreste fedre som ikke er sitt ansvar bevisst. At disse fedrene ikke får det av mor, er en annen sak som er mere alvorlig. Tja, jeg synes nå det er like alvorlig med fedre som sniker seg unna ansvaret sitt enn mødre som tviholder på barna, jeg da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 18. desember 2010 #32 Del Skrevet 18. desember 2010 Tja, jeg synes nå det er like alvorlig med fedre som sniker seg unna ansvaret sitt enn mødre som tviholder på barna, jeg da. Joda, ikke misforstå, begge deler er like alvorlig. Jeg snakker om omfanget av mødre som nekter fedre mere samvær med barna sine, og her er tallene ekstremt store. 62% av fedrene vil ha mere samvær, 8% har hele og fulle ansvaret for ungen, og 10% har delt bosted. Dette utgjør ca. at 90% av fedrene tar ansvar (selvfølgelig kan det diskuteres), men et grovt anslag vil bli noe slikt. Dvs. at 10% av fedrene ikke tar ansvar eller ikke er kompitabel grunnet død/sykdom. 62% av alle fedrene nektes derimot ytterligere samvær. Hva er det største problemet her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 18. desember 2010 #33 Del Skrevet 18. desember 2010 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 19. desember 2010 #34 Del Skrevet 19. desember 2010 Joda, ikke misforstå, begge deler er like alvorlig. Jeg snakker om omfanget av mødre som nekter fedre mere samvær med barna sine, og her er tallene ekstremt store. 62% av fedrene vil ha mere samvær, 8% har hele og fulle ansvaret for ungen, og 10% har delt bosted. Dette utgjør ca. at 90% av fedrene tar ansvar (selvfølgelig kan det diskuteres), men et grovt anslag vil bli noe slikt. Dvs. at 10% av fedrene ikke tar ansvar eller ikke er kompitabel grunnet død/sykdom. 62% av alle fedrene nektes derimot ytterligere samvær. Hva er det største problemet her? Du må lære deg å lese forskning hvis du har tenkt å bruke det som skyts i en diskusjon. I den undersøkelsen du viser til, ble fedrene spurt om de ideelt sett kunne tenke seg mer samvær - og det var den ganske mange som svarte ja til. Årsaken til at disse over 60% ikke hadde mer samvær, var adskillig mer sammensatt enn at det var mødrene som nektet dem det. Du leser statistikk og forskningslitteratur som fanden leser bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ferdig Skrevet 19. desember 2010 #35 Del Skrevet 19. desember 2010 er mor bedre omsorgsperson enn far? nei, ikke som en regel. Det finnes mødre som alldri skulle hatt barn og fedre som burde ha hovedomsorgen i forhold til mor, det er også omvendt så klart. jeg trur ikke mødre, som en regel, er bedre når barnet er over ca 1 år, men det kommer så klart ann på personen. men at enkelte mødre klamrer seg fast til barnet selvom kansje far ville gjort en bedre jobb trur jeg skjer, akkurat som at enkelte fedre ikke tar det ansvaret de burde gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rabadamtimtim Skrevet 19. desember 2010 #36 Del Skrevet 19. desember 2010 menn mangler empati og følese liv til og kunne ha ansvar for barn. Det er barne mshandling og la menn være eneomsorger!! mange menn vil finne ny kone og la henne ta over ansvaret for de orker ikke selv eller vil ikke, dette er mer normalt enn det er unormal!! menn skal forsørge og hjelpe mor også etter samlivsbrud og ikke være i veien for mor og barns gode liv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2010 #37 Del Skrevet 20. desember 2010 Er kvinner bedre omsorgspersoner enn menn; JA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 20. desember 2010 #38 Del Skrevet 20. desember 2010 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. desember 2010 #39 Del Skrevet 20. desember 2010 fordi menn kan bare stikke av! Ja de Kan sikkert. men det er forskjell på å kunne gjøre noe og å ønske å gjøre det? Tror de fleste menn ønsker å være der for ungene sine. Alle menn skal ikke straffes bare fordi noen få menn er drittsekker som stikker av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. desember 2010 #40 Del Skrevet 20. desember 2010 Det er synd det er sånn. men du overdriver jo litt her da. Men jeg synes de har godt av det når så mange menn ikke gidder å ta ansvar. Det er blitt ganske vanlig. kansje derfor ting er som det er.,,, Eller kanskje det er fordi de har så få rettigheter at menn tenker det ikke er noe vits, derfor gidder de ikke å prøve 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå