Gå til innhold

Drikke alkohol hver helg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man drikker hver eneste helg, både fredag og lørdag, og ikke klarer å stoppe å drikke før man er snydens. Er man da alkoholiker?

Det holder ikke med et glass rødvin, men det går ned såpass mye at det røres en del.

Jeg lever med en mann, som drikker seg full hver eneste helg og jeg kjenner det er slitsomt at det alltid skal drikkes til det stupes. Og jeg bekymrer meg for dette. Men hva kan jeg gjøre med dette? Jeg bekymrer meg en del. Er snakk om en voksen mann, som har holdt på slik i årevis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,ja hva kan jeg si,gjorde det samme i ungdomstiden men da var det jo på fest.drikker han hjemme med en gang han kommer fra jobb og sitter hjemme alene å drikker? Da er det vel ett problem.Jeg drakk for at det var fest som trakk meg ut.Sjedde det ingenting så gadd jeg ikke drikke.Har mange kamerater som har gjort detta i årevis men går på jobb på mandagen og da ser jeg ingen alkoholikere i de.

Gjest annenanonym
Skrevet

Hei, anonym bruker.

Jeg satt og søkte på internett og vurderte å skrive en lignende tråd, og så fant jeg det du har skrevet. Ok at jeg henger meg på tråden din? Jeg har også en samboer som drikker hver helg. Ofte har det vært til han blir veldig full. Jeg tror han prøver å begrense det litt, men likevel forandrer han personlighet veldig. Det blir dårlig stemning, jeg blir trist, går ikke lenger an å snakke sammen skikkelig / han holder ikke tråden i samtalen, han vil veldig ofte ut når det er tomt for øl hjemme (det er oftest bare øl) og insisterer da veldig sterkt selv om jeg f eks skal på jobb eller er sjuk eller lignende. Jeg orker ikke ut lenger, etter å ha støtta han hjem mange ganger. Deretter sover han hele neste dag og sier at det ikke er noe spesielt å stå opp til - at jeg får komme med forslag til ting vi kan gjøre... Den første tida vi var sammen opplevde jeg situasjoner jeg syns var vanskelig, men sa ikke fra så tydelig. Etterhvert har det blitt et tema jeg tar opp mer, men jeg opplever ikke å få noe respons fra han. Han ser det helt klart ikke som et problem. hvis jeg på mer generell basis sier at det hadde vært nyttig for MEG om vi kunne snakke med en psykolog / familieterapeut så sier han at det ikke er noe for han.

Jeg er veldig i villrede. Jeg vil være sammen med han. Det er helt klart. Han sier han søker "avkobling" fra stress osv. Jeg har store drømmer om barn og familieliv. Selv om han kanskje begrenser drikkinga mer enn før (begrense kan fremdeles være rundt 10 halvlitersbokser hjemme en kveld) så syns jeg fort han forandrer seg, og merker at jeg blir reservert og forandra også. Vi har det kjempefint sammen på hverdager, syns jeg, men det har nesten blitt sånn at alle vonde minner med drikking gjør at jeg ikke gleder meg til helgene lenger, eller til jul, ferie osv.

Dette ble mye om meg. Hadde vært fint å høre mer om situasjonen hos deg også, anonym bruker.

Rart at jeg fant akkurat et slik innlegg som jeg lette etter / hadde i tankene selv - skrevet på samme dag...

Sender deg en god tanke.

Skrevet

TS her

Ja bare heng deg på denne tråden. Jo flere vi er i samme situasjon jo lettere blir det for oss å se hva som egentlig skjer.

Min samboer blir heldigvis bare søt i fylla. Men han kaver og styrer noe voldsomt. Får masse gode ideer, som også skader han (kræsjer i ting og snubler osv) Han har hatt en tøff oppvekst, men jeg synes han er såpass voksen nå at han ikke kan unskylde livet sitt pga dette lengre (vi er begge ca 40 år).

Han jobber og stiller alltid opp på hverdagen. Alltid der for alle og enhver. Bare snille gutten.

Men det er ikke noe gøy å "miste" han vær helg pga alkoholen. Selv liker jeg å ta meg et glass rødvin og være fornøyd med dette. Gøy med en fest i ny og ne også. Men ikke fyll for å fylle.

Han sier selv han vil roe ned og at det har blitt vel mye, men hva skjer så fort han har en ølboks i hånda? Jo han mister helt hue og MÅ ha mer. Mye mer. Så mye at han stuper...

Skrevet

Hadde ALDRI basert noe som helst på en partner som måtte drikke HVER helg, de har ett alkoholproblem og trenger hjelp.

Gjest annenanonym
Skrevet

Hei igjen.

Jeg syns også det hjelper å lese andre historier for å få litt perspektiv på hva som egentlig skjer. Lurer på om det er lett å unnskylde slik drikking med ting utenfor seg selv. Jeg kjenner i alle fall igjen den. Det er alltid en grunn til at han ønsker å bli full der og da, eller at det bare blir sånn pga stress, jobb, andre ting.

Godt at mannen din er så snill. Min er også det, men jeg syns han skifter personlighet veldig ved drikking. Ikke at han blir slem, men helt i sin egen verden - virker litt likegyldig til alt på et eller anna stadie.

Kjenner også godt igjen det med at en øl fort blir til flere, selv om det egentlig ikke var planen. Jeg har i utgangspunktet heller ikke noe imot alkohol - både øl til maten eller en eller annen anledning, eller det å ta en fest innimellom. Men jeg føler at det forholdet til alkohol har blitt mye mer anstrengt.

TS, hvordan takler han å snakke om det? Hvordan opplever du helgene når situasjonen er slik? Blir du sliten / gruer deg / sitter alene og tenker mye? Eller er det mer tanker som dukker opp innimellom?

Jeg tror jeg dytta det mer unna før, men nå har det bare blitt sånn at jeg syns det er veldig anstrengt når det drikkes. Merker at jeg endrer meg selv, og blir litt sur på meg selv for at jeg blir mer tverr / lukka / avvisende.

Skrevet

Jeg lurer litt på om denne personen kanskje rett og slett ikke vet hva annet han kan gjøre for å ha det gøy? Tror det er mange nordmenn som ser på det å drikke seg dritings hver helg som en fritidsaktivitet. Jeg var slik tidligere, men vokste fra det heldigvis. Har han mange venner som gjør det samme?

• Liker 1
Skrevet

TS her

Han har alltid noen å drikke med hver helg. Ellers bare drikker han på egenhånd. Han har holdt på slik i all tid... så jeg tror ikke det er lett å bryte dette mønsteret.

Jeg har sagt at etter jul, så skal det roes ned. Vært mye før jul med mye selskapeligheter. Jeg sier til han at jeg er redd han skal skade seg og derfor vil at han skal roe seg ned. Han ser den (bedre å si det på den måten, enn å beskylde han for å være alkoholiker)

Så får vi se hva som skjer videre. Edru er han stille og rolig av seg. Full er han kongen på festen. Han vet nok ikke hvordan han skal komme ut av skallet sitt uten alkohol nei.

Skrevet

Om man ikke klarer å stoppe, begrense seg, og dette skjer både fredag og lørdag så fort man har mulighet så tror jeg det kan være farlig. Mange opplever kanskje dette i sommermånedene. Det blir mye utepils, eller en pils eller to på balkongen mens man leser en bok osv, og at man da kan få litt abstinenser hvis man ikke tar seg en pils.

Man har også de som nedover i Europa i sør tar 1 glass vin hver dag. Det er normalt der.

Saken er som du sier, drekking. Det å ikke klare å ha kontrollen og stoppe når ting er greit, men bare må drikke mer. Bra at du ikke overser problemet, selv om man ikke har erfaring med hvordan man kan ta det opp. Alle kan utvikle drikkeproblemer, og jeg kjenner meg litt igjen i det at man er komfortabel der, og sjenert uten.

Håper dere får ei fin juletid iallefall :)

Gjest annenanonym
Skrevet

Hei igjen. Ville bare sende en tanke i denne tråden... Som deg, TS, prøver jeg å fokusere på at han slår seg, glemmer lys, gjør mye rart. Men noen ganger er jeg ikke så tålmodig, og sier fra at jeg syns det er synd det skal bli sånn og at jeg rett og slett gruer meg mye og har det mye vondt pga drikking.

God jul. Håper det går bra hos dere.

Skrevet

TS her

Snakket om dette igjen med han igår og han innrømmer at han mister kontrollen. At han egentlig ikke liker dette og at han gjerne vil ta det mer med ro selv. Han er sliten. Men det hjelper jo ikke at vennene hans girer han opp til å drikke heller. Så jeg vurderer en spritfri nyttårsaften her. INGEN får lov til å drikke sprit. Da får de gå et annet sted. Det er nemlig slik at folk renner ned dørene her i helgene, for her er det alltid fest og moro. Og er det ikke det, så lager de det.

Men som sagt blir kjæresten og sliten av dette livet. Og han vet jeg drar på dagen om han ikke skjerper seg. Han er livredd for at jeg skal dra.

Skrevet

TS her

Misstenker han for å gjemme sprit på låven nå...Han hadde vært på polet idag bare for å kjøpe en halv flaske konjakk til en venn. Ja særlig han drar helt dit kun for det. Så om han drikker sprit på nyttårsaften så stikker jeg... om jeg klarer. Men han vet jeg vil stikke om han drikker sprit (brun sprit uten blandevann...skummelt) Jeg er jo veldig glad i han og kan ikke se for meg hverdagen uten. Men helgene uten hadde jeg fint klart. Pokker ta den forbanna alkoholen :-(

Skrevet

TS her

Han har alltid noen å drikke med hver helg. Ellers bare drikker han på egenhånd. Han har holdt på slik i all tid... så jeg tror ikke det er lett å bryte dette mønsteret.

Jeg har sagt at etter jul, så skal det roes ned. Vært mye før jul med mye selskapeligheter. Jeg sier til han at jeg er redd han skal skade seg og derfor vil at han skal roe seg ned. Han ser den (bedre å si det på den måten, enn å beskylde han for å være alkoholiker)

Så får vi se hva som skjer videre. Edru er han stille og rolig av seg. Full er han kongen på festen. Han vet nok ikke hvordan han skal komme ut av skallet sitt uten alkohol nei.

dette er noen av flere tegn på at man har et alkoholproblem, ja.

et annet klart tegn er at omgivelsene begynner å reagere - da har det ofte gått fra å være et problem til å bli en lidelse, nemlig alkoholisme.

noen drikker litt hver dag, andre drikker bare i perioder. mange av disse har normale jobber og familieliv.

han bør ta kontakt med sin fastlege som nok vil fortelle ham at dette er SVÆRT skadelig.

jeg vil ikke skremme deg, men man kan faktisk dø av å drikke kun øl, og man trenger ikke drikke hele tiden døgnet rundt.

de aller, aller fleste(om ikke alle) lyver også om mengden, de drikker gjerne langt mer enn hva de viser andre.

dette er bokstavelig talt livsfarlig for helsen - og han burde absolutt få hjelp, og delta på AA møter.

han kan enten gjøre det nå som dere to fortsatt har det bra, eller han kan vente til han har drukket seg fra familie, jobb og venner. han må uansett ta det valget selv, ingen andre kan gjøre det for ham.

Gjest annenanonym
Skrevet

Hei TS. Så vondt at det er sånn i jula. Her har det vært ganske rolig pga forkjølelse osv.

Det høres jo ut som han skjønner at du reagerer, men likevel er det DU som må sette ned foten - ikke han. Håper det går bra i morra. Kommer til å sende deg noen tanker.

Gjest annenanonym
Skrevet

Hei igjen. Temaet med nyttårsfyll kom opp her også, da han drakk noen øl i går og jeg ba han om å drikke rolig. Jeg blir klandra for å være kjedelig, og han savner store fylleslag med venner virker det som. Jeg har festa mye tidligere (stort sett med grei kontroll og uten å skifte personlighet helt), men sier at jeg har dempa det veldig fordi han blir så vill. Jeg tror han syns jeg er urimelig og blåser småting opp til noe stort. På et stadie satt han og nesten bestilte togbillett til andre steder i landet der han vet det blir fest i kveld, og mente at alt var bedre enn å kjede seg med meg... Det er så vondt at det er sånn. Jeg merker at jeg blir sur og kjedelig selv, men føler det er festinga som gjør at jeg blir sånn.

Skrevet

Hei igjen. Temaet med nyttårsfyll kom opp her også, da han drakk noen øl i går og jeg ba han om å drikke rolig. Jeg blir klandra for å være kjedelig, og han savner store fylleslag med venner virker det som. Jeg har festa mye tidligere (stort sett med grei kontroll og uten å skifte personlighet helt), men sier at jeg har dempa det veldig fordi han blir så vill. Jeg tror han syns jeg er urimelig og blåser småting opp til noe stort. På et stadie satt han og nesten bestilte togbillett til andre steder i landet der han vet det blir fest i kveld, og mente at alt var bedre enn å kjede seg med meg... Det er så vondt at det er sånn. Jeg merker at jeg blir sur og kjedelig selv, men føler det er festinga som gjør at jeg blir sånn.

jeg som skrev over her ifht tegn på alkoholisme.

Hør nå her: jeg som skriver dette har MYE erfaring med avhengighet og rusmisbruk.

Har vokst opp med rusmisbrukende foreldre, har svigerfamilie hvor flere har dødd av alkoholisme(hvorav den ene klarte å skjule alt for hele familien og kun drakk øl....) - har mange i familie med avhengighetproblemer - jeg har gått i samtaler på en av landets mest anerkjente klinikker for rusavhengighet - jeg kjenner MANGE tidligere alkoholikere og rusavhengige(og pårørende), og jeg har en relativt god oversikt over både forskning på temaet, samt hvordan dette faktisk virker på mennesker.

Jeg har debattert temaet mang en gang både med tidligere rusavhengige, pårærende og forskere på temaet.

Og når det kommer til det jeg skal si nå er de alle samstemte:

Det er et par feil i svarene du får av andre her(og du vil få FULL støtte av enhver tidligere avhengig og fagperson), og en av de viktigste er setningen om at "det er DU som må sette ned foten".

Nei.

Det er HAN som må sette ned foten. det er kun han som kan slutte å drikke, og enhver person som kjenner avhengighet vet hva jeg mener med dette.

Md avhengighet kommer også medavhengighet - og dette handler om deg og din atferd.

Det er så mye å fortelle om dette, og det er umulig å forstå det før man har levd lenge nok i det - og klarer se det utenfra.

Jeg anbefaler deg å lese litteratur på emnet, og jeg lover deg: du vil finne mange likhetstegn, kjenne igjen masse av hans argumentasjon, deres problemer - og ikke minst innse at du er maktesløs i dette.

Det er så enkelt og så vanskelig, og for å si det brutalt; å snakke om det her inne hjelper kanskje deg litt - men det hjelper ikke hans tynnslitte lever og kroppsfunksjoner som ødelegges for hver dag han drikker mer.

Det hjelper heller ikke deres forhold, for er det en ting du vil lære så er det følgende: Alkoholen vil ALLTID være nr 1.

Og dette får du bekreftet ved at dere i det hele tatt har en diskusjon om hyppig drikking - og at han faktisk vurderer å forandre planer slik at han kan drikke.

Skjønner du? har styrer sine planer, og sitt liv - og sitt forhold på grunn av alkohol.

Det sier MYE om hvor stor kontroll dette har over livet hans, og ingens kjærlighet - selv ikke barn, er nok for å bryte inn.

KUN han kan gjøre det.

Du vil aldri vinne, Alkoholen har vunnet allerede slik jeg ser det, og hverken ditt håp eller hans bortforklaringer kan forandre det.

Han må forandre det selv - med profesjonell hjelp(ta kontakt med fastlege, komme inn i rehab), og du må bestemme deg for hva du skal gjøre om han ikke selv tar dette valget.

Husk: han har allerede begynt å la alkoholen styre sine valg. Det betyr at det har gått mye lengre enn du tror.

• Liker 1
Skrevet

TS her

Takk for et grundig svar. Det var vel egentlig slik jeg fryktet. At jeg kommer på andreplass her. Og det er slik det føles også.

Ja jeg vet jeg selv må ta en standpunkt. Men fy søren så vanskelig. Han er den perfekte mann - når han ikke har flaska i hånda.

Vennene hans peser han jo også på dette "ta vare på henne" sier de til han og til meg hvisker de "pass på han når flaska kommer frem"...

Skrevet

Hei. Det er jeg som er annen anonym bruker som kjenner meg mye igjen og som også har fortalt mye i denne tråden. Jeg ble sitert i det lange innlegget over, men jeg tror kanskje det var TS du skrev til. Jeg ser også at jeg har uttrykt meg dumt i et av svarene mine. Jeg mener selvsagt at det er helt galt at det er HUN som må sette ned foten med drikking. Jeg kjenner meg så veldig igjen i det og syns det er så feil. JEg har fortalt samboer mange ganger hvor ofte jeg blir såra, hvor ofte det blir dårlig stemning osv i fylla, men likevel er det JEG som maser neste gang også om å ta det med ro. Det var det jeg mente med at han virker å forstå hva som skjer men likevel er det hun som må sette ned foten. VEt ikke om jeg fikk det fram tydelig nå, men jeg syns det er en håpløs situasjon.

Takk til du som skriver for mye nyttig informasjon. Jeg krysser fingrene for TS og andre som kanskje gruer seg for i kveld. Jeg prøver å si hjemme at JEG trenger hjelp med tanke på alkohol, og han har bare nekta. Plutselig kom det fram at han er redd for å få navnet sitt i et register i forhold til framtidige arbeidsgivere osv.

Skrevet

TS her

JEG må sette ned foten for egen fremtid ihvertfall. Jeg kan ikke bestemme hvordan han vil leve livet sitt, men jeg kan bestemme meg for om jeg vil leve slik eller ikke...

Nå har han holdt på å låven i to timer. Mye å pusle med må vite... og snøvler mer og mer men prøver å late som han er edru:-(

Til gjesten - du får vel nesten sette ned foten for egen del også. Bestemme over eget liv. Selv om hverdagen er OK, så er det kanskje ikke nok i lengden? Jeg vet ikke selv, så kan ikke gi deg noe konkret svar heller. Men ja man er sin egen lykkes smed - hvor nå en det bringer oss.

Gjest annengjest
Skrevet

Hei. Hvordan gikk det i går, ts?

Her har det gått greit - han drakk en del men stod på beina, liksom...

Må nok finne ut av ting jeg også. Han hadde en periode uten, og sa selv at det var fint å mestre det. Jeg kommer i konflikt med meg selv - om jeg vil fjerne den delen av han, om jeg skal ta bort alt han syns er morro. Jeg skulle jo bare ønske det gikk an å ta et par øl en gang, uten å tømme kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...