Gå til innhold

Barn på lavkarbo

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sa jo nettopp at jeg var enig med deg...

- men hva er egentlig galt med lavkarbo? Mindre sukker/raske karbohydrater, spise sunne proteiner, mer grønnsaker, og grove meltyper. Det høres rimelig mye mer sunt ut enn det som er vanlig hos mange i dag iallfall. Jeg tror ikke familien hadde hatt vondt av det.

Jepp, det er det... Men det innebærer å gå bort fra våre godt innarbeidede vaner som vi har fått inn med morsmelken, og det er skuuuuummelt.... :roll:

Lavkarboere må bytte ut energikilden karbohydrater med noe annet. Og den beste og enkleste måten å gjøre det på, er å spise mer fett og proteiner. Man fokuserer da på "ren mat", altså naturprodukter fremfor syntetisk fett. Nei, det er ikke sunt å kombinere meierismør, fløte og bacon med et vanlig karbo-kosthold, og ja du vil bli feit av det.

Men når man kutter ut karbene, så trenger kroppen dette får å ha et sted å hente energi fra, for å unngå at man forbrenner muskelmassen, det bidrar til vektnedgang osv. Men fett er så skummelt at det går ikke inn hos de som er helt anti.

For å si det på en annen måte; Jeg diskuterte med en som jobber for et firma som hadde gått nedenom og hjem hvis alle begynte på lavkarbo. Da jeg brukte argumentet "rene produkter", så reagerte han med hånlatter og svaret "herregud, tror du fløte kommer rett fra kua da, eller?" Eeeeh... Ja? I like stor grad som lettmelk gjør det... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med fastlegen min og forhørt meg om konsekvenser et såpass variabelt kosthold kan få for ungene.

Selv lever jeg på minimalt av karbohydrater, men både mann og unger får karbohydrater likevel. Men 90 % av de raske karbene er byttet ut her i huset, og erstattet med andre varer og vaner. Kunne aldri tenke meg å sette ungene på samme diett som meg selv, da hadde de ikke fått i seg nok av det de trenger for vokseperiodene sine :)

Skrevet (endret)

Ketose brukes blant annet til å behandle epilepsi og det er ingen far forbundet med barn og ketose, man spiser sunn, ren mat, riktig fett og god protein som er viktig for en kropp i vekst.

Øh ... Sakset fra Doktor Online:

Det meste av studier gjort på denne formen ketose tar for seg en ketogen diett lav på karbohydrater og rik på fett i behandlingen av epilepsi hos barn. En slik diett er siste utvei i slik behandling og kan benyttes når all annen terapi feiler. Dietten kan ofte avsluttes etter 1-3 år. Omtrent 30-50% av barna som settes på denne dietten har god nytte av den for å kontrollere epilepsien. Å leve på en ketogen diett er ofte en stor psykisk og fysisk påkjenning for disse barna (og foreldre!), men alternativet med ukontrollert epilepsi er mindre ønskelig. Barn på ketogene dietter har en høyere forekomst av nyresten enn barn generelt. Det har også blitt rapportert om forstoppelse, uttørring, vekst-stagnasjon og hjerte-komplikasjoner fra studier.

Så det du sier er feil.

Endret av litle_my

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...