Gå til innhold

Barn på lavkarbo

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og sist men ikke minst: når barna er slappe betyr det at de ikke spiser nok karbohydrater i forhold til sin aktivitet for denne stemoren mener vel ikke for ramme alvor at barna skal slanke seg?

Som nevnt lenger opp er de nok slappe fordi de er i en "avvenningsfase". Når man er vant til å spise karbohydrater, for å så kutte de helt ut kan man oppleve abstinenser i form av slapphet, hodepine, humørsvingninger o.l.

Dette er tull! Lavkarbo er alt fra 130 gram karbohydrat hver dag til 0. Fedon er lavkarbo, Skaldemann GIO er lavkarbo og alt midt i mellom er lavkarbo.

Jeg mener å ha lest at "øvre grense" er 150 kh om dagen, men poenget er jo det samme: At "lavkarbo" ikke er å ekskludere karbohydratene totalt fra kostholdet.

TS, jeg er enig i at det er grunn til å stille seg skeptisk til å hoppe mellom to typer kosthold på denne måten. Spesielt ville jeg vært bekymret for datteren din, siden hun bekymrer seg for kropp og vekt etter å ha vært vitne til at stemamma spiser "annerledes". Det koster ikke noe ekstra energi for din eksmann å putte en pakke knekkebrød og en pakke ris i handlekurven. At de ikke får godis får vel være pappas valg, dette tar ikke barna noe skade av i alle fall.

Jeg ville også stilt meg skeptisk til soyaprodukter, spesielt dersom soyamelk blir brukt som tørstedrikk. Det er en del forskning som viser at soyaprodukter inneholder en del østrogenlignende stoffer som påvirker menneskene som får det i seg. Kjenner fler som har fortalt om at de opplever melkespreng i brystene uten at de er gravide, f.eks.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest 4-barnsmor
Skrevet

Synes absolutt du bør forhøre deg med en lege, kostholdsekspert angående dette.

Høres ut som du liker din ex-manns samboer ellers, så prøv å få tatt en ordentlig prat med henne angående dine bekymringer angående maten.

Barn skal ikke på slankekur, og det at din datter har blitt tynnere i det siste er absolutt noe du bør følge med på. Skummelt i den alderen der at de blir altfor opptatt av mat og slanking. Bedre å ha noen kilo for mye enn å utvikle spiseforstyrrelse.

Jeg har selv fulgt ketolysedietten med stor vektnedgang og jeg vet at det er en diett som funker, men jeg ville aldri drømt om å sette 12 åringen min på den samme dietten.

Skulle barn trenge hjelp til å gå ned i vekt må det alltid være i samråd med lege.

Skrevet

Rent praktisk så kan man teste om man får såpass lite karbohydrater at kroppen begynner å reagere på det ved å tisse på en ketostix, fås på apoteket. Denne skal IKKE gi noe utslag hos sunne mennesker, med mindre man med vilje har gått inn såkalt kostholdsindusert ketose, eller "nullkarbo".

Men du må nok snakke med dem og forsikre deg om at ungene får et minimum av karbohydrater i kosten der borte.

Å tvinge unger til et lavkarbokosthold er ille nok i seg selv, men når det i tillegg blir ukonsekvent ved at de er der bare en uke av gangen, blir det direkte uansvarlig.

Skrevet

Dette er tull! Lavkarbo er alt fra 130 gram karbohydrat hver dag til 0. Fedon er lavkarbo, Skaldemann GIO er lavkarbo og alt midt i mellom er lavkarbo.

Det stemmer ikke!

Medisinsk sett har man et lavkarbo-kosthold når man inntar mindre enn 3 gram karbohydrater pr kg kroppsvekt.

For et barn på 25 kg, vil det da ha et lavkarbo-kosthold om det inntar mindre enn 75 g karbohydrater pr dag.

Gjest kvinnerkvinner
Skrevet

Det stemmer ikke!

Medisinsk sett har man et lavkarbo-kosthold når man inntar mindre enn 3 gram karbohydrater pr kg kroppsvekt.

For et barn på 25 kg, vil det da ha et lavkarbo-kosthold om det inntar mindre enn 75 g karbohydrater pr dag.

Hvor finner du dokumentasjon på det? Det er jeg veldig interessert i å lese om :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Det blir hyggelig for disse barna når de blir mentalt retardert av at hjernen deres har fått for lite glucose i oppveksten pga en crazy stemor... Fordi hun vil være tynn skal de bli mindre intelligente enn de kunne ha vært, liksom... Flott! :ironi:

• Liker 2
Skrevet

Holder meg laaaaangt unna å prøve å diskutere lavkarbo meg kg'ere! :)

Men vil si at enten man er for eller mot, tror jeg man kan være enig i at å veksle slik i kosten er et slit for kroppen. Det vet også alle med innsikt i ketogen kost.

Snakk med stemor og far, og spør om de kan servere speltbrød og -pasta til barna.

Dessuten inneholder 100gr FP pommes frites bare 21 gr, så din sønn kan sikkert bruke det som argument til hysterikeren hvis han vil ha det en lørdag!;)

Jeg er mer bekymret over at stemor setter et eksempel om at utseende er så viktig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal ta dette opp med barnas far. At hans samboer velger å leve på ekstrem lavkarbo er hennes valg. Hun skal ikke ta valget for barna. Spesielt viktig er det å ta fatt i dette nå pga din datter, høres ut som om hun har fått et helt forvrengt syn på både mat og eget selvbilde.

Jeg anser meg ikke som noen lavkarbo fanatiker, men jeg lever på et kosthold med lite raske karbohydrater. Jeg spiser f.eks ikke brød, potet, ris etc. De aller fleste måltidene i mitt hjem er lavkarbo måltid; med rent kjøtt , fugl eller fisk og grønnsaker. Men, barna mine får potet til middagen (hvis det passer med maten), de får brød til frokost og de får pålegg som ikke akkurat sorterer under lavkarbo. Det viktigste er at de har et sunt og variert kosthold og hvor mengden sukker og mettet fett er redusert.

• Liker 1
Skrevet

det er ikke så rart når kroppen ikke har behov for brød, sukker,ris, pasta og potet.

...og da har du selvfølgelig tatt med i beregnignen at bl.a. magen vår trenger fiber for å fungere optimalt og at det er en direkte link mellom for lavt fiberinntak og en god del mage- og tarmsykdommer? Fiber får man jo ikke i seg av hvit ris og sukker, men grove brødprodukter og fullkornspasta er sunt (ikke sundt - "sund" er det samme som en vik, eller kan også bety ødelagt) og har faktisk stoffer kroppen kan nyttegjøre seg.

Mange lavkarbodietter kutter også ut melkeprodukter pga melkesukker eller fordi det ikke er "steinalderkost" - dette er særdeles ugunstig for barn. De er fortsatt i vekst, og skjelettet deres trenger kalsium for å vokse skikkelig.

• Liker 1
Skrevet

...og da har du selvfølgelig tatt med i beregnignen at bl.a. magen vår trenger fiber for å fungere optimalt og at det er en direkte link mellom for lavt fiberinntak og en god del mage- og tarmsykdommer? Fiber får man jo ikke i seg av hvit ris og sukker, men grove brødprodukter og fullkornspasta er sunt (ikke sundt - "sund" er det samme som en vik, eller kan også bety ødelagt) og har faktisk stoffer kroppen kan nyttegjøre seg.

Mange lavkarbodietter kutter også ut melkeprodukter pga melkesukker eller fordi det ikke er "steinalderkost" - dette er særdeles ugunstig for barn. De er fortsatt i vekst, og skjelettet deres trenger kalsium for å vokse skikkelig.

Barn kan få kalsium gjennom annet enn melkeprodukter, så selv om man kutter ut melk, betyr ikke det at man får benskjøre barn.

Hva slag mage-tarmsykdommer har sammenheng med mangel på fiberinntak? Jeg er bare nysgjerrig.

Fiber kan man også få gjennom andre ting enn brød og pasta.

(pst: Når man påpeker andres skrivefeil, bør man sjekke at man ikke har noen selv ;-)

• Liker 1
Skrevet

Man skal spise jævlig mange brokkolistilker før man får i seg i nærheten av like mye kalsium som av forholdsvis få melkeprodukter.

Skrevet

Man skal spise jævlig mange brokkolistilker før man får i seg i nærheten av like mye kalsium som av forholdsvis få melkeprodukter.

Stemmer ikke på melk iallfall. Siden kroppen ikke tar opp mye av den kalsiumen i melka.

Uansett, lever man på ketolyse så bør man ta vitaminer/mineraler i tillegg. Men dette vet de som går på ketolyse.

Men, det er overhodet ikke bra å veksle mellom lavkarbo og høykarbo, da man får i seg mye fett den ene uken, og mye karber den andre. Noe som ikke er gunstig.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Barn og tenåringer i vekst skal ikke gå i kostholdsindusert ketose (for vektreduksjon). Punktum.

Her må mor ta en alvorsprat med far, som så må snakke med sin sambo, eller være mann nok til å ta skjeen i egen hånd og lage "skikkelig" mat til barna, mat som inneholder det barna trenger i vokse-prosessen.

Om han er så innhyllet i sin rosa forelskelses sky at han ikke vil høre, eller er så hjernetom at han ikke forstår, så må mor "taue" ham med til legen slik at han får høre sannhetens ord fra legen.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Herregud og fader, mann! Folk som setter BARN på diett er rett og slett DUMME.

Skrevet

Ta en alvorsprat med far, dette er hans ansvar.

La ungene få vanlig melk, grovt brød, pasta og poteter i tillegg til det andre, da er mye gjort.

Skrevet

Det finnes andre ting enn brokkoli det er kalsium i, vet du. Det er litt kalsium i det meste, og mer enn i melk i noe. Og så finnes det noen hendige små piller på glass, hvis man er redd for å få i seg for lite. Man MÅ ikke ha melk for å ikke bli beinskjør.

Skrevet

Herregud og fader, mann! Folk som setter BARN på diett er rett og slett DUMME.

Hvis det er for å slanke dem, er jeg enig. -men det finnes andre grunner for å legge om kostholdet enn slanking.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvis det er for å slanke dem, er jeg enig. -men det finnes andre grunner for å legge om kostholdet enn slanking.

Barn trenger ikke å slanke seg med mindre de i følge lege og foreldrene selv er overvektige og har et dårlig kosthold til å begynne med. Synes disse helsetrendene og lavkarobodiettene som er inn for øyeblikket har negativ påvirking på de aller yngste...

Barn skal spise normalt sunt, ikke følge slaviske regler for hva man kan og ikke kan spise med mindre de er allergiske mot noe -.-

Gah! beklager, men dette er et emne som virkelig irriterer meg. Makan til idiotisk påfunn, altså...

Skrevet

Barn trenger ikke å slanke seg med mindre de i følge lege og foreldrene selv er overvektige og har et dårlig kosthold til å begynne med. Synes disse helsetrendene og lavkarobodiettene som er inn for øyeblikket har negativ påvirking på de aller yngste...

Barn skal spise normalt sunt, ikke følge slaviske regler for hva man kan og ikke kan spise med mindre de er allergiske mot noe -.-

Gah! beklager, men dette er et emne som virkelig irriterer meg. Makan til idiotisk påfunn, altså...

Jeg sa jo nettopp at jeg var enig med deg...

- men hva er egentlig galt med lavkarbo? Mindre sukker/raske karbohydrater, spise sunne proteiner, mer grønnsaker, og grove meltyper. Det høres rimelig mye mer sunt ut enn det som er vanlig hos mange i dag iallfall. Jeg tror ikke familien hadde hatt vondt av det.

• Liker 2
Gjest kroniker
Skrevet

Er du sikker på at stemor/far gjør dette for vektreduksjon da?

Jeg har spist lavkarbo i et par år, rett og slett fordi det gjør godt for meg. Jeg har hatt flere autoimmune sykdommer, men har så og si kuttet ut medisinen etter kostholdsendringer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...