Gjest Kjærsti Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Er en skilt dame med 2 flotte barn. En jente på 13 og en gutt på 10. Har vært skilt fra barnas far i ca 5 år og vi er begge etablert med nye partnere. Har alltid hatt en grei kommunikasjon, mingen krangler om penger eller samvær. Vi har 50/50. Det er bare en ting som bekymrer/plager meg og som far ikke gjør noe med. Han er samboer med en nydelig jente men som er helt lav-karbo junkie. Noe som medfører at barna har ett så å si karbohydrat og sukkerfritt kosthold den ene uken og "normalt" kosthold hos meg den andre uken. Jeg tror ikke dette kan være bra, og synes også at jeg merker forandringer hos barna. Sønnen min er veldig aktiv og spiller både fotball og hockey + at han alltid er ute å sykler, klatrer ol med gutta. Merker at når han kommer hjem fra en uke hos far er han sliten, ukonsentrert, slapp og i dårlig humør. Virker også som har får problemer med fordøyelsen da 2 ca... Han er også "irritert" over kostholdet hos far. Er glad i brød, pasta, ris, poteter m.m. På datteren min merker jeg at hun er blitt svært kroppsfiksert, opptatt av hva all mat inneholder og vil ikke ha karbohydrater her hjemme heller. Om jeg ikke har noe hun kan spise lar hum heller vær å spise... Hun har gått fra å være "normal" til "tynn" men ikke på den syklige siden. Har prøvd å spørre far om de ikke kan ha ris/pasta/poteter ved sidenav det de lager til middag (er ikke så mye jobb å koke det.) Og bare kjøpe inn ett brød og kanskje litt snop i helgene. Far mener at de får spise det de får servert og at det ikke er noe galt med det. Kan forlite om dette, men mener bestemt at et barn i vekst og bevegelse trenger karbohydrater!!! Inspill`???
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Ville ikke gutset på at det er ufarlig i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Dette virker helt sprøtt spør du meg. Barn vokser jo, og bør jo ha alle næringsgruppene! I tillegg er de mer i småaktvitiet hele dagen, og kommer sikkert til å ha mye lavere energi-nivå enn de andre barna. Lite gjennomtenkt!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Ja de trenger som alle andre karbohydrater. Hjernen trenger karbohydrater for å fungere optimalt. Leste for en stund siden at forskning viser at man får dårligere hukommelse av å være på dietter uten karbohydrater. Du får google litt om hjerne og karbohydrater og se om du finner noe du kan bruke som argumentasjon når du snakker med barnefar.
Gjest mor Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 personlig syns jeg det er vanskelig å skulle gjennomføre et slikt kosthold ovenfor barna, nesten litt imponert jeg. Har også en mening om at barn trenger alle næringstoffene, selv karbohydrater. Jeg gir mine barn mye frukt, det er jo karbo.. Men helt ærlig så tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye, kunne vært mye verre. De får jo tilbudet om karbohydrater hos deg, sant? Så de kan velge det! Bedre uten enn kun sukker og junk??! Når de ikke tar vare på barna syns jeg du skal bekymre deg!Tenk om barna dine gikk uten mat eller klær? Slapp av.. Dette behøver ikke være farlig eller uansvarlig. Ang din datter tror jeg det er en fase, snart Jul. Selv hun liker vel og kose seg litt ekstra da? Men om du virkelig skulle bekymre deg, så ta en alvor prat med far eller f.vernkontoret kan gi tips?! Lykke
Mixelite Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Ja de trenger som alle andre karbohydrater. Hjernen trenger karbohydrater for å fungere optimalt. Leste for en stund siden at forskning viser at man får dårligere hukommelse av å være på dietter uten karbohydrater. Du får google litt om hjerne og karbohydrater og se om du finner noe du kan bruke som argumentasjon når du snakker med barnefar. Jeg får dårlig hukommelse av for mye karbohydrater(brød, poteter...). Lavkarbo betyr jo ikke at man _ikke_ skal ha karbohydrater, trodde jeg. Ikke Fedon Lindberg sin linje iallfall. Man skal bare passe på hva slags karbohydrater man inntar. Kan irritasjonen og fordøyelsesproblemet(disse kan vel henge sammen?) skyldes totalt ulike kosthold heller enn mangel på karbohydrater? Det er vel ikke unvanlig at man får litt krøll både her og både der når man legger om kostholdet, og her "legger de om" en gang i uken... 2
Meridian Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 (endret) Jeg tror ikke det skal ha noe å si, så lenge de spiser mye grønnsaker, frukt og bær hver dag, siden grønt, frukt og bær inneholder mye karbohydrater. Det er viktig å spise nok protein og fett ved siden av grønnsakene, og å spise nøtter hver dag. Forresten, alle tror at lavkarbo er når man ikke spiser noe karbohydrater som brød, sukker pasta, ris og potet. Men ved lavkarbo spiser man heller ikke frukt og grønt og bær, siden dette også inneholder karbohydrater. DET vil jeg si er farlig, for frukt, grønt og bær inneholder mye vitaminer, mineraler og sporstoffer i tillegg til karbohydrater. Kostholdet barna dine er jo bare sundt, og jeg kjenner ingen barn, unge eller voksne som har dødd av det enda Jeg vil heller tro at når barna dine har hatt en sunn uke hos far, kommer de til en "usunn" uke hos mor. Når man spiser sundt blir man dårlig når man spiser usundt igjen, det er ikke så rart når kroppen ikke har behov for brød, sukker,ris, pasta og potet. Jeg spiser ikke noe brød, sukker, pasta, ris eller potet, ei heller melk, og jeg har aldri vært så frisk, fin og konsentrert som de 3 siste årene. Jeg lever da fortsatt Endret 18. desember 2010 av meridian
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #8 Skrevet 18. desember 2010 Jeg tror ikke det skal ha noe å si, så lenge de spiser mye grønnsaker, frukt og bær hver dag, siden grønt, frukt og bær inneholder mye karbohydrater. Det er viktig å spise nok protein og fett ved siden av grønnsakene, og å spise nøtter hver dag. Forresten, alle tror at lavkarbo er når man ikke spiser noe karbohydrater som brød, sukker pasta, ris og potet. Men ved lavkarbo spiser man heller ikke frukt og grønt og bær, siden dette også inneholder karbohydrater. DET vil jeg si er farlig, for frukt, grønt og bær inneholder mye vitaminer, mineraler og sporstoffer i tillegg til karbohydrater. Kostholdet barna dine er jo bare sundt, og jeg kjenner ingen barn, unge eller voksne som har dødd av det enda Jeg vil heller tro at når barna dine har hatt en sunn uke hos far, kommer de til en "usunn" uke hos mor. Når man spiser sundt blir man dårlig når man spiser usundt igjen, det er ikke så rart når kroppen ikke har behov for brød, sukker,ris, pasta og potet. Jeg spiser ikke noe brød, sukker, pasta, ris eller potet, ei heller melk, og jeg har aldri vært så frisk, fin og konsentrert som de 3 siste årene. Jeg lever da fortsatt Det er store forskjeller på barn og voksne. De lærde er ikke enige i om det er sunt eller ikke å gå på en streng lavkarbodiett. Siden de veksler sånn hver uke så får de jo i seg karbohydrater annenhver uke, mulig kroppen ikke liker å få to dietter byttet på hele tiden. Men jeg ville vært mer bekymret for det psykiske de blir utsatt for, når voksne sier at karbo er farlig så påvirker det barna. Karbohydrater er ikke farlig, men man skal passe på hva slags karbo man spiser.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #9 Skrevet 18. desember 2010 Lavkarbo kan være så mangt. Er det et rent ketogent kosthold som gjennomføres hos far hadde jeg satt foten ned, samtidig tror jeg nok de aller fleste har godt av å redusere innholdet av karbohydrater i kostholdet sitt. At man har to helt ulike kosthold annenhver uke derimot, tviler jeg på at er bra. Meridan skriver at ved lavkarbo spiser man heller ikke frukt og grønt. Det er bare tull. Man spiser sannsynligvis mer grønt på ekstrem lavkarbo enn ved vanlig kosthold. Frukt holder de som ligger i ketose seg langt unna, men de som har et lavkarbo-kosthold spiser da faktisk frukt og! Det er 10 karbohydrater i et grønt eple. Ligger man på 100-150 karbohydrater pr dag lever man da lavkarbo. I ketose derimot, holder man seg under 15.. 3
Gjest gjest Skrevet 18. desember 2010 #10 Skrevet 18. desember 2010 Unger skal uansett ikke være i ketose, da det er ketose som tar livet av en diabetiker. Hvorfor er det plutselig sunt for alle andre med ketose når det dreper folk med sukkesyke?? Folk er så opptatt av å se attraktiv på utsiden av kroppen sin, i form av å være tynn/mager at de driter i om de setter helsa til samtidig. Nå de overfører dette på barn er det omsorgssvikt. Og det er faktisk de som denne samboeren utsetter barna til TS for, mens far trekker på skuldrene i uvitenhet. En sak for fastlegen til ungene, barnevernet og familievernkontoret spør du meg.Samt en ernæringsfysiolog med litt innsikt som kan veilede barnas biologiske foreldre gjenneom samlivet med den anorektiske samboredama... 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #11 Skrevet 18. desember 2010 Kostholdet barna dine er jo bare sundt, og jeg kjenner ingen barn, unge eller voksne som har dødd av det enda Jeg spiser ikke noe brød, sukker, pasta, ris eller potet, ei heller melk, og jeg har aldri vært så frisk, fin og konsentrert som de 3 siste årene. Jeg lever da fortsatt Kan jeg spørre hvor gammel du er og hva du evt er utdannet som siden du anbefaler et lavkarbokosthold til mennesker som er i vekst og utvikling? 4
kvinnerkvinner Skrevet 18. desember 2010 #12 Skrevet 18. desember 2010 (endret) Unger skal uansett ikke være i ketose, da det er ketose som tar livet av en diabetiker. Hvorfor er det plutselig sunt for alle andre med ketose når det dreper folk med sukkesyke??Folk er så opptatt av å se attraktiv på utsiden av kroppen sin, i form av å være tynn/mager at de driter i om de setter helsa til samtidig. Nå de overfører dette på barn er det omsorgssvikt. Og det er faktisk de som denne samboeren utsetter barna til TS for, mens far trekker på skuldrene i uvitenhet. En sak for fastlegen til ungene, barnevernet og familievernkontoret spør du meg.Samt en ernæringsfysiolog med litt innsikt som kan veilede barnas biologiske foreldre gjenneom samlivet med den anorektiske samboredama... Det er stor forskjell på ketose og ketoacidose og det er vanlig at folk blander dette sammen. Det er ketoacidosen som tar livet av diabetikere. I og med at ungene høres slappe ut så er de nok i ketose når de kommer fra far. Slappheten varer en en uke eller to om man går inn i ketose og er ikke farlig, men: Det er ikke lurt å dippe inn og ut av ketose ukentlig. Det er ikke farlig, men det kan vær ubehagelig og er unødvendig og selv om jeg selv lever lavkarbo så mener jeg man ikke skal være fanatisk når det gjelder barn. Ketose brukes blant annet til å behandle epilepsi og det er ingen far forbundet med barn og ketose, man spiser sunn, ren mat, riktig fett og god protein som er viktig for en kropp i vekst. Men det er ikke behov for ketose på friske normalvektige barn. Dere foreldre må snakke sammen, et lavkarbokosthold med lite sukker er sunt, men slik veksling annenhver uke er dumt og dere må bli enig om en gylden middelvei. Da vil barna trives med maten begge steder og slipper dippingen i ketose. Endret 18. desember 2010 av kvinnerkvinner 2
Yaeyama Skrevet 18. desember 2010 #13 Skrevet 18. desember 2010 I og med at ungene høres slappe ut så er de nok i ketose når de kommer fra far. Slappheten varer en en uke eller to om man går inn i ketose og er ikke farlig, men: Det er ikke lurt å dippe inn og ut av ketose ukentlig. Skulle akkurat til å påpeke det samme. Hadde de fulgt et mer moderat lavkarbokosthold med fokus på å unngå raske karbohydrater (som Fedon), hadde det nok bare vært sunt, men denne slappheten tyder altså på at det dreier seg om mer ekstrem lavkarbo. TS, prøv å finne ut hva de faktisk spiser. Hvis det viser seg at de har et ketogent kosthold, bør du sette foten ned. Les gjerne på lavkarbo.no for å skaffe deg mer kunnskap om de forskjellige lavkarbofilosofiene. Da kan du også argumentere bedre i en eventuell diskusjon. 1
Gjest TS Skrevet 18. desember 2010 #14 Skrevet 18. desember 2010 Hei. Tror fars samboer er så å si null karbo og konstant i det som kan være ketose. Datteren min har snakket om at hun tisser på noen greier for å se hvordan hun ligger an, vet ikke helt hva det er men antar at det kan være en slags måling for at hun er i ketose. Når barna er hos far får de knekkebrød/brød som samboern lager. (ikke noe godt i følge sønnen min), cottage cheese, egg og bacon, proteinpannekaker, soyamelk/soya baserte produkter. De spiser mye grønnsaker, kjøtt, fisk og fugl. Lasagne og andre "pastabaserte" retter med squash. Wok ol. Hun kjøper også inn frukt til de, men spiser ikke det selv (og det gjør derfor ikke datteren min heller.) De drikker sukkerfri saft, pepsi max og vann. Snop forekommer ikke, de kan få baconsnaks og en skjedlen gang sukkerfri sjokolade (smaker dritt ref sønnen min) og noen sukkerfrie karameller. Skulle bare ønske hun kunne handle inn vanlig brød og hatt ris/pasta/poteter vedsidenav til barna i allefall. For jeg ser jo at mye av maten de får er sunt og bra for de, men mener de trenger mer variasjon. Min ex er blitt mye tynnere og opptatt av utseende etter at han ble sammen med denne damen. Før kunne han ta med barna på Mc Donalds ol, det gjør han aldri mer. Vi har ikke noe usunt kosthold her hos meg heller, brus og godteri er forbeholdt helger og ingen fråtsing. Spiser ordentlig middag hver dag, men må innrømme at det blir mer halfabrikata en hos far. Er bekymret for begge barna våre, på datteren min mest fordi jeg ikke tror det er sunt å være så opptatt av hva maten inneholder og hun ser tydelig opp til stemoren sin. Og fordi hun er blitt tynnere. Hun er mer stabil i humøret, men det er vel fordi hun prøver å spise tilnærmet slik hun gjør hos far hos meg og. Merker det mye mer på sønnnen min, både fysisk og psykisk. Skal en tur til legen snart, får ta en prat med han og så prate med far igjen. Mener jo at de kan leve akkuratt slik de vil, men at de må tilby barna mer varisjon. Blir jo ikke mye ekstra jobb for de å tilby barna det? Om jeg ikke kommer frem, kan man da kontakte famileværnkontoret eller noe? Som sagt så har vi alltid hatt ett godt samarbeid og bortsett fra når vi var til obligatorisk megling har vi ikke vært i "systemet" så vet ikke helt hva de kan bidra med heller.
kvinnerkvinner Skrevet 18. desember 2010 #15 Skrevet 18. desember 2010 Hei. Tror fars samboer er så å si null karbo og konstant i det som kan være ketose. Datteren min har snakket om at hun tisser på noen greier for å se hvordan hun ligger an, vet ikke helt hva det er men antar at det kan være en slags måling for at hun er i ketose. Når barna er hos far får de knekkebrød/brød som samboern lager. (ikke noe godt i følge sønnen min), cottage cheese, egg og bacon, proteinpannekaker, soyamelk/soya baserte produkter. De spiser mye grønnsaker, kjøtt, fisk og fugl. Lasagne og andre "pastabaserte" retter med squash. Wok ol. Hun kjøper også inn frukt til de, men spiser ikke det selv (og det gjør derfor ikke datteren min heller.) De drikker sukkerfri saft, pepsi max og vann. Snop forekommer ikke, de kan få baconsnaks og en skjedlen gang sukkerfri sjokolade (smaker dritt ref sønnen min) og noen sukkerfrie karameller. Skulle bare ønske hun kunne handle inn vanlig brød og hatt ris/pasta/poteter vedsidenav til barna i allefall. For jeg ser jo at mye av maten de får er sunt og bra for de, men mener de trenger mer variasjon. Min ex er blitt mye tynnere og opptatt av utseende etter at han ble sammen med denne damen. Før kunne han ta med barna på Mc Donalds ol, det gjør han aldri mer. Vi har ikke noe usunt kosthold her hos meg heller, brus og godteri er forbeholdt helger og ingen fråtsing. Spiser ordentlig middag hver dag, men må innrømme at det blir mer halfabrikata en hos far. Er bekymret for begge barna våre, på datteren min mest fordi jeg ikke tror det er sunt å være så opptatt av hva maten inneholder og hun ser tydelig opp til stemoren sin. Og fordi hun er blitt tynnere. Hun er mer stabil i humøret, men det er vel fordi hun prøver å spise tilnærmet slik hun gjør hos far hos meg og. Merker det mye mer på sønnnen min, både fysisk og psykisk. Skal en tur til legen snart, får ta en prat med han og så prate med far igjen. Mener jo at de kan leve akkuratt slik de vil, men at de må tilby barna mer varisjon. Blir jo ikke mye ekstra jobb for de å tilby barna det? Om jeg ikke kommer frem, kan man da kontakte famileværnkontoret eller noe? Som sagt så har vi alltid hatt ett godt samarbeid og bortsett fra når vi var til obligatorisk megling har vi ikke vært i "systemet" så vet ikke helt hva de kan bidra med heller. Jeg må si at det er temmelig freidig at fars samboer/kone lager et så strengt regime på karbohydrater uten at du er involvert. Å tisse på stix for å måle ketoner i urinen er vanlig men jeg håper du mener at det er fruen som gjør det og ikke datteren din. Det er ikke noe galt med maten på strikt lavkarbo, men det kan være forskjellige smaker fra barn er vant til hos deg og det er klart de ikke vil like mye av det til å begynne med, dette er en vanesak. Det jeg reagerer mest på er at barna lever på ketosediett hos far og vanlig diett hos deg og at barnas bonusmor tar seg til rette med kostholdet uten at du er enig i dette. Så vil nok mange hyle ut at kostholdet hos far er det far og bonusmor som har ansvaret for maten, men strikt lavkarbodiett er ikke noe man kjører annenhver uke. Det koster far/bonusmor så utrolig lite å koke litt grov pasta eller dele opp litt frukt til ungene så de ikke går i ketose og for at de skal ha det mer hygge med maten hos far. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2010 #16 Skrevet 18. desember 2010 Det koster far/bonusmor så utrolig lite å koke litt grov pasta eller dele opp litt frukt til ungene så de ikke går i ketose og for at de skal ha det mer hygge med maten hos far. Frukt blir ungene allerede tilbudt - de spiser det ikke fordi stemor ikke rører det selv. Eksempelets makt vet du. Synes heller ikke det er et sunt miljø for barn der det er et slikt voldsomt fokus på slanking at mat som er helt normalt å spise plutselig er fy fy. Og sist men ikke minst: når barna er slappe betyr det at de ikke spiser nok karbohydrater i forhold til sin aktivitet for denne stemoren mener vel ikke for ramme alvor at barna skal slanke seg? Her tar stemoren seg til rette med andres barn. Dette ville jeg satt en stopper for ved hjelp av fastlegeerklæring, familievernkontor og ev. barnevern.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #17 Skrevet 18. desember 2010 Skummelt at slike ekstremdietter spres av lekmenn på internett.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #18 Skrevet 18. desember 2010 Meridan skriver at ved lavkarbo spiser man heller ikke frukt og grønt. Det er bare tull. Man spiser sannsynligvis mer grønt på ekstrem lavkarbo enn ved vanlig kosthold. Frukt holder de som ligger i ketose seg langt unna, men de som har et lavkarbo-kosthold spiser da faktisk frukt og! Ikke alle på lavkarbo som tenker sånn. I min husstand spiser vi lite karbohydrater, men har aldri vurdert å kutte det helt ut. De lavkarbo-menneskene jeg kjenner blir ganske hissige når jeg kaller dette lavkarbo, og nærmest skjeller meg ut og poengterer at lavkarbo = ingen karbohydrater, og sukker er ondskap. Så jeg tør ikke kalle meg lavkarbo, selv om vi lever hovedsaklig på proteiner og fett, og mye grønnsaker. Barn er i vekst og trenger mye mer karbohydrater enn voksne. Blant annet er det viktig for utviklingen av hjernen, og det du beskriver med at de blir slappe og sløve viser jo at de ikke har godt av det, selv om det "bare" er 50/50. Det er heller ikke bra for barn å bli utsatt for ett slikt ensidig kostholdsfokus. Barn og unge er i faresonen for spiseforstyrrelser, og vi lever i ett samfunn hvor vi blir presset hardt fra media og alle vi omgåes, så det siste man trenger er omsorgspersoner som stresser med dette. Å bli for opptatt av "sunn" kost er like sykelig som å stappe seg med krem og kaker, og datteren din viser jo allerede tendenser til å ta skade av dette. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått hardt ut mot pappen, å underærnære barna er faktisk en form for omsorgssvikt, og sagt at jeg var klar for å ta kampen for redusere hans samvær, dersom han fortsetter å utsette barna for dette. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #19 Skrevet 18. desember 2010 Meridian bør slutt å gi "råd" om kosthold her inne. 3
kvinnerkvinner Skrevet 18. desember 2010 #20 Skrevet 18. desember 2010 Forresten, alle tror at lavkarbo er når man ikke spiser noe karbohydrater som brød, sukker pasta, ris og potet. Men ved lavkarbo spiser man heller ikke frukt og grønt og bær, siden dette også inneholder karbohydrater. DET vil jeg si er farlig, for frukt, grønt og bær inneholder mye vitaminer, mineraler og sporstoffer i tillegg til karbohydrater. Dette er tull! Lavkarbo er alt fra 130 gram karbohydrat hver dag til 0. Fedon er lavkarbo, Skaldemann GIO er lavkarbo og alt midt i mellom er lavkarbo. Alle lavkarbofilosofiene (med unntak av ekstrem Skaldeman) poengterer at det er viktig å spise grønnsaker og at de karbohydratene du får i deg i løpet av dagen skal være hovedsaklig fra grønnsaker og bær. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå