Gå til innhold

Han drap katta!!

Fremhevede innlegg

Skrevet
..............sånt gjør de BARE for å skape seer underholdning - og det på en stakkars katts bekostning. Jeg ser IKKE underholdningsværdien i å drepe kjæledyr.

Øh...?

Tror du virkelig at Robinson-deltakerne gjorde dette for å skape underholdning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke deltagerne, men program-makerne visste nok godt hva de gjorde.....

Skrevet

Dette skapte virkelig diskusjoner ser jeg. Er det virkelig så ille å drepe et dyr og så spise det. En katt er jo bare et dyr, selv om vi her i landet har de som kjæledyr. Hva med meg da som måtte se på at mamma sendte mange av "vennene" mine til slakt om høsten, "venner" jeg hadde lekt med hele våren og i enkelte tilfeller hele sommeren også? Greit, jeg likte det ikke, men det var nå engang bare sånn.

Jeg får visse assosiasjoner til noe Denis Leary sier om akkurat dette. Han sier nemlig i et av sine show: "Have you heard those people who goes around and say "Don't eat the tuna 'cos dolphins get caught in the nets and they die there". But what about the tuna? Oh fuck them, they taste good." (Jeg er ikke sikker på akkurat ordlyden, men dette er iallefall handlingen i det han sier.) Jeg føler at det er litt den samme stemningen på denne tråden som det er i det han sier.

Det enkelte her sier om at det er forskjell på kjæledyr og matdyr stemmer egentlig ikke når en ser på hva jeg skrev helt i begynnelsen av svaret mitt, det var nemlig vennene mine som ble sendt til slakt. JA, det var sauer, men alikevel venner og lekekamerater. Både jeg og mamma syntes at det var det tristeste vi gjorde, ingen av oss hadde lyst, men vi måtte jo bare. Selv om sauer er matdyr, blir de alikevel mer eller mindre en del av familien selv om vi ikke akkurat tar de inn i stuen og opp på fanget. For en bonde blir stort sett dyrene i fjøset en del av familien fordi en bruker så mye tid og energi på dem. Enkelte har en jo kanskje i 7-8 år eller mer, og da knytter en vennskapsbånd som er like sterke som de en knytter til en katt eller hund.

En annen ting, jeg er selv "hestejente" og jeg elsker virkelig hester, men jeg har ingen problem med å spise hestekjøtt, iallefall ikke hvis det hadde smakt godt. :)

Skrevet

jeg synes mange overreagerer her jeg.

Nei, man spiser ikke kjæledyr, men dette var da ikke et kjæledyr!!

Tenk deg at du har sulta i en mnd eller no, og så kommer det en katt. En annen i gruppa er vant med å spise katter og kan slakting og slikt. Det er forskjell på disse kattene og huskatten dere har hjemme.

Litt kulturforskjell er det her jo også. I dette tilfellet ser jeg ikke noe forskjell på om det var en katt eller en høne. Hvorfor skulle det være så mye verre å drepe en villkatt enn en ku??

Skrevet

Øh...?

Tror du virkelig at Robinson-deltakerne gjorde dette for å skape underholdning?

Kjære Grooo, det er jo tv 3 ledelsen som har plassert katten der, fordi de viste at dette skulle bli underholdning. Det at de bruker kjæledyr som et middel for å skape seertall synes jeg er forkastelig. :x

Gjest Catwoman
Skrevet
Tenker dere ikke på at de som kræsjet i fjellene år tilbake spiste mennesker, i filmen "Alive" som er basert på en sann historie. Greit nok at disse menneskene allerede var døde og de ble ikke slaktet, men de spiste uansett mennesker. Noe de på forhånd kanskje ville nektet på at de noen gang ville gjøre...?

Denne katten var jo likevel død i de andre deltakernes øyne etter at denne gutten slaktet katten. Og som nevnt, han er vokst opp i en annen kultur hvor dette er normalt og vanlig.

Godt sagt. En god sammenligning.

Selv synes jeg det er like ille å slakte alle slags dyr, kanskje ennå litt værre med dyr som er kjæledyr som man se rpå som venner. Denne katten var ikke noe kjæledyr. Derfor synes jeg ikke det er noe værre at de slaktet den enn et vilket som helst anne dyr.

Det jeg synes er værst med hele greia, er det faktum at robinson plantet katta der. For å se hva som skjedde, hva robinsoner'ne ville gjøre når de så katta.

Skrevet
Kjære Grooo' date=' det er jo tv 3 ledelsen som har plassert katten der, fordi de viste at dette skulle bli underholdning. Det at de bruker kjæledyr som et middel for å skape seertall synes jeg er forkastelig. :x[/quote']

Jo, jeg forstår jo det... Men slik jeg leser det dere skriver er det deltakerne i Robinson dere legger skylden på, ikke TV3 ledelsen...

Jeg er fullstendig enig i at det var unødvendig fra TV3 sin side å sende den stakkars katten dit bort for å skape "underholdning".

Men jeg støtter samtidig deltakerne som benyttet den sjansen de hadde der og da til å få seg litt mat, tror ikke de tenkte på det at det var TV3 som hadde "plantet" katten der.

Var det jeg mente...

Skrevet

Tenk på grisen da som det sies har en 2 årings intelligens - det synes jeg er ekkelt!!!

tror faktisk katter antas å være smartere enn griser... dyreverdenens 3 på topp i intelligens er vel menneskeaper, delfiner og katter, såvidt jeg vet.

• 7 år senere...
Skrevet

Jeg tror noen tenker slik at dette er en forferdelig hendelse fordi de tenker på katten som vårt kjæledyr og bestevenn. Ikke alle har kanskje slike forhold til høner som vi også dreper. hvis dere skjønner?

Jeg hadde aldri drept den katta, spis den, eller sett at den ble drept - aldri livet! Jeg ville være sur og såret i flere dager. Men jeg vet at det er fullt lovelig, jeg synes bare det er ekkelt og forferdelig fordeom. Det er jo ærlig talt bare min mening og mine følelser for visse dyr. Kanskje jeg liker katter bedre enn høner. Men så ville jeg aldri klart å sett en høne eller hvilket som helst annet dyr bli slaktet. Men noen kan jeg spise.

Jeg skjønner begge parter veldig godt. For de som synes dette er greit og for de som reagerer.

Jeg har en blandet følelse. Jeg synes i det hele tatt at dyret ble slaktet var grusomt, men at de gjorde det var på en måte greit - its none of my buisness - liksom. Men at dette sendes på tv og blir tatt som underholdning likte jeg ikke!

Ble litt mye å lese, håper ingen misforstår :)

:pasha:

Skrevet

Du er klar over at du nettopp dro opp en tråd som er fra 2003? :sjenert::lete:

Skrevet

Du er klar over at du nettopp dro opp en tråd som er fra 2003? :sjenert::lete:

haha, ja uff.. glemte meg litt da jeg bladde igjennom gamle tråder.. :rodme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...