AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Dialekter er morsomt, og noen ganger også uforståelig. Kan du noen dialektord som er litt spesielle eller rare?
Sofie_22 Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Er ikke noe rart eller spsielt, men har alltid synes at "sjø" er et morsomt ord. Har det egentlig noen betydning:P?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Hoon.. Brukt på vestlandet. Uttales Ho-on. Brukt som i "Nei, hoon og" som et banneord. Har alltid syns det er rart. Mest brukt av eldre...
fink Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 (endret) Er ikke noe rart eller spsielt, men har alltid synes at "sjø" er et morsomt ord. Har det egentlig noen betydning:P? Sjø er trøndersk forkortelse for "skjønner du". (Brukes ikke som spørreord type "skjønner du hva jeg mener?") " Æ e så sulten æ sjø" "Jeg er så sulten jeg, skjønner du." Hehe Endret 15. desember 2010 av fink
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Er ikke noe rart eller spsielt, men har alltid synes at "sjø" er et morsomt ord. Har det egentlig noen betydning:P? Det betyr: skjønner du
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Er ikke noe rart eller spsielt, men har alltid synes at "sjø" er et morsomt ord. Har det egentlig noen betydning:P? Det slenges vel på etter man har uttalt noe, som et slags "skjønner du". Vi har litt rare navn på insekter, som "floggo" og "kvees".
sebastianen Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Skal komme tilbake til det , men akkurat nå så e e a å edå
SusanneGullet Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Fua har jeg altid synes er rart. Betyr rumpe på sørlandsk
Sequax Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 "Hekke" er et snodig dialektord som blir brukt av den eldre generasjonen noen steder på Romerike. "Hekke er'e som banker på?" "Ve" er en dialektvariant av "vel" som slenges på på slutten av en setning: "Det er'n Kåre, ve"
Sofie_22 Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Sjø er trøndersk forkortelse for "skjønner du". (Brukes ikke som spørreord type "skjønner du hva jeg mener?") " Æ e så sulten æ sjø" "Jeg er så sulten jeg, skjønner du." Hehe Å ja, takk! Har alltid lurt på det. Kom på et annet dialekt ord som er litt morsom. "I" i stede for jeg:P
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 Hoon.. Brukt på vestlandet. Uttales Ho-on. Brukt som i "Nei, hoon og" som et banneord. Har alltid syns det er rart. Mest brukt av eldre... Eg seier hoon, og er 24 år.. "Ikkje ho-on" - "Ikkje faen".
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 (endret) For en som ikke er fortrolig med Solørdialekt, kan man få seg selsomme opplevelser. Tæppatte dæra, de trække åt beinom = lukk igjen døra, det trekker på beina Har'a f'itte du nå me = har da vel ikke du noe med Ku' f'itte je væta = kunne vel ikke jeg vite Folk i Solør sier "full" istedenfor "vel", forkortes til "f'" Endret 15. desember 2010 av Belladonna 1
Tabris Skrevet 15. desember 2010 #14 Skrevet 15. desember 2010 (endret) "raoaradl" Jærsk for drittpart, idioti. Den nordnorske versjonen er "sjitprat". Endret 15. desember 2010 av Tabris
Fanta Exotic Skrevet 15. desember 2010 #15 Skrevet 15. desember 2010 Jeg var sammen med en gutt fra bygda engang.. Utenfor Tronheim et sted. Jente var "vetj", pappa var "sjølen", mamma var "sjøla"... Skjønte ingenting, jeg :klø: Han hadde et ord for "kåt jente" også, men husker det virkelig ikke.. Kanskje fortrengt det
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #16 Skrevet 15. desember 2010 Gaura. Et mindre vakkert ord for trusa. Geit'n. Særdeles sjarmerende synonym for brystene. Uttales altså som dyret geit.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #17 Skrevet 15. desember 2010 nerri mæla - nedi skråningen. lo så godt når jeg hørte det
HedvigR Skrevet 15. desember 2010 #18 Skrevet 15. desember 2010 Han hadde et ord for "kåt jente" også, men husker det virkelig ikke.. Kanskje fortrengt det Grasjur? 2
CocoPiaf Skrevet 15. desember 2010 #19 Skrevet 15. desember 2010 (endret) Shogg = snø Kjæj - sliten Noggo - noe Skjett - kjipt, kjedelig (dette er mine søskenbarn + sambo m/venner sin dialekt, tar sin tid å skjønne hva de sier!) Det er flere, men selvfølgelig får jeg jernteppe Edit: Takk til Belladonna for å peke ut skrivefeilen min Endret 16. desember 2010 av CocoPiaf
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2010 #20 Skrevet 15. desember 2010 Shogg = snø Kjæj - sliten Noggo - noe Skjett - kjipt, kjedelig (dette er mine søskenbarn + sambo m/venner sin dialekt, tar sin tid å skjønne hva de sier!) Det er flere, men selvfølgelig får jeg hjerneteppe Jernteppe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå