Troilltøva Skrevet 15. desember 2010 #1 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg synes det ordet blir ropt ut i hytt og pine under diskusjoner ang muslimer, islam og utlenninger generelt. Jeg har ingenting i mot svarte mennesker, men jeg har fått menn fra irak, iran og de med den kulturen som er kvinnenedverdigende langt opp i halsen. Jeg tenker at jeg ikke skal skjære alle over en kam og er klar over at alle ikke kan være like, men jeg har per dags dato ikke opplevd noe positivt som gjør at jeg har fått noen positive opplevelser. Jeg bor på en liten plass med et asylmottak og kan fortelle mange ting som har gjort at jeg har fått de i vrangstrupen. Kvinnene og barna har jeg ingeting i mot, de er veldig hyggelig og søte Gjør det meg til rasist da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #2 Del Skrevet 15. desember 2010 Nei, du er ikke rasist. Jeg tenker samme som deg. Det er en afrikansk gruppe/gjeng (hvis man kan kalle de det)som ikke gjør stort annet enn lovbrudd i byen jeg bor i. Flere av dem har kun vært her noen få år, men har allerede rukket å få voldsdommer på seg. Disse mener jeg burde sendes ut av landet fort som fy. Selv om jeg føler dette så har jeg ingenting imot de som vasker på jobben hos oss. De er flinke til å jobbe og veldig hyggelige. Jeg hjelper dem ofte ut med søpla og tar en prat. De vil bare leve livet sitt her i fred og ro. Det er bare synd at de har landsmenn som er med på å skape et negativt inntrykk av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #3 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg som svarte over og glemte å svare på spørsmålet ditt Man er rasist når man diskriminerer en hel folkegruppe kun pga opphav/hudfarge. Mener jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 15. desember 2010 #4 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg vil si man er rasist om man setter en folkegruppe /hudfarge høyere enn andre og mener at disse menneskene er mer intelligente eller overlegne på andre måter . Som regel er det vel sin egen folkegruppe en setter øverst . Jeg synes ikke man er rasist om man kritiserer religioner eller kultur. jeg er klar over at regjeringens definisjon av rasisme er anderledels enn min . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 15. desember 2010 #5 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg er enig med sebastianen. Man er rasist om man anser en "rase" som mer verd eller setter dem høyere enn andre, og diskriminerer basert på dette. De aller fleste som debatterer på KG er ikke rasister. Men mange her er fæle til å generalisere. Det er ille nok i seg selv, men det er ikke det samme som rasisme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisannmannen Skrevet 17. desember 2010 #6 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg føler at ordet rasist oftest brukes i denne sammenhengen: "jeg er ikke rasist, men" Eller "nå vil alle kalle meg rasist" Det virker som det er vanligere å bruke det som en hersketeknikk av de som ikke vil bli kalt rasist, enn brukt mot noen som man mener er det. Jeg tipper ordet i 95% av tilfellene på aktuell debatt brukes av folk som generaliserer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. desember 2010 #7 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg føler at ordet rasist oftest brukes i denne sammenhengen: "jeg er ikke rasist, men" Eller "nå vil alle kalle meg rasist" Det virker som det er vanligere å bruke det som en hersketeknikk av de som ikke vil bli kalt rasist, enn brukt mot noen som man mener er det. Jeg tipper ordet i 95% av tilfellene på aktuell debatt brukes av folk som generaliserer. Det er min erfaring også. Jeg leser ordet "rasist" mer i den sammenheng du nevner enn at noen faktisk blir kalt det. Når det er sagt så har jeg også lest at folk blir kalt rasist for de rareste ting, så det er helt klart også et misforstått ord fra en del av de som bruker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 17. desember 2010 #8 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Det er veldig lett å fremstå som rasist. Dessverre er det ekstremt mange som også er det. Jeg kjenner jeg blir skikkelig trist av alle Facebookgrupper av typen: send alle innvandrere hjem. Og det overrasker meg hvor mange som melder seg inn i disse. Rasismen har plutselig blitt veldig synlig blant "vanlige" folk. Det er ikke lenger noe som alltid skjules, og det virker nesten som noen er stolt av det. Tragisk.. Jeg er forresten en av de som har kalt noen rasist for en av disse rare ting. I stor frustrasjon og i mangel av bedre ord Endret 17. desember 2010 av cilipili 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Del Skrevet 17. desember 2010 Når man diskriminerer en folkegruppe på bakgrunn av dennes etnisitet eller religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rights Skrevet 17. desember 2010 #10 Del Skrevet 17. desember 2010 Folk hyler og gauler at du er rasist om du sier et eneste negativt ord om en "utlending". SÅ JEG ER EN RASIST!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 17. desember 2010 #11 Del Skrevet 17. desember 2010 Når man diskriminerer en folkegruppe på bakgrunn av dennes etnisitet eller religion. Er religion en rase ? tenk da på klassisk rasisme mot afrikanere , de var jo både kristne og muslimer . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Del Skrevet 17. desember 2010 Er religion en rase ? tenk da på klassisk rasisme mot afrikanere , de var jo både kristne og muslimer . Rase, hvor får du det i fra? Det er rasisme vi snakker om her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 19. desember 2010 #13 Del Skrevet 19. desember 2010 Rase, hvor får du det i fra? Det er rasisme vi snakker om her... Rasisme er per definisjon å dele arten homo sapiens menneske inn i forskjellige raser og for så å mene at den rasen man selv tilhører er mer intelligent eller viktig enn andre raser. Rasisme er rettet mot de man oppfatter som av en annen og mindre intelligent rase og kan vere motivert av sosiale og økonomiske forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 21. desember 2010 #14 Del Skrevet 21. desember 2010 Er religion en rase ? tenk da på klassisk rasisme mot afrikanere , de var jo både kristne og muslimer . FNs definisjon av rasisme inkluderer diskriminering på religiøst grunnlag, i hvert fall. Dette kommer i tillegg til diskriminering på grunnlag av etnisitet, men er relevant og ofte tett sammenknyttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 23. desember 2010 #15 Del Skrevet 23. desember 2010 FNs definisjon av rasisme inkluderer diskriminering på religiøst grunnlag, i hvert fall. Dette kommer i tillegg til diskriminering på grunnlag av etnisitet, men er relevant og ofte tett sammenknyttet. Da er jeg rasist, for jeg synes mennesker som setter sin lit til religioner fra midtøsten er mentalt totalt ute og seiler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå