Gå til innhold

Bli sett i søknadjungelen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisann!

Så en jobb jeg skal søke på. Men har dårlig erfaring på å søke jobber, får jo null respons. Er det noe man kan gjøre for å få dem å legge merke til deg? Bør man ringe å gjøre seg bemerket å spør om noe superviktig eller levere inn en ROSA søknad bare for å bli sett? Er så lei.. Og denne jobben har jeg virkelig lyst på oxo. :roll:

Har noen tips? Hva gjør/gjorde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet utrolig mye med CV-en min.

Den er litt spesiell og jeg har også satt inn et bilde av meg.

Håper jo at noen legger merke til den og at den skiller seg ut fra de CV-ene som er laget etter maler i Word e.l. Jeg skriver kort og saklig når jeg sender en søknad. Passer på at det er nok "luft" mellom avsnittene og at den ser pen og forseggjort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Les utlysningsteksten veldig nøye. Prøv å fremheve dine fortrinn(med eksempler) på akkurat de områdene som er beskrevet i utlysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...litt på sida, men har fått høyre av ein sjef i ei leiande norsk bedrift at søknadar skrivne på nynorsk oftare vert lagde merke til! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet utrolig mye med CV-en min.

Den er litt spesiell og jeg har også satt inn et bilde av meg.

Jeg ble litt nysgjerrig på Cv`en din, hvordan spesiell? Jeg har jobbet ganske mye med cv`en min og`, og den har forandret seg fra jeg begynte å søke jobber. Men det finnes jo mange spennende måter å gjøre det, så jeg er intressert i gode tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bla. laget noen svake rammer rundt de forskjellige delene i CV-en. (En del er f.eks arbeidserfaring, en annen er utdannelse osv..)

"Rammene" er i lys grått og synes bare så vidt, men likevel skiller CV-en seg ut fra de vanlige CV-ene (svart skrift på hvitt ark).

CV-en virker litt ryddigere liksom.

Eh.. ble vanskelig å forklare dette, men det er altså ikke mye som skal til for å skille seg litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om en som la noe inni konvolutten, en tennisball, eller hva det var. Resultatet er at den lgges merke til før konvolutten åpnes, og det er vanskelig å legge den i en bunke sammen med de andre søknadene som kommer inn. Må legges øverst... vet ikke om det kan være noe å tenke på. Hvis du kan finne noe som er relevant til deg eller jobben du søker ville jeg tro det bare kunne slå ut posistivt med noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Lea. Hmm..kanskje jeg skal "dille" litt med Cv`en i dag.

Hva gjør jeg når jeg ikke får cv`n til å bli bare et ark. Kan den være to?

Min cv er på to sider. Har lest mange forskjellige tips fra forskjellige "eksperter", og det er vel delte meninger om det. Men jeg fikk en del tips av ei på et vikarbyrå, og hun mente jeg burde skrive litt mer utfyllende på hver av punktene. Istedet for å bare skrive f.eks kundebehandler, og ansatt i perioden sånn og sånn. Så mente hun jeg burde skrive litt MER om hva jobben innebar. Så for at det ikke skal bli for tett, så har jeg den på to sider. Siden jeg har en Cv som er såpass utfyllende, så blir søknaden mye kortere og enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok utdannelsen min, hadde vi foredrag om hvordan man skal skrive jobbsøknad og cv. (Han som holdt foredraget jobber i et internasjonalt rekrutteringsfirma og holder på med slike ting til daglig.)

Han mente at selve søknaden skal være kortfattet og oversiktelig, helst på en side. Han mente at det ikke er vits i å legge ut alt for mye om seg selv og alle ens fabelaktige sider, da arbeidsgiveren likevel skal bli bedre kjent med søkeren på et evt intervju. I tillegg skal søknaden helst være med svart skrift (helst Times New Roman el l) på hvit bunn. Andre farger, fancy fonter osv gjør det bare slitsomt for de som skal lese gjennom 200 søknader til.

Cv'en kan gjerne være litt mer forseggjort, men også denne skal være enkel med tanke på lesbarhet, så det er en fordel å bruke hvitt ark og sort skrift. Han anbefalte å bruke en enkel font på oppramsingene, f eks over arbeidssteder og skoler, og heller ha litt mer fancy fonter på overskriftene/hovedpunktene. Cv'en bør også være på maks en side, da dette gjør det lettere for de som skal lese.

Han påpekte at det bare er irriterende med søknader og cv som er "overspesielle", særlig om de er anstrengende å lese eller ikke kan legges i bunke med de andre. Jeg ville derfor droppet tennisballtrikset! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig fått meg en grei og oversiktlig CV etterhvert, men den er på to sider. Jeg har nemlig ikke plass, dvs. det går ikke an å komprimere den til en side, uten å måtte utelukke noe informasjon.

Så hva gjør man da ?

Blidgjøre potensielle arbeidsgivere med en 1-sides CV og samtidig ikke få med all informasjonen ?

Det blir jo litt feil ?

Velger heller å kjøre min 2-sidige, så får folk ta meg som jeg er.....

( om jeg er heldig så slipper jeg uansett å sende ut / levere flere cv`r på en stund :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk tips om at man i tillegg til å skrive f.eks "Jeg har gode samarbeidsevner og tar gjerne initiativ", bør vise til eksempler på dette. F.eks "jeg har vist gode samarbeidsevner, og har fungert veldig godt i teamarbeid i min forrige bedrift" etc., dvs. gi eksempler som underbygger dine påstander om gode sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver CV bør man ramse opp den delen av "gistorien sin" man vil at skal legges vekt på først.

Altså... som meg for eksempel... ganske så halvstudert men har hatt mange interessante jobber. Da starter jeg med arbeidserfaring, slik at når jeg kommer til punktet om utdanning så er det litt selvforklarende hvorfor det ikke står så mye der.

Og man bør ikke skrive at man kan ting. Kanman godt engelsk og tysk, men litt fransk og italiensk. Børman ikke skrive at man kan fire språk. Men derimot at mankan to, og så heller skrive at man er svært interessert i språk og hartilbrakt tid i Italia og Frankrike for å lære seg språkene der. (Om det er sant da)

Man bør skrive noen punkter om hvordan man er som person, og dette bør ikke være ordrett det som står i utlysningsteksten.

("Jeg har gode samarbeidsevner og er kreativ og iderik")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om en som la noe inni konvolutten, en tennisball, eller hva det var. Resultatet er at den lgges merke til før konvolutten åpnes, og det er vanskelig å legge den i en bunke sammen med de andre søknadene som kommer inn. Må legges øverst...

Har postet to søknader i dag, og i den ene sendte jeg med ett eksemplar av hovedoppgava mi. Ei diger blekke på 90 sider... Hadde jo skrevet om noe som var veldig relevant for jobben jeg søkte, og syntes dermed det var en god idé å vise dem hva jeg har skrevet om.

Venter nå i spenning på tilbakemelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg pleier ikke å gjøre det, for jeg har ikke søkt noe før der den har vært spesielt relevant....

Men dette stedet jeg søkte jobb nå skulle/burde uansett få ett eks. av oppgaven, så jeg puttet det i søknaden jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...