Gå til innhold

bløtvevsreumatisme og fibromyalgi

Fremhevede innlegg

Skrevet

er det noen med same helseproblemer som dette?

og som vet om aktiviteter el trim en kan delta i?

noen som vet noen gode linker kor det står mye om dette?

og så spesialisten somn sa det er god nyhet at du ikke har reumatisme og vil ikke få krokete fingre.... han skreiv te fastlegen at d er bløtvevsreumatisme. nå etter et år brukte legen ordet fibromyalgi.

flaut å ikke ha forstått dette på d tida? eller er det bare å si det som det er å folk forstår det tru?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som ikke vet hva fibromyalgi og bløtvevsrevmatisme er, blant annet fordi dette er en "moderne" diagnose. Siden symptomene og diagnosen er såpass diffuse foreløpig (det går bl.a. på individuelle nivåer av smerteopplevelse) er det flere leger som ikke ønsker å forholde seg til FM som en reell sykdom, dessverre. Det spekuleres også i om FM kan være et delvis psykosomatisk syndrom, noe som vil si at psykiske plager kan befeste seg som fysiske symptomer.

Hvilke aktiviteter (nå regner jeg med du snakker om trening, og ikke hverdagsaktiviteter) man kan delta på varierer fra person til person og avhenger av blant annet dagsform og sykdomsforløp/bilde. Selv har jeg det revmatologen min kalte "ekstremt høy smerteterskel", og jeg fikk beskjed om at de fleste med så aggressive inflammasjoner som jeg har er enten langtidssykemeldte eller uføretrygdede. Til tross for dette studerer jeg med godt over 100% studiebelastning, og klarer å trene tre-fire dager i uka ved siden av, noe som igjen taler for at det er individuell dagsform og smerteopplevelse samt sykdomsforløp som avgjør hva man kan og ikke kan gjøre.

Det er ingen her inne som kan fortelle deg hva du skal trene, men jeg kan anbefale å starte rolig med en form for yoga eller pilates og eventuelt rolige gåturer inntil du finner ut hvor mye aktivitet du håndterer uten at det går utover din gjennomsnittlige dagsform :)

Skrevet

tenkte jo på om d er grupper med trening for oss med dette ?

og er det forskjell på vanligrevmatisme og dette fibromyalgi/bløtvevsrevmatisme?

er det den formen revmatisme kalt leddgikt som gir krokete rare fingre å ledd?? da den er den verste

Skrevet

tenkte jo på om d er grupper med trening for oss med dette ?

og er det forskjell på vanligrevmatisme og dette fibromyalgi/bløtvevsrevmatisme?

er det den formen revmatisme kalt leddgikt som gir krokete rare fingre å ledd?? da den er den verste

Leddgikt kan gi krokete fingre ja.

Revmatisme er en samlebetegnelse for alle de revmatiske sykdommene, og fibromyalgi lenge har blitt betegnet som en av disse. I følge WHO er nå FM en egen sykdom i muskel, skjelett og bindevev. Denne diagnosen har diagnosenummer ICD-10 M 79.9 og gjør FM til en mer "annerkjent" sykdom, framfor at det er en samlebetegnelse for muskelvondt og leddplager.

Hvis du er interessert i egne treningsgrupper for folk med FM, ville jeg hørt med Norges Fibromyalgiforbund eller sjekket lokallaget ditt :) Les mer på http://fibromyalgi.no/ :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...