Gjest SmurfeLurfen Skrevet 12. desember 2010 #1 Del Skrevet 12. desember 2010 Hei! Tenkte å kjøpe en gammel bil for en billig penge og bare ha den påbudte Ansvarsforsikringen. Men, det er jo dyrt siden jeg bare er 19 år. Ungdomsforsikring gjelder vel til man blir 23 eller 25? Hva kan man gjøre for at det skal bli billigst mulig? Har hørt noe om at VW Golf er dyrere å forsikre, fordi det er en vanlig ungdomsbil og dermed er oftere involvert der forsikringsselksakpene må punge ut, enn f.eks Toyota Corolla. Noen som vet om dette stemmer? Er allerede kunde i Sparebanken. Tror også det blir billigere om mor eller far står som eier av bilen, og jeg som bruker. Men får ikke opparbeidet egen bonus da. Og det vil gå ut over mor eller far sin bonus ved en eventuell ulykke der jeg er skyldig. Håper noen har noen tips. (Får muligens en jobb man-fre og da vil det koste 1200 kr i bussbillett i måneden! Og med bil tar det 10 min å kjøre dit tur/retur.) Så kommer til å skaffe meg egen bil inntil bussen blir billigere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 12. desember 2010 #2 Del Skrevet 12. desember 2010 Ikke for å spore av tråden, men er du sikker på at bilhold blir så mye billigere enn å ta buss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 12. desember 2010 #3 Del Skrevet 12. desember 2010 Hei Nei, det blir nok dyrer med bil. Men det er jo så mye enklere å ha egen bil, så det er liksom verdt det. Til og fra jobb, så bruker jeg 2 1/2 time med buss inkludert venting her og der. Må først ta en buss til sentrum og så bytte til en annen. Og samme greia når jeg skal hjem. Men med bil ville det tatt 15 min tur/retur hver dag (Fikk ut litt frustrasjon om busser og priser der, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 12. desember 2010 #4 Del Skrevet 12. desember 2010 Ja, ser den! Fikk bare inntrykk av at det var prisen for buss som gjorde at du vil kjøpe bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beijba Skrevet 13. desember 2010 #5 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg kjøpte meg bil for en ukes tid siden og undersøkte masse med forsikringer. Jeg er 20 år, så får også dyr forsikring. Jeg ville ha delkasko (full kasko ble altfor dyrt overalt!). Steder jeg ikke hadde noen forsikringer fra før skulle ha rundt 19.000 kr i året for delkasko, mens Gjensidige som jeg har innboforsikring, reiseforsikring og barneforsikring i fra før endte med 13.000 kr i året. Fortsatt vanvittig med penger, men det var det billigste jeg kom frem til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #6 Del Skrevet 13. desember 2010 Da jeg var så ung så stod både bil og forsikring på faren min(jeg betalte selvfølgelig) Da jeg ble rundt 24-25 skiftet jeg bil og kjøpte forsikring selv. Betalte da rundt 6000-7000 i året for delkasko på en bil som ved kjøpstidspunkt var 9 år gammel. Nå er jeg 29 og betaler ca 3500-4000 i året for delkasko. Tror jeg sparte veldig mye på å ha bilen på min fars forsikring de første årene Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMax Skrevet 13. desember 2010 #7 Del Skrevet 13. desember 2010 jeg får i alle fall desidert billigst forsikring hos gjensidige! og det er noen tusen forskjell hos de forskjellige... jeg er nå 23 så jeg slipper ungdomstillegget, men det var apsolutt billigst før deg også! blir jo billigere og billigere for hvert år man blir eldre =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMax Skrevet 13. desember 2010 #8 Del Skrevet 13. desember 2010 Er en lignende tråd her, bare med en eldre bruker... http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=527704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #9 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg får også billigst hos gjensidige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. desember 2010 #10 Del Skrevet 13. desember 2010 Takk for svar folkens Men om jeg forsikrer bilen i mamma eller pappa sitt navn, da får jeg vil ikke opparbeidet meg en egen bonus? Vil det da blir så dyrt når jeg blir 23 (pga lav bonus hvis jeg fortsatt har kjørt skadefritt) at det ikke vil lønne seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #11 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg fikk billigst hos Nemi Forsikring. Du kan gå inn på nettsiden og beregne prisen selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Del Skrevet 17. desember 2010 Alle større forsikringsselskaper har en kalkulator på nett, hvor du kan taste inn biltype og din alder, så får du en beregning. Når du begynner å kikke på biler på feks finn kan du taste inn dataene på hver enkelt bil du vurderer. Pris på forsikring går på skadestatistikk, og enkeltmodeller kan skille seg kraftig ut, så dette er den beste måten å gjøre det på. Sånn generelt er det greit å unngå typiske ungdomsbiler og biler med for kraftig motor. Eldre biler er også mye billigere, og da kan du klare deg med delkasko, men har ulemper i form av færre finesser, og uforutsigbare reperasjonsutgifter. Det mest hensiktsmessige er om du starter med en bil som er rimelig å forsikre, og begynner å spare deg opp bonus selv. Jeg gjorde dette, og fikk full bonus lenge før jeg var tredve, og nyter fortsatt godt av dette . Bor du for deg selv bør du også ta opp innbo og reise, ofte er dette nok til å bli totalkunde, og få et bedre tilbud. Det varierer også hva slags aldersgrense selskapene har, noen har rimeligere fra 23 år, andre fra 25 år. Noen selskapet betaler også tilbake den ekstra bonusen, dersom du runder aldersgrensa uten skader. Når du har valgt bil bør du ringe alle selskapene, og be om ett tilbud på lik dekningsgrad. Du kan også bruke tilbudene fra de andre selskapene, for å presse prisen ytterligere ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 18. desember 2010 #13 Del Skrevet 18. desember 2010 Tusen takk for bra svar =D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 18. desember 2010 #14 Del Skrevet 18. desember 2010 1200kr i buss? Har du sjekka om busselskapet hos deg har ungdomskort? Eventuelt månedskort viss du ikkje faller inn under ungdomskort. Eg betaler 810 kr i mnd. for å komme meg til/frå jobb med tog og buss i Rogaland pga. månedskort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå