Gjest Kane Skrevet 16. oktober 2003 #1 Del Skrevet 16. oktober 2003 I vg i dag ; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=80699 Skal staten gå inn å betale for at disse kvinnene som blir lemlestet av sine familiemedlemmer skal "få igjen kjønnslepper"? Hvordan kan noen rettferdiggjøre det da? Jeg mener det - de har sin tro, religion, tradisjoner, ritualer eller hva man nå velger å kalle det - greit nok, jeg skal ikke preke moral eller dytte mine meninger over på dem i fare for å bli kalt rasist jeg - men når de så etterpå vil bruke mine skattepenger for å fikse dette overgrepet - da har jeg all rett til å uttale meg uten å være rasist! Kanskje vi heller kunne bruke penger på opplæring, utdanning og informasjon for å hindre disse overgrepene? Heller sette en far eller mor bak lås og slå for å hindre dem i å lemleste sine barn enn å la dem utføre sine makabre ritualer mot barna for så å bygge dem opp igjen i voksen aldre - akkurat som om smerten og fortvilelsen de har båret i mange år blir borte da?? Fy flate! Hva mener dere?? Er sååå sinna nå atte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 16. oktober 2003 #2 Del Skrevet 16. oktober 2003 Utmerket PR-stunt for å få fornyet oppmerksomhet rundt kjønnslemlestelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kane Skrevet 16. oktober 2003 #3 Del Skrevet 16. oktober 2003 Tror ikke man bruker et så alvorlig tema som pr stunt - da blir det hele for dumt.. :blaruss: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 16. oktober 2003 #4 Del Skrevet 16. oktober 2003 Tror ikke det er ment som et stunt fra jenta som kom med ønsket om nye kjønnslepper. For henne er dette seriøst og alvor. Saken ender med tabloidisering i VG = pr-stunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kane Skrevet 16. oktober 2003 #5 Del Skrevet 16. oktober 2003 Det er jeg ikke enig i - at vg i likhet med andre aviser og enkelte ukeblad er profilert på "andres ulykke" til tider for så være.. Det er ikke dermed sagt at alle artikler som trykkes der, trykkes kun med tanke på profitt eller pr.. Og selvsagt er det ille for dem det gjelder - men er det riktig at "mannen i gata" skal betale for å korrigere den uretten som deres egne har påført dem? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 16. oktober 2003 #6 Del Skrevet 16. oktober 2003 Og hadde ikke du lest VGs overskrift "Krever nye kjønnslepper" hadde du kanskje ikke tenkt så mye over saken heller? Om at det føles uriktig å bli krevd for hjelp for å rette på noe som ikke praktiseres her i landet. Eller kommet med forslag om hva vi heller burde bruke pengene på for å forhindre at slik finner sted. Tabloidisering skaper engasjement. Ikke alltid av det negative, det. Det ideelle hadde vel vært om man både kunne forhindret at slik lemlesting fant sted, samt hjalp dem som selv ikke har ansvaret for omskjæringen ble utført på dem til en "normalisering". Jeg synes ikke jentas ønske er urimelig i seg selv. Det blir mer snakk om en prioritering av penger og ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kane Skrevet 16. oktober 2003 #7 Del Skrevet 16. oktober 2003 Klart jentas ønske ikke er urimelig, alle ønsker vel å være "normal" Men er det virkelig det offentliges ansvar å dekke inn dette? - det er jo det som er spørsmålet i utgangspunktet.. Hva mener du? Bør vi virkelig sette ressurser inn på denne siden av problemet uten å få kontroll og nok ressurser på forebygging og den siden av saken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 16. oktober 2003 #8 Del Skrevet 16. oktober 2003 Klart jentas ønske ikke er urimelig, alle ønsker vel å være "normal" Men er det virkelig det offentliges ansvar å dekke inn dette? - det er jo det som er spørsmålet i utgangspunktet.. Hva mener du? Bør vi virkelig sette ressurser inn på denne siden av problemet uten å få kontroll og nok ressurser på forebygging og den siden av saken? Forebyggende helsevern er helt klart det offentliges ansvar, ingen tvil om at ressurser og oppmerksomhet i første omgang skal prioriteres på dette. Er den delene dekket inn (i den grad man har mulighet til å påvirke mennesker som praktiserer denne sedvanen også i Norge;som allerede ikke tillatt ved lov i Norge), ser jeg det absolutt som ikke urimelig at jenta også skal få offentlig støtte til å få rettet opp lemlestingen som er utført. Uavhengig om det er blitt utført i Norge eller utenfor Norges grenser, så lenge hun er norsk statsborger og betaler skatt på lik linje med andre nordmenn. Jeg vil anta at en norsk kvinne som hadde blitt mishandlet og fått skåret vekk sine kjønnslepper, fullstendig uavhengig av omskjæringstradisjon, ville fått utgifter til plastisk kirurgi for å rette opp i skadene dekket av det offentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2003 #9 Del Skrevet 16. oktober 2003 Selvfølgelig bør hun ha rett på rekonstruktiv kirurgi. Det er jo ikke noe hun har valgt selv. I prinsippet er det som om hun er blitt skadd i en ulykke el. Og dermed bør ha rett på å få rettet opp skaden så langt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bø Skrevet 16. oktober 2003 #10 Del Skrevet 16. oktober 2003 Ja, selvfølgelig skal staten det. Man trenger ikke å sette svake grupper opp mot hverandre. Og det er ikke av den MINSTE betydning at det er familien som har påført jentene skadene. Da må jo dette isåfall gjelde for alle mennesker da. De barna som blir skadet av mor og far, får ikke behandlingen dekt av staten. Sånn at disse menneskene blir sviktet fra alle hold liksom. :o Det hjelper ikke en lemlestet kvinne at det brukes penger på forebyggende tiltak. "Så, så, det er leit at du har blitt sånn, men du kan trøste deg med at vi prøver å forhindre at det skal skje igjen." Man trenger ikke å velge om man skal bruke penger på enten forebygging, eller reparasjon, vi kan bruke penger på begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 16. oktober 2003 #11 Del Skrevet 16. oktober 2003 VG skriver: "Kvinner som er omskåret, har en lovfestet rett til medisinsk behandling i Norge, og derfor er operasjonen helt gratis." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. oktober 2003 #12 Del Skrevet 16. oktober 2003 VG skriver: "Kvinner som er omskåret' date=' har en lovfestet rett til medisinsk behandling i Norge, og derfor er operasjonen helt gratis."[/quote'] med operasjonen siktes det her til "åpningen" man må utføre. Dette e rikke det samme som å få konstruert nye kjønnslepper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 16. oktober 2003 #13 Del Skrevet 16. oktober 2003 Tingen er jo at disse jentene ikke hadde noe valg. De ble tvunget til å bli gjort så forskjellige, og så seksuelt funksjonsnedsatte i forhold til vanlige kvinner, at operasjon for å åpne sprene, er faktisk ikke nok. En ting er at "hullet" ikke lenger er sydd igjen, en annen ting er at disse kvinnen hverken har klitoris eller kjønsslepper lenger. Sex er ikke lenger noe de kan nyte. Operasjonen gjor at de fysisk sett kan ha sex uten at det blir smertefullt, men jeg skjønner godt at de, for å bedre på den psykiske delen av sex, har behov for å få bygd opp kjønnslepper og klitoris igjen. Tross alt så bor de i et land hvor gutta vet hvordan en kvinne skal se ut, og de er kanskje ikke så forberedt på å måtte forklare hvorfor de er så anderledes, og hvorfor de ikke kan nyte et seksuelt liv sammen med sine kjærester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå