Gå til innhold

Hund i bur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har en kompis som har en ganske stor hund. Den er fortsatt ikke fullvoksen og ganske vilter. Det mannen min reagerer på er at hunden er i lukket bur hele tiden. Hun sover i lukket bur om natten og står i det samme lukkede buret hele dagen mens de er på jobb. Så er hun i buret hvis de har gjester eller hvis de syns hun blir slitsom utenor også. Har ikke sett det selv men mannen sier det er et stort bur men hunden er også stor så den har ikke mye bevegelses frihet i buret. Mannen har ikke greie på hunder men syns det så stusslig ut og lurte på om det kan være forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det sier seg vel nesten selv. Det er ikke noe liv for hunden, og han burde ikke hatt hund i det hele tatt om han ikke kan evne eller vilje til å ta seg skikkelig av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere her er forsvarlig bruk av bur til hund?

Minst mulig. Dvs, fortrinnsvis kun ved reise eller andre spesielle anledninger. Ellers bør man faktisk bruke den tiden det tar å trene hunden til å være alene, ikke ødelegge ting, ikke tisse inne osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neitakk til bur,Norge burde innføre samme relger som Sverige forøvrig.

Ingen hunder har det godt i et bur uansett hva eier måtte tenke eller tro

Til og med Rådet for dyreetikker litt tamme til tider, om en leser 3.2.3 Innendørs hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minst mulig. Dvs, fortrinnsvis kun ved reise eller andre spesielle anledninger. Ellers bør man faktisk bruke den tiden det tar å trene hunden til å være alene, ikke ødelegge ting, ikke tisse inne osv.

Helt enig. Vår hund har buret sitt i bilen, og bruker det kun på biltur. Ellers går han løs i hele huset, og sover i senga vår når vi er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en valp på fem mnd. Den har et romslig bur med seng, litt leker og vann. Om kvelden går han selv i buret og legger seg, samme når vi er på jobb. Han har alltid buret tilgjengelig når vi er hjemme og han går som regel dit når han er sliten og vil slappe av i fred, når han har fått noe godt og vil kose seg, eller bare være i fred. For vår hund virker det som om han ser på buret som sitt sted og føler seg trygg der. Jeg håper hvertfall det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot burbruk når døren er åpen og hunden går ut og inn som den selv vil. Da blir det ofte en trygg hule for hunden. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burbruk i den utstrekningen du beskriver er mer enn drøyt, synes jeg. Her tusler hundene inn og ut av burene sine når de selv ønsker det, og døren lukkes aldri utenom på natten nå som den minste er valp og forstyrrer både den andre hunden og vekker opp ungene om hun er løs da. Når hun har lagt fra seg valpetendensene kommer burene til å være åpne døgnet rundt.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur brukes til frakt, that's it. Har man gjester som ikke liker/tåler hund, så plasserer man hunden på et annet rom.

Ingen grunn til å ha hunden i bur om natta heller, og på dagtid kan hunden oppholde seg på et begrenset område.

Hunder er ikke bur-dyr. De har behov for å røre på seg og velge underlag selv, og noe er galt når man plasserer en hund i buret fordi den er slitsom.

Hvis hunden er "slitsom" er det gjerne et tegn på at den ikke har blitt aktivisert nok, men blitt overlatt til seg selv.

De som har et slikt hundehold burde ikke hatt hund overhodet. Hvis livet deres er snudd helt på hodet får de omplassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har en kompis som har en ganske stor hund. Den er fortsatt ikke fullvoksen og ganske vilter. Det mannen min reagerer på er at hunden er i lukket bur hele tiden. Hun sover i lukket bur om natten og står i det samme lukkede buret hele dagen mens de er på jobb. Så er hun i buret hvis de har gjester eller hvis de syns hun blir slitsom utenor også. Har ikke sett det selv men mannen sier det er et stort bur men hunden er også stor så den har ikke mye bevegelses frihet i buret. Mannen har ikke greie på hunder men syns det så stusslig ut og lurte på om det kan være forsvarlig.

Hmm.. jeg syntes ikke så mye om dette. Greit å ha hunden sin i bur, men dette hørtes vel mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot bur, men dette hørtes ikke bra ut! Om den ligger i bur om natten, på dagtid, ved besøk og når den er "for slitsom" utgjør det veldig mange timer i løpet av et døgn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om personen har hunden i bur 8 timer om natten, 8 - 9 timer mens han er på jobb pluss ellers hvis den er "plagsom" blir det jo fort vekk 20 timer i døgnet. Det er altfor mye for den stakar, og det får meg til å lure på hva han egentlig skal med hund. Jeg er ikke fanatisk burmotstander, og kan helt klart se at det i visse tifeller kan være til hjelp. Feks ved sykdom som krever ro, eller som hjelpemiddel mens man trener på de grunnleggende problemene. Men det å putte friske, normale hunder i bur syntes jeg ingenting om. Selv brukte jeg bur på natten mens pelsdott var liten, pga at han spiste opp gulv, lister og ledninger. Da var buret stort i forhold til han, så han kunne fortsatt bevege seg. Nå går han løs i huset og legger seg der han vil. Mange hunder setter pris på å kunne skifte liggeplass innimellom, og de trenger plass til å bevege seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund ska inte bo i en bur. En hund är inte en hamster och den måste få röra på sig. Det är en sak att ha den i en transportbur i bilen när man är på väg någonstans, men det här låter ju galet.

Finns det inga lagar som talar om hur mycket frihet hundar måste ha och hur stor yta buren behöver ha i förhållande till hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene mine bruker bur om natta, men de går inn i buret selv og begynner å mase hvis jeg glemmer å lukke døra, jeg låser aldri døra på nattid så de kan smette ut hvis de vil, det ligger en hundeseng rett utenfor buret, så det er valget de tar hver natt. mine sover KJEMPEGODT i buret å helt elendig utenfor, kommer aldri til å frarøve de denne tryggheten. på dagtid har de kansje vært i buret 3timer til sammen i år med lukka dør. derimot så er eneste plassen de får sove godt i buret, så de er der mange timer daglig med døra oppe, nesten alltid når de skal sove.

men jeg synes ingenting om å sette hunder i små bur mer enn 10t/daglig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nå bare en hund, men for et halvt år siden hadde vi to. den ene er chihuahua (hannhund). Eneste gangen vi hadde han i bur, var når tispa hadde løpetid og han ble helt på styr. Og da snakker jeg om max en halvtime av gangen, så han fikk roet seg litt. Ellers har vi han kun i bur når vi reiser lengre turer med buss eller tar tog. I bil har han sikkerhetsseler.

Noe særlig mer enn det synes jeg blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært borti akkurat det du beskriver, desverre... Selv ser jeg ingen grunn til å ha en hund i bur, utenom reise og andre enkelttilfeller (som andre også har sagt her). Men de jeg bodde hos før hadde ei lita jakttispe som ble holdt i bur både om natta og når ingen var hjemme... Dette visstnok fordi hunden jaget sine to kattesøsken, og kunne finne på å tisse i senga hvis hun fikk være på soverommet alene.

Jeg passet ofte hunden, særlig når eierne var bortreist, og hadde så og si aldri noe problem med dette. Hun var noe i overkant fokusert på den ene katten, men litt distraksjon fikk henne snart vekk fra det, og av meg fikk hun aldri lov til å jage. I tillegg kunne døren til soverommet, og til datarommet, kunne lukkes med hasper slik at bare kattene kom inn, og disse var alltid lukket på dagtid. Det var meningen at jeg skulle stenge henne inne når jeg ikke var hjemme, men ofte lot jeg være, fordi hun var så avslappet i resten av huset. Jeg stengte henne inne om natten (var ikke min hund, så jeg følte meg ikke helt komfortabel med å bryte alle reglene de hadde satt opp for henne), men det var ofte tydelig at hun helst ville være ute litt lenger. Når det er sagt, la hun seg villig til ro i buret om natten.

Personlig tror jeg de stengte henne inne fordi de ikke var trygge på henne. Hun var dårlig oppdratt, og spesielt fruen i huset hadde ikke kontroll på henne, og stresset både seg selv og hunden. Med meg var hun stort sett rolig...

Jeg synes ikke noe om å sette hunden i bur fordi det ikke passer eieren å ha den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det är det att hunden är ouppfostrad så ser man till att lära den! Titta på några avsnitt av The dog whisperer eller något.. Den bästa lösningen kan aldrig vara att stänga in den i bur! Jag blir så less på hundägare så skyller allt på hunden. Det är trots allt ägaren som har uppfostrat den och har ansvar för den (och ansvar för att den ska må bra!). Man skaffar fan inte hund om man inte kan ta hand om den.

Mina kusiner har en boxer som var sjukt ouppfostrad, den välte ner en på marken, drog i kopplet så hårt att man släpades efter och skällde och skällde och skällde. Jag som aldrig har haft hund i hela mitt liv tog 3 dagar på mig att lära den sitta, ligga, sluta skälla och gå fot! Allt som krävs är tålamod! Och kärlek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun for burbruk i bil, som en sikkerhet for hund og mennesker.

Inne kan jeg til nød skjønne om noen vil sette opp en et par barnegrinder, slik at hunden får et område å være på uten farlige gjenstander å tygge osv. når den er valp (eller om den fortsetter å tygge på ting som voksen). Dette bør ikke være mange timene, og alldeles ikke BÅDE hele natten og hele arbeidsdagen. Jeg synes det er trist at det er blitt såpass populært å bruke bur som det har blitt. I Sverige har de en lov som sier at hunden ikke skal være i bur i mer enn seks timer (eller var det mindre?) om dagen. Noen slikt burde det være i Norge også. Hvem skal kontrollere det? Nei, si det, men det er en prinsippsak som kanskje gjør at folk får øynene opp for at dyr ikke hører hjemme i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...