Gå til innhold

Saus som skiller seg

Glitnir

Anbefalte innlegg

Skulle lage saus av stekekraften fra en helstekt svin indrefilet her om dagen. Kokte ut med noe vann, helte oppi creme fraiche og surret det litt videre. Plutselig skilte sausen seg fullstendig - blankt fettlignende greier for seg og den hvite, tykke creme fraiche-delen for seg. Det var fullstendig umulig å få rørt sammen igjen. Dette skjedde også forrige gang jeg prøvde. Har dog fått det til tidligere og sett andre som har laget saus på samme måte uten problemer. Noen som har noen råd eller vet hva jeg kan ha gjort galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, men kanskje datoen var utgått? Til regel skal det ikke bli fettavleiringer i sausen. Det er spesialbehandt for å passe inn i alle retter, også kaker. Vet ikke hva du gjør feil. Men kanskje kan et eller annet krydder reagere med creme f. ?

Kan innbille meg at det duger mest i fettfattige retter, eller motsatt.

Du hadde et merkelig problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sauser skiller seg hvis de blir for varme eller for kalde (mener jeg å ha hørt). Ettersom din har kokt litt vil jeg tro at den kanskje kokte for lenge? Den skal ikke bare ha et oppkok da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at når man lager sånn pakke med tandoorikylling (eller er det tikka masala?) fra Toro, så skal creme fraichen i sausen tilsettes helt på slutten av koketida. Regner da med at hvis man koker creme fraiche for lenge, så vil den skille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Creme fraiche tåler ikkje for mykje varme, nei. Det er betre enn rømme, men bør likevel ikkje koke for mykje. Dette gjeld særleg dei lettare variantane.

Så visst du tilset creme fraiche til slutt, og passer på at det ikkje koker for mykje, så blir det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår at du lager en meljevning og tilsetter det i sausen.

Da kan du få blandet fettet og vannet sammen igjen. Melet vil fungere som et bindemiddel.

Kan ikke garantere at det funker, men det er et forsøk verdt.

Har gjort det selv og det har gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :) Så det er kanskje creme fraichen som er problemet? Har stort sett brukt fløte før, men trodde det gikk for det samme. Skal uansett prøve mel- eller vanntriksene neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...