Gå til innhold

Gullfiskene mine bare dør!


Redbull

Anbefalte innlegg

Ser virkelig ikke problemet med å ha to tre fisker i en liten bolle eg da. Er heller ikke interessert i å ha ett stort akvarium med pumpe og greier.

Problemet er vel at fiskene ikke trives like bra, ikke får de forholdene de trenger og har mye dårligere sjanser til å leve lange og gode liv.

Er du ikke interessert i å ha et stort nok akvarium med pumpe kan du vel heller la være å ha fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er vel at fiskene ikke trives like bra, ikke får de forholdene de trenger og har mye dårligere sjanser til å leve lange og gode liv.

Er du ikke interessert i å ha et stort nok akvarium med pumpe kan du vel heller la være å ha fisk?

Nei eg vill gjerne ha fisk eg, trenger ikke gå til inkjøp av en svær tank av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei eg vill gjerne ha fisk eg, trenger ikke gå til inkjøp av en svær tank av den grunn

Når det gjelder dyrehold bør det aldri handle om hva du VIL ha, men om hva dyrene faktisk trenger!

Du spør om råd om hvorfor fiskene dine dør, men vil ikke ha svarene. Så da har jeg lyst til å spørre: Bryr du deg i det hele tatt om fiskene har det bra og overlever?

Jeg er så optimistisk at jeg tror at de fleste oppegående voksne mennesker ikke ville la en hund leve hele livet i et lite bur der de knapt kunne snu seg, og det samme burde gjelde for akvariefisk.

Store fisk klarer ikke å utvikle seg på en normal måte i en alt for liten tank, og da skulle det knapt være noen overraskelse at de dør.

Jeg formoder at du sannsynligvis ikke har lyst til å flytte inn i et bøttekott der du skulle spise alle måltider, og ha do i et hjørne. For liten plass er for liten plass uansett hvilket vesen vi snakker om.

Endret av Crow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustyvel

Nei eg vill gjerne ha fisk eg, trenger ikke gå til inkjøp av en svær tank av den grunn

Da har du tre valg;

1. Fortsette med å ha bolle, også må du kjøpe nye fisk hele tiden da fiskene vil fortsette å dø.

2. Gå over til et større akvarium med pumpe, også kan du få fisker som blir opp til 10 år.

3. Kjøp fisker som ikke trenger så mye plass som gullfisker (de kan bli STORE) (disse mindre fiskene vil også dø tidligere enn de burde, så du er klar over det).

Hadde selv gullfisk bolle når jeg var fjortiss. Hadde vel 4 fisk ca til enhver tid. Mistet vel 2 fisk i halvåret. Når jeg gikk over til et akvarium (ikke så stort), med grus, masse planter og kule ting, hadde jeg en gullfisk i 4 år før den ble syk og jeg tok livet av den.

Endret av Bustyvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvariet er PITTE LITE, derfor eg bytter vann så ofte for eg tenkte at de ikke fikk oksygen hvis ikke... Har ikke pumpe nei, bare en helt enkel bolle. Fiskene er i bollen når eg skifter, å eg lar alltid 1/3 av vannet være igjen, så de får noe av det vante vannet ja. Har en plante oppi til de, tar ikke den ut når eg bytter. Skal eg forstatt skifte vann sjeldnere? Mater de ca tre ganger om dagen, morgen, middag og kveld, men de får kanskje litt mye? Hvor mange flak/kuler skal de ha hver ca?

Siden du ikke ser vitsen med å ha fisk i annet enn en bolle, behøver vel ingen svare her mer.

Man skal bytte vann sjeldent, egentlig aldri. En venn har 35 år gamle fisk i akvariumet. Jeg foreslo å bytte vann, men fikk et nei. Han har fire, fem, sju fisker fordelt på fire arter. De er gamle, og jeg har fått ny respekt for akvariumhold etter at jeg forstod at det krever en del kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trudde de aller fleste brydde seg nok til at de satte seg inn i ting (ihvertfall det viktigste) FØR dyrene blei anskaffet, slik at situasjoner som dette kunne unngås... :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Synes TS er uansvarlig om h*n holder gullfisk i bolle.

Ta til deg rådene som er gitt her.

TS: Jeg vil stemple deg som dyremishandler (fisk er levende vesner med følelser) og se ned på deg helt fram til du endrer holdningene dine.

Du skal aldri ha fisk, dyr, fugl eller andre levende vesner kun fordi du vil. Du må forstå at det dyrene du har kjøpt er avhengige av deg med sitt liv, og det er dermed din plikt til å gjøre livet til dyret best mulig.

Du har fått mange nyttige lenker og råd fra brukerne her i denne tråden, håper du følger opp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremisshandler faktisk!! Jaja, du om det. Eg spurde om råd om hva eg kunne gjøre bedre, og nei eg går ikke til innkjøp av ett større akvarium, det er uaktuelt. Men takker for alle rådene uansett, så får vi se om de siste overlever. Sjønner ikke helt deg som sier at eg "egentli aldri" skal bytte vann, hvor skal de få oksygen fra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ikke foreldrene til TS griper inn. Ut ifra holdningene og svarene her regner jeg med at h*n ikke er så gammel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at dere ikke forteller om alle de fantastiske fiskene som ikke krever mer enn 30 liter for å leve. Men trenger ikke absolutt å ha 200 liter for å drive med akvariefisk.

Men bollen er en uting, det finnes bare en type fisk som kan leve i bollen og det er gullfisk. De er heller ikke noe pene i mine øyne.

Et godt oppsett for de som ønsker å drive med fisk men ikke vil ha et stort akvarium er 20-30 liter med sandbunn og gode planter som vokser fort (dette minsker veksten av alger og fjerner avfallstoffene fra vannet) en liten rot som hjelper å holde vannet bløtt. En liten pumpe med kullfilter og varmekolbe.

Her kan man ha et par amanoreker eller humlereker, kanskje tilogmed en ottocinklus til å holde det rent.

Det kan holdes 5-6 pygmegurami eller kanskje et par kampfisk hunner, eller en enkelt hann uten noe selvskap.

Det finnes andre after som kan holdes slik, men de er for mer engasjerte eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremisshandler faktisk!! Jaja, du om det. Eg spurde om råd om hva eg kunne gjøre bedre, og nei eg går ikke til innkjøp av ett større akvarium, det er uaktuelt. Men takker for alle rådene uansett, så får vi se om de siste overlever. Sjønner ikke helt deg som sier at eg "egentli aldri" skal bytte vann, hvor skal de få oksygen fra da?

Gullfisk er labyrintfisk, det betyr at det tar til seg oksygen fra overflaten, de gulper i seg munnfuller og du kan se boblene komme ut gjennom gjellene.

Dette er grunnen til at gullfisken overlevde de første forsøkene på å holde fisk i akvarium, før folk forsto at fisk trengte sirkulasjon for å ta til seg oksygen fra vannet.

Du skal også skifte 1/3 av vannet, ikke la det stå igjen 1/3, og vannet burde være samme temperatur. Ikke mat mer enn en gang om dagen og ikke mer enn de kan spise opp på et minutt.

Mye mat fører til mye avfallstoffer fra fiskene, maten faller til bunnen og råtner og fisken gjør fra seg, dette bygger seg opp som nitrater som er giftig, men som også kan forandres til nitritt som er enda verre for fiskene og kan føre til dødsfall.

Med et litt større akvarium, pumpe og varmekolbe kan du ha all slags andre fisk som utfyller hverandre. Corydoras rydder mat som faller til bunnen, ancistrus spiser alger og guppy finnes i at mangfold av flotte farger, i tillegg har du guramier og andre labyrintfisk slike som paradisfisken og kampfisken og cicklider med sine fasinerende kurtisspill og yngelpleie.

Du står på terskelen til en fantastisk hobby, men du har såvidt gløttet på døren, jeg håper virkelig at du dedikerer litt tid til å innse hvor mye glede du kan få om du bare lærer litt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjorde samme feilen som trådstarter for noen år siden, men jeg hørte på rådene jeg fikk (som i stor grad var de samme som er gitt i denne tråden) og da gikk ting mye bedre.

det er ikke sånn at fisk har det bra så lenge de har vann og mat, hvis du vil at de skal leve lenge (og godt) så krever det kunnskap og at du er villig til å ofre litt for at de skal gjøre det. og med "ofre litt", så tenker jeg først og fremst på bollen. den er ikke særlig praktisk, ikke for fiskene men heller ikke for deg. det er mye lettere å rengjøre et akvarium (det er i hvert fall min mening).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Dyremisshandler faktisk!! Jaja, du om det. Eg spurde om råd om hva eg kunne gjøre bedre, og nei eg går ikke til innkjøp av ett større akvarium, det er uaktuelt. Men takker for alle rådene uansett, så får vi se om de siste overlever. Sjønner ikke helt deg som sier at eg "egentli aldri" skal bytte vann, hvor skal de få oksygen fra da?

Helst skal de få oksygen fra planter eller en oksygenpumpe. Det står tidligere i tråden at gullfisk (og andre fisk) er veldig ømfintlige for temperaturforandringer - og kan dø hvis du ikke bytter vann korrekt.

Ja, jeg står på mitt om at du er en dyremishandler, rett og slett fordi fiskene dine ville hatt et lengre og bedre liv om du tilrettela for dem. Slik som nå, så nekter du dem større akvarie, fordi det er upraktisk for deg selv. Resultatet er at fiskene kommer til å slite med for liten plass og for dårlig stell helt fram til de dør, for tidlig, og det er din feil. Hvorfor skjønner du ikke at fiskens liv og velferd er ditt ansvar..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor mange liter bollen din er på?

for en tommelfingerregel er 1cm fisk pr liter vann - ikke mer.

Og dvs at hvis bollen er på 10 liter, bør du ikke ha mer enn 10cm fisk oppi der. Det blir fort for lite plass til dem, skjønner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bør nok kjøpe et akvarium, bollen er liten og har lite overflate i forhold til volum pga formen med liten åpning på toppen, så det er så og si umulig å gi fiskene nok oksygen uten en luftpumpe. Fiskene får heller ikke utnyttet plassen til bevegelse, litt som når vi har skråtak... Vannkvaliteten blir også ustabil når det er et så lite volum og ikke filter etc, i tillegg til at du bytter vann for ofte (vannet rett fra springen inneholder også stoffer fisken og bakteriene i akvariet ikke liker). Om planten skal kunne produsere endel oksygen må du ha egnet belysning (akvariet bør ikke stå rett ved et vindu fordi det vil påvirke temperatur osv for mye, og nå om vinteren er det uansett ikke nok dagslys for effektiv fotosyntese), hvis ikke konkurrerer den med fisken om det som er av oksygen - den puster jo den også.

Grunnen til at en gullfisk bør ha et 200 l akvarium er vel først og fremst fordi den kan bli nesten 40 cm. Den kan sikkert trives i en mindre beholder enn det også, inntil den blir for stor. Jeg har ikke så greie på akvarier, hadde et 75 l med guppy og perlegurami for ti år siden, men har trodd at rundt 50 l er minimum for permanent opphold og stabile nok tilstander til at det ikke bare blir styr, og da må en også sette seg inn i hvilke fisk som passer til den størrelsen. Det har med både vannkvalitetskrav, aktivitet og fiskestørrelse å gjøre. Man kan sikkert få et mindre akvarium til å fungere også, men det krever mer av utstyr som filter og pumpe, og mer kunnskap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Man skal bytte vann sjeldent, egentlig aldri. En venn har 35 år gamle fisk i akvariumet. Jeg foreslo å bytte vann, men fikk et nei. Han har fire, fem, sju fisker fordelt på fire arter. De er gamle, og jeg har fått ny respekt for akvariumhold etter at jeg forstod at det krever en del kunnskap.

Dette er ikke et godt råd, selv om det har gått fint for kompisen din i 35 år. Om du spør på et forum med akvarister vil de nok anbefale vannbytte av 20-30 % av vannet ukentlig. Oftere om det er et svært lite kar, oppvekstkar eller feks diskus kar. Rent vann skader ingen!

vet du hvor mange liter bollen din er på?

for en tommelfingerregel er 1cm fisk pr liter vann - ikke mer.

Og dvs at hvis bollen er på 10 liter, bør du ikke ha mer enn 10cm fisk oppi der. Det blir fort for lite plass til dem, skjønner du :)

Denne "regelen" har gått ut på dato for leenge siden. Det kommer an på hvor stor fiskene blir som voksen og ikke minst hvor aktive dem er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...