Gå til innhold

Gullfiskene mine bare dør!


Redbull

Anbefalte innlegg

Kjøpte oss nett noen gullfisker, vi begynte med to, så døde den ene, så vi kjøpte noen til. Hadde tilsammen seks stykker. Dette var kanskje litt for mangen i det lille akvariet vi har men.. Vi skifter vann så å si annen hver dag, mat får de kanskje litt for mye av? Eg vet ikke hva som er "vanli".. Vannet er passe lunka når de får nytt, litt kaldere enn varmere. Hva gjør eg galt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du bytter vann veldig ofte, jeg.

Har du fuktighetskrem på hendene når du bytter vann? Det kan drepe fiskene hvis du nylig har smørt hendene med fuktighetskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skifter vann alt for ofte. Skift halvparten av vannet annenhver uke? hvor stort er akvariet? Når man skifter vann så ofte, så ødelegger du hele miljøet i akvariet.

I mitt 150 liters akvarie skiftes det vann cirka en gang i ÅRET. Ellers fylles det bare på, og filteret vaskes en sjelden gang. Har ikke hatt dødsfall i akvariet på 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes også du bytter vann litt for ofte. Vi har hatt våre i 4 år nå, vi skifter vann når vi ser at det må vaskes.

hvor ofte gir du mat?

vasker du akvariet med noe?

hvor har du fiskene mens du vasker det/bytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skiftet heller "aldri" vann i akvariet (ca. en-to ganger i året kanskje). Og når vi gjorde det byttet vi ut ca. 1/3. Som tidligere nevnt er det meget sannsynlig at det er den hyppige vannbyttingen som har skylden.

Blir det for mang fisk i akvariet dør de vel av oksygenmangel (?).

Edit:

Det gjelder de samme "reglene" ved akvarie som kjæledyr, en må lese seg opp på emnet før en går til anskaffelse av det!

Endret av Nalla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med skifting av vann. Har du luftpumpe? Planter? Hvis du har mange fisk i et lite akvarium går de tom for oksygen hvis du ikke tilfører nok ny luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bytter vann alt for ofte, samt at gullfisker er uhyre følsomme for temperaturforandringer, så når du fyller på nytt skal det bare en ørliten temperaturforskjell til før de ikke takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvariet er PITTE LITE, derfor eg bytter vann så ofte for eg tenkte at de ikke fikk oksygen hvis ikke... Har ikke pumpe nei, bare en helt enkel bolle. Fiskene er i bollen når eg skifter, å eg lar alltid 1/3 av vannet være igjen, så de får noe av det vante vannet ja. Har en plante oppi til de, tar ikke den ut når eg bytter. Skal eg forstatt skifte vann sjeldnere? Mater de ca tre ganger om dagen, morgen, middag og kveld, men de får kanskje litt mye? Hvor mange flak/kuler skal de ha hver ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvariet er PITTE LITE, derfor eg bytter vann så ofte for eg tenkte at de ikke fikk oksygen hvis ikke... Har ikke pumpe nei, bare en helt enkel bolle. Fiskene er i bollen når eg skifter, å eg lar alltid 1/3 av vannet være igjen, så de får noe av det vante vannet ja. Har en plante oppi til de, tar ikke den ut når eg bytter. Skal eg forstatt skifte vann sjeldnere? Mater de ca tre ganger om dagen, morgen, middag og kveld, men de får kanskje litt mye? Hvor mange flak/kuler skal de ha hver ca?

Har hørt de kan dø av for mye mat. Skal ikke de bare ha en bitteliten klype en gang i døgne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eg også lurer på om vi gjør feil sjønner du... De få vi har igjen nå er mye piggere, å de får mindre mat. Men det kan være de er piggere fordi at de har bedre plass også, eg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eg også lurer på om vi gjør feil sjønner du... De få vi har igjen nå er mye piggere, å de får mindre mat. Men det kan være de er piggere fordi at de har bedre plass også, eg vet ikke...

Sporte en jeg kjenner som har gullfisk nå, og han sier de kan dø av for mye mat pga vannet blir forurenset. Så prøv med en liten klype mat pr døgn og se om de holder seg i livet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gullfisk skal ikke bli holdt i boller, det er alt for liten plass til dem. Les litt om akvariehold på nettet, så ser du nok fort hva du gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporte en jeg kjenner som har gullfisk nå, og han sier de kan dø av for mye mat pga vannet blir forurenset. Så prøv med en liten klype mat pr døgn og se om de holder seg i livet :P

Takk, da prøver eg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfisk skal ikke bli holdt i boller, det er alt for liten plass til dem. Les litt om akvariehold på nettet, så ser du nok fort hva du gjør feil.

Da må du nesten forklare meg hvorfor de selger det i dyrebutikker............................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da må du nesten forklare meg hvorfor de selger det i dyrebutikker............................

Fordi det selger. Enkelt og greit. Dyrebutikker selger også bur som er alt for små, f.eks. disse knøttsmå hamsterburene som ingen hamstere bør bo i.

Dyrebutikker er kjekke for å få tak i diverse utstyr, men man bør ikke stole på dem blindt når det gjelder tips angående dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det selger. Enkelt og greit. Dyrebutikker selger også bur som er alt for små, f.eks. disse knøttsmå hamsterburene som ingen hamstere bør bo i.

Dyrebutikker er kjekke for å få tak i diverse utstyr, men man bør ikke stole på dem blindt når det gjelder tips angående dyrehold.

Ser virkelig ikke problemet med å ha to tre fisker i en liten bolle eg da. Er heller ikke interessert i å ha ett stort akvarium med pumpe og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to alternativer:

Alternativ 1

1) Kjøp større akvarium! Eventuelt kan du kjøpe fisk som ikke blir så store (gullfisk kan bli 38 cm !!) - men da snakker vi veldig små fisk altså - av typen som maks blir 1-2 cm!

2) Les deg opp på den typen fisk du skal kjøpe akvaforum har mye bra informasjon

3) Les deg opp på hva det å ha akvarium innebærer! Også her er akvaforum nyttig: Oppstart av akvarium

4) Mat kun én gang om dagen! Hvor mye mat du da skal gi kommer an på typen fisk, men som regel er en liten klype nok!

5) Ikke bytt vann mer enn nødvendig! Det vil si at du enten bytter når det er skittent eller når det har gått ca en uke. Husk å kun bytter ca 1/3 av vannet! Når du bytter så ofte som du gjør nå får aldri økosystemet i bollen/akvariet kommet i balanse!

Alternativ 2

Selg fiskene og kvitt deg med bollen!

PS: et lite akvarium er mye vanskeligere å holde enn et med litt størrelse. Kommer man over ca 300 L går det meste helt av seg selv, så lenge man mater litt og fyller på vann.

Jeg mener det er idiotisk at dyrebutikker selger boller i det hele tatt! Og at de så lar uvitende kunder ha alt for store og alt for mange fisk i disse mikroskopiske bollene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet med å ha to tre fisker i en liten bolle eg da. Er heller ikke interessert i å ha ett stort akvarium med pumpe og greier.

Da bør du kanskje ikke ha fisk i det hele tatt!?

Som sagt er det å holde et lite akvarium ikke lett! Og dersom en også ønsker at fiskene skal ha det bra er det nesten umulig! Du må da virkelig velge typen fisk med omhu! Og det er det svært få av de som arbeider i dyrebutikker som har peiling på! Dersom du bor i Oslo-området anbefaler jeg deg å stikke innom TamAlna eller en annen butikk med litt mer ekspertise på feltet! Der kan de KANSKJE hjelpe deg å finne en type fisk som klarer seg i et så lite akvarium som du ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...