Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ca 10 uker på vei og er begynt å slite med nattesøvnen, noe som igjen påvirker humøret..

Våkner flere ganger hver natt, og når jeg først er våken bruker jeg lang tid på å sovne igjen. Drømmer/har mareritt om hverandre nesten hver natt. :/

Når jeg våkner er jeg ikke uthvilt så blir nødt og sove et par timer etter jobb, slik at jeg har energi til resten av kvelden.

Flere i samme situasjon???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sover lettere nå mot slutten...i første tri var jeg bare trøtt og sov hele tiden, så dette er nok individuelt! :)

Skrevet

Jeg hadde store søvnproblemer i første svangerskap. Det begynte tidlig i første trimester, og roet seg ikke før jeg var over halvveis, for så å øke på igjen mot slutten :(. Jeg hadde innsovningsvansker i tillegg til det du beskriver med hyppige oppvåkninger og vansker med å sovne igjen. Det var som om jeg manglet det stoffet i hjernen som gjør at både kroppen og hjernen blir trøtt samtidig... Kroppen var stuptrøtt, men hjernen stod på høygir. Men det var ikke noe nyttig høygir en gang, tankene var bare helt oppskrudd og kvernet om meningsløse ting om og om igjen. Nesten som om jeg hadde fått en overdose koffein eller noe.

På slutten av svangerskapet var søvnplagene så ekstreme at jeg måtte få noe å sove på :(. Hele døgnrytmen var forskrudd og jeg kunne ligge våken med hjernen på villspor til utpå morgenkvisten, før jeg endelig klarte å sovne. Medisinene hjalp utrolig, og reddet de siste ukene før fødselen.

Tror det er en av de mer ekstreme variantene - søvnproblemer er forøvrig ganske vanlig i større eller mindre grad i svangerskapet...

Skrevet

Jeg har også hatt mye mareritt og urolig søvn i første trimester. Deler av tiden har jeg gått på kvalmestillende som er svært søvndyssende, så da har jeg fått mer enn nok søvn... andre perioder har jeg slitt med å sovne fordi jeg har vært urolig i kroppen. Hvis det er et stort problem for deg ville jeg tatt det opp med legen.

Skrevet

Off, ja! 6 timer på 2 døgn. Vet ikke hva jeg skal gjøre! :(

Skrevet

Ja, har slitt med vondt i hodet de siste dagene, noe jeg tror kommer av lite og dårlig søvn.

For når jeg først sover virker det som jeg sover veldig urolig.

Håper dette går over snart;)

Skrevet

Samme her, jeg sovner som en stein, men er mye våken i løpet av natta og kan ligge lenge halvvåken der hjernen kverner på alt mulig rart. Er noen ganger oppe for å tisse også, og sliter litt med å sovne igjen...

Skrevet

Åh, helt det samme her...er litt frem og tilbake akkurat nå (22 uker på vei) men har vært mye sånn at jeg sovner som en stein, sover noen timer f.eks 3-4 timer våkner av at jeg MÅ tisse, og så sovner jeg ikke igjen, bare halvdormer liksom. Tideligere i svangerskapet drømte jeg også MYE virkelighetsnære drømmer som var skumle ofte...og våknet av dem. Føler aldri jeg får en god natts søvn og er uthvilt. Slitsomt å måtte gå på jobb, er helt kaputt på ettermiddagen, men tør ikke ta en lur da i frykt for at det skal gå ut over søvnen på kvelden/natta. Trøster meg med at jeg ikke er kvalm ihvertfall... :eeeh:

Skrevet

Jeg er stort sett veldig trøtt og kan sove flere timer på dagtid. Men på natten har jeg ofte merkelige drømmer og sover litt urolig. For min del så føles det som om døgnrytmen min har sagt takk og farvel, samtidig som jeg har et enormt søvnbehov.

Føler med deg!

Skrevet

Jeg er stort sett veldig trøtt og kan sove flere timer på dagtid. Men på natten har jeg ofte merkelige drømmer og sover litt urolig. For min del så føles det som om døgnrytmen min har sagt takk og farvel, samtidig som jeg har et enormt søvnbehov.

Føler med deg!

Vær litt obs på døgnrytmen så du ikke havner i onde sirkler...

Det beste for døgnrytmen er å unngå soving på dagtid (ihvertfall ettermidaggen) og heller sikre flest mulig sovetimer om natta. Legge seg 21, og sånne kjedelige ting :(.

Skrevet

Vær litt obs på døgnrytmen så du ikke havner i onde sirkler...

Det beste for døgnrytmen er å unngå soving på dagtid (ihvertfall ettermidaggen) og heller sikre flest mulig sovetimer om natta. Legge seg 21, og sånne kjedelige ting :(.

Problemet er at jeg sovner når jeg sovner, enten klokken er ni om formiddagen eller fire om ettermiddagen. Men du har selvfølgelig helt rett i teorien, bare jeg som sliter litt med praksisen.

Skrevet

Problemet er at jeg sovner når jeg sovner, enten klokken er ni om formiddagen eller fire om ettermiddagen. Men du har selvfølgelig helt rett i teorien, bare jeg som sliter litt med praksisen.

Velkjent problem :).

Skrevet (endret)

Har i grunnen sovet som en sten helt til nå...

Nå våkner jeg ofte av smerter langs beina/hoftene pga den økte vekta, og det å da måtte skifte side for å avlaste presset er et helvete pga sinnsykt vondt i symfysen. Det praktisk talt smeller mellom beina når symfysebeina flytter på seg for de er så løs. Æsj.

Også må jeg tisse oooofte. Er helt sprengt.

Jaja godt det bare er 3 uker til termin.

Lykke til med søvnen alle:)

Endret av SummerJoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...