Gå til innhold

Jeg vil ikke gi opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

gå p å kurs, få en privat time. Og vær konsekvent når du trener. Ikkje kjøp anti dra selen, grunnen til at det funker er fordi hunden får ubehag når den drar, ikke se på cæsaer, da han er helt på jordet. Eneste han gjør er å kvele hundene!

Det finnes flere metoder å gjøre det på. F. eks stoppe opp hver gang båndet blir stramt og ikke gå videre før båndet er slakt. Snu og gå den andre veien med en gang hunden drar.

Eller, du kan, bruke klikker, klikke og gi odbit når hunden går fint og gir deg øyenkontakt.

Det er vannskelig og tidskrevende når det står på. Men om du er konsekvens med den metoden du velger, vil faktisk hunden forstå det ganske kjapt.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her:)

Takk johoo, ja har litt samme mening om han cæsar.. Sikkert mye han sier og gjør som funker, men trur det er mye annet rart også :S Jeg ser ikke på programmet :)

Jeg har begynt å gå med båndet rundt midjen og det hjelper utrolig mye, hvertfall på utholdenheten min hehe:)

Vil også veldig gjerne på flere kurs.. Får se etter julestria om vi finner på noe der:)

Tubeost? Jaha, hørtes ikke dumt ut. Finnes ikke leverpostei på tube og kanskje?

=) Banan på tube hadde vært tingen hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker grime på mine, går kjempefint. de går fint uten grime å helt til de ser en anna hund å begger er 80kg muskler så jeg har ikke hatt sjans til å holde de igjenn sinden de var 4-5måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken antitrekk-sele du velger, men som alt annet skal det ikke overdrives. Blir hunden sår ( ! ) har man vært litt for ivrig, kan man si. Antitrekk-sele skal brukes i en overgang for at ikke ryggen og armene til eier blir helt kake hver gang h*n går tur.

Dagens gode antitrekksele er tykt polstret og gjør at det strammer under forbeina til hunden; dette fungerer som en naturlig stopper og gjør absolutt ikke vondt for hunden.

Du bør vel roe ned litt her?

Dagens antitrekkseler kan gi like mye sår som de gjorde før. Har selv sett en god del (dessverre) hunder med sår i "armhulen" på forbeina pga disse selene, polstrede eller ei. Og vondt? Det gjør det nok, det er en grunn til at hundene drar mindre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Synes det høres ut som du har en hund med mye energi. For meg høres det ut som om hun kan ha godt utbytte av å bli brukt litt mer.

Det er ikke unormalt at hunder av og til er overivrig etter å hilse på hverandre!

Og ja, det skal være mye energi i en 2 år gammel tipse!! Midt i sin tenåringstid!! :)

Det er ikke forsent å rehabilitere hunder på forskjellige måter. Hunder er slike sånnsett. De lever i nuet! Men en er nødt til å trene seg selv som hundeeier i mye ting. Og forstå hundens språk og atferd.

Ønsker å gi dere et par tips om treningsmetoder for denne rasen. Denne rasen er en brukshund og er smart. Den trenger å få ut energibehovet, samt også bli trent mentalt i hodet. En rottweiler blir sliten av mental trening. Og mange rottweilere ønsker å arbeide!

Vi har selv en rasehund som er over 50 kg og kan være litt å hanskes med:) Og vi bruker mange forskjellige metoder! HVER ENESTE DAG FLERE GANGER DAGLIG!

Mestring

Fokus på mestring må være stort. Hunden må oppleve å mestre mer enn feil.

Sitt, ligg, gi labb, enkle mestringsområder.

Bli - kom, kan også bli enkel mestringsoppgave.

Etterhvert kan man gjøre det vanskeligere.

Gode tilbakemeldinger/ROS

Ros i form av mild/glad stemme, godbiter , kos/og klapp.

Disse forskjellige måtene utgjør også en forskjell i hvordan hunden kan reagere.

Kontakt trening

Hunden skal ha interesse for deg som eier. Du skal være sentrumsstjerna til hunden.

Og det kan være vanskelig. Men har du og hunden god kontakt sammen vil mye være enklere på mange områder. Med både inkalling, i forhold til å være overivrig mot andre hunder, lystre, osv. Hunden vil føle at det er positivt å se/høre på deg!

Fin måte å trene kontakt trening på er ved PLOFFING. Små pølsebiter, fiskekaker, biffbiter, (andre ting) som dere putter i munnen og skyter ut. Hun vil etterhvert da klare å fange dem i luften. Og det vil også rette blikket hennes mot deg.

Dersom du gir godbiter i hånden vil hunden ta blikket vekk fra deg raskt og flytte fokus heller mot hånden din der godbiten ligger. Og mange hunder er veldig velkjent med at godbiter ligger enten i lomma eller hånden, og fokuserer derfor gjerne heller der.

Test - Kontakt trening: Hvor lenge kan hun holde blikket før hun mister kontakten?

Øv sekunder i første omgang. (Over flere måneder gjerne, i forskjellig støy.)

Start gjerne hjemme i stua!

Hun skal holde blikket mot deg i 5 sekunder - belønning pølse/gode ord.

Slik kan du holde på lenge!

Og etterhvert kan man øke sekundene.

Å være konsekvent

Hunder trenger konsekvente hundeeiere som vet hva dem vil og står for sine meninger.

Dvs, om hun vil bort til et sted å lukte skal dere aldri la henne få gjøre det.

Stå stille og rør ikke en mine. Hun vil føle frustrasjon på området sikkert og pipe, prøve å dra osv. Men i det hun skjønner at hun ikke kommer noen vei så vil dette roe seg etterhvert. I det tauet slakkes så belønner man gjerne da med både ord og godbit.

(Etterhvert setter man gjerne litt hardere krav om at hunden ikke skal stå foran eieren men gå tilbake igjen i utgangsposisjon før man begynner å gå fremover igjen.)

Jeg har ikke sagt noe om hvor lang tid det vil ta. Det kan ta flere måneder, det kan ta 1 år! Det kommer an på dere og hunden. Men vær konsekvent hele tiden!

Hun skal ikke være sjefen over dere. Det er dere som skal bestemme. Du/Dere er lederen.

Og belønn når hun endelig gjør det riktig med en gang!

Hunder lever i nuet. Så om du er for sen i belønningen kan det være at hunden ikke er mentalt tilstede på det du belønner og misoppfatter belønningen, og tolker belønningen på et annet område.

Anbefaler dere også å finne en utgangsstilling. (PÅ PLASS eller PLASS) som skal være på deres venstre side (om jeg ikke husker feil. Enten høyre eller venstre side.) Inntil deres bein/lår. Derfra skal dere gå ut sammen. Hunden skal ikke gå foran deg. Det er du som skal være lederen og sjefen. Hunden kan gå på siden av deg. I det hun sniker seg foran skal en stoppe med en gang. Og man skal ikke gå 1 steg fremover en gang før hunden er tilbake i posisjonsstilling. Men dette er litt lenger frem i tid for dere tror jeg da dere har en hund som drar mye!

(Derfra kan du trene hyppig belønning. Og da mener jeg hyppig. Belønning i seg nok med matbiter er ikke nok. Man må også sette ord på belønningen. Og gjøre gjerne om stemmen sin til å være spennende og fin.)

Når hun drar i båndet ville jeg ha gått tilbake til helt vanlig basic valp/hundetrening et par ganger i bånd for å vurdere hennes vilje og evne til å gjøre dette. Dette begrunner jeg med at hun vil oppleve mest mestring der først, før man kan gjøre det vanskeligere og vanskeligere.

Ved mye øving kan man etterhvert bruke ploffing også.

Du kan også øve inn et friord. Slik at det er du som bestemmer for når hun kan gå fri foran deg. På den måten får hun litt frihet, men allikevel er det du som har bestemt NÅR hun kan få lov til det.

Langline 15 meter

Ved å bruke langline på trygge steder hvor det ikke er mye hund og mennesker kan hun få sjangsen til å være ¨fri¨ samtidig som dere har delvis kontroll over at hun ikke drar avgårde til skogs etter dyr, eventuelt hilser på mennesker/andre hunder hun ikke er velkommen til å hilse på.

Å vente på tur

Hun bør ikke ha muligheten til å bestemme selv når hun vil hilse på andre hunder. Og det må alltid avklares med de andre om det er greit at hundene hilser. Derfor må hun vente til du har sagt det er greit!

(Noen hundeiere vil ikke at hundene skal hilse i bånd, og da kan det være fint å finne et avsideliggende sted/inngjerdet sted hvor hundene kan leke fritt sammen.)

¨Å glemme lett¨

Det er ofte slik med hunder når dem har fått godbiten sin forsvinner interessen.

Men ved den hyppige belønningen lærer hunden seg til at en må holde ut litt til. Dette gjør vi for å strekke/tøye utholdningsgrensa til hunden. For målet er jo etterhvert at hunden skal klare diverse ting over en viss tid.

Pauser fra treningen

En må også vurdere om hunden begynner å bli sliten.

En hund som trenes mye mentalt trenger en del pause fra den mentale treningen.

Store hunder som man går tur med kan gå i flere timer uten å bli slitne.

Og utbyttet for hunden kan være dårlig av en gåtur. (Dette kommer an på rasen osv.)

Er målområde oppnåelig for hunden?

En må hele tiden gå inn og vurdere om en setter for vanskelige eller for lette krav til hunden.

Mental trening:

Søkstrening etter godbiter!

Hunder blir slitne av å lukte. En trenger ikke kjøre lange tider. 1-2 minutter med pauser. Og videre trening for mer trente hunder 5-10 minutters søk osv oppover, etter godbiter gjemt rundt i stua! La henne sitte et sted hvor hun ikke ser hvor godbitene blir lagt. Gå tilbake med en pølse i hånden så hun kan lukte på den. Og få henne til å skjønne at hun skal søke etter det. Bruk 1-2 godbiter første gangen på et lite område.

Dette kan man også gjøre ute! Søkstrening etter mennesker eller godbiter!

Hvor din kjæreste gjemmer seg. Bare hold hunden uten å si et ord. La henne se han løper avgårde. Slipp henne når det er klart og si søk!

Så kan dere bytte på igjen for eksempel.

Mentale leker

Det går an å få kjøpt terninger som man putter godis i. Som hunden må bruke hjernen og taktikk for å få dem ut fra terningen.

Legg gjerne gobiter under en tung plastikktallerken eller andre ting, så må hun jobbe for å skjønne hvordan hun skal få snudd tallerkenen eller noe annet for å få tak i godbiten.

Kløv

Å la hunden bære kløv kan også være en fin treningsmetode for hunden deres (etterhvert).

La henne få bære feks noen vannflasker i en kløvveske! Dette er også med å trene henne som en brukshund! La henne få kjørt seg litt!

Inkalling

Når du og kjæresten din går på tur kan dere gå ca 100 meter fra hverandre med godbiter i hånden. En av dere tar med hunden. Så roper kjæresten din eller du på henne, og prøver å få henne til å løpe så fort som overhode mulig til den som roper hvor stor belønning av godbiter og ros venter. Så bytter dere roller!

Ikke trene på for mange områder

En må vurdere hva som er den viktigste treningen foreløpig.

Det er viktig å ikke ha for mange jern i ilden. Men ta litt og litt!

Hundeklubb

Det spørs hvor du bor, men i enkelte steder finnes det brukshundklubber som trener sammen i grupper opp til flere ganger i uka. Dette er gjerne også billigere enn kursing etter kursing. Og i mange hundeklubber er det maaaange flinke mennesker som kan gi dere gratis tips, sosial trening, finpussing på atferd, konkurranser osv.

Jeg ville ellers å søkt mot CANIS.NO som har bredere kompetanse på slike områder som dette. Og du finner masse treningstips/øvelser/kunnskap osv der.

Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går med dere :D Og lykke til!

Endret av Chakoya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...