Gå til innhold

Julematen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg har aldri hatt ansvaret for julemiddagen før, men i år skal hele slekta feire jul hos meg og jeg skal stå for maten for første gang. Steke ribbe, lage hjemmelagde medisterkaker, hjemmelaget surkål, saus, ja hele pakka. Kjenner at jeg blir litt stressa ved tanken, vi blir 10 pers, og jeg håper jo selvfølgelig at gjestene liker maten. Så jeg lurer på om noen vil komme med noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter i akkurat samme situasjon, men vi er heldigvis bare 4 :)

Jeg har satt opp en "to do" liste hvor jeg har skrevet hva som kan lages når og prøver å finne oppskrifter.

Hva kan lages i forveien, hvor lang tid må man regne med å bruke på de ulike tingene, en handleliste. Og så må du ikke glemme at det ikke er feil å spørre om hjelp :)

Ene gjesten har stilt seg til disposisjon og tar med noen julekaker. Vurderer å spørre om hun kan hjelpe med medisterkakene, men jeg vil gjerne gjøre alt selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i akkurat samme situasjon, men vi er heldigvis bare 4 :)

Jeg har satt opp en "to do" liste hvor jeg har skrevet hva som kan lages når og prøver å finne oppskrifter.

Hva kan lages i forveien, hvor lang tid må man regne med å bruke på de ulike tingene, en handleliste. Og så må du ikke glemme at det ikke er feil å spørre om hjelp :)

Ene gjesten har stilt seg til disposisjon og tar med noen julekaker. Vurderer å spørre om hun kan hjelpe med medisterkakene, men jeg vil gjerne gjøre alt selv :P

Gjesten kan godt lage medisterkaker :fnise:

Gjesten har selv fått god hjelp i tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Sånn i den ideelle verden.

Jeg har ennå til gode å få det til. :fnise:

Sett deg ned å skriv liste over alt du må gjøre og alt som skal lages.

Finn oppskrifter lenge før du trenger de.

Både ribbe og medisterkaker kan lages på forhånd og fryses ned. Sjekk om det er andre ting du kan fryse ned eller som tåler 2 dager i kjøleskapet.

Skriv ned handleliste og ta storhandlingen en del dager før jul. Da er det kjappere gjort når du finner ut at du har glemt noe eller mangler noe. Storhandling to dager før jul betyr også at du bruker verdifull tid og at du blir sliten.

Siden julefeiringen skal være hos deg så betyr det også at ditt hjem skal være rent og pent og pyntet. Anbefaler deg å pynte juletreet den 22. desember. Om du ikke vil det så sett det iallfall på fot og med lys så kan du kose deg med pyntingen den 23.

Kommer du ikke i mål så kan gjester faktisk hjelpe til.

Et år var jeg så forsinket at gjester og unger pyntet treet før middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...