Gå til innhold

Bunad


Lille Meg

Anbefalte innlegg

Hei

Koser meg litt når jeg leser alle innleggene her på bryllupsiden, det er artig å se hvordan andre tenker angående sitt eget (og andres) bryllup. Masse gode kreative forslag og ideer fra vordende bruder og andre hyggelige "forståsegpåere". Må innrømme at jeg er litt overrasket over omfanget av manges planer her inne, men det er jo min egen sak.

Men over til spørsmålet mitt: Det er masse snakk om flotte brudekjoler her inne, men har ennå ikke sett noen som snakker om bunad. Har vært i bryllup der brud og brudgom har bunad og det kan jeg love er et flott skue. Noen personer er "bunadpersoner", andre er "kjolepersoner". Jeg mener ikke å kritisere dere som velger flotte kjoler, men er det ingen som har tenkt å bruke sin egen flotte bunad da? Min egen bunad er nok det plagget jeg føler meg mest flott og elegant og komfortabel i, tror jeg. Jeg bare tenker høyt jeg, hadde vært morsomt å høre andres mening.

_________________

Hilsen

Lille Meg1212[ Dette Innlegg er endret av: Lille Meg den 2002-02-26 12:47 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KristinK

Jeg synes bunad er kjempeflott og det er et nydelig plagg! Jeg trives også veldig godt med å ha det på meg, men i bryllupet vårt vil jeg virkelig ha hvit brudekjole. Synes det er nydelig og at det hører med i et bryllup. Jeg har aldri vurdert noe annet!

Skal man ha bunad synes jeg forøvrig det er stilig om man kan tilpasse hele bryllupet etter dette og ha en gjennomført stil!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dere at bunad er et flott plagg, og jeg kunne tenke meg et bunadsbryllup, hadde det ikke vært for at jeg har brukt bunaden min så mye. Den er ikke slitt, men følelsen av den spesielle kjolen er vel litt borte etter å ha brukt den så mye...

Har grønn Østfoldbunad og det er vel ikke den flotteste bunaden mht broderier og sølv, selvom jeg ikke kunne tenke meg noen annen bunad enn der jeg kommer fra. Dessuten er det den ene gangen jeg har sjansen til å ikle meg en vakker hvit kjole -og jeg veit at brudgommen aller helst ser meg i hvit kjole denne dagen. Bunaden skal jeg bruke i framtidige barnedåper hjerte.gif *Astra* hjerte.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: Astra den 2002-02-26 13:02 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

http://www.kvinneguiden.no/bryllup/brudepa.../desember.shtml

Vi giftet oss i bunad. Og skiftet til hvit kjole og smoking etter middag. Anbefales!

I invitasjonen på antrekk skrev vi bare "vi gifter oss i bunad", og de som hadde kom i det. Evt. skiftet etter middag de også. De som ikke hadde bunad, kom i andre antrekk, alle var så flotte så.

Klem fra Siri

1212[ Dette Innlegg er endret av: HMSP den 2002-02-26 15:20 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann

Lørdag 3 august skal jeg gifte meg med min kjære samboer, vi skal begge bære våre bunader og jeg gleder meg masse.

Det var hans ønske at vi skulle gifte oss i bunad, men om sant skal sies var jeg ikke særlig vanskelig å be.

Bunad er et fantastisk plagg, prinsesselooken er ikke helt meg kan du si.

Jeg er nok alt for jordnær for det. Men vakker skal jeg bli, og dagen blir flott uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker bunaden min kjempegodt jeg, og bruker den i de fleste bryllup, konfirmasjoner o.l. Bruker den minst et par ganger i året faktisk, har hatt den siden jeg ble konfirmert. Dvs i 10 år. Og nettopp derfor vil jeg gifte meg i kjole... Vil at antrekket den dagen skal være helt spesielt nemlig! Noe vi ikke buker ellers. Men jeg syns bunad er kjempeflott! Min tilkommende sparer til bunad nå, og snart kan vi stille i bunad sammen! men det blir altså ikke bryllupsantrekket.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi gifter oss i bunad; det blir et poeng siden vi kommer fra ulike land. Vurderte hvit kjole en stund, og prøvde flere. Jeg så helt latterlig ut syns jeg; det var absolutt IKKE meg, selv om kjolene var fine.

Jeg skal ha krone på, noe som gjør bunaden annerledes enn til en vanlig anledning. Har også fått den justert og fiffet opp.

Ellers legger vi ikke an å ha noe bondebryllup. Det blir enkelt og kort, og ingen middag på kvelden.

Jeg trives i bunaden, og liker tanken på at den er et festplagg som jeg skal ha senere også. Det betyr litt at jeg sto brud i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min mors søskenbarn giftet seg i fjord med bunad. Det skulle vere et ekte bonde-norsk bryllup.Damene måtte ha bunad eller bonde-drakt. Samme med alle menn. Maten ble servert med coldbord.Nam! Og ble feiret i ei veldig stor hytte litt ute på landet. Den var ei resturert løe.

Det var så romantisk!

Etterpå drakkk de øl og dansa sving og låve dans. Etter hardingfele!

------

/Ane icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg syns det er fint med bunad hvis det er skikkelig gjennomført. Men for min del ville jeg aldri vurdert å ha bunad i mitt bryllup. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan stå hvit brud!

Jeg er vel også skikkelig by menneske og føler at bunad blir litt bondeaktig... (?)

Har heller aldri hatt egen bunad og har kun brukt det en gang (min egen konfirmasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet knapt noen som er mer urban enn meg (hater friluftsliv, og har aldri vært i et fjøs) men skal gifte meg i bunad! 1212[ Dette Innlegg er endret av: Zena den 2002-02-26 18:31 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bunad, og jeg synes den er kjempefin.

Men jeg skal tross alt gifte meg en gang i livet, og da er det litt artig å gjøre litt ekstra stas på seg selv i en drømmekjole mean kun har en gang i livet. Bunaden bruker vi jo ganske ofte elllers, og jeg synes det blir mer hverdagslig sammenlignet med brudekjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jenter: det er ikke sånn at bunad ER hverdagslig eller IKKE er det. Det kommer sjølsagt helt an på hvilken bunad man snakker om...........

Dessuten har flere bunader en egen brurestas med tilhørende krone, og de er definitivt ikke hverdagslige. Mens andre bunader som "bare" finnes i en variant, kan være mindre oppstasa, men allikevel fine.

At de fleste velger hvit kjole er helt greit, akkurat som at noen vil ha sin egen bunad og noen ha en brurevariant av bunad.

Hvite kjoler kan også være forskjellige......akkurat som bunader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg hadde brudedrakt fra Nordmøre. en er helt annerledes enn den vanlige kvinnebunaden. Krone, krave og sånn hører selvsagt med, og rød er jomfrufarge, i tillegg til hvitt forkle som i de fleste distrikter er forbeholdt frøkener vinke.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, anonym.

Har man en bunad som kan pyntes opp med brudestas (mer sølv, krone osv) er jo dette bare kjempeflott, og gjør bunaden anderledes enn vanlig.

Dessverre finnes ikke slikt utstyr til alle bunader, og for min del blir det litt tamt når det bare er brudekrone som skiller seg fra bunaden jeg ellers bruker (og jeg bruker den ofte, bla når jeg skal være forlover for min venninne i sommer). Å skaffe meg en annen bunad er ikke særlig aktuelt, da jeg har den som hører til området jeg kommer fra (har ikke sansen for å velge fritt).

Uansett bunad eller kjole så synes jeg begge er flotte! Lykke til med bryllupene, alle sammen icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når ble bunaden hverdagslig?????

Går hverken med krone eller bunad hver dag, hver uke, hver måned, knapt nok hvert år, jeg.....

Og den knapt kalles hverdagslig på deg, Pamela, som har brukt den én hel gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg liker godt bunad, men ville aldri giftet meg i bunad.Men dette er jo bare min mening.

Eg skal stå hvit brud med heile pakkå!

Ingenting er finere en det, syns eg icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...