The Kitten Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Ja, men jeg synes alle har rett til å bestemme over sitt eget liv, også når det skal avsluttes.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Både ja og nei kanskje... Jeg har alltid sett på selvmord som en utrolig feig og egoisitisk handling, men etter å ha levd i flere år med en suicidal partner kan jeg på et vis forstå hvorfor noen velger den utveien. I forhold til de som sitter igjen virker det jo veldig egoistisk, men samtidig må jo hver og en være herre over eget liv. Vi er ikke alle automatisk født til å en dag bli lykkelige hvis vi bare holder ut. En meget vanskelig problemstilling, men jeg har valgt å si det til min partner at hvis h*n en dag når barna er voksne og etablerte velger den veien, skal jeg prøve å tilgi, for jeg vet hvilket helvete det er (og alltid har vært) å eksistere for h*n 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Tittelen sier vel sitt. Veldig vanskelig det der. Kan nok virke egoistisk for den som sitter igjen, men egoisme er vel gjerne ikke motivet for selvmordet?
Lammelåret Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Det er like egoistisk som å leve. Hvorfor spør du? Om du vurderer å ta ditt eget liv har jeg bare en ting å si: Søk hjelp!! 1
Berentsens Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Det kommer an på årsaken til selvmordet. Noen velger å ta sitt eget liv fordi de mener at andre vil få det bedre uten dem, og en slik tanke er på ingen måter egoistisk. Men har det egentlig noe å si om selvmord er en egoistisk handling eller ikke?
Tabris Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 På en måte synes jeg det er egoistisk. Når det er sagt så tror jeg ikke de som har kommet så langt er tilregnelige og er i stand til å se det fra noe annet perspektiv enn sitt eget.
Lammelåret Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 På en måte synes jeg det er egoistisk. Når det er sagt så tror jeg ikke de som har kommet så langt er tilregnelige og er i stand til å se det fra noe annet perspektiv enn sitt eget. Har tilregnelighet noe med evnen til å se ting fra andres perspektiv?
Sofie_22 Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 (endret) - Endret 6. desember 2010 av Sofie_22
Tabris Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Har tilregnelighet noe med evnen til å se ting fra andres perspektiv? Det kan jeg sånn sett ikke vite sikkert, det er bare en antagelse fra min side. For å presisere: Man kan kanskje klare å se det fra andres perspektiv, men man har ikke ressurser igjen til å verdsette det eller gi det noen som helst form for tyngde i avgjørelsen. Det betyr rett og slett ikke noe om man sårer andre, fordi ens egen smerte er altoverskyggende.
Gjest Thefainter Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Både ja og nei. Jeg syns det er like egoistisk av de pårørende som bare tenker på seg selv, i stedenfor den som sliter. Sliter man virkelig og har prøvd alt annet som kan hjelpe og et ikke hjelper, så respekterer jeg at de velger den veien. 1
Lammelåret Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Det kan jeg sånn sett ikke vite sikkert, det er bare en antagelse fra min side. For å presisere: Man kan kanskje klare å se det fra andres perspektiv, men man har ikke ressurser igjen til å verdsette det eller gi det noen som helst form for tyngde i avgjørelsen. Det betyr rett og slett ikke noe om man sårer andre, fordi ens egen smerte er altoverskyggende. Høres ut som du har depresjon i tankene?
Neala Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 Både og. Hvis du sender en melding eller legger igjen en lapp om at "Nå tar jeg livet mitt og det er din feil/på grunn av det som skjedde mellom oss", så synes jeg det er utrolig egoistisk. Skjedde med en venninne som nettopp hadde skilt lag med kjæresten på fullstendig fredelig vis, og plutselig poppet det inn en sånn melding på mobilen hennes.
Tabris Skrevet 6. desember 2010 #14 Skrevet 6. desember 2010 Høres ut som du har depresjon i tankene? Ja, er det ikke ofte det som ligger forut for et selvmord?
Lammelåret Skrevet 6. desember 2010 #15 Skrevet 6. desember 2010 Ja, er det ikke ofte det som ligger forut for et selvmord? Det er ikke alltid det, nei, og om det er depresjon som ligger bak er dette ikke eneste forklaring.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 Det er ikke alltid det, nei, og om det er depresjon som ligger bak er dette ikke eneste forklaring. En som har det strålende bra med seg selv tar ikke selvmord iallefall. Det må være noe som plager en som velger den veien.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 6. desember 2010 #17 Skrevet 6. desember 2010 Både og. Hvis du sender en melding eller legger igjen en lapp om at "Nå tar jeg livet mitt og det er din feil/på grunn av det som skjedde mellom oss", så synes jeg det er utrolig egoistisk. Skjedde med en venninne som nettopp hadde skilt lag med kjæresten på fullstendig fredelig vis, og plutselig poppet det inn en sånn melding på mobilen hennes. Herregud. Folk som kommer med slike trusler er ikke riktig oppi hodet.
Tabris Skrevet 6. desember 2010 #18 Skrevet 6. desember 2010 (endret) Det er ikke alltid det, nei, og om det er depresjon som ligger bak er dette ikke eneste forklaring. Nei, det er ikke alltid det. Det var derfor jeg skrev "ofte". Og jeg mente heller ikke at depresjonen var hele forklaringen. Men at det ofte er en depresjon som ligger forut for selvmordet, og den er med på å gjøre personen ikke tilregnelig i den forstand at han/hun ikke er i stand til å ta inn over seg andres perspektiver. En deprimert person blir faktisk ofte veldig egoistisk, fordi de er låst fast i sin egen verden og sin egen smerte, og har ikke ressurser til å se utover seg selv. Endret 6. desember 2010 av Tabris
Lammelåret Skrevet 6. desember 2010 #19 Skrevet 6. desember 2010 En som har det strålende bra med seg selv tar ikke selvmord iallefall. Det må være noe som plager en som velger den veien. Javisst, og det er komplisert. Jeg kan skrive mer utfyllende om det i morgen hvis ikke tråden tar av og blir stengt før det. Nå er det
Neala Skrevet 6. desember 2010 #20 Skrevet 6. desember 2010 Herregud. Folk som kommer med slike trusler er ikke riktig oppi hodet. Det var ikke bare en trussel, han gjennomførte det. Og nå må hun leve med den meldingen i hodet resten av livet. Han har ikke bare tatt sitt eget liv, men han har kontrollert henne for resten av hennes liv også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå