Gå til innhold

Skolen - barn .......... men hvor er foreldrene...?

'Lilly'

Anbefalte innlegg

Det er helt klart tragisk med slike foreldre som du beskriver der, bluesky - heldigvis så er det ikke så mange av dem.

Jeg for min del ville bare ha fram at det hviler et veldig stort ansvar på foreldre til barne- og ungdomsskole-elever idag. I visse tilfeller - altfor stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Kom på en ting til, Malena: Du klager over at du må ta 2-3 dager fri i forbindelse med turer barnet ditt er med på i skolens regi. Vel - foreldre tar det som en selvfølge at lærere har foreldrekonferanser på kveldstid... I sin fritid. Lærere kunne faktisk lagt disse konferansene til arbeidstiden. (på lik linje med at vi må ta oss fri fra jobb for å dra til tannlege, etc..).. Men da hadde det vel blitt ramaskrik, tenker jeg...

Lærerne får betalt for konferansetimene, og det er faktissk ikke alltid det passer for læreren heller å ha konferansetimer på dagen. Det er læreren sitt ansvar å få foreldrene engasjert som det står i den nye læreplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
har møtt flere av den typen foreldre som ikke førlger opp barna sine godt nok' date=' ikke kler dem skikkelig og ikke gir dem mat. Noen unger har aldri m ed seg turmat og varm drikke, sender alltid med min litt ekstra så hun kan dele. I tillegg opplever jeg ofte å måtte låne ut sitteunderlag osv. når de skal på tur fordi de ikke har med sjøl..[/quote']

mat og drikke er en selvfølgelighet, og får ikke barna mat kan en begynne å lure på om barnet går for lut og kaldt vann, og bør en ikke gjøre noe med situasjonen? Eventuelt kalle inn barnevernet? Sitteunderlag ser ikke jeg på som en nødvendighet, og det er ingen som kan kreve at barna skal ha det med på tur. Som du sikkert har fått med deg så skal alt i skolens regi være gratis. Sittunderlag koster penger, og ikke alle foreldre går turer på fritiden. Dermed må de kanskje kjøpe inn dette ens erend for disse turene, og det skal ikke være nødvendig.

Sosialetiltak er frivillige, og hva foreldre ønsker å gjøre med sin fritid har ingen noe med. Ja selvfølgelig er det en fin oppfølging av barna, men jeg mener at en ikke kan forlange at foreldre skal være med på alt dette. Det kan bli ganske mange slike sosilatiltak om en har 2-3 barn eller enda flere.

Mener du at barna ikke skal komme da? hva om samtlige har snakket om det tidligere på dagen, barnet kommer hjem og forteller dette til mor som kanskje er alene, og har lite penger. Mamma sier at hun ikke kan gi med noen penger for hun har ikke, men sender barnet fordi barnet virkelig ønsker dette. Er det gale av henne?

Eller at barnet velger selv at det vil være med sine klassekamerater, skal du nekte barnet å være med?

Ja det har hun, men jeg synes også hun er ganske kvass i enkelte av sine uttalelser. Det er også hennes ansvar ovenfor barnet å gå videre med saken om hun mener at det er omsorgssvikt, og det kan en jo begynne å lure på når barnet ikke spiser frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre ikke sørger for at barna har med seg nok mat på skolen er ikke noe som kan unnskyldes. Selvsagt kan matpakka glemmes en gang i blant, men når det gjentar seg ofte kan man jo lure.

Når det gjelder lekser, så kan dette føles som en belastning, uten tvil. det avhenger av barnet, og av mengde og type lekser de pleier å få. Jeg tror også endel foreldre kan være usikker på sin egen rolle i leksestunden. Det legges opp til at de i en større grad skal være hjelpere for barna, men kanskje kjenner de ikke måten læreren behandler stoffet på, og er redd for å lære barna noe som blir "feil" i forhold til skolen? Dette er nok noe flere lærere burde ta tak i på foreldremøter, istedet for å vente på at foreldrene skal ha "noe de lurer på".

For mitt vedkommede er det egentlig ganske greit, da. Jeg syntes ungen hadde mye lekser i fjor, i tillegg bruker han ganske lang tid. Da satte jeg strek når jeg syntes ungen hadde jobbet lenge nok (jobbet, ikke surret ;)), sa til ham at han var ferdig, og la ved en lapp om at JEG hadde bestemt at han var ferdig med leksene sine for den dagen. Dette syntes læreren var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes jeg høres helt rart ut - at elevene helst ikke skal lære noe før skolen...? Det beste for unger er å lære når de selv er modne for det. Derfor skal det også gjennomføres tilpasset opplæring, slik at elevene får utfordringer som passer nettopp dem. Blant annet har alle elevene i klassen min individuelle leselekser, som passer til nivået deres.

Ikke er like flinke til å "ta ansvar" for å gjøre det de skal selv. Flesteparten av ungene må bli "satt igang" med leksene. Synes ikke det er så mye å kreve av foreldrene....

HUSK: Alle elevene er forskjellige!!!!!!!!!!!!!

Å lære når de selv er modne for det..betyr det altså at foreldrene skal tre inn som lærere før de begynner på skolen? Jaja, nå har vel de fleste foreldre en viss utdanning da men...

Jeg har litt på følelsen av at det ligger litt prestisje hos foreldrne her, at man gjerne vil ha sååå intelligente barn. Jeg har sett hvordan "akademikere" har behandlet sine barn..

Mine foreldre hadde ingen utdanning utover folkeskolen. Jeg fikk bare gode råd om hvordan jeg skulle lese til prøver og slikt husker jeg..og det gikk som regel bra! For jeg husker nå at jeg ikke bare var den beste i klassen i barneskolen, jeg var også best på ungdomskolen og i videregående.

Ps: Du Odd..det var JEG som fikk 6 på norskprøven(jselv om jeg så ut som den dumme partyjenta :ler: ) og jeg fikk alltid 6+ på historieprøvene.

Så deilig å skryte av seg selv....og sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om foreldre som skriver klagebrev fordi skolen har bestemt at alle barn skal leses med/for hver dag i 20 minutter (for å bedre leseferdigheter og øke gleden ved å lese). De sier at det kan lærerne gjøre. Men hvordan skal 1 lærer lese for 30 elever individuelt, når en norsktime har 45 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lærer har jeg faktisk en del ganger virkelig lurt på hvorfor enkelte får barn. Og da snakker jeg foreldre med planlagte barn. Velger man å få barn, mener jeg at det å følge dem opp faktisk må være den viktigste oppgaven de nærmeste 20 årene(ca).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke lett å være foreldre idag. Hjelpe meg, her skal vi stille opp på alt, vi skal være pedagoger på hjemmebane fordi vi må forklare barna leksene - noe jeg mener er lærerne sitt ansvar - men han sier han ikke har kapasitet nok. Ungene har i alle år hatt en matematikkbok som er under enhver kritikk - det finnes ikke eksempler og hver dag med leksehjelping ender med krangling foreldre/barn ... det er nesten så jeg gruer meg til hver ettermiddag når jeg vet at det er matte-lekser på programmet. I tillegg skal vi foreldre stille opp på foreldremøter og foreldresamtaler. Så skal vi stå vakter når det arrangeres elevfester på skolen, vi skal bake til skolens u-landsaksjon, kakesalg-dager og 17. mai. En gang i året er det dugnad - her skal vi være med på forskjellige ting - et år er det maling av skolen, hvert år er det soping og luking av et gedigent skole-område. 17 mai må vi gå i toget, selge pølser, assistere ved lekene på skolen etter toget. Hvert år må foreldre delta på forskjellige turer - skiturer og avslutningsturer til sommeren - her er det snakk om at de foreldrene som blir med må ta 2-3 dager fri fra jobben for å bli med ... i tillegg som de betaler for turen.

Så må vi selvfølgelig gjøre det som alle foreldre med respekt for seg selv gjør - sørge for at ungene får skikkelig frokost og skolemat.

I tillegg til alt det ovennevnte så har de fleste av oss full jobb ved siden av - jeg for min del går hjemmefra 7:30 og er hjemme 16:30. Mange av oss har dessuten ikke bare det barnet som går i din klasse, men en i 6. og en på ungdomsskolen i tillegg...

Synes diskusjonen har gått litt langt i forhold til hva min intensjon egentlig var, men vil dere diskutere arbeidstid, så gjerne for meg. Mange vet ikke hvor mye lærere jobber. De tror vi jobber de timene vi er sammen med elevene, for så å ha en laaaang sommerferie, men her har dere i hvertfall min hverdag:

Er på skolen fra kl 07.45 - 16.00 (gjennomsnitt) Bruker et par timer hjemme til forberedelse hver dag. Jobber gjerne noen timer på søndager. Setter av tid til foreldremøter og konferansetimer, noe som ikke bare er noe vi skal "møte opp på", men også forberede. Tar ganske lang tid å forberede en konferansetime til hvert barn. I tillegg er det møter, kurs og planleggingsdager. I løpet av en arbeidsuke, rekker jeg å være på lærerværelse å spise nista mi kanskje 2 ganger i uka. Ellers er det inspeksjon og evt. konflikter, uhell etc som dukker opp med elevene, som må hanskes med.

Til det første du sa. Selvfølgelig er det ikke meningen at dere foreldre skal være pedagoger, men PASSE PÅ at de får gjort leksa. Mener ikke at dere skal henge over elevene og undervise slik vi lærere skal gjøre, men hvem mener du har ansvaret for at f.eks. en 3. klassing aldri leser på leseleksa hjemme? Skal lærerne komme hjem til hver enkelt elev og høre de? Eller synes du kanskje ikke det er så farlig at elevene ikke gjør leksa?

Og til slutt: NEI det er ikke lett og være foreldre i dag, og enhver som vil ta lett på en slik rolle, burde tenke seg om før man setter barn til verden. Får man barn, har man ansvar. Akkurat som også lærerene har ansvar i den tiden barna er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til, Malena: Du klager over at du må ta 2-3 dager fri i forbindelse med turer barnet ditt er med på i skolens regi. Vel - foreldre tar det som en selvfølge at lærere har foreldrekonferanser på kveldstid... I sin fritid. Lærere kunne faktisk lagt disse konferansene til arbeidstiden. (på lik linje med at vi må ta oss fri fra jobb for å dra til tannlege, etc..).. Men da hadde det vel blitt ramaskrik, tenker jeg...

Hva mener du med å legge konferansetimene til arbeidstiden?? Skal jeg bruke 10 timer av elevenes tid, eller? Og at kveldstid er fritid for lærere, vel.........? Konferansetimer er i hvertfall ikke fritid. Kjempegøy *ironi* å planlegge konferansetimer, reise ned til skolen og vente i 2 timer før to av de seks foreldrene som skulle komme kommer innom. De foreldrene som ikke kommer, sier ikke fra på forhånd en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hva mener du med å legge konferansetimene til arbeidstiden?? Skal jeg bruke 10 timer av elevenes tid, eller? Og at kveldstid er fritid for lærere, vel.........? Konferansetimer er i hvertfall ikke fritid. Kjempegøy *ironi* å planlegge konferansetimer, reise ned til skolen og vente i 2 timer før to av de seks foreldrene som skulle komme kommer innom. De foreldrene som ikke kommer, sier ikke fra på forhånd en gang.

Ta å les innlegget en gang til Lilly, for Embla kritiserte ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med et innlegg her... Jeg skjønner godt Lilys frustrasjon!

JA- vi foreldre henger i stroppen fra morgen til kveld, og JA - det er stritt - men at barna har det best mulig på skolen og stiller forberedt som de skal er til syvende og sist vårt ansvar!

Malena: Hvis barna dine har hatt mattebøker under enhver kritikk i mange år - gi nå et hint til læreren om det. Matte på barnetrinnet bør de fleste voksne mestre, synes nå jeg - greit nok er f.eks brøk og volumregning i 7.klasse ikke det jeg husker til vanlig, men det leser jeg meg til i mattebøkene. Det blir værre jo lengre opp de kommer i skolen, f.eks på u-trinnet, men igjen - blir det et problem må du gi beskjed til læreren om det! Samarbeidet skal gå begge veier - det har du faktisk plikt til.

Og selvfølgelig skal vi stille opp på foreldresamtaler og møter, det skulle nesten bare mangle...Det er bl.a på foreldremøtene dere kan bli enige om hvordan dere skal fordele oppgaver ved dugnader, 17.mai og lignende. Hvis alle tar sin tørn - og yes - det er ofte slik at noen ildsjeler må dra lasset - men hvis alle tar sin tørn - er det ikke SÅ mye det er snakk om. At noen må ta seg fri for å være med på skoleturer må jo være høyst frivillig. Hvis ingen vil det, så da blir det ingen tur - og da får jo det være greit nok, mener jeg. Vi foreldre må jo kunne prate sammen om hvordan ting skal være - og det kan man gjøre på de to foreldremøtene det er i året. (JA - noen fler om man har flere barn... Men er man to går det jo an å fordele seg litt.)

Vi ser alt for mange eksempler på foreldre som "melder seg ut" - og det har vi ikke råd til! :(

Jeg skjønner lærernes frustrasjon når selv de enkleste ting (som frokost og leselekse) blir vanskelig å få til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...