Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Etnisk norsk kvinne gifter seg med muslimsk mann, får barn, og gir dette barnet muslimsk fornavn. Ser at dette blir mer og mer vanlig.

Dersom den norske kvinnen hadde bodd i Irak med sin ektemann, tror dere ett sekund at barnet ville fått norsk fornavn? Nei. Det var forresten en digresjon. Poenget her, og det store spørsmålet, i et samfunn hvor innvandrere skal inbtegreres, hvorfor i all verden går vi langt enn lengre i å tilpasse oss deres skikker, nykker og krav? Synes vi det er greit at norske barn, født av norsk mor får et muslimsk navn? Her har de valgt et internasjonalt navn (Andreas) som mellomnavn, men et tydelig muslimsk navn som fornavn:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3934644.ece

DET ER IKKE INTEGRERING VI DRIVER MED; DET ER VI SOM TILPASSER OSS DEM!

Kan jo hende at disse kvinnene syns de muslimske navnene er finere enn de norske navnene da. Ikke sikkert de gjør det bare for å tilpasse seg hans nykker eller skikker...

Er jo greit å gi ungene navn sok lett kan uttales både på norsk og arabisk eller hva enn slags språk som er morsmålet til mannen.

Endret av BettyBoop28
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Er så hjertens enig med deg, vår naive og snillistiske tilpasning til muslimene har gått altfor langt. Å gi norske barn muslimske navn mener jeg nesten er en sak for Barnevernet, de ungene vil møte problemer på mange arenaer i livet, jeg tenker på diskriminering i arbeidslivet ( bevisst eller ubevisst ), mistenkeliggjøring osv. Hva er galt med tradisjonelle norske navn? Ola og kari duger fortsatt spør du meg :)

Hadde aldri kalt mine unger ola og kari. Syns ikke det er fine navn...

Skrevet

Etnisk norsk kvinne gifter seg med muslimsk mann, får barn, og gir dette barnet muslimsk fornavn. Ser at dette blir mer og mer vanlig.

Dersom den norske kvinnen hadde bodd i Irak med sin ektemann, tror dere ett sekund at barnet ville fått norsk fornavn? Nei. Det var forresten en digresjon. Poenget her, og det store spørsmålet, i et samfunn hvor innvandrere skal inbtegreres, hvorfor i all verden går vi langt enn lengre i å tilpasse oss deres skikker, nykker og krav? Synes vi det er greit at norske barn, født av norsk mor får et muslimsk navn? Her har de valgt et internasjonalt navn (Andreas) som mellomnavn, men et tydelig muslimsk navn som fornavn:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3934644.ece

DET ER IKKE INTEGRERING VI DRIVER MED; DET ER VI SOM TILPASSER OSS DEM!

Nei, fysj! Tenk at folk skal få kalle ungene sine hva de har lyst til. Nei, her må vi sende ut navnelapp! Du skal hete Ola, du skal hete Per, du skal hete Thomas... I frykt for at norske navn dabber av!

:reglee:

• Liker 2
Skrevet

Nei, fysj! Tenk at folk skal få kalle ungene sine hva de har lyst til. Nei, her må vi sende ut navnelapp! Du skal hete Ola, du skal hete Per, du skal hete Thomas... I frykt for at norske navn dabber av!

:reglee:

Får ikke til å redigere innlegget mitt!

*:regler:

Forressten TS: Hvis barn født av norsk mor skal ha norsk mor, så må vel barn av muslimsk mor ha muslimsk navn, barn av thailandsk mor ha thailandsk navn? :klø:

Skrevet

Egentlig så synes jeg at kgs moderator burde stenge denne tråden.

Hvem har rett til og henge ut dette paret for at de har gitt sitt barn et "norskt" navn og et "muslimskt" navn?

Hadde dette vært en tråd om keisersnitt hadde det vært noe helt annet.

Men og henge de ut p.g.a navnet de gir til sitt barn synes jeg blir for drøyt!

• Liker 2
Skrevet

Men og henge de ut p.g.a navnet de gir til sitt barn synes jeg blir for drøyt!

Fy skam valgfrihet! Vi må lage underskriftskampanje og få staten til å passe på at ALLE barn har norske navn!

:regler:

For å være litt seriøs: Ja, jeg syns det er ganske drøyt, jeg å!

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Fy skam valgfrihet! Vi må lage underskriftskampanje og få staten til å passe på at ALLE barn har norske navn!

For å være litt seriøs: Ja, jeg syns det er ganske drøyt, jeg å!

Minner meg om når nazistene krevde at jødene byttet til tyske etternavn fordi det var lettere å uttale.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

slettet. Phaedra,mod

Husk på at ikke alle muslimer er ekstreme. Om dama syns et muslimsk navn er finere enn norsk og ønsker å gi ungen sinm det. Hvorfor er det så mye farligere enn etnisk norske som gir ungene engelske navn fordi de er finere? Du reagerer kun når det er snakk om navn fra midtøsten, men navn fra alle andre land er mer greit?

Endret av Phaedra
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette kan jo enkelt løses ved at vi bare kutter navn helt og går over til å hete personnummeret vårt. Eller hvis det blir for harskt kan en jo ha et passende utvalg av navn som knyttes til personnummeret? Hvis du er født 31.12.2010 kan du ikke hete Hans - det er kun Per, Petter, Petra, Petronelle - o.l. som er "lov" denne dagen. Etc.

Tenk så mye dritt vi hadde spart dersom noen hadde giddet å sette opp litt enkle regler altså.

Skrevet

Minner meg om når nazistene krevde at jødene byttet til tyske etternavn fordi det var lettere å uttale.

Minner meg om det, og. Det er skummelt hva folk skal legge seg oppi. De har gitt ungen sin det navnet de ønsker, og de må de få lov til. I Norge har vi valgfrihet.

Skrevet

Dette kan jo enkelt løses ved at vi bare kutter navn helt og går over til å hete personnummeret vårt. Eller hvis det blir for harskt kan en jo ha et passende utvalg av navn som knyttes til personnummeret? Hvis du er født 31.12.2010 kan du ikke hete Hans - det er kun Per, Petter, Petra, Petronelle - o.l. som er "lov" denne dagen. Etc.

Tenk så mye dritt vi hadde spart dersom noen hadde giddet å sette opp litt enkle regler altså.

:ja:

Skrevet

Enig. Vi må jo forstå at valgfrihet kun dreier seg om at folk tar de valgene vi liker.

• Liker 2
Skrevet

Kan jo hende at disse kvinnene syns de muslimske navnene er finere enn de norske navnene da. Ikke sikkert de gjør det bare for å tilpasse seg hans nykker eller skikker...

Er jo greit å gi ungene navn sok lett kan uttales både på norsk og arabisk eller hva enn slags språk som er morsmålet til mannen.

At man synes norske navn klinger så flaut kan jo nettopp være et produkt av det pinlige kulturelle mindreverdighetskomplekset en del nordmenn (kanskje særlig av hunnkjønn) lider av.

Skrevet

Enig. Vi må jo forstå at valgfrihet kun dreier seg om at folk tar de valgene vi liker.

Er det bare jeg som ikke kan lese siden jeg ikke har oppdaget at TS åpenbart ikke nøyer seg med å kritisere norske kvinners kulturelle underdaniget, men at han/hun angivelig går inn for å frata oss valgfriheten? Eller er det andre her som bevisst velger å fremstille det slik (selv om TS ikke har skrevet noe om å frata noen valgfriheten) som et uredelig knep for å vri debatten over til at TS er slem når han våger å reise en debatt om norske kvinners underdanighet overfor andre kulturer?

Skrevet (endret)

Jeg får fnatt av uttrykk som "norske kvinners underdanighet overfor andre kulturer". Jeg er da selv kvinne, og har ingen slik "underdanighet", ei heller kjenner jeg noen kvinner som har det. Jeg kjenner ei som ga sitt barn et engelsk navn siden faren var halvt engelsk. Var det fordi hun var underdanig? Eller gjelder det bare når det er snakk om muslimer?

Ellers var det jeg skrev en kommentar til tråden generelt, siden det virket som om noen frådet rundt munnen med tanke på at noen valgte et navn en selv ikke likte. Ikke minst siden det var - o ve! - et muslimsk navn. Enkelte tar jo helt av i sin muslimfrykt. En god muslim er en usynlig muslim.

Endret av Tabris
  • Liker 6
Skrevet

Det er tydeligvis mange dumme kvinner i dette landet. De har jo overhodet ikke skjønt hbva denne debatten dreier seg om i det hele tatt..så det er jo bevis nok.

Jeg er selv kvinne og enig med de som mener at kvinner underkaster seg andre temmelig raskt og ikke engang ser det selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg får fnatt av uttrykk som "norske kvinners underdanighet overfor andre kulturer". Jeg er da selv kvinne, og har ingen slik "underdanighet", ei heller kjenner jeg noen kvinner som har det. Jeg kjenner ei som ga sitt barn et engelsk navn siden faren var halvt engelsk. Var det fordi hun var underdanig? Eller gjelder det bare når det er snakk om muslimer?

Hvorfor spør du om dette da? Har du ikke lest det jeg har skrevet før i tråden? Les hva jeg skrev til bby med en halvt norsk venninne oppvokst i Norge men med 100% italiensk navn (både fornavn og etternavn).

Endret av Cuckold
Skrevet

Får ikke til å redigere innlegget mitt!

*:regler:

Forressten TS: Hvis barn født av norsk mor skal ha norsk mor, så må vel barn av muslimsk mor ha muslimsk navn, barn av thailandsk mor ha thailandsk navn? :klø:

nei, hvor leser du det du arme menneske... bor man i NORGE så er det veldig greit å ha et norsk navn... Og forøvrig må jeg bare le av den fraværende allmennkunnskapen din, du forstår rett og slett ikke at men ikke kan gi barna hvilket navn som helst, ref ditt forrige innelgg. Det finnes faktisk en lov her i landet som regulerer hva barn har lov å hete eller ikke. Om f.eks navn kan bli til en belastning for barnet, så vil ikke navnet bli godkjent. Så nei, man kan ikke kalle barna akkurat hva man vil. Så til ts problemstilling: norsk kvinne som får barn med muslim og gir barnet et muslimsk navn. Det er det absolutt motsatte av integrering, hun er med å å fremmedgjøre barnet og fostre det opp til å bli nok en fremmedkulturell. Hennes egen verdier ga hun avkall på idet hun la seg til med denne muslimen, og opprettholdt det fatale valget idet hun valøgte å bøye av og gi det norske barnet et muslimsk navn! Her i landet er vi kristne, å gi sine barn et muslimsk navn er faktisk blasfemisk.

Skrevet

Jeg synes det blir for dumt å bruke ord som "underdanighet" i denne sammenheng. Jeg føler ikke det passer i det hele tatt, det blir som å konsekvent kalle fjerning av en bikube for "massemord". Det gir en så overdramatisk klang at jeg rett og slett ikke klarer å ta problemstillingen seriøst. Ikke at jeg helt klarer å se at det er en særlig stor problemstilling heller.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror dette dreier seg om den samme patriarkalske grunntanken som TS har her. Det er ikke så mange år siden det var forbudt for kvinner å beholde sitt eget etternavn her i Norge heller, og de måtte søke om eventuelt unntak. Og dette henger fortsatt igjen, også når etnisk norske kvinner gifter seg med etnisk norske menn, så er det overraskende mange som tar det som en selvfølge at de bytter til hans navn. Og da burde det ikke komme som noen bombe at de også lar hans navneskikker være rådende når de gifter seg med utlendinger. I de tilfellene norske menn gifter seg med østeuropeiske eller asiatiske damer får jo barna stort sett norske navn, så alt dette bunner egentlig ut i at vi følger en patriarkalsk navnekultur, i stor grad.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...