terra Skrevet 15. oktober 2003 #1 Del Skrevet 15. oktober 2003 Dette skoleåret bor et barnebarn hos oss, hun er snart 18 år. Vi har sagt at hun må være hjemme senest kl.23 i ukedagene. hun må grytidlig opp for å komme på skolen. Er vi håpløse fossiler,eller er det ok å sette oppp en tid? Lenge siden vi hadde tenåringer i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 15. oktober 2003 #2 Del Skrevet 15. oktober 2003 hun eller han burde kanskje være klar over at 23 er bra sent nok til en ukedag? ungdommen er 18 så strengt tatt kan dere vel ikke styre det helt, men alikevel...hun bor jo under deres tak og må vise respekt for deres regler. jeg fatter ikke at hun orker å være ute så lenge en gang jeg hvis hun må opp tidlig dagen etter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 15. oktober 2003 #3 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg mener at en 18åring er gammel nok til å passe på slikt selv. En 18åring forstår konsikvensene av å komme hjem halv tre på natta.. for så å stå opp kl 0700.. Det mener jeg. Men det er klart at dere må sette visse grenser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 15. oktober 2003 #4 Del Skrevet 15. oktober 2003 Da jeg var 17 fikk jeg gjøre som jeg ville. Gikk helt fint det :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 15. oktober 2003 #5 Del Skrevet 15. oktober 2003 23.00 :o Herregud!! Ja, selvfølgelig er det for TIDLIG! Det sier jo seg selv! Det er jo da vennene mine og jeg måtte inn da vi var 16, jo :o :o Hun er tross alt atten - VOKSEN - la hun nå få ta konsekvensene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 15. oktober 2003 #6 Del Skrevet 15. oktober 2003 Candyfloss, hvis du synes 23 er tidlig på ukedager da du var 16 så viser du i akkurat den holdningen hvorfor du hadde innetid.. Du klarte ikke å skjønne bedre selv. I utgangspunktet synes jeg det er en svært umoden 18-åring hvis denne ikke klarer å komme seg i seng i tide for egen maskin.. Vær forsiktig med å behandle en såpass gammel person som et barn, da gjør du den en bjørnetjeneste. Det eneste er hvis denne holder på å ramle litt ned på skråplanet, for å hjelpe til litt. Normale 18-åringer som skal på skole dagen etter peller seg i seng før midnatt, hvis h*n ikke forstår såpass så kanskje du kan ta en prat med denne heller enn å lage innetid? Jeg flyttet for å gå på skole da jeg var 16 og hadde fra da av selv alt ansvar for å få nok søvn før skolen begynte. Det gikk helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 15. oktober 2003 #7 Del Skrevet 15. oktober 2003 Candyfloss, hvis du synes 23 er tidlig på ukedager da du var 16 så viser du i akkurat den holdningen hvorfor du hadde innetid.. Du klarte ikke å skjønne bedre selv. Det kommer jo an på hvor mye søvn en trenger. Jeg kan sove i fire timer hver natt og ikke ta skade av det i det hele tatt. Derfor synes jeg å måtte gå inn 23.00 som attenåring er urimelig!! Hva med helgene da? 23.05? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 15. oktober 2003 #8 Del Skrevet 15. oktober 2003 Javisst kan du det. Du følger sikkert veldig godt med på skolen hvis du sover 4 timer i forkant, eller er det tilstrekkelig overskudd hvis du orker å kave deg til røyketrappa i pausene? Alle kan klare seg med 4 timer innimellom, og faktisk overleve neste dag fint, men det er ikke heldig. Jeg antar du er 17-18 nå, og jeg må si du høres veldig umoden ut. Som sagt, en normal 18-åring synes jeg burde klare å styre livet sitt selv i forhold til forpliktelser uten innetider, både helg og hverdag. Man er jo myndig for svarte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 15. oktober 2003 #9 Del Skrevet 15. oktober 2003 Kommer hjem klokken 23 av meg selv, jeg. Trenger søvnen for å fungere skikkelig dagen etterpå. Hender dog at jeg faller for en slem fristelse i ny og ne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iselilja Skrevet 15. oktober 2003 #10 Del Skrevet 15. oktober 2003 Synes kl 23 i ukedagene høres helt greit ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 15. oktober 2003 #11 Del Skrevet 15. oktober 2003 Syns 23 på en skolekveld er mer enn sent nok. Kanskje det er flere i huset som skal opp og på jobb, det har noe med husfreden å gjøre også. Om barnebarnet hadde vært 20 hadde jeg sagt det samme. Men man kan ikke beordre "ungen" i seng, men å si at husets beboere skal være inne klokka 23 er rett og rimelig. Men jeg ville latt ungen styre mer selv i helgene..... Man skal rett og slett følge husregler i et hus man ikke selv eier. Det har med respekt å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 16. oktober 2003 #12 Del Skrevet 16. oktober 2003 Har selv en 17-åring i huset. Jeg har satt grensen på hverdager til ca kl. 22. Rett og slett fordi hun skal være hjemme før jeg går og legger meg. Jeg selv må tidlig i seng da jeg står opp 5.30 og dette må hun bare forholde seg til. Selv når hun blir 18 år må hun følge visse regler. Det må vi alle når vi bor i sammen. Flytter hun for seg selv så bestemmer hun alt selv. I høst begynte hun på ny skole og må opp kl. 6. Etter diverse forsovninger så har jeg strammet inn. Hun har forresten skjønt poenget selv og er mye mer hjemme og kommer seg derfor tidligere i seng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piñacolada Skrevet 18. oktober 2003 #13 Del Skrevet 18. oktober 2003 å si at husets beboere skal være inne klokka 23 er rett og rimelig Mener du at en 18-årig (myndig) person må rette seg etter det foreldrene mener bare fordi de bor under deres tak? Jeg hadde nok reagert hvis jeg ikke fikk bestemme selv da jeg endelig ble 18. Man trenger jo ikke rive ned hele huset selv om man kommer inn kl tre på morran. Tror nok at en 18-åring har såpass vett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 18. oktober 2003 #14 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jeg synes en 18åring må rette seg etter foreldrenes (i dette tilfellet besteforeldrenes) regler selv om en er myndig. Da jeg var 18 måtte jeg være hjemme kl. 22, og jeg hatet det. Ingen av mine venner hadde samme regler som jeg, men jeg fulgte reglene av respekt for min mor. Skulle bare mangle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2003 #15 Del Skrevet 19. oktober 2003 Mener du at en 18-årig (myndig) person må rette seg etter det foreldrene mener bare fordi de bor under deres tak? Jeg hadde nok reagert hvis jeg ikke fikk bestemme selv da jeg endelig ble 18. Man trenger jo ikke rive ned hele huset selv om man kommer inn kl tre på morran. Tror nok at en 18-åring har såpass vett. Det er faktisk ikke alle attenåringer som har såpass vett, og dessuten har ikke hensyn og respekt for de andre i huset noe som helst med alder å gjøre. Det er fullt mulig for attenåringen å flytte dersom h*n ikke kan forholde seg til husordensreglene, som jeg presiserer gjelder for alle som bor i huset. Selvsagt er det mulig å inngå enkeltstående avtaler i spesielle tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2003 #16 Del Skrevet 19. oktober 2003 men jeg fulgte reglene av respekt for min mor. Skulle bare mangle. Ikke sant, gjensidig respekt for de man er glad i. Alle som er foreldre vet at man går ikke og legger seg før ungen er i hus enten de et femten eller tyve. Å forvente at mamma skal sitte oppe og vente hver natt er uholdbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terra Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jada,jeg vet det at hun kan bestemme selv når hun er 18 år. Men når hun forsov seg morgen etter morgen,måtte vi ta en avgjørelse. Og Candyfloss jeg skrev ukedagene,helgen får hun være ute så lenge hun vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 19. oktober 2003 #18 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg synes det er vanskelig å bestemme en bestemt klokkeslett. Går det ikke an å gjøre avtaler fra gang til gang? Og hvis 18-åringen blir ekstra sen, så får hun liste seg inn. Kanskje hun bør få ta konsekvensene selv for å være dødstrøtt dagen etter på skolen. Om man så sitter oppe og venter, eller ikke får sove om man har en på 25 som er ute, er det vel ens eget valg og i bunn og grunn ens eget problem. Dette er kanskje satt litt på spissen....men allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2003 #19 Del Skrevet 19. oktober 2003 Har en en på 25 som bor hjemme har man vel gjort noe grunnleggende feil..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå