fink Skrevet 7. desember 2010 #21 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Meny, ultra og centra selger økologisk kjøtt. Andre ting som man kan kjøpe økologisk er ost, melk, yoghurt, egg, frukt og grønnsaker,syltetøy, brød, vill fisk. Hm..hvertfall det jeg kommer på i farten;)På helsekostbutikker finner du nok enda mer økologiske varer. Kjøper ikke alt økologisk per i dag, men kjøper utelukkende økologiske egg. Savner mer utvalg i vanlige dagligvarebutikker. Synes det er viktig å støtte opp om de økologiske produsentene, slik at det blir lønnsomt å drive økologisk. Når det blir flere aktører vil det også bli priskonkurranse, og dermed lavere priser Endret 7. desember 2010 av fink
Gjest stillness Skrevet 7. desember 2010 #22 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Jeg bor på vestlandet og har ikke sett noen Grøstad gris produkter eller noe fra Stange kylling her. Selgest disse kun på østlandet?Og er det noen andre alternativer her? Det finnes jo fra Nordgården,men lurer på om det er noen andre produsenter. Endret 7. desember 2010 av stillness
Tabris Skrevet 7. desember 2010 #23 Skrevet 7. desember 2010 Jeg bor på vestlandet og har ikke sett noen Grøstad gris produkter eller noe fra Stange kylling her. Begge disse selges på Ultra (nå Meny) i Jåttå, med viking stadion. Men vestlandet er jo litt større enn det, da. Men prøv en Ultra eller Meny butikk.
Gjest stillness Skrevet 7. desember 2010 #24 Skrevet 7. desember 2010 Begge disse selges på Ultra (nå Meny) i Jåttå, med viking stadion. Men vestlandet er jo litt større enn det, da. Men prøv en Ultra eller Meny butikk. He he.Det var nok litt for langt sør,er i nærheten av Ålesund,men her er det ingen Meny eller Ultra butikker så da må jeg nesten reise til Ålesund om jeg skal innom noen av dem.
venus_ Skrevet 7. desember 2010 #25 Skrevet 7. desember 2010 He he.Det var nok litt for langt sør,er i nærheten av Ålesund,men her er det ingen Meny eller Ultra butikker så da må jeg nesten reise til Ålesund om jeg skal innom noen av dem. Hamstre og fryse ned når du er i Ålesund neste gang. Ica Maxi og Meny har nok en del av disse produktene. Hvis ikke mas på de! Hvis flere spør er sjansen større for at de tar det inn Har ikke sett noe fra Grøstad gård i Ålesund selv, men vet de har noe kylling som ihvertfall lever bedre på Ica Maxi.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #26 Skrevet 7. desember 2010 Er det noe bedre smak på eggene og kjøttet?
Pingting Skrevet 7. desember 2010 #27 Skrevet 7. desember 2010 Er det noe bedre smak på eggene og kjøttet? Jeg smaker absolutt ingen forskjell på egg. Kylling synes jeg smaker bedre, andre kjøttyper smaker jeg ikke all verdens forskjell på.
Tabris Skrevet 7. desember 2010 #28 Skrevet 7. desember 2010 Er det noe bedre smak på eggene og kjøttet? Eggene vet jeg ikke, men kokker som Hellstrøm og Tor Victor Gausdal foretrekker den type produsenter (Grøstad Gris, Stange Kylling) foran Prior og vanlig svinekjøtt, pga kvaliteten.
Pingting Skrevet 7. desember 2010 #29 Skrevet 7. desember 2010 Synes det er viktig å støtte opp om de økologiske produsentene, slik at det blir lønnsomt å drive økologisk. Når det blir flere aktører vil det også bli priskonkurranse, og dermed lavere priser Jeg synes det er veldig viktig å være bevisst på at økologisk dyrkning ikke bare er positivt, og at det finnes noen kritikkverdige forhold der og - eller i det minste ting man burde være bevisst på. (det avhenger litt av opprinnelsesland dette, for eksempel er det langt flere smutthull i regelverkene i USA) Det er ikke alltid økologisk er det beste alternativet, samtidig som det i andre tilfeller er det desidert klokeste valget. Når det gjelder kjøttproduksjon så er jeg mer opptatt av etikk og at dyrene skal ha et sunt og godt liv. Det inkluderer automatisk økologiske kjøttprodusenter, men det er viktig å huske at det ikke automatisk utelukker alle andre. Det er vel ingen som har vist den type tankegang i tråden så langt, men jeg synes jeg ser en tendens i andre nettdebatter og slikt. Noen tror visst at økologisk er det eneste riktige, og dét er jeg ikke uforbeholdent enig i, altså. det som er viktig er en samfunnsdebatt rundt dette, økt bevissthet og økt mulighet til å ta informerte valg.
Tabris Skrevet 7. desember 2010 #30 Skrevet 7. desember 2010 Det inkluderer automatisk økologiske kjøttprodusenter, men det er viktig å huske at det ikke automatisk utelukker alle andre. Dette er veldig riktig. F.eks er det enkelte produkter fra Grøstad Gård som ikke er økologiske, men grisene kjøttet stammer fra har levd like bra som alle andre på gården.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #31 Skrevet 7. desember 2010 Enig med dere. Derfor har jeg også skrevet at jeg synes norsk lam er bortimot uproblematisk, selvom jeg ellers foretrekker økologisk kjøtt. Hilsen AB med hønene.
Gjest Kiro Skrevet 7. desember 2010 #32 Skrevet 7. desember 2010 Hei! Ikke for å gjøre denne debatten om til en "for eller mot økologisk kjøtt', men jeg har selv vokst opp på gård, så jeg er veldig bevisst på dette dere nevner med økologisk kjøtt vs ikke økologisk kjøtt. Og akkurat med storfekjøtt så er min personlige erfaring at det ikke er nødvendig å kjøpe økologisk for å spise dyr som har hatt det greit. Jeg kan da relatere dette til min mor vs mors nabo (økologisk). På gården vår har dyrene det godt. Ingenting å utsette på dyreholdet, og det er ganske strenge krav til miljøet i fjøsen. I tillegg så viser er vår erfaring at dyr som har det godt produserer mer melk, gir bedre kjøtt osv. Naboen vår derimot - han som solgte økologisk kjøtt- har ved flere anledninger vist seg å behandle dyrene dårlig, uten at jeg ønsker å gå særlig nærmere inn på de enkelte tilfellene (gjenkjenningsfare). Denne erfaringen har gjort meg litt kritisk til økologisk kjøtt, og tror ikke blindt på at økologisk = bra. Men at noen typer kjøtt er å foretrekke økologisk, det er det ingen tvil om. Akkurat med lam og sau fra Norge tenker jeg også at man ikke trenger å gå for økologisk kjøtt, av samme grunner som nevnt tidligere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå