Gjest Kiro Skrevet 3. desember 2010 #1 Skrevet 3. desember 2010 Hei! Jeg ønsker å bli mer bevisst på hva jeg spiser, og da i forhold til dyrevelferd. Jeg ønsker ikke å støtte dyremishandling. Men jeg er ikke klar for å legge alt kjøtt på hylla. Jeg tror vi mennesker trenger kjøtt, men da foretrekker jeg kjøtt fra dyr som har levd et bra liv og som blir avlivet med humane metoder. Hvilke egg er "tryggest" å kjøpe? Hvordan kan jeg vite at hønene lever et greit liv? Jeg vet at jeg aller helst burde kjøpe egg fra lokale bønder (hvor man kan se an forholdene), men det har jeg ikke muligheten til nå, da vi ikke har bil, og lever på studentlønn. Hvilke dyr bør man holde seg helt unna? Jeg ønsker også å få mer kunnskaper om hvilke dyr som blir brukt til flere formål. Jeg er helt ny på dette emnet, så jeg håper noen kan hjelpe meg i gang, og evt fortelle meg hvor jeg finner mer informasjon! =) 1
Tabris Skrevet 3. desember 2010 #2 Skrevet 3. desember 2010 Bra spørsmål, og flott at du er bevisst på dette. De beste eggene er økologiske egg (så sant du ikke kjenner noen som driver med svært få høner som går fritt ute, det er det vel få som gjør). Disse hønene skal ha vaglepinne og mulighet til å gå ute hver dag. Høner fra frittgående egg er ikke i bur, men går løst i en stor hall. Problemet er at de er så mange at det blir nesten like trangt som i et bur uansett. I tillegg får de ikke gå ut. Det er likevel et bedre alternativ enn burhøns (som er alle andre egg som ikke er merket med "økologisk" eller "frittgående"). Når det gjelder kjøtt, så er økologisk hakket bedre enn konvensjonelt kjøtt. Grøstad Gris er vel noe av det beste når det kommer til svinekjøtt, da de får gå både ute og inne på et tilsammen 200 kvm stort område. Ikke alle deres produkter oppfyller kravene til å være økologiske, men alle produktene er fra gris som har hatt den samme levestandarden. I fjor kjøpte vi økologisk ribbe med økologisk tilbehør, og hele familien sa det var den beste ribba de hadde smakt - og ingen av de er spesielt opptatt av økologisk kjøtt, det var samboer og jeg som ville kjøpe det. Butikker som Ultra og Meny har som regel godt utvalg i økologisk kjøtt. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #3 Skrevet 3. desember 2010 Viltkjøtt er også dyrevennlig etter min mening- de har levd fritt hele livet og er som regel drept fordi bestanden trenger å reguleres.
Tabris Skrevet 3. desember 2010 #4 Skrevet 3. desember 2010 Ja, jeg glemte å nevne vilt! Det er jo noe av det mest dyrevennlige kjøttet man kan spise, etter min mening.
Sekretæren Skrevet 3. desember 2010 #5 Skrevet 3. desember 2010 Tråden er ryddet for avsporing SportyShorty, mod
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #6 Skrevet 3. desember 2010 Norgården har økologiske kjøttprodukter. Og villfisk som ikke står på rødliste er jo bra å spise, på samme måte som viltkjøtt. Sunnere enn kjøtt er det også. Glem heller ikke blåskjell, som er både billig og bærekraftig (og best nå om vinteren). Ellers kan man også være bevisst på å lage mat med grønnsaker som hovedingrediens, feks litt bacon i en suppe med rotgrønnsaker, linser og byggryn, eller litt sardeller (salt ansjos på glass) i pastaretter med tomatbasert saus.
Gjest strykebrett Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 Det minst dyrevennlige du kan spise er etter min mening kylling i alle fall. Kyllingindustrien er helt jævlig! Helgidvis fins det unntak, sånn som deilig Stangekylling, som man kan spise med god samvittighet og i tillegg har smak (i motsetning til industrikylling).
HerbGirl Skrevet 3. desember 2010 #8 Skrevet 3. desember 2010 Høner fra frittgående egg er ikke i bur.
Tabris Skrevet 3. desember 2010 #9 Skrevet 3. desember 2010 Hehehe, bommet litt på den setningen, ja.
Gjest Kiro Skrevet 3. desember 2010 #10 Skrevet 3. desember 2010 Tusen takk for svar folkens! Nå har jeg hørt at frittgående høner "hakker" en del på hverandre, og at det derfor ikke er særlig mye bedre enn burhøns. Noen som kan noe mer om dette enn meg? Liten oppdatering: Økologiske egg er best. Viltkjøtt er dyrevennlig Kylling er ikke bra, bortsett fra Stangekylling (som ligger i Tønsberg? ) Grøstad Gris er best på svin. Økologisk kjøtt er stort sett bedre enn ikke-økologisk. Villfisk er bra.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #11 Skrevet 5. desember 2010 Jeg synes oppsummeringen din var bra. Selv spiser vi så dyrevennlig vi klarer og holder oss til mange av de samme punktene. I tillegg har vi egne høner i hagen, så i den lyse årstiden er vi nesten selvforsynte med egg. Bortsett fra det spiser vi bare økologiske egg og økologisk kylling. Det vil si nesten ikke kylling i det hele tatt, siden det er vanskelig å få tak i. Masse viltkjøtt - mannen går på jakt og hovedkjøttkilden vår er enten elg, hjort eller fugl - som and, rype, rugde eller orrfugl. Lam er det ikke skrevet noe om i tråden. Dersom jeg får tak i økologisk lam, og aller helst villsau, blir jeg veldig fornøyd. Imidlertid føler jeg at norsk lam, som hvertfall i vårt distrikt har spist seg fete i heia, er det nærmeste man kommer økologisk, selvom det regnes som konvensjonelt. I år har vi fått to lam av bønder vi kjenner. Det har derfor blitt en del lammemåltider i høst - og vi har flere i vente. Kje får vi også av en bonde vi kjenner. Vi spiser så og si aldri storfe eller gris. Noe annet, og det er like viktig synes jeg, er at vi bruker hele dyret når vi har fått det i hus. Lager kjøttdeig av mindre fine stykker, bruker ben til kraft, skjærer opp grytestykker av kjøtt som ikke egner seg til å beholde helt, osv. På den måten får man masse ut av et dyr. Sånn burde det være mulig å tenke uten at man har å gjøre med egetslaktet dyr - for eksempel ved å spise mindre kjøtt til hvert måltid, lage farsemat av rester - blant annet. Jeg spiser heller ikke scampi, men norske reker. Helst kjøpt direkte fra båt. Av rekeskall blir det også god kraft og masse suppe. Mmm, gleder meg forresten til rekesesongen, som er snart!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Sau og lam er dyrevennlig mat vil jeg si, de lever store deler av året i det fri, og er vel som noen her nevnte så godt som økologisk. Frittgående høner hakker ofte på hverandre og kan mobbe de som ikke er "sterke" nok. (Derfor det er best å ha en hane sammen med hønene, da blir det mer fredelig ) selv er jeg sauebonde, og spiser derfor mye lammekjøtt Har egne høns, og er helt selvforsynt med egg. Kjøper helst melk rett fra bonden og, fra kyr jeg vet har det godt Jeg kjøper så og si aldri kylling, da jeg synes de blir behandlet grusomt
Pingting Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 I tillegg har vi egne høner i hagen, så i den lyse årstiden er vi nesten selvforsynte med egg. Kanskje litt off-topic, men jeg regner med det er av interesse for andre i tråden også: er det mye jobb å ha egne høner? Dyrt? Vanskelig? *nysgjerrig* Jeg vet ikke hvor du bor, men det kan jo være en god idé å sjekke om det finnes lokale markeder a la Bondens marked nær deg. Der er det meste enten økologisk og/eller etisk forsvarlig, og det er fra småskalaprodusenter. Også det innlysende: spise mindre kjøtt. Virker kanskje teit å poengtere det, men det finnes mange måter man kan gjøre dette på. En er selvfølgelig å kutte kjøtt helt ut i enkelte måltider. En annen er å bruke mindre kjøtt i måltidene - da blir det også billigere. F.eks. kan man lage god taco av 1 del kjøttdeig og 1 del bønner og revet gulrot. Man må heller ikke har masse masse kjøttbiter i suppa, og det går fint an å spise litt mindre fisk til måltidet og heller lage linsestuin e.l. hvis man er bekymret for proteinnivået.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #14 Skrevet 6. desember 2010 Kanskje litt off-topic, men jeg regner med det er av interesse for andre i tråden også: er det mye jobb å ha egne høner? Dyrt? Vanskelig? *nysgjerrig* Aller først: Jeg er veldig enig i det du skriver om å spise mindre kjøtt. I tillegg til å spise hele dyret, og ikke bare de fineste delene. Så til hønene. Du kan nesten gjøre det du vil ut av hønsehold. Vi startet med to stykker i april, i et lite hus/bur på plenen. Vi syntes det var så koselig at det straks ble fler, og enda et bur/hus. Nå har vi bygget et lite hønsehus i hagen som foreløpig rommer fem høner. Fire dverghøner og en sussex - som vi har alet opp selv. Dverghønene er flinke rugere, og da to av de begynte å legge seg på eggene sine, fikk vi tak i befruktede egg. Vi har ikke hane, men nå lever de fem hønene sammen i fred og fordragelighet. Det er ikke dyrt å ha høner, bortsett fra at det koster en del å bygge huset selvsagt. Jeg skifter vann og sjekker at det er mat hver dag, og renser huset skikkelig en gang pr. uke. Det er ikke vanskelig å ha høner, bare veldig, veldig koselig. Vi er ingen eksperter, men det finnes egne forum for hønsehold hvor man kan lære en del. Jeg fant raskt ut at det er mange som har hønsehold som hobby. I bloggen min har jeg skrevet litt om hønene mine, foreløpig ikke noe særlig matnyttig, men kanskje du får lyst til å ha høner likevel? http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/search/label/Livet (En del høneinnlegg under etiketten "Livet" om dere er interessert.) Bare spør mer dersom du lurer.
Pingting Skrevet 6. desember 2010 #15 Skrevet 6. desember 2010 (endret) Takk for info og blogglenke! Har lenge tenkt at det virker stas med høner altså! Hadde vært gøy en gang, akkurat nå er det ikke særlig relevant siden jeg bor i 12. etg i en blokk... Endret 6. desember 2010 av Pingting
fink Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 Noen som vet hvilke butikkjeder som fører økologisk kyllingkjøtt? Jeg er glad i kylling, men jeg får magesår av å tenke på hvordan de lever.
Pingting Skrevet 6. desember 2010 #17 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har sett det både på Mega og Meny ihvertfall. Kan tenke med alle de større supermarkedkjedene fører.
fink Skrevet 6. desember 2010 #18 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har sett det både på Mega og Meny ihvertfall. Kan tenke med alle de større supermarkedkjedene fører. Flott! Takk
Sofie_22 Skrevet 6. desember 2010 #19 Skrevet 6. desember 2010 (endret) Meny, ultra og centra selger økologisk kjøtt. Andre ting som man kan kjøpe økologisk er ost, melk, yoghurt, egg, frukt og grønnsaker,syltetøy, brød, vill fisk. Hm..hvertfall det jeg kommer på i farten;)På helsekostbutikker finner du nok enda mer økologiske varer. Endret 6. desember 2010 av Sofie_22
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #20 Skrevet 6. desember 2010 Jeg tipser igjen om Norgården: http://www.norgarden.no/ Fåes blant annet på Meny, og i Bergen på den nye økologiske dagligvarebutikken Reindyrka. (nei, jeg er ikke sponset )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå