Gå til innhold

Glitterchicks Movie Mayhem


Glitterchick

Anbefalte innlegg

Har også fått med meg None Without Sin, Elia Kazan, Arthur Miller and the Hollywood Blacklist, en dokumentar om nettopp det.

Bra dokumentar, og veldig interessant.

På 40- og 50-tallet gikk amerikanerne mann av huse for å finne farlige kommunister, og letingen var ekstra intens i kunstermiljøer, som filmmiljøet i Hollywood.

Elia Kazan var en av den tidens størte filmregissører, som sto bak filmer som East of Eden, Gentlemans Agreement og A Streetcar Named Desire. Han var bestekompis med forfatteren Arthur Miller, og de samarbeidet på en rekke prosjekter. Filmen gir ett godt innblikk i hekseprosessen som mange gikk gjennom på den tida, og forholdet mellom Miller og Kazan.

Elia Kazan ble innkalt og valgte å "tyste" på en del av sine venner, for å kunne redde sin egen karriere i Hollywood. Han oppga ingen navn som ikke var oppgitt før, og hadde ett problematisk forhold til kommunistpartiet som han hadde vært medlem av tidligere i halvannet år. Dette mente han rettferdiggjorde handlingen hans. Det førte til at vennskapet mellom han og Miller ble ødelagt, og de kommuniserte i mange år gjennom skuespill og filmer, som vekslevis rettferdiggjorde dem selv og beskyldte den andre.

Artur Miller ble også innkalt noen år senere og nektet å oppgi noen navn.

Miller og Kazan ble etterhvert venner igjen, og for noen år tilbake fikk Kazan en Oscar for "lang og tro tjeneste" og Miller støttet denne avgjørelsen, som splittet Hollywood på mange måter.

Det eneste jeg har å utsette på filmen er at det er endel folk det ville være interessant å høre fra om denne saken som ikke har blitt intervjuet, og de som har laget filmen var fryktelig dårlige til å sette navn på dem de intervjuet, slik at det ble litt vanskelig å følge hvem de forskjellige personene var.

Men i bunn og grunn en fin dokumentar for dem som er interessert både i amerikansk politisk historie såvel som filmhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saddest Music in The World

Dette var en snål, liten film. Veldig sær, men måtte bare gi meg ende over og ble supersjarmert!

Filmen handler om en gal baronesse som utlyser en konkurranse om hvilket land i verden som kan komme opp med den tristeste låta i verden.

Den ser ut som den er filmet med gammelt utstyr og gammel film, og den er også satt til 30-tallet.

Før filmen nevnte en fyr fra ett canadisk filmblad at dette er en film som ser ut som den foregår inne i en snøkule, og det hadde han rett i!

Hele filmen er filmet innendørs, i ett iskaldt varelager i Canada midt på vintern.

Det er en vanskelig film å beskrive, gammeldags og moderne på en og samme tid, litt Metropolis og litt Cohen-brødrene.

Kan absolutt anbefales til dem som har ett svakt punkt for veldig sære filmer, som ikke nødvendigvis trenger glitter og glamour, liker gamle Ed Wood-filmer og musikk fra århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomb The System

Bomb The System er den første fiction-filmen om grafitti i New York siden Beat Street, tror jeg. Og en verdig oppfølger på alle måter.

Laget av to nyutdannede filmstudenter, som begge hadde ett forhold til grafitti og New York, og basert på både selvopplevde historier og andre historier writere har fortalt.

Tror neppe den blir satt opp på kinoer i Oslo så lenge byrådet driver med sin nulltoleranse for grafitti, men vi kan jo håpe!

Hvis jeg skulle ha noe å utsette på filmen i det hele tatt må det være at den var litt enkel i fortellerstilen, litt barnslig i måten den gikk fremover. Men siden dette er en debutfilm, er jo for så vidt ikke det noe rart.

Filmen handler om writeren Blest og kompisene hans, og deres feide med Vandal Squad, politi som jobber kun med å buste writere.

Man får møte forskjellige writere og artister, vite om deres motivasjon og bakgrunn, også en liten gjesteopptreden av legenden Lee som var superaktiv på 70 og 80-tallet i New York.

Bra film i bunn og grunn, og sikkert interessant for flere enn de som har en brennende interesse for grafitti.

Sjekk hjemmesiden til filmen: http://www.bombthesystem.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Chicago i går. Fikk desverre ikke sett den på kino, siden det er en film som egentlig bør sees på Colosseum, men det funka på DVD hjemme i stua også. Fantastisk film, spør du meg.

Tangoscenen både i Moulin Rouge og Chicago er mine favoritter, men ble litt skuffet over ekstramaterialet på Chicago-DVDen. Moulin Rouge hadde alle dansescenene i sin helhet, og man kunne velge kameravinklinger osv. På Chicago er det kun litt opptak fra når de øvde inn dansescenene.

Hei! 8) Så artig vri på dagboken :wink: Tok meg en tur innom. jeg.

Chicago, ja! Elsker den filmen.. Spesielt likte jeg Catherine Zeta-Jones, danse - det kan hun. Verre var det med René Zellwager. Jeg kan egentlig ikke skjønne at hun fikk rollen, ettersom hun aldri hadde danset før? DEt var ganske tydelig for meg som har litt peiling på dans.. Men ellers spiller hun jo bra da, spesielt der hvor hun er en dukke :D

Scenen jeg liker best i denne filmen må være Cell Block Tango. Utrolig bra!

Ja, dette var bare noen tanker, hehe.

Ellers øsnker jeg deg en fin dag :briller:

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fisk!

Velkommen skal du være, og sleng gjerne innom for en kommentar i ny og ne!

Catherine Zeta-Jones er fantastisk i Chicago! Likte Renee Zellweger bedre når hun hadde litt kjøtt på beina, syns hun ser ganske skral ut i Chicago, gitt. Før var hun riktig så søt. Men syns hun hadde akkurat det griske utseendet som rollefiguren trengte her, og hun skulle jo ikke være spesielt flink, det var jo litt av poenget.

Tango-scenen er best, enig med deg der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Dokumentar om Frank Frazetta - Conan-tegner.

Frazetta - Painting with Fire

Frank Frazetta er en av de tegnerne som ga Conan sitt spesielle utrykk, og han er en stor mann i tegneserieverdenen. Desverre er ikke dette en stor dukumentar. Man får vite masse om Frazettas liv og tegninger, men på en veldig oppramsende og lite kritisk måte.

Dokumentaren ser ut som den er laget på gratis-programmet som kommer med IMac'en, ganske amatørmessig og ufrivillig kitschy til tider. Her bruker man virkelig alle de fiiiineste fontene man vet om og "artige" måter å skifte sekvenser på gitt!

Men tross alt, man får mye info om Frazetta og hans kunst. Eksempler kan man se på hjemmesiden hans http://www.frankfrazetta.com/.

Det som er skuffende er at de som har laget dokumentaren helt tydelig er i nesegrus beundring for Frazettas talent, og ikke før på slutten kommer det ett lite spørsmål, som ikke blir fulgt opp i videre grad, om dette kan regnes som kunst eller ikke.

Hovedkriteriet for at noe skal regnes som kunst er ofte at det ikke skal være oppdragsbetingede illustrasjoner, men hvis vi ser på historien er mange av det som vi ser på som store kunsteriske verker i dag, oppdrag for kirker og adelsmenn. Og er som regel bibelske illustrasjoner og portretter.

Ingen betviler at Frazetta er en kitschmaler uten like, men med ett utrolig talent og godt øye for farger og former. Hans beste verk er ofte laget i siste liten, på en time eller så. Personlig skulle jeg gjerne hatt en ekte Frazetta på veggen jeg, men så elsker jeg jo også kitsch!

Men er du ikke tegneserie-nerd eller spesielt opptatt av kitsch-kunstens historie er nok ikke denne filmen så veldig spennende, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corto Maltese - The Secret Court of Mysteries

Enhver som har vokst opp med tegneseriegale fedre kjenner nok til Corto Maltese, den franske tegneseriehelten.

Nå har det kommet en animasjonsfilm med Corto i hoverollen, som også ble vist under Oslo Filmfestival i høst. Er man Corto-fan på sin hals, se filmen, hvis ikke, don't bother. Den er dårlig fortalt, dårlig animert og ekstremt lang. Eller kanskje det bare var fordi den var så kjedelig?

Så den med 2 superfans av Corto Maltese, de elsket den, og meg som aldri har vært så fan hatet den, og 2 som var semifans syns den var grei, men litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukowski - Born Into This

Dette er dokumentaren om forfatteren og poeten Charles Bukowski, basert på en rekke intervjuer med forfatteren opp i gjennom tidenes løp og eldre klipp. Her er det også intervjuer med forskjellige personer som har krysset hans vei igjennom livet. En fantastisk dokumentar!

Bukowski er kjent som en kranglevoren drukkenbolt, og jeg må innrømme at jeg ikke har lest en eneste av hans verker. Men faktisk er jeg glad jeg så denne dokumentaren først, fordi jeg tror han kan virke som en enorm drittsekk gjennom litteraturen sin, og da er det kjekt å vite litt mer om hva som ligger bak.

Dokumentaren viser at han slett ikke er like kjip og kvinnehatende som han liker å fremstille seg selv som i bøkene, som ofte er semi-biografiske, men en sår mann, med ett varmt hjerte og mye humor.

Jeg ble faktisk mer interessert i litteraturen etter dokumentaren og akter å lese endel av det. Hadde jeg begynt å lese bøkene før jeg så dokumentaren ville jeg mest sannsynslig sluttet å lese bøkene rimelig kjapt og sikkkert ikke sett filmen.

Men den anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

På søndag sender Nrk1 en av mine favoritter - American Beauty. Gleder meg!!!

God helg! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er så kjempeimponert over denne dagboken din! Du får meg til å få lyst til å se filmer som jeg ellers ikke ville visst om eksistensen til engang!

Keep up the good work, Glitter! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Mysan! Takk for det! Flott at det inspirerer, og kult at folk blir interessert i film litt utenfor Hollywood-malen også.

My Little Eye

Leide film i går, og siden alt var utplukket så ble det en grøsser jeg aldri hadde hørt om før, nemlig My Little Eye. Filmen handler om 5 unge amerikanere som blir plukket ut til ett realityshow på nett, hvor de skal bo i ett hus i ødemarken i 6 måneder. Hvis alle greier det, uansett hva som skjer, vinner de 1 million hver.

Snodig liten film. Genialt plot, genialt filmet, men ikke så veldig skummel. I hvertfall ikke hele tiden. I perioder var den veldig skumel, og i andre ikke i det hele tatt.

Selve idéen lignet litt på Villmark, men syns Villmark var adskillig mye skumlere.

DVDen var morsomt lagt opp, ett av kommentatorsporene var liksom firmaet som sto bak realityshowet, som kommenterer hva deltakerne driver med, og i ekte reality-kikker ånd er det eneste klippet du kan få multi-angle kamera på, selvfølgelig sexscenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...