Gå til innhold

Glitterchicks Movie Mayhem


Glitterchick

Anbefalte innlegg

Ikke den helt store dagbokskrivern, men veeeeldig glad i film, veeeeldig glad i å snakke om film, veeeeldig glad i å se film.

Så da blir det en liten filmdagbok, med tanker, meninger, kritikker også videre av filmer jeg har sett. Også kanskje litt annet babbel også da.

Velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så Chicago i går. Fikk desverre ikke sett den på kino, siden det er en film som egentlig bør sees på Colosseum, men det funka på DVD hjemme i stua også. Fantastisk film, spør du meg.

Når jeg var liten hadde vi ikke TV, ettersom min mor mente det kunne være skadelig for ett lite barnesinn, noe som gjorde at når jeg var hos pappa i helgene så jeg ALT som kunne sees og husker spesielt godt matineene på søndagsmorgen.

De viste vanvittig mye musicals fra 40 og 50-åra og jeg ble hekta. I mange år har det liksom ikke vært helt stuereint å like musicals, det har liksom bare vært noe for homser og husmødre :blunke: , men etter Moulin Rouge har det virkelig fått sitt oppsving igjen.

Tangoscenen både i Moulin Rouge og Chicago er mine favoritter, men ble litt skuffet over ekstramaterialet på Chicago-DVDen. Moulin Rouge hadde alle dansescenene i sin helhet, og man kunne velge kameravinklinger osv. På Chicago er det kun litt opptak fra når de øvde inn dansescenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje jeg burde skrive litt om hva slags film jeg liker best.

Musicals har vi jo fått dekket allerede, ellers er det mye science fiction, gamle klassikere, japanske grøssere og har en soft spot for 80talls ungdomsfilmer...

Tim Burton er den ultimate helten, han kan ikke gjøre noe galt i mine øyne. Neste da i allefall, hvis man ser bort i fra Planet of the Apes og det at han ble sammen med hun forferdelige Helena Bonham Carter.

Ultimate Movie Favorite må nok bli Edward Scissorhands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest Tujis "Brannfakkel" på Kultur, film og LItteratur om at Elvis suger må jeg innrømme at jeg engang hadde en idé om at jeg skulle ha alle Elvis' filmer :o

Så fant jeg ut at hvor mange det egentlig var, og ikke alle var like underholdende, hverken frivillig elle ufrivillig...

Men jeg vil iallefall ha ett Elvis Blue Hawaii-bryllup i Las Vegas! Og bryllupsreise gjennom Los Angeles, fly over til Memphis, besøke Graceland og ende opp i New Orleans, verdens vakreste by.

Vel, da går jeg hjem,

hunka, hunka burnin' hilsen

Glitterchick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en artig innfallsvinkel til dagbok.

Gleder meg til å høre mer om film.

Aller beste filmer, da, hvilke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Alle er hjertelig velkommen til å kommentere og komme med inspill!

Jeg gjorde litt freelance-jobber og skrev om film for noen år tilbake, og savner det å jobbe med film. Merker at jeg holder meg ikke like oppdatert lengre.

Vanskelig å si hva som er yndlingsfilmene mine, kommer an på mood, setting etc.

Ultimate favorittfilmen er som tidligere nevnt Edward Scissorhands, det perfekte eventyr.

Ellers gleder jeg meg som ett lite barn til Kill Bill og Matrix: Revolutions, men det er jo nesten en selvfølge!

Charlie og Sjokoladefabrikken av Tim Burton MÅ jo bli genial, spesielt hvis ryktet om at Johnny Depp er ombord som Willy Wonka stemmer.

Er ikke spesielt glad i meningsløs action og romantiske komedier, syns det egentlig er synd at det ikke bir laget flere bra romantiske komedier, virker som filmskaperne tror jenter tar til takke med hva som helst.

When Harry Met Sally er en riktignok en fantastisk romanstisk komedie, synd Meg Ryan har blitt en karikatur av seg selv med åra.

Dårlig eksempel på romantisk komedie er så utroooolig mange, bl. a. Runaway Bride. Blæh.

En av de værste filmene jeg har sett tror jeg må være Vertical Limit med Chris O'Donnell. Gruuuusoooom! Man fniser ufrivillig gjennom hele filmen som fremstår som en enormt lang, kjedelig tannpasta-reklame med så mange feil og logiske brister at ingenting henger på greip.

Gleder meg enormt til Oslo Filmfestival, programmet pleier å være superbra, og eneste problemet er å få tiden til å strekke til. I fjor eller for i fjor så jeg Metropolis i Oslo Konserthus med Oslo Filharmonien. Hvilken opplevelse! Håper programmet for festivalen blir lagt ut snart, tolmod er ikke akkurat min største dyd...

Lover å oppdatere dagboken med omtaler og "anmeldelser" av filmene jeg ser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woohooo, Johnny Depp er bekreftet til Tim Burtons Charlie & Sjokoladefabrikken!!!

:hoppe: :hoppe:

Kanskje *litt* tidlig å begynne å glede seg til en film som ikke er begynt på ennå, men jeg greier ikke la være!

Det var det samme med Sleepy Hollow, når jeg først hørte om den ble jeg så hekta at jeg leste ALT jeg kom over om filmen, så ALLE trailerne osv. Jeg mente det måtte blir den mest geniale filmen ever, med Tim Burton, Johnny Depp, Christina Ricci, Christopher Walken, flotte kjoler, skummel historie, ekte skrekkfilmtrær i tåka osv. osv.

Når jeg skulle på visningen av filmen var jeg så oppglødd at jeg nesten ikke visste hvilket ben jeg skulle stå på, og jeg ble så giga-skuffet!

Jeg mente det var dårlig skuespill og filmen så ut som den var klippet med øks. Men etter å sett den tre-fire ganger til er jeg tilbake på oppfatningen av at det er en av de beste filmene jeg vet om. :sjarmor:

Så nå burde jeg egentlig vite bedre enn å work myself up så voldsomt denne gangen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tim Burton noe å gjøre med den førjulsmareritt filmen (eller hva den heter) eller blander jeg nå? Syntes den var så kul, men mange år siden så den.

Hva med ikke-amerikanske filmer da?

De er jo ofte litt mindre forutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Halla, må bare innom og kvittere sånn at jeg får dagboken din på listen min! :wink: I kveld tar jeg meg tid til å lese.

Takk for hilsen, forresten. Finnes visst mange sanger om meg! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tim Burton noe å gjøre med den førjulsmareritt filmen (eller hva den heter) eller blander jeg nå? Syntes den var så kul, men mange år siden så den.

Hva med ikke-amerikanske filmer da?

De er jo ofte litt mindre forutsigbare.

Det har du helt rett i, det er Burton som har skrevet historien og tegnet dukkene. Den kom nettopp på norsk DVD, Aftenposten ga den en 6. Mye bra ekstramateriell, bl. a. to snåle kortfilmer Burton har laget.

Jeg må innrømme at jeg ikke er så fryktelig flink på ikke-amerikansk film. Når jeg først får somlet meg på kino for å se det, finner jeg mye jeg liker, både i forteller-teknikk, filming og historie, men må innrømme at terskelen er høyere får å gå på ikke-amerikanske filmer, det er liksom så lett med amerikansk film!

Men har fått veldig sansen for japansk og kinesisk film, mye gjennom Oslo Filmfestival som er veldig flink på asiatisk film. Japanske grøssere er noe av det beste, og kinesisk kung-fu er jo bare enormt!

Snikende Tiger, Skjult Drage er bl. a. en film som har alt. Nydelig filming, fantastisk historie, flott koreografi, nydelige farger - action - romantik - humor - seriøsitet - kort og godt ALT!

Så også Hero når den gikk på kino, nydlelig film, men likte den ikke så godt som Snikede Tiger. Den er litt mer surrealistisk, men bruken av farger må være noe av det flotteste jeg har sett på film på lenge!

Desverre er ikke Oslo Kinematografer så veldig flinke til å sette opp annet en amerikansk og europeisk film, det blir litt opp til filmfestivalene å dekke resten. Hadde Søramerikansk, asiatisk og afrikansk film vært mer tilgjengelig tror jeg mange ville hatt stor glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig variant av dagbok! :D

Takk!

Håper jeg greier å oppdatere den ofte nok til at den blir interessant også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt gjennom hvilke filmer jeg har sett flere ganger, og liker å se flere ganger må jeg si det er litt urovekkende at neste alle faller i kategorien "dårlige filmer". Kanskje fordi disse er lettere å se, man trenger ikke å involvere seg så mye?

Ellers er jeg av den oppfatning at mange av åttitalls ungdomsfilmene slett ikke er så dårlige, hvertfall ikke i retrospekt når man ser den i sammenheng med undomskulturen som eksisterte da. Breakfast Club er jo en genial klassiker!

Ellers syns jeg man skal vurdere filmer utifra hva de ønsker å oppnå, ikke nødvendigvis hva de oppnår.

Ta for eksempel Titanic; en film som av veldig mange blir sett på som rent crap. Men er det egentlig det? Jeg syns Titanic er en premieeksempel på det Hollywood gjør best, gigantproduksjoner som trykker på akkurat de riktige knappene, de er supertrist, superromantisk, superflotte kjoler, superpene mennesker og fantastiske omgivelser. Titanic har aldri utgitt seg for å være ett historisk dokument, og det de prøver på greier de til fulle.

Eller ta en film som Starship Troopers av Paul Verhoeven. En film som ble totalslaktet når den kom på norske kinoer. Det ingen, bortsett fra en kritiker skjønte, var at hele filmen er en parodi, og en genial en sådan.

Verhoeven bruker en hel haug med unge skuespillere, mange kun kjent fra såper før denne filmen og lar til og med dem tro at de spilller i en superseriøs action science fiction.

Verhoeven gjør narr av amerikanere, TV-verdenen vi lever i, gamle amerikanske info-mercials og smører det sammen til en liten genial film. Men han gjør det også så elegant, at svært mange faktisk ikke skjønte hvor genial den var. Jeg tror at Verhoeven elsker amerikansk pop-kultur, men har også en europeers blikk på det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Glitterchick!

Er innom for å hilse på. Artig dagbok!

En av mine favorittfilmer er "American Beauty". Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sett den, men det er mange, og den er like god hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elin!

Hyggelig at du stakk innom!

Det er jo faktisk ganske deilig å kunne se en film mange, mange ganger, og ikke bli lei! Og av og til legger man merke til flere og flere små ting for hver gang.

Har bare sett American Beauty en gang, men likte den ganske godt. Syns Kevin Spacey er en fantastisk skuespiller.

Jeg har begynt å sette mer og mer pris på hvordan filmer er filmet, hvordan de bruker farger og slikt som virkemiddel, mye mer enn før, da var det greit så lenge det var en god historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Woohoo, endelig er programmet for Oslo Filmfestival lagt ut, og det ser ut som det er mange godbiter! Hvert år er det masse filmer jeg går glipp av fordi man må jo gå på jobb, mange av filmene kræsjer, og ser man for mye blir det bare kaos... :blunke:

Men disse har jeg i allefall lyst til å få med meg:

Bomb The System

Den første featurefilmen om grafitti siden... Beat Street? Bra musikk, bra piecer + New York

Bright Future

Film av Kiyoshi Kurosawa som bl. a. har laget grøsseren Pulse. Dette er ikke en grøsser, men tror den er kul. Handler om to kompiser som har dilla på maneter!

American Splendor

Vant Grand Jury Price på Sundance i år, og de som likte Ghost World, liker garantert denne også!

Cabin Fever

Grøsser inspirert av klassikerne fra 60-70-80tallet, som Evil Dead og Texas Chainsaw Massacre. En gruppe tenåringer er stuck på en hytte i skogen og blir drept en etter en av ett skummelt virus...

Cowards Ben the Knee

Canadisk film som høres fryktelig sær ut, men veldig interessant!

Cuba Libre

Virker som en kjempesøt liten film om en kubansk gutt på 50tallet som er superopptatt av amerikansk film.

Elephant

Gus Van Sants film som vant gullpalmen i Cannes. Om high School-massakrene som har skjedd i USA.

In This World

Om to søskenbarnsom flykter fra Afghanistan, om alt de opplever på veien og alle de møter. Vant gullbjørnen i Berlin.

Nothing

Virker som en spennende film av mannen bak Cube

Osama

Om kvinnes situasjon i Afghanistan under Talibanregimet. Kvinner kunne ikke gå ut uten mannlig følge. Hva skjer da når en enke og datteren hennes mister jobben?

Owning Mahowney

Sann historie om en bankmanns om underslår millioner for å dekke spillegjeld. Med Philip Seymor Hoffmann, fantastisk skuespiller som hittill nesten bare har hatt biroller, bl. a. i Talented Mr. Ripley

Shattered Glass

Nok en sann historie om en journalist i ett av Washingtons største magasiner, med fantastiske historier, som viser seg å være løgn på løgn

Slim Susie/Smala Sussie

Gangsterkomedie fra bøgda i Sverige!

The Saddest Music in THe World

Surrealistisk svart/hvitt satt til depresjonen på 30tallet. En gal baroness lover 25.000 $ til den som kan fremføre den tristeste sangen i verden. Minner meg om det gamle eventyret med prinsessa som ikke kunne le?

The Wishing Stairs

Koreansk spøkelseshistorie, trenger jeg si mer? Asiatiske grøssere er som oftes de beste, husk at Ring er egentlig en japansk film, med amerikansk remake. Og den japanske er helt klart den beste.

Corto Maltese

Animasjon basert på den fantastiske tegneserien!

Musikkvideoer m.m. av Spike Jonze, Michel Gondry og Chris Cunningham.

Disse gutta har laget musikkvideoer til Aphex Twin, Bjørk, White Stripes, Chemical Brothers, Fatboy Slim, Weezer etc etc. Verdt å se!

Bukowski, Born Into this

Dokumentar om kultforfatteren Charles Bukowski

Frazetta, Painting With Fire

Dokumentar om tegneserieartisten Frazetta, kjent for å tegne bl. a. Conan

Jimmy Scott, If you only knew

Dokumentar om jazzmusikeren Scott hvis kropp sluttet å utvikle seg i 12års alderen. Dette ga han en av de mest unike stemmene innen amerikansk jazz.

None Without Sin, Elia Kazan, Arthur Miller and the Hollywood Blacklist

Dokumentar om forfølgelsen av kommunister i amerikanske filmmiljøer på 50tallet. Noen sladret, andre ble svartelistet.

Stoked, the rise and fall of Gator

Gator, en av skatalegendene det ikke gikk så bra for.

... Og det var 22 filmer, tviler på at jeg får med meg alle de gitt! Ajajaj, over på eleminasjon!

Sjekk www.oslofilmfestival.no for programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*Hilser pent på dagboknabo* :P

Interessant infallsvinkel for en dagbok ja. Bra det finnes flere enn meg her i livet som liker filmer..Egentlig sambo som har fått meg hekta da..

Dette er en liste over de filmene vi foreløpig eier...hehe. Har noe å gjøre om vi skulle kjede oss ja..Og har akkurat bestilt 15 nye som vi hadde på VHS som vi ville ha på DVD...Galskap jada... :ler:

Edward saksehånd er en bra film ja. Men jeg har også alltid vært stor fan av Johnny Depp.

Skal følge med litt her jeg, om jeg får lov??

:vinke:Aricept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være Aricept!

Det var litt av en DVD-liste! Jeg er vel oppe i kanskje 50 DVDer selv, men er veeeldig selektiv, gidder ikke ha filmer jeg vet jeg ikke kommer til å se mer enn en gang. Har også kjøpt endel DVDer som jeg allerede har på VHS, men når man har begynt med DVD, er det fryktelig vanskelig å skulle gå tilbake til VHS...

Johnny Depp er faktisk en av de få skuespillerne som nesten aldri har spilt i en dårlig film. Eneste jeg kan komme på i farten er The Astronauts Wife og The Ninth Gate. Ikke dårlig ut av 36 filmer!

Var forresten endelig og så 3. Matrix, jeg er ikke enig i alle de dårlige kritikkene! Syntes det var en fantastisk film, som fulgte opp de to andre veldig bra. Når alle tre er å få tak i på DVD, så skal jeg sette meg ned en søndag og se alle tre i ett, for å få det fulle overblikket. Gleder meg!

Har også fått kjøpt billetter til Oslo filmfestival. Får nok ikke tid til å se alle 22 filmene jeg hadde lyst til, desverre. Har plukket vekk de jeg vet kommer på kino om ikke så altfor lenge, og heller konsentrert meg om dokumentarene: Er ikke ofte man kan se dokumnetarer på kino, men det anbefales!

Skal prøve å skrive små reviews av filmene jeg får sett på festivalen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med i spenning.. :P

Sambo og jeg har veldig ulik smak, så det blir endel filmer. Og jeg elsker å se filmer om igjen. Gjerne dårlige amerikanske romantiske komedier!! :wink: hihi..

Husker jeg ikke var så imponert over Ed Wood, men det er ikke type film jeg vanligvis liker uansett..

Kos deg på filmfestivalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oslo Filmfestival er godt igang, og hittil har jeg sett tre filmer.

Jeg begynte med "Stoked; the Rise and Fall of Gator".

Gator var en av 80-tallets store skatehelter, og dokumentaren handler om hans liv som proffskater frem til han ble satt i fengsel for mord.

Filmen inneholder en mengde materiale fra gamle skatefilmer, konkurranser, turnéer og reklamer, samt masse interjvjuer med gamle skatelegender.

Filmen er bygd opp som en dokumentar om Gator, men er like mye en dokumentar om skatemiljøet på 80-tallet, man får egentlig vite lite om Gator som person, egentlig bere hvem han var som skater.

Dette kan ha sammenheng med at han selv ikke så på seg selv som annet enn en proffskater.

Gator var en av de flinkeste vert-skaterne i USA på 80-tallet og nådde rask superstjernestaus. Han tjente haugevis med penger og var en partygutt av dimensjoner. På slutten av 90-tallet ble street-skating mye mer populært enn ramp og desverre greide ikke Gator å følge med utviklingen. Han begynte å drikke for mye, men ble etterhvert kristen. Kjærsten hans gikk fra ham og han endte opp med å drepe hennes beste venninne og ble dømt til 31 års fengsel.

Må innrømme at dette ikke er en av de bete dokumentarene jeg har sett, historien og intervjuene fløt ikke speiselt bra sammen og man fikk lite innsikt i hvorfor ting skjedde. Men det var enormt gøy å se gamle opptak fra konkurranser og veldig gøy å se intervjuer med Stacy Peralta, Tony Hawk, Jason Jesse (fryktelig morsom fyr!), Steve Olson og mange mange fler.

Så har man ett nostalgisk forhold til skating så kan jeg anbefale filmen!

Sjekk hjemmesiden: http://www.stokedmovie.com/site/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...