sebastianen Skrevet 8. desember 2010 #161 Del Skrevet 8. desember 2010 Ja vel, men du kan vel ikkje nekte for at dagens julegåveordning har sitt utspring i kristen tradisjon. Det at barna får gaver har vel sitt utspring mer i europeisk kultur(som klart er påvirket av kristendom) og Jean-Jacques Rousseau . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. desember 2010 #162 Del Skrevet 8. desember 2010 Det at barna får gaver har vel sitt utspring mer i europeisk kultur(som klart er påvirket av kristendom) og Jean-Jacques Rousseau . No snakkar du om gåver generelt. Gåver til jul har sitt utspring i gåvene Jesusbarnet fekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 8. desember 2010 #163 Del Skrevet 8. desember 2010 No snakkar du om gåver generelt. Gåver til jul har sitt utspring i gåvene Jesusbarnet fekk. Jesusbarnet fikk vel gaver av konger fordi han også var en konge (ifølge bibelen) Han skulle bli den største kongen og de ville hylle ham , altså akkurat som i norrøn tid . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #164 Del Skrevet 8. desember 2010 Jesusbarnet fikk vel gaver av konger fordi han også var en konge (ifølge bibelen) Han skulle bli den største kongen og de ville hylle ham , altså akkurat som i norrøn tid . Trodde julegavene hadde utspring i st nicolaus som gav gaver til fattige barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. desember 2010 #165 Del Skrevet 8. desember 2010 Trodde julegavene hadde utspring i st nicolaus som gav gaver til fattige barn? Det er vel han som er opphavet til julenissen i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 8. desember 2010 #166 Del Skrevet 8. desember 2010 No snakkar du om gåver generelt. Gåver til jul har sitt utspring i gåvene Jesusbarnet fekk. Er dette noe du har funnet på selv? Julegaver slik vi kjenner det har overhodet ingenting med gavene jesusbarnet skal ha fått. Det er mange teorier, den vanligste er gavene romerne gav til de vanskeligste stilte (den mest sannsynlige opprinnelsen), en annen er St Nicholas, som skal ha gitt hemmelige gaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. desember 2010 #167 Del Skrevet 8. desember 2010 Er dette noe du har funnet på selv? Julegaver slik vi kjenner det har overhodet ingenting med gavene jesusbarnet skal ha fått. Det er mange teorier, den vanligste er gavene romerne gav til de vanskeligste stilte (den mest sannsynlige opprinnelsen), en annen er St Nicholas, som skal ha gitt hemmelige gaver. Ikkje noko eg har finni på sjølv nei Som du seier, mange teoriar om dette. Trur me i alle fall kan slå fast at det ikkje har noko med vikingar å gjere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #168 Del Skrevet 8. desember 2010 Det er vel han som er opphavet til julenissen i alle fall. Ja. Jul = Julenisse = gaver... Og så feirer man jesus sin bursdag da og bursdag = gaver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 8. desember 2010 #169 Del Skrevet 8. desember 2010 Ikkje noko eg har finni på sjølv nei Som du seier, mange teoriar om dette. Trur me i alle fall kan slå fast at det ikkje har noko med vikingar å gjere. Du kan i alle fall slå det fast for deg selv, jeg er ikke enig med deg der gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. desember 2010 #170 Del Skrevet 8. desember 2010 Du kan i alle fall slå det fast for deg selv, jeg er ikke enig med deg der gitt Nei vel. Du levde på den tida, du eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 8. desember 2010 #171 Del Skrevet 8. desember 2010 Nei vel. Du levde på den tida, du eller? Nesten neida , er ikke så gammel . Jeg synes bare ikke det var noe mer bevist at det kom fra den ene eller den andre kanten . Jeg tror ikke det var noe eget for vikingene heller , det var en skikk i store deler av verden å gi konger og herskere gaver i sammenheng med feiring av høytidsdager . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #172 Del Skrevet 8. desember 2010 Nesten neida , er ikke så gammel . Jeg synes bare ikke det var noe mer bevist at det kom fra den ene eller den andre kanten . Jeg tror ikke det var noe eget for vikingene heller , det var en skikk i store deler av verden å gi konger og herskere gaver i sammenheng med feiring av høytidsdager . Men så har den kristne feiringen litt andre verdier, med tanke på at gavene i kristendommen ideelt skulle gis til vanskeligstilte og ikke til rikinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 8. desember 2010 #173 Del Skrevet 8. desember 2010 Men så har den kristne feiringen litt andre verdier, med tanke på at gavene i kristendommen ideelt skulle gis til vanskeligstilte og ikke til rikinger. Hvis det skulle ligge til grunn så er iallefall vesten langt borte fra idealene . Hvorfor gir vi da ikke penger til vanskligstilte naboer eller andre istedenfor å kjøpe enda en spillkonsoll til bortskjemte unger . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #174 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Hvis det skulle ligge til grunn så er iallefall vesten langt borte fra idealene . Hvorfor gir vi da ikke penger til vanskligstilte naboer eller andre istedenfor å kjøpe enda en spillkonsoll til bortskjemte unger . Ja det er sant. Vi forsvinner veldig fra det idealet. Unger hadde jo blitt drittsure om gaven var en pengeslump til fattige barn i afrika i ...s navn. Idag vet ikke folk om naboen er vanskeligstilt. Folk kjenner ikke naboene sine idag Endret 8. desember 2010 av BettyBoop28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest a Skrevet 18. desember 2010 #175 Del Skrevet 18. desember 2010 Det ble litt spora av syns jeg- til hvorffor det er gaver og alt det der... Før Tor og Odin var det faktisk feira at sola kom tilbake etter at det hadde vært mørkt en god stund. Vintersolverv- og da var det soldyrking i sentrum. Og så ble det vel noe ølbrygging og bloting til Tor og Odin og sånne ting en stund etter det. Før kristninga kom. Men saken var TS som tilter på juleevangeliet. Da spør jeg: Er det no verre å fortelle til unger eventyr om Jesus i krybbe -enn å putte huet på unger fullt med eventyr om Blånisser som bor inni fjellet? I tillegg så drar voksne folk på ungene blå spisse luer- og sier det er søtt (sjøl om ungene ser åndssvake ut med dem luene). I en måned er det barnetv om nisser. Og i tillegg får unger høre om den støre røde nissen som kommer med pakker med reisdyr og slede- ned av piper oxo. TS:Er det værre å si en historie om en gutt som bodde i stallen og fikk myrra- (som forrresten ingen skjønner hva er)?? Bare lurte. Unger hører jo bare tull om hvorfor det er jul som det er. Hvilken ekstra skade gjør julehistorier om Josef og engler og staller og sånt? Ungene venter jo bare på den store gavehauen som detter over dem i desember uansett... Visst noen lurer på det så er det jo en feiring av at årstidene bytter- og så kuppa dem kristne feiringa og sa det var for Jesusbarn- som egentlig ble født sikkert minst tre år før år 0 og muligens en gang i februar eller mars... (Og påske- det var IKKE om at Jesus ble henrettet- det var om at han OVERLEVDE den henrettelsen- sto opp altså :gjeiper: Det var jo "miraklet"- og "påskemorgen slukker sorgen" og alt mulig... ) Men min mening er altså at: Det er ikke no mer stress med Jesus på strå i en stall -enn med rødnisser i en stall og blånisser inni fjellet som lager blå timer og alt det surret der... Og tro meg: Unger hører i gjennomsnitt mer om blå og røde nisser på NRK i desember- enn det dem hører om Jesusbarn. TS:I tilfelle du skulle være redd for at dem får virkelighetsopfatningen sin ødlagt: De aller fleste vokser opp og vet at det ikke fins blå nisser.Og da finner dem sikkert ut av det med jesusbarn oxo. Pluss at: Det er jo hygligere å si en masse eventyr om hva som blir feira til unger- enn å si det som det faktisk er: "Nå unger skal vi feire noe der vi må gi gaver- sånn at de som har butikker kan få opp omsetningen til så store høyder at business'en går rundt resten av året oxo. Og det handler om skyldfølelse. Gaver=kjærlighet.Gir du ikke nok så bryr du deg for lite. Og i tillegg: visst du ikke har det du MÅ ha i kjøleskapet ditt og rundt i huset ditt som passer til den her feiringen- da er du ikke vellykka nok i samfunnet. Så da er det faktisk greit å handle på kreditt -for å få kjøpt inn og få gitt vekk nok ting." Sånt er det ikke hyglig å si- så da forteller vi heller unga at det handler om nisser og jesusbarn. Det er iallefall det jeg tror... Gledlig jul 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå