Gå til innhold

Juleevangeliet på barneTV


Gjest gjest_mako

Anbefalte innlegg

:sukk:

Ser ikkje heilt kva som er feil med å fortelje ungar kva jula handlar om. Folk er verkeleg hysteriske når det gjeld religion.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Man kan heller ikke komme bort fra at feiring av JUL har en mye lengre historie i Norge enn den kristne feiringen. Men det utelates likevel som oftest. Det er der feilen ligger.

Julen bør presenteres med sin rike og lange historie. Inkl den kristne vinklingen av feiringen.

Ja så da burde de vise begge deler på tv. De gjør jo forsåvidt det. De viser jo Ronja Røverdatter på tv i julen. Hun var jo viking og hedning. Ikek at de feirer jul i den filmen men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. Men vil bare si at jeg synes det er rart at noen reagerer på at de viser juleevangeliet på barne-tv. Norge er et kristent land, og julen feires fordi Jesus ble født, tro det eller ei! Advent handler om ventetiden fram til Jesu fødsel ("mens vi venter"). Så hvis det er sånn at barna absolutt ikke skal lære om juleevangeliet, bør de heller ikke få adventskalender eller julegaver! Jul handler ikke om sjokolade hver morgen fram til den 24., og masse pakker på julaften. Hva feirer dere? At det er vinter? Julenissen? Andre religioner, som ikke tror på Jesus, feirer da ikke jul!

Julefeiringen handler om at Jesus ble født! Og det synes jeg barna bør få vite...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Har ikke lest hele tråden. Men vil bare si at jeg synes det er rart at noen reagerer på at de viser juleevangeliet på barne-tv. Norge er et kristent land, og julen feires fordi Jesus ble født, tro det eller ei! Advent handler om ventetiden fram til Jesu fødsel ("mens vi venter"). Så hvis det er sånn at barna absolutt ikke skal lære om juleevangeliet, bør de heller ikke få adventskalender eller julegaver! Jul handler ikke om sjokolade hver morgen fram til den 24., og masse pakker på julaften. Hva feirer dere? At det er vinter? Julenissen? Andre religioner, som ikke tror på Jesus, feirer da ikke jul!

Julefeiringen handler om at Jesus ble født! Og det synes jeg barna bør få vite...

De fleste i norge tenker ikke over at det er jesus fødsel de feirer. De fleste feirer pga tradisjon. Akkurat som dåp og konfirmasjon blir gjort av hykleriske ateister bare fordi det er tradisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag satt jeg med dattera mi og så på nrk super, så kommer det en sånn mellom reklame der tre unger begynner å synge en irriterende sang om juleevangeliet.

Jeg syns ikke at nrk skal sende sånt ukritisk, ikke alle har lyst til å prakke på ungene sine historien om jesusbarnet og maria som må føde i stallen osv...

Er det greit å prakke på et relliøst budskap på alle barn nå bare fordi det er jul?

Hvis det er så feil så kan du lære datteren din å ikke feire jul. Barn skal vite hvorfor man feirer jul enten man er fra en religiøs familie eller ikke. Hvis ikke man vil at barna skal vite hvorfor så kan man like så godt glemme hele greien.

Men det er min mening. ;)

Endret av Chiyo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag satt jeg med dattera mi og så på nrk super, så kommer det en sånn mellom reklame der tre unger begynner å synge en irriterende sang om juleevangeliet.

Jeg syns ikke at nrk skal sende sånt ukritisk, ikke alle har lyst til å prakke på ungene sine historien om jesusbarnet og maria som må føde i stallen osv...

Er det greit å prakke på et relliøst budskap på alle barn nå bare fordi det er jul?

Ja, julen er en kristen høytid, selv om den er blitt kommersialisert til det ugjenkjennelige. Det er forskjell på evangelisering og informasjon. Det du beskriver over ser jeg på som informasjon.

Folk må gjerne være ateister for min del, men kunnskap om religioner bør inngå i enhver oppdragelse fordi man ellers er avskåret fra å forstå mye av samfunndebatten og god litteratur som tar utgangspunkt religiøse historier og tanker. Hvordan får man et godt utbytte av å lese f.eks. Mesteren og Margarita uten å kjenne til det mest elementære i Bibelen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tv-en jeg har en en avknapp. Nå er min bare 14 dager gammel da. Stor ny flatskjerm. Mn tar jeg ikke feil så hadde den forige tv-en min også en avknapp og den var kjøpt i 95. Så jeg tror nok at din tv også har det :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sukk:

Ser ikkje heilt kva som er feil med å fortelje ungar kva jula handlar om. Folk er verkeleg hysteriske når det gjeld religion.

Nei, hadde de fortalt om hva julen handler om og ikke bare det kristne, hadde jeg vært superfornøyd.

Norge er et kristent land, og julen feires fordi Jesus ble født, tro det eller ei!

Nei, julen feires IKKE "fordi jesus ble født"! Tro det eller ei ;)

Du bør passe deg for å presse egen uvitenhet over på andre :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde de fortalt om hva julen handler om og ikke bare det kristne, hadde jeg vært superfornøyd.

Nei, julen feires IKKE "fordi jesus ble født"! Tro det eller ei ;)

Du bør passe deg for å presse egen uvitenhet over på andre :kjefte:

Mange feirer jul pga jesus, og det er det som har vært tradisjonen i norge i mange 100 år. Det er opp til hver enkelt å avgjøre hvorfor man feier jul eller om man feirer jul i det hele tatt, men at noen som er så godt forankret i Norges historie når det gjelder julefeiring ikke skal kunne vises på Tv blir alt for hysterisk: Ønsker du at vi skal avvikle de norske helligdagene også? Vi har Kristen tidstelling (år 2010 e.kr.), vi har kristen uke hvor vi holder hviledagen hellig, vi har en offentlig statskirke osv. Er det virkelig så ille at juleevangeliget vises på barne tv et par ganger i løpet av julen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna skal skånes for juleevangeliet på TV i adventstiden, bør de jammen skånes for alle slags fortellinger om julenissen også. Det er nå i hvert fall eventyr, og har kommet inn i julefeiringen (hvis vi nå skal holde fast på kontinuiteten til feiring av solsnu førkristen tid) enda senere enn juleevangeliet.

Da jeg vokste opp, var mine konservative kristne foreldre veldig opptatt av å lære meg at nissen var oppdiktet vås, og ikke hadde noenting med julen å gjøre. Ingen nissepynt i hjemmet der, kun engler, julekrybbe og nissehat, kan man si. Trådstarter virker omtrent akkurat like tolerant og avslappet. :ironi:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både greit og riktig. Skal en kunne snakke om, og ta avstand fra, overtro er det viktig at den kommer frem i lyset. En må også huske at dene formen for overtro er hele livsløgnen for millioner av mennesker i verden. Derfor er det viktig å kjenne til denne overtroen og dens påvirkning av samfunnet ned til minste detalj. Selv om det er overtro så er det en viktig del, dessverre, i vår (kultur)historie. Slik sett er det viktig å få med seg for å forstå hvorfor verden er som den er.

En kan ikke opplyse mennesket ved å fornekte at overtro finnes, men ved å belyse overtroen og avsløre alle dens svakheter.

Dette provoserer meg.

Selv er jeg overhodet ikke religiøs, men jeg respekterer at andre har en religiøs tro - og jeg har ingen rett til å bestemme at det er overtro. For alt jeg vet finnes både Gud og Abraham og Buddha og Shiva. JEG har ikke religion som en del av mitt liv, men jeg må akseptere at mange mennesker har det. Det er ikke min oppgave å opplyse noen og å kverke deres "livsløgn". Hva skal du opplyse om, da? At det ikke finnes en ånd som kalles Gud og som fyller alle mennesker med kjærlighet? Da spør jeg deg, slik religionsbekjemperne alltid spør de troende - hvor er bevisene? Dessverre er tendensen at "religionsfrihet" betyr retten til å stoppe andre i sin utøvelse av religion, for ikke å snakke om åpen sjikane og latterliggjøring av troende.

At juleevangeliet ikke skal kunne sendes på NRK synes jeg for øvrig er helt bak mål og ufattelig hysterisk. Det er så sterke anti-kristendomsholdninger i dette landet at ungene mest sannsynlig har skrevet "Jesus er pedo" i sandkassa i årevis allerede.

Og er det religionsfrihet når barna ikke får mulighet til å høre "reklame" fra de ulike religionene, inkludert kristendommen? Er det religionsfrihet når de i realiteten ikke får muligheten til å være noe annet enn ateister, fordi foreldrene er det?

Endret av Dainty
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserer meg.

Selv er jeg overhodet ikke religiøs, men jeg respekterer at andre har en religiøs tro - og jeg har ingen rett til å bestemme at det er overtro. For alt jeg vet finnes både Gud og Abraham og Buddha og Shiva. JEG har ikke religion som en del av mitt liv, men jeg må akseptere at mange mennesker har det. Det er ikke min oppgave å opplyse noen og å kverke deres "livsløgn". Hva skal du opplyse om, da? At det ikke finnes en ånd som kalles Gud og som fyller alle mennesker med kjærlighet? Da spør jeg deg, slik religionsbekjemperne alltid spør de troende - hvor er bevisene? Dessverre er tendensen at "religionsfrihet" betyr retten til å stoppe andre i sin utøvelse av religion, for ikke å snakke om åpen sjikane og latterliggjøring av troende.

At juleevangeliet ikke skal kunne sendes på NRK synes jeg for øvrig er helt bak mål og ufattelig hysterisk. Det er så sterke anti-kristendomsholdninger i dette landet at ungene mest sannsynlig har skrevet "Jesus er pedo" i sandkassa i årevis allerede.

Og er det religionsfrihet når barna ikke får mulighet til å høre "reklame" fra de ulike religionene, inkludert kristendommen? Er det religionsfrihet når de i realiteten ikke får muligheten til å være noe annet enn ateister, fordi foreldrene er det?

Her var det mye rart. Selv om jeg i høyeste grad respekterer andre menneskers rett til å tro, forstår du forhåpentligvis at å forlange bevis for at noe IKKE eksisterer er helt bak mål. Se feks Russell's teapot.

Påstanden din om at unger har skrevet "Jesus er pedo" i sandkassa fortjener ikke engang en kommentar.

Religionsfrihet: Mener du altså at en kristen (eller muslim eller hva som helst) mor eller far skal ha retten til å oppdra sine barn i den kristne tro (som de lover å gjøre hvis de døper barnet), mens en ateist ikke skal ha dette privilegiet? Her er vi innenfor hva som skal være foreldrenes rett og plikt i forhold til oppdragelse av egne barn.

Jeg personlig kjenner ingen ateister som vil fjerne kirker og moskeer og utrydde religion, ikke har jeg lest dette noen steder i media eller på forumet her heller. En ateist er "anti-kristen" i den forstand at vedkommende er uenig i troen på at det finnes en Gud, men ikke nødvendigvis i den forstand at han eller hun forakter troen eller mennesker som tror dette.Du blander kortene noe voldsomt hvis du mener at mange menneskers ønske om å fjerne forkynnelse ovenfor barn i offentlig regi (som skole) er et ønske om å fjerne religion fra menneskers liv: det er et ønske om at tro skal være privat, og noe man gjør for seg selv. Et ønske om at lover og regler i et land som skal gjelde for alle innbyggere ikke er tuftet på en spesifikk religion, og at undervisning i religion skal være en objektiv fremstilling, ikke forfekting av en bestemt religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. Selv om jeg i høyeste grad respekterer andre menneskers rett til å tro, forstår du forhåpentligvis at å forlange bevis for at noe IKKE eksisterer er helt bak mål. Se feks Russell's teapot.

Her trekker du sitatet ut av sammenheng. Poenget er at hva som stemmer og ikke stemmer er subjektivt så lenge mennesker ikke har evnen til å vite hva som er "der ute". Å kalle andre menneskers tro for "livsløgn" og å skulle "opplyse" dem blir feil. Like feil som da misjonærene reiste til Afrika og skulle forkaste de "primitive" stammereligionene.

Påstanden din om at unger har skrevet "Jesus er pedo" i sandkassa fortjener ikke engang en kommentar.

Dette så jeg personlig i forrige uke da jeg hentet min nevø i barnehagen, derav dette som et språklig virkemiddel og en illustrasjon. Sist jeg sjekket var det ikke noen regler mot å bruke vendinger med en viss punsj i debatter?

Religionsfrihet: Mener du altså at en kristen (eller muslim eller hva som helst) mor eller far skal ha retten til å oppdra sine barn i den kristne tro (som de lover å gjøre hvis de døper barnet), mens en ateist ikke skal ha dette privilegiet? Her er vi innenfor hva som skal være foreldrenes rett og plikt i forhold til oppdragelse av egne barn.

Jeg mener ikke at en kristen forelder har rett til å aktivt jobbe for at barnet skal vokse opp til å bli en kristen. Jeg mener at barna må få lov til å eksponeres for de ulike trosretningene som finnes i landet. Dette må også gjelde ikke-troende foreldre.

Jeg personlig kjenner ingen ateister som vil fjerne kirker og moskeer og utrydde religion, ikke har jeg lest dette noen steder i media eller på forumet her heller. En ateist er "anti-kristen" i den forstand at vedkommende er uenig i troen på at det finnes en Gud, men ikke nødvendigvis i den forstand at han eller hun forakter troen eller mennesker som tror dette.Du blander kortene noe voldsomt hvis du mener at mange menneskers ønske om å fjerne forkynnelse ovenfor barn i offentlig regi (som skole) er et ønske om å fjerne religion fra menneskers liv: det er et ønske om at tro skal være privat, og noe man gjør for seg selv. Et ønske om at lover og regler i et land som skal gjelde for alle innbyggere ikke er tuftet på en spesifikk religion, og at undervisning i religion skal være en objektiv fremstilling, ikke forfekting av en bestemt religion.

Og jeg mener at å eksponere barn for det litterære verket Juleevangeliet på TV ikke er "forfekting av en bestemt religion".

Jeg tror egentlig du misforsto store deler av innlegget mitt, og gjorde personlige slutninger.

Endret av Dainty
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er opp til hver enkelt å avgjøre hvorfor man feier jul eller om man feirer jul i det hele tatt, men at noen som er så godt forankret i Norges historie når det gjelder julefeiring ikke skal kunne vises på Tv blir alt for hysterisk: Ønsker du at vi skal avvikle de norske helligdagene også? Vi har Kristen tidstelling (år 2010 e.kr.), vi har kristen uke hvor vi holder hviledagen hellig, vi har en offentlig statskirke osv. Er det virkelig så ille at juleevangeliget vises på barne tv et par ganger i løpet av julen?

Jeg (som du siterer) mener slett ikke at det er feil at juleevangeliet vises, men jeg mener det er veldig feil at det presenteres som "grunnen til at vi feirer jul" -for det er det jo rett og slett ikke.

Jeg synes det er på høy tid at vi tar inn over oss at JUL er noe som har eksistert lenge før kristendommen kom og ikke minst at det er fullstendig "normalt og ok" at julen fremdeles feires av de av oss som ikke er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (som du siterer) mener slett ikke at det er feil at juleevangeliet vises, men jeg mener det er veldig feil at det presenteres som "grunnen til at vi feirer jul" -for det er det jo rett og slett ikke.

Jeg synes det er på høy tid at vi tar inn over oss at JUL er noe som har eksistert lenge før kristendommen kom og ikke minst at det er fullstendig "normalt og ok" at julen fremdeles feires av de av oss som ikke er kristne.

De færreste av oss er jo kristne, og religion blir mindre og mindre vanlig her i nord, så jeg skjønner ikke hva du mener med ordet "fremdeles". Det er mange fabler og fortellinger som presenteres som sannheter, selv om det ikke er sant. Hva mener du da om måten de snakker om nissen på. Alle sier jo at han finnes. Er det viktig å presisere at julenissen ikke er ekte hver gang det fortelles historier om han på TV også? Når det snakkes om at nissen bor på Nordpolen så bør vel bakgrunnshistorien til nissen og om hvordan Coca Cola skapte nissen sånn vi kjenner den i dag komme frem i lyset? Det er vel viktig å påpeke at tannfeen ikke er ekte, og at det var noe barn trodde før. Det bør også nevnes at det ikke finnes noen påskehare og at det er foreldrene som fyller opp påskeegget. Sammen med julestrømpen, barne TV burde hatt plikt til å opplyse om at det er foreldrene som fyller julestrømpen med godteri :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste av oss er jo kristne, og religion blir mindre og mindre vanlig her i nord, så jeg skjønner ikke hva du mener med ordet "fremdeles". Det er mange fabler og fortellinger som presenteres som sannheter, selv om det ikke er sant. Hva mener du da om måten de snakker om nissen på. Alle sier jo at han finnes. Er det viktig å presisere at julenissen ikke er ekte hver gang det fortelles historier om han på TV også? Når det snakkes om at nissen bor på Nordpolen så bør vel bakgrunnshistorien til nissen og om hvordan Coca Cola skapte nissen sånn vi kjenner den i dag komme frem i lyset? Det er vel viktig å påpeke at tannfeen ikke er ekte, og at det var noe barn trodde før. Det bør også nevnes at det ikke finnes noen påskehare og at det er foreldrene som fyller opp påskeegget. Sammen med julestrømpen, barne TV burde hatt plikt til å opplyse om at det er foreldrene som fyller julestrømpen med godteri :ironi:

Dette er bare et forsøk på latterliggjøring. For meg kan folk få fortelle så mange røverhistorier de vil om tannfeer og påskeharer, det er slett ikke det dette handler om. Det JEG snakker om er at det er på høy tid at JULENS lange historie kommer frem i lyset og i folks bevissthet. Slik at vi vet at juleferingen er for alle -ikke bare for de som samtidig velger å feire "kristimesse".

Det jeg snakker om er at mange (faktisk en rekke voksne mennesker) i ramme alvor TROR at julen er en kristen høytid og feires på grunn av Jesus fødsel. Dette er total uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg snakker om er at mange (faktisk en rekke voksne mennesker) i ramme alvor TROR at julen er en kristen høytid og feires på grunn av Jesus fødsel. Dette er total uvitenhet.

Og denne uttalelsen din er ikke latterliggjøring, altså? :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne uttalelsen din er ikke latterliggjøring, altså? :filer:

Nei. Hva mener du?

JULEN har da vært feiret i Norge lenge før noen kom drassende med kristendommen. At de kristen har valgt å feire sin "kristimesse" på samme tidspunkt som JUL har vært feiret i mye lengere tid gir dem ikke "eierforhold" til julen. JUL feires derfor slettes ikke fordi Jesus ble født. JUL er en midtvintersfest. Kristi fødsel/"kristimesse" feires samtidig (et valg som ble gjort for å lette "kristningen"), men det er bare en "tillegggsfering", ikke hele feiringen av JUL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JULEN har da vært feiret i Norge lenge før noen kom drassende med kristendommen. At de kristen har valgt å feire sin "kristimesse" på samme tidspunkt som JUL har vært feiret i mye lengere tid gir dem ikke "eierforhold" til julen. JUL feires derfor slettes ikke fordi Jesus ble født. JUL er en midtvintersfest. Kristi fødsel/"kristimesse" feires samtidig (et valg som ble gjort for å lette "kristningen"), men det er bare en "tillegggsfering", ikke hele feiringen av JUL :)

Vel, dette er en sannhet med visse modifikasjoner, skal man stole på Wikipedia. Der var mitvintersblotet lagt til 12. januar, og jeg tror ikke det var så mye med den feiringen som minner om den julen vi er vant med. Julen ble i Norge flyttet til 25. desember og omgjort til en kristen høytid allerede i år 900. Dvs, at vi har feiret jul som en kristen høytid i 1100 år. Det er vel ikke sikkert midtvintersblotet ble feiret lenger enn 1100 år? Såvidt jeg vet regnes vel vikingtiden fra år 300, sånn ca. Så at julen i Norge er en kristen høytid har vi svært lang tradisjon for. Det er ikke så mange jeg vet som sier de ikke feirer en kristen jul som bloter til Odin.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er en sannhet med visse modifikasjoner, skal man stole på Wikipedia. Der var mitvintersblotet lagt til 12. januar, og jeg tror ikke det var så mye med den feiringen som minner om den julen vi er vant med.

Nei, det skulle da bare mangle at feiringen har forandret seg på over 1000 år. Det er da svært lite annet vi gjør på samme vis også ;)

Julen ble i Norge flyttet til 25. desember og omgjort til en kristen høytid allerede i år 900. Dvs, at vi har feiret jul som en kristen høytid i 1100 år.

Jeg har da aldri nektet for at det har blitt feiret en kristen høytid. Men JUL er likevel ikke en kristen "fest". Står ikke et kvidder om JUL i bibelen ;)

Det er ikke så mange jeg vet som sier de ikke feirer en kristen jul som bloter til Odin.

Blote til Odin? Det var da veldig da? Jeg har da virkelig ikke noe ønske om å feire en "vikingejul" da jeg slett ikke er et "viktigemenneske". Jeg vil bare feire en midtvintersfest i moderne variant -som passer inn i den tiden vi lever i. Og jeg er møkklei av at de kristen forsøker å monopolisere JULEN. De får feire sin kristi så mye de vil, men ikke påstå at det er det som er alt innholdet man "har lov til å legge i" JUL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...