AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #41 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg mener at det å presentere julefeiringen som kun en kristen feiring av "jesus fødsel" blir en historieforfalskning. Jeg mener at det er viktig å få med at julen i Norge ble feiret også før Norge ble kristnet og at den kristne feiringen ble lagt til samme tidspunkt. Jul kan man derfor feire både med og uten kristent innhold. Og det synes jeg er svært viktig å formidle. Det betyr ikke at man ikke skal lese juleevangeliet osv, men at det ofte blir en litt for ensidig "kristen profil" på alt som blir presentert om jula. Jeg er veldig uenig med deg der. Kristendommen blir knapt nok nevnt i norsk julefeiring, bare se på rødnissene, og blånissene osv. Ikke noe tegn på kristendom overhodet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2010 #42 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg er veldig uenig med deg der. Kristendommen blir knapt nok nevnt i norsk julefeiring, bare se på rødnissene, og blånissene osv. Ikke noe tegn på kristendom overhodet. Nei, men det er alltid kristendom som er "svaret" når det skal forklares "hvorfor vi feirer jul" og det blir jo direkte feil. At barne-TV ikke har et kristent fokus skulle da bare mangle. Det skal jo være for alle barna som bor i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #43 Del Skrevet 2. desember 2010 Skal vi avskaffe Påsken og påskeferien også? Hvis vi ikke kan tolerer Juleevangeliet fordi det bor så mange ikke-religiøse barn og familier rundt omkring i det ganske land, så må da en hel uke viet til Jesus siste dager også være fryktelig provoserende for disse? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2010 #44 Del Skrevet 2. desember 2010 Hvis vi ikke kan tolerer Juleevangeliet fordi det bor så mange ikke-religiøse barn og familier rundt omkring i det ganske land, så må da en hel uke viet til Jesus siste dager også være fryktelig provoserende for disse? 1. Klart at juleevangeliet tolereres. Men det må presenteres med vett, ikke som en "slik er det"-fasit. 2. Påsken er vel neppe "viet til Jesus siste dager" for de fleste nordmenn Skiturer, appelsin og kvikklunch heller For meg er det forøvrig stor forskjell på jul og påske. Påske: feires ikke -betraktes som "vanlig ferie" Jul: feirer jul; lysfest i mørketida, nisser, god mat. Ikke religiøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 2. desember 2010 #45 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg synes det er totalt hysterisk å være så redd for kristendom (eller tilsvarende med andre religioner) at man ikke skal kunne sende juleevangeliet på barne-TV. Hvis man er så redd for at barna skal, Gud forby, tro på det de ser på TV, så sitt sammen med dem og forklar at kristendommen er noe noen TROR på, ikke at det er den absolutte sannhet. Man kan ikke komme bort i fra at kristendommen er en del av norsk historie og kulturarv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #46 Del Skrevet 2. desember 2010 1. Klart at juleevangeliet tolereres. Men det må presenteres med vett, ikke som en "slik er det"-fasit. 2. Påsken er vel neppe "viet til Jesus siste dager" for de fleste nordmenn Skiturer, appelsin og kvikklunch heller For meg er det forøvrig stor forskjell på jul og påske. Påske: feires ikke -betraktes som "vanlig ferie" Jul: feirer jul; lysfest i mørketida, nisser, god mat. Ikke religiøst. Ååååh - så vi kan bare plukke ut det som passer oss. Så beleilig! Vi er ikke kristne, men forlanger alle kristne høytider nå tilrettelagt for oss slik at vi kan ha ferie og feste og feire og ha det moro. Haha - det er litt morsomt da ^^ Selv om det er stor forskjell på Jul og Påske for deg, så er nå faktisk Påsken en religiøs høytid, enten du liker det eller ikke. Så hvis juleevangeliets innhold og kirken bør holdes unna den allmenne førjulstiden og julefeiringen, så bør vi vel ikke pukke på å ha Påske heller. De religiøse kan feire den, vi andre trenger den ikke - den har ingen betydning for oss. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2010 #47 Del Skrevet 2. desember 2010 Ååååh - så vi kan bare plukke ut det som passer oss. Så beleilig! Jeg forbeholder meg retten til å kun "plukke" en religion om jeg vil, ja. Og jeg har valgt å la være. Så hvis juleevangeliets innhold og kirken bør holdes unna den allmenne førjulstiden og julefeiringen, så bør vi vel ikke pukke på å ha Påske heller. De religiøse kan feire den, vi andre trenger den ikke - den har ingen betydning for oss. Jeg har selvfølgelig aldri "pukket på å ha påske" (merkelig formulering). Frie feriedager ville absolutt være å foretrekke. Men når det først ER fridager disse dagene så hygger jeg meg selvfølgelig med dem. Noe annet ville da være idioti (?) Og JUL er uansett ikke BARE en religiøs høytid. Det er en feiring med mye lengre tradisjoner i vår del av verden. Det er en grunn til at vi feirer jul og ikke "kristimesse" (som i en rekke andre land). Og da er det da naturlig at en del av oss gjerne vil få feire denne julen uten å stadig bli fortalt (den svært feilaktige beskjed) om at "julen feirer vi på grunn av jesus fødsel". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2010 #48 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg synes det er totalt hysterisk å være så redd for kristendom (eller tilsvarende med andre religioner) at man ikke skal kunne sende juleevangeliet på barne-TV. Hvis man er så redd for at barna skal, Gud forby, tro på det de ser på TV, så sitt sammen med dem og forklar at kristendommen er noe noen TROR på, ikke at det er den absolutte sannhet. Man kan ikke komme bort i fra at kristendommen er en del av norsk historie og kulturarv. Sa jeg ikke utrrykkelig at jeg ikke har noe i mot at juleevangeliet vises på TV? Men det jeg synes er viktig er at HELE bildet presenteres -ikke bare det kristne. Og å si at "vi feirer jul fordi jesus ble født" er jo fullstendig feil. Og direkte feilinformasjon synes jeg ikke vi trenger å ha på barne-TV heller. Om de forklarte at julen har blitt feiret i mange år og at de kristne har valgt å feire jesus fødsel på samme tidspunkt så de også blir feiret nå i desember, så ville jeg blitt strålende fornøyd. Da kunne man fulgt opp med juleevangeliet i full mundur. Poenget mitt er altså ikke å fjerne det kristne, men å fortelle en større del av sannheten. Selvfølgelig forteller jeg mine barn om dette, men både jeg og de (og her på KG) møter man mange som faktisk TROR at jula kun er en kristen høytid og at de som feirer jul uten å være kristne "gjør noe rart". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 2. desember 2010 #49 Del Skrevet 2. desember 2010 Barna ser på f.eks juleevangeliet som en hvilken som helst annen historie/fortelling/eventyr. Og jeg er enig. Jeg er ikke kristen, men ser at det er mange fine historier i bibelen. Eller "eventyr" om man vil. Tror dere at barna ser på juleevangeliet som mer virkelig og reelt, enn f.eks eventyrene om espen askeladd? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sommertid Skrevet 2. desember 2010 #50 Del Skrevet 2. desember 2010 At det personlig ikke plager deg betyr ikke at det ikke støter andre. Og at vi bor i Norge er da ikke et argument i noen som helst retning. Jeg mente ikke å bruke at vi bor i Norge som argument, men for å poengtere at jeg tar det som en selvfølge at ting fra bibelen blir vist på tv siden vi bor i et land som er kristent. Jeg lurer på hvordan det er i land med andre religioner, blir det ramaskrik der også om de viser noe som er fra deres religion på tv? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 2. desember 2010 #51 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg synes det er bare flott at evangeliet sendes på barnetv. Og jeg er ikke selv kristen, så det har ikke noe med det å gjøre. Men Norge er et kristent land, og som tidligere nevnt handler det også om kulturarv! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. desember 2010 #52 Del Skrevet 2. desember 2010 Idag satt jeg med dattera mi og så på nrk super, så kommer det en sånn mellom reklame der tre unger begynner å synge en irriterende sang om juleevangeliet. Jeg syns ikke at nrk skal sende sånt ukritisk, ikke alle har lyst til å prakke på ungene sine historien om jesusbarnet og maria som må føde i stallen osv... Er det greit å prakke på et relliøst budskap på alle barn nå bare fordi det er jul? Er det så himla farlig. Du ble selv prakket på dette på tv da du var liten. led du noe nød av det? Er så lei av at verden skal være så politisk korrekt for tiden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2010 #53 Del Skrevet 2. desember 2010 Men juleevangeliet skiller seg fra eventyr ved at det hele tiden blir bekreftet fra annet hold... Spørsmål: om det er greit at de sender kristne budskap på tv, kan de da sende historier om annen religion da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. desember 2010 #54 Del Skrevet 2. desember 2010 Men juleevangeliet skiller seg fra eventyr ved at det hele tiden blir bekreftet fra annet hold... Spørsmål: om det er greit at de sender kristne budskap på tv, kan de da sende historier om annen religion da? Ja hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2010 #55 Del Skrevet 2. desember 2010 Ja hvorfor ikke? Fordi jeg ikke har lyst til at barna mine skal lære at det er helt greit at tusenvis av gutebarn ble drept fordi JESUSBARNET overlevde jo, og da ble aaalt bra igjen... Om de skal ha en forbanna sang om juleevangeliet gående som mellomprogram på en barnekanal hele dagen, så kan de også ta med juleblotet, hanukkah og alt det andre med en gang, for jula MI handler ikke om noen massakre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 3. desember 2010 #56 Del Skrevet 3. desember 2010 Fordi jeg ikke har lyst til at barna mine skal lære at det er helt greit at tusenvis av gutebarn ble drept fordi JESUSBARNET overlevde jo, og da ble aaalt bra igjen... Om de skal ha en forbanna sang om juleevangeliet gående som mellomprogram på en barnekanal hele dagen, så kan de også ta med juleblotet, hanukkah og alt det andre med en gang, for jula MI handler ikke om noen massakre. lettere hysterisk ? og hvordan feirer du massakren ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2010 #57 Del Skrevet 3. desember 2010 Tror dere at barna ser på juleevangeliet som mer virkelig og reelt, enn f.eks eventyrene om espen askeladd? Ja, dessverre. For de andre eventyrene fortelles som eventyr. Mens juleevangeliet presenteres som "det er derfor vi feirer jul". Og jeg har ingenting imot at juleevangeliet fortelles. Bare man setter det i sammenheng og slutter med den løgnen om at "det er derfor vi feirer jul" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2010 #58 Del Skrevet 3. desember 2010 Man kan ikke komme bort i fra at kristendommen er en del av norsk historie og kulturarv. Man kan heller ikke komme bort fra at feiring av JUL har en mye lengre historie i Norge enn den kristne feiringen. Men det utelates likevel som oftest. Det er der feilen ligger. Julen bør presenteres med sin rike og lange historie. Inkl den kristne vinklingen av feiringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 3. desember 2010 #59 Del Skrevet 3. desember 2010 Det er vel ikke mer problematisk enn at du forteller barna dine hvorfor vi i Norge tradisjonelt feirer jul, og så forteller dem at det er mange i dag som ikke tar dette budskapet som en sannhet lenger? Hvis barna dine får høre andre eventyr på TV tar du vel ikke like mye på vei? Jeg syns norske barn har godt av å få høre slikt, på samme måte som at det er fint at barn får undervisning om kristendommen og andre religioner på skolen. Jeg syns faktisk det er mye verre å overbevise barn om at julenissen finnes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 3. desember 2010 #60 Del Skrevet 3. desember 2010 Fordi jeg ikke har lyst til at barna mine skal lære at det er helt greit at tusenvis av gutebarn ble drept fordi JESUSBARNET overlevde jo, og da ble aaalt bra igjen... Om de skal ha en forbanna sang om juleevangeliet gående som mellomprogram på en barnekanal hele dagen, så kan de også ta med juleblotet, hanukkah og alt det andre med en gang, for jula MI handler ikke om noen massakre. hva har dette med saken å gjøre å vise flere religioner enn kristendom på tv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå