Norbertine Skrevet 2. desember 2010 #21 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Det er et sitat direkte ut fra norsk kulturarv jo. Nå snakket jeg ikke om et hvilket som helst sitat fra bibelen, men om juleevangeliget. Norge er faktisk bygget opp på kristne grunnprinsipper. Tro det eller ei. Så det er DU som definerer hva norsk kulturarv er? Eller har du en kilde og vise til at juleevangeliet er direkte fra norsk kulturarv? Ellers holder jeg meg fremdeles til at "Et sitat fra bibelen er ikke et sitat direkte ut fra norsk kulturarv så vidt jeg ser det." Endret 2. desember 2010 av Alice i Eventyrland 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 2. desember 2010 #22 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er et sitat direkte ut fra norsk kulturarv jo. Nå snakket jeg ikke om et hvilket som helst sitat fra bibelen, men om juleevangeliget. Norge er faktisk bygget opp på kristne grunnprinsipper. Tro det eller ei. Dette er også tull. Hvis du mener norsk lovgivning, så er den bygd på mange ulike prinsipper vi delvis har plukket opp fra England og andre land i Europa, spesielt Frankrike. Det er ytterst få henvisninger til "kristne grunnprinsipper" igjen i vår lovgivning, vi har litt i formålsparagrafen, kongen må bekjenne seg til den kristne tro og minst halvparten av regjeringen må det samme. Vi har også statsreligion. At noe har vært som det er over en rekke år, betyr ikke at man ikke kan eller bør endre på det. Personlig mener jeg vi burde skille kirke og stat, samt gå bort fra monarkiet (pga arvelig tittel). Å lære om religion (ulike religioner) og dens historie er viktig, og må og bør være en del av undervisningen i skolen. Det er derimot stor forskjell på en sekulær tilnærming og undervisning om religion, til å lære barn kristne sanger og julesanger, og presentere juleevangeliet eller andre "historier" fra bibelen som faktiske hendelser (og det blir gjort). Dette siste er det jeg motsetter meg, da jeg mener religion er en privatsak, og eventuell religionsopplæring (i form av forkynnelse) bør være foreldrenes oppgave, ikke offentligheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #23 Del Skrevet 2. desember 2010 Så det er DU som definerer hva norsk kulturarv er? Eller har du en kilde og vise til at juleevangeliet er direkte fra norsk kulturarv? Ellers holder jeg meg fremdeles til at "Et sitat fra bibelen er ikke et sitat direkte ut fra norsk kulturarv så vidt jeg ser det." Man trenger da ingen kilde for å bekrefte at juleevangeliet er like sentralt i norges historie som det nasjonalsangen vår her. Vi kan jo late som kristendommen aldri ble innført i norge, men jeg ser ikke helt noen hensikt med det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #24 Del Skrevet 2. desember 2010 Tull. Julen er en kristen høytid for de som er kristne - for de som ikke er det er den hva de enn ønsker å feire den som, enten det er en midtvintersfest med familien, solsnu eller noe annet. NRK er en statskanal og bør som sådan være ekstra forsiktig med forkynnelse ovenfor barn. I fremtiden vil nok kirke og stat bli skilt i Norge, da vil det forhåpentligvis ikke lenger bli sett på som selvsagt at barn skal flaskes opp på "Jesus elsker alle barna" fra de er bittesmå. Det er meg revnende likegyldig hvordan og hvorfor mennesker velger å feirer jul, men jeg mener fortsatt at det er tåpelig og tro at barna tar alt de ser og hører på tv som den eneste ene sannhet. Jeg kan heller ikke se hvilke skade juleevangeliet vil gjøre på et barn, sammenlignet med all annen dritt de blir presentert for gjennom media.... Dersom dette er en reell frykt for foreldre, så er det da ikke verre enn at de kan finne på noe annet den halvtimen barne-tv varer, i førjulstida? Og ja, i fremtiden blir det nok slutt på dette. Det er allerede slutt på at juleforberedelsene på skolen her inneholder noe som helst kristent budskap, da det kan støte - så jeg vil tro tv og radiosendinger ligger på dagsordenen også... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sommertid Skrevet 2. desember 2010 #25 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg er ikke kristen, har barn, men kunne ikke brydd meg mindre om at de sender juleevangeliet ol på barnetv nå i juletider. Jeg tar det som ganske naturlig da vi faktisk bor i Norge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 2. desember 2010 #26 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er meg revnende likegyldig hvordan og hvorfor mennesker velger å feirer jul, men jeg mener fortsatt at det er tåpelig og tro at barna tar alt de ser og hører på tv som den eneste ene sannhet. Jeg kan heller ikke se hvilke skade juleevangeliet vil gjøre på et barn, sammenlignet med all annen dritt de blir presentert for gjennom media.... Dersom dette er en reell frykt for foreldre, så er det da ikke verre enn at de kan finne på noe annet den halvtimen barne-tv varer, i førjulstida? Og ja, i fremtiden blir det nok slutt på dette. Det er allerede slutt på at juleforberedelsene på skolen her inneholder noe som helst kristent budskap, da det kan støte - så jeg vil tro tv og radiosendinger ligger på dagsordenen også... I et program beregnet på alle norske barn , presentert av NRK (vår statskanal) så er det ingen grunn til å ha religiøst innhold i den ene halvtimen. Det er veldig bra at juleforberedelsene på skolen din/deres er inkluderende heller enn ekskluderende, og jeg tviler for at barn av kristne foreldre tar seg nær av dette (de har jo anledning til å gå i kirken, ha julekrybbe etc på egen fritid). Dessverre er det ikke sånn på alle skoler enda, det er flere skoler som bryter loven på dette punktet, en grunn til at diskusjoner som dette er viktige uansett hvor man måtte stå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 2. desember 2010 #27 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg er ikke kristen, har barn, men kunne ikke brydd meg mindre om at de sender juleevangeliet ol på barnetv nå i juletider. Jeg tar det som ganske naturlig da vi faktisk bor i Norge. At det personlig ikke plager deg betyr ikke at det ikke støter andre. Og at vi bor i Norge er da ikke et argument i noen som helst retning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #28 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er veldig bra at juleforberedelsene på skolen din/deres er inkluderende heller enn ekskluderende, og jeg tviler for at barn av kristne foreldre tar seg nær av dette (de har jo anledning til å gå i kirken, ha julekrybbe etc på egen fritid). Dessverre er det ikke sånn på alle skoler enda, det er flere skoler som bryter loven på dette punktet, en grunn til at diskusjoner som dette er viktige uansett hvor man måtte stå. Jeg er ikke så sikker på om jeg ser dette som inkluderende istedet for ekskluderende.... Jeg har begynt å tenke mer i retning av at vi er utslettende mot oss selv, og våre tidligere verdier. Vi er så opptatt av å være imøtekommende mot alle andre kulturer (for ja - kristent innhold i julen har vært en del av den Norske kulturen og tradisjonen, og det har vært den kristne julen som i hovedsak ble feiret her i tidlgere år.) og verdier, så det er liksom ikke så farlig med våre egne lengre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 2. desember 2010 #29 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg er ikke så sikker på om jeg ser dette som inkluderende istedet for ekskluderende.... Jeg har begynt å tenke mer i retning av at vi er utslettende mot oss selv, og våre tidligere verdier. Vi er så opptatt av å være imøtekommende mot alle andre kulturer (for ja - kristent innhold i julen har vært en del av den Norske kulturen og tradisjonen, og det har vært den kristne julen som i hovedsak ble feiret her i tidlgere år.) og verdier, så det er liksom ikke så farlig med våre egne lengre. THANK YOU!!!!!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 2. desember 2010 #30 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg er ikke så sikker på om jeg ser dette som inkluderende istedet for ekskluderende.... Jeg har begynt å tenke mer i retning av at vi er utslettende mot oss selv, og våre tidligere verdier. Vi er så opptatt av å være imøtekommende mot alle andre kulturer (for ja - kristent innhold i julen har vært en del av den Norske kulturen og tradisjonen, og det har vært den kristne julen som i hovedsak ble feiret her i tidlgere år.) og verdier, så det er liksom ikke så farlig med våre egne lengre. Religionsfrihet vil vel de fleste anse som positivt, og nettopp ved å sekularisere undervisningen (og lovgivningen) gir man hver og en frihet til å tro på det man vil, og oppdra sine barn i sin tro. Per i dag tror 43% av den norske befolkning på Gud, og tallet er synkende (spesielt blant unge er det få som tror på Gud). Uten noen sammenlikning forøvrig: vi hadde tidligere beinharde straffereaksjoner her til lands, med dødsstraff for lovbrudd vi i dag ville sett på som ganske bagatellmessige. På religionens område som på andre så utvikler samfunnet seg. "Norge" er et begrenset landområdet og dets befolkning, og det er vi som nå lever her som definerer hva vi er. Jeg vet ikke hvilke verdier du sikter til, men det er ikke slik at vi mister "gode verdier" selv om det offentlige samfunn blir mer sekulært. Er det det du er redd for, at vi "mister oss selv" om vi fjerner religion som et argument for hva vi gjør i det offentlige rom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #31 Del Skrevet 2. desember 2010 Religionsfrihet vil vel de fleste anse som positivt, og nettopp ved å sekularisere undervisningen (og lovgivningen) gir man hver og en frihet til å tro på det man vil, og oppdra sine barn i sin tro. Per i dag tror 43% av den norske befolkning på Gud, og tallet er synkende (spesielt blant unge er det få som tror på Gud). Uten noen sammenlikning forøvrig: vi hadde tidligere beinharde straffereaksjoner her til lands, med dødsstraff for lovbrudd vi i dag ville sett på som ganske bagatellmessige. På religionens område som på andre så utvikler samfunnet seg. "Norge" er et begrenset landområdet og dets befolkning, og det er vi som nå lever her som definerer hva vi er. Jeg vet ikke hvilke verdier du sikter til, men det er ikke slik at vi mister "gode verdier" selv om det offentlige samfunn blir mer sekulært. Er det det du er redd for, at vi "mister oss selv" om vi fjerner religion som et argument for hva vi gjør i det offentlige rom? Nei, det er ikke det jeg er redd for - og det var ikke bare kristne verdier jeg siktet til når jeg nevnte verdier heller. Men jeg står fast ved at jeg synes vi gjør oss selv "små" i mange tilfeller der vi strever etter å fremstå som nettop inkluderende og altomfavnende ihenhold til andre kulturer og verdier. Det er et ordtak som lyder omtrent "Alle åt lags kan ingen gjera", men det er nettopp det vi forsøker i dag slik jeg ser det. Kanskje vi får ta det i en annen diskusjon? Nå var det juleevangeliet på TV som var tema her, og selv om kristendommen har "utspilt" sin rolle, så klarer jeg ennå ikke å se skadeomfanget av at et barn får med seg et kristent budskap før jul. At det er støtende for noen? Tja - det er da mye annet som er støtende for mange på tv også, bør dette fjernes da? Eller er det kun hvis det er religion er med i bildet? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 2. desember 2010 #32 Del Skrevet 2. desember 2010 Nei, det er ikke det jeg er redd for - og det var ikke bare kristne verdier jeg siktet til når jeg nevnte verdier heller. Men jeg står fast ved at jeg synes vi gjør oss selv "små" i mange tilfeller der vi strever etter å fremstå som nettop inkluderende og altomfavnende ihenhold til andre kulturer og verdier. Det er et ordtak som lyder omtrent "Alle åt lags kan ingen gjera", men det er nettopp det vi forsøker i dag slik jeg ser det. Kanskje vi får ta det i en annen diskusjon? Nå var det juleevangeliet på TV som var tema her, og selv om kristendommen har "utspilt" sin rolle, så klarer jeg ennå ikke å se skadeomfanget av at et barn får med seg et kristent budskap før jul. At det er støtende for noen? Tja - det er da mye annet som er støtende for mange på tv også, bør dette fjernes da? Eller er det kun hvis det er religion er med i bildet? Ja, jeg hadde absolutt vært interessert i en diskusjon om hvilke verdier du mener vi mister på veien. Vi har jo påtatt oss forpliktelser i forhold til menneskerettighetene, en av disse er religionsfrihet (og Norge er dømt i menneskerettsdomstolen for brudd på denne). I forholdet til støtende programmer på TV: vi har så langt feks hatt et forbud mot politisk reklame, alkoholreklame og reklame rettet spesielt mot barn, så det finnes absolutt begrensninger. Det er også begrensninger på hva som er lov å sende på dagtid i forhold til sex og vold, det er altså ikke noe nytt. jeg tviler på at Emil i lønneberget ville blitt produsert i dag, i allfall med samme språkbruk og trusler om vold. Som samfunn utvikler vi oss, forsker og lærer stadig mer, og det som var greit for noen år tilbake er kanskje ikke greit i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. desember 2010 #33 Del Skrevet 2. desember 2010 Jul har tradisjonelt sett vært feiret som en kristen høytid i Norge. Norge har en statskirke og NRK er en statskanal. Da er det bare naturlig at man inkluderer den kristne julefortellingen i NRK. Jeg er selv ikke kristen, men jeg forstår ikke denne frykten for religion. Hvis man er så sterk i sin tro (eller mangel på sådan), så burde man ikke føle seg truet av en julefortelling. Jeg har heller ikke noe tro på at barn tror alt de ser på tv, da må de vel tro på snakkende bamser også, regner jeg med? I tillegg har vel alle i denne tråden vokst opp med juleevangeliet på TV, men har klart å bli ikke-troende likevel. For å være ærlig, så synes jeg det blir litt hysterisk. Jeg gleder meg til vi kommer så langt at vi kan ha et mer avslappet forhold til andres tro eller ikke-tro. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 2. desember 2010 #34 Del Skrevet 2. desember 2010 Jul har tradisjonelt sett vært feiret som en kristen høytid i Norge. Norge har en statskirke og NRK er en statskanal. Da er det bare naturlig at man inkluderer den kristne julefortellingen i NRK. Jeg er selv ikke kristen, men jeg forstår ikke denne frykten for religion. Hvis man er så sterk i sin tro (eller mangel på sådan), så burde man ikke føle seg truet av en julefortelling. Jeg har heller ikke noe tro på at barn tror alt de ser på tv, da må de vel tro på snakkende bamser også, regner jeg med? I tillegg har vel alle i denne tråden vokst opp med juleevangeliet på TV, men har klart å bli ikke-troende likevel. For å være ærlig, så synes jeg det blir litt hysterisk. Jeg gleder meg til vi kommer så langt at vi kan ha et mer avslappet forhold til andres tro eller ikke-tro. - og du har gått glipp av poenget: at noe tradisjonelt har vært noe ,betyr ikke at det nødvendigvis er riktig for bestandig. Da må det være greit for folk som reagerer på det (som trådstarter) og si nettopp det: "dette her synes jeg ikke er greit". Hvis vi hadde vært "avslappet" til andres tro og ikke-tro hadde vi ikke hatt statskirke, så første steg på veien må i så fall være å skille kirke og stat. At noen mener det er greit med juleevangeliet på barne TV, gudstjeneste i skoletiden eller kristen matsang før lunsj i skolen betyr ikke at de som ikke synes dette er greit stilletiende skal finne seg i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. desember 2010 #35 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg sier ikke at det automatisk er riktig fordi det er tradisjonelt, jeg forklarer hvorfor det er logisk og forståelig at NRK faktisk har juleevangeliet i juletider. Jeg hadde syntes det var helt forståelig uansett hvilken kanal vi hadde, og uansett om vi hadde statskirke eller ikke (noe vi godt kan fjerne for min del). De som er i mot det må gjerne si det, men de som synes det er ok, må også få lov til å svare i tråden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naxos70 Skrevet 2. desember 2010 #36 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er iallefall helt andre ting jeg er redd for på tv enn juleevangeliet! Det er så mye dritt som sendes nå at om ungene tåler disse programmene så tåler de også juleevangeliet! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 2. desember 2010 #37 Del Skrevet 2. desember 2010 Vel, vi lærer jo at jula feires fordi Jesus ble født osv. Christmas betyr Kristi død. Når millioner av mennesker sier: "Merry Christmas", sier de bokstavelig: "Gledelig Kristi død!" Ville bare poengtere dette. Synes ikke det er så rart de sender sender religiøst budskap, sånn helt egentlig. Christmas betyr Kristus-messe, ikke Kristus-død. Altså en messe til ære for Kristus. Sitat Wikipedia:Christmas The word Christmas originated as a compound meaning "Christ's Mass". It is derived from the Middle English Christemasse and Old English Cristes mæsse, a phrase first recorded in 1038.[8] "Cristes" is from Greek Christos and "mæsse" is from Latin missa (the holy mass). In Greek, the letter Χ (chi), is the first letter of Christ, and it, or the similar Roman letter X, has been used as an abbreviation for Christ since the mid-16th century.[15] Hence, Xmas is sometimes used as an abbreviation for Christmas. Her har du igjen betydningen av ordet messe. Ellers synes jeg det er merkelig at noen er så totalt allergiske for alt som har med kristendom og kristne tradisjoner å gjøre. Selv om man ikke tror på budskapet selv, må det vel gå an å vite noe om den tradisjonelle bakgrunnen som har vært feiret i flere hundre år? Dette handler da ikke om indoktrinering. Litt kunnskap om sin kulturelle bakgrunn er ikke å forakte selv om man ikke deler oppfatningen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #38 Del Skrevet 2. desember 2010 Dette er også tull. Hvis du mener norsk lovgivning, så er den bygd på mange ulike prinsipper vi delvis har plukket opp fra England og andre land i Europa, spesielt Frankrike. Det er ytterst få henvisninger til "kristne grunnprinsipper" igjen i vår lovgivning, vi har litt i formålsparagrafen, kongen må bekjenne seg til den kristne tro og minst halvparten av regjeringen må det samme. Vi har også statsreligion. At noe har vært som det er over en rekke år, betyr ikke at man ikke kan eller bør endre på det. Personlig mener jeg vi burde skille kirke og stat, samt gå bort fra monarkiet (pga arvelig tittel). Å lære om religion (ulike religioner) og dens historie er viktig, og må og bør være en del av undervisningen i skolen. Det er derimot stor forskjell på en sekulær tilnærming og undervisning om religion, til å lære barn kristne sanger og julesanger, og presentere juleevangeliet eller andre "historier" fra bibelen som faktiske hendelser (og det blir gjort). Dette siste er det jeg motsetter meg, da jeg mener religion er en privatsak, og eventuell religionsopplæring (i form av forkynnelse) bør være foreldrenes oppgave, ikke offentligheten. Dette er absolutt ikke tull. Har det f.eks slått deg at alle offentlige helligdager vi har er er kristne. (Pinse, Kristi himmelfartsdag, langfredag, 1. og andre juledag osv.) eneste fridagene vi har som ikke er kristne er vel 1. og 17. mai. Vil du avvikle helligdagene også? Eller mener du vi skal omdøpe de til en ikkekristent navn for å ikke støte noen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kissmequick Skrevet 2. desember 2010 #39 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg mener og vi skal skille kirke og stat, og min familie har alltid feiret at solen snur, ikke at Jesus ble født. (han ble jo født på våren, men det er vel en annen diskusjon) Likevel mener jeg at så lenge norge er ett kristent land så må vi tåle litt gud innimellom.. Jeg har hatt kristendom på skolen i alle år, vært i kirka og sunget i kor, og allikevel følger jeg min barndomstro, som ikke benekter at hverken Jesus eller Mohammed har ekstert, men I bunn og grunn så stammer vi fra apene hele gjengen, vinteren er lang og mørk, og det er fint med en fest å se frem til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 2. desember 2010 #40 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg mener at det å presentere julefeiringen som kun en kristen feiring av "jesus fødsel" blir en historieforfalskning. Jeg mener at det er viktig å få med at julen i Norge ble feiret også før Norge ble kristnet og at den kristne feiringen ble lagt til samme tidspunkt. Jul kan man derfor feire både med og uten kristent innhold. Og det synes jeg er svært viktig å formidle. Det betyr ikke at man ikke skal lese juleevangeliet osv, men at det ofte blir en litt for ensidig "kristen profil" på alt som blir presentert om jula. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå