Gå til innhold

Juleevangeliet på barneTV


Gjest gjest_mako

Anbefalte innlegg

Vel, julen har jo som sagt blitt feiret som en kristen høytid i Norge i over tusen år. Det er derfor slett ikke unaturlig at man først og fremst forbinder jul med kristendom, selv om det også har elementer av midtvintersfeiring/lysfest i seg. Og siden Norge da fortsatt er et kristent land, med statskirke, og har feiret jul som kristen høytid i 1100 år, så er det derfor heller ikke rart at de viser juleevangeliet på statskanalen NRK.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, julen har jo som sagt blitt feiret som en kristen høytid i Norge i over tusen år. Det er derfor slett ikke unaturlig at man først og fremst forbinder jul med kristendom, selv om det også har elementer av midtvintersfeiring/lysfest i seg.

Synes du virkelig at den JULEN de fleste av oss feirer i dag er naturlig å først og fremst knytte til kristendom? Det synes i alle fall ikke jeg.

Jeg ser det slik at JULEN nå er i ferd med å skille seg fra et tung og vanskelig "ekteskap" med kristi-feiringen. Og det gleder meg. Ja til en ukristelig JUL!! :)

så er det derfor heller ikke rart at de viser juleevangeliet på statskanalen NRK.

Nå har jeg skrevet ca 8 ganger at jeg slett ikke har noe i mot at det vises noe juleavengelie på NRK, så kanskje noen kunne klare å lese det snart? (jeg er ikke TS).

Grunnen til at jeg har blandet meg inn i denne tråden var de evindelige påstandene om at "jul er en kristen høytid". Når jeg ser den slags vrøvl må jeg nesten si i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig at den JULEN de fleste av oss feirer i dag er naturlig å først og fremst knytte til kristendom? Det synes i alle fall ikke jeg.

Vel, det er jo dette som er en del av debatten. Mange sier de ikke feirer en kristen jul, og argumenterer med at julen er en hedensk skikk. Men likevel er deres feiring, deres tradisjoner og deres symbolikk mye mer lik - om ikke faktisk identisk - men den kristne julefeiringen enn det hedenske midtvintersblotet.

Grunnen til at jeg har blandet meg inn i denne tråden var de evindelige påstandene om at "jul er en kristen høytid". Når jeg ser den slags vrøvl må jeg nesten si i fra!

Det er da ikke vrøvl. Julen er en kristen høytid, og har vært det i Norge i over tusen år. Det er først nå de siste tiårene at man har begynt å gjøre den mer sekulær, men samtidig er den fortsatt nærmest identisk med den kristne julen - se hva jeg skrev i mitt første avsnitt her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo dette som er en del av debatten. Mange sier de ikke feirer en kristen jul, og argumenterer med at julen er en hedensk skikk. Men likevel er deres feiring, deres tradisjoner og deres symbolikk mye mer lik - om ikke faktisk identisk - men den kristne julefeiringen enn det hedenske midtvintersblotet.

Selvfølgelig. Noe annet ville da vært merkelig. Man feirer jo en feiring ut i fra sin tid. Om vi plutselig skulle begynne å feire noe som lignet på et "midtvintersblot" i 2010 så ville vel det være rimelig merkelig.

At feiringer utvikler seg over tid og plukker med seg skikker og symboler fra "her og der" er da helt naturlig. Det er det motsatte (en feiring som ikke hadde endret seg på over 1000 år) som hadde vært helt fullstendig unaturlig.

Det er da ikke vrøvl. Julen er en kristen høytid, og har vært det i Norge i over tusen år.

Det har vært feiret en kristen høytid i julen i tusen år, ja. Men bakgrunnen for JUL er likevel ikke kristen. Og der ligger det en ENORM forskjell.

Det er først nå de siste tiårene at man har begynt å gjøre den mer sekulær, men samtidig er den fortsatt nærmest identisk med den kristne julen - se hva jeg skrev i mitt første avsnitt her.

Dette er i alle fall bare tull. Det har da blitt feiret JUL kontinuerlig -uten opphold- i alle år. Og at den kun har vært kristen er det vel evt bare kirken som har "ment".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Noe annet ville da vært merkelig. Man feirer jo en feiring ut i fra sin tid. Om vi plutselig skulle begynne å feire noe som lignet på et "midtvintersblot" i 2010 så ville vel det være rimelig merkelig.

At feiringer utvikler seg over tid og plukker med seg skikker og symboler fra "her og der" er da helt naturlig. Det er det motsatte (en feiring som ikke hadde endret seg på over 1000 år) som hadde vært helt fullstendig unaturlig.

Dette er jeg helt enig i. Men julen er litt unik med at de som i dag mener de feirer en sekulær jul har ikke "plukket med seg" litt skikker og symboler fra den kristne julen. Det er nærmest identisk. Noen har til og med med kristne symboler (engler, julekrybbe, kristne julesanger), de bare sier at det ikke er kristent for dem. Dermed blir den kristne julen utvannet, i stedet for at man lager en egen hedensk jul.

Det har vært feiret en kristen høytid i julen i tusen år, ja. Men bakgrunnen for JUL er likevel ikke kristen. Og der ligger det en ENORM forskjell.

Vi er vel inne på semantikk og mikronyanseringer nå. Bakgrunnen for den julen vi feirer i dag er litt forskjellig, men hovedsaklig er det den kristne julen. Hvis jeg skal fortelle noen om min bakgrunn, så går jeg ikke tusen år bakover i tid. Det er svært sjelden man gjør det. Og som sagt: den julen som feires i dag, enten man er kristen eller ei, har mye mer til felles med den kristne julen enn det hedenske midtvintersblotet. Ergo er det ikke feil å si at julen er en kristen høytid, men at den i Norge kan sies å også stamme fra det norrøne midtvintersblotet.

Dette er i alle fall bare tull. Det har da blitt feiret JUL kontinuerlig -uten opphold- i alle år. Og at den kun har vært kristen er det vel evt bare kirken som har "ment".

Norge har vært et tilnærmet rent kristent land hvor religionen har hatt stor innvirkning på vår kultur og folks tro helt til nå nylig. Jeg skal ikke påstå at ateisme i seg selv er mer enn noen tiår gammelt, men at jul i Norge blant folk flest har vært feiret som en kristen høytid frem til nå nylig, tror jeg vi kan si med stor sikkerhet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt enig i. Men julen er litt unik med at de som i dag mener de feirer en sekulær jul har ikke "plukket med seg" litt skikker og symboler fra den kristne julen. Det er nærmest identisk. Noen har til og med med kristne symboler (engler, julekrybbe, kristne julesanger), de bare sier at det ikke er kristent for dem. Dermed blir den kristne julen utvannet, i stedet for at man lager en egen hedensk jul.

Hvor har du fått det fra at "dagens jul" handler om engler, julekrybbe og kristen julesanger? Ingen jeg kjenner har noe av dette.

Det jeg ser i JULEN er nisser, ribbe, lys (elektriske og stearin), pakker og julesanger som ikke har kristent innhold (ingen av de jeg spiller har noe kristent innhold). Det eneste jeg bruker som jeg glatt innrømmer har en "kristen symbolikk" er stjerner. Men det tillater jeg meg absolutt å innlemme :)

Bakgrunnen for den julen vi feirer i dag er litt forskjellig, men hovedsaklig er det den kristne julen.

Og det mener du at du kan "bestemme"? Jeg tror svært få i norge feirer det kirken ville kalle en "kristen jul". Så jeg forstår ikke hvorfor du tror du kan påstå at "vi i dag" feirer en kristen jul.

Og som sagt: den julen som feires i dag, enten man er kristen eller ei, har mye mer til felles med den kristne julen enn det hedenske midtvintersblotet.

Igjen: selvfølgelig har den mye til felles med den kristen julen. De har jo vært feiret som ett sammensurium i over 1000 år. Men det er da mye i den julen som feires i dag som ikke er kristen også. Mest av det ikke-kristne, tross alt.

Ergo er det ikke feil å si at julen er en kristen høytid, men at den i Norge kan sies å også stamme fra det norrøne midtvintersblotet.

Jo det blir fremdeles feil. JULEN er en feiring som stammer BLANT ANNET fra det norrøne midtvintersblotet og som de siste 1000 år har vært feiret sammen med den kriste høytiden som feirer jesus fødsel. Julen ER likvel ikke en kristen høytid (med =), selv om den for kristen sikkert handler kun om den kristne høytiden.

Norge har vært et tilnærmet rent kristent land hvor religionen har hatt stor innvirkning på vår kultur og folks tro helt til nå nylig.

Selvfølgelig har historien vår påvirkning på kultur. Det er vel ingen som verken tror eller ønsker noe annet?

Jeg synes din forventning om at kulturelle elementer skulle ha eksistert urørte og upåvirkede i mange århundrer virker både merkelig og urealistisk. ALT utvikler seg veldig mye på så langt tid. Men så lenge det fremdeles finnes en JUL, så mener jeg den har livets rett. Uansett hvor mye "ulumskheter" den måtte ha dratt med seg. Er ikke julen det i dag du ønsker den skal være, så jobb med det. Ikke avskriv den helt bare fordi den har fått med seg litt kristenpåvirkning under veis :)

Jeg skal ikke påstå at ateisme i seg selv er mer enn noen tiår gammelt, men at jul i Norge blant folk flest har vært feiret som en kristen høytid frem til nå nylig, tror jeg vi kan si med stor sikkerhet.

Nei, det mener jeg faktisk ikke at vi kan si. Det har hele tiden vært MER enn en kristen høytid. Og nå i dag har det i all hovedsak blitt noe annet enn en kristen høytid. Og det mener jeg er supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener på ingen måte at vår kultur og våre symboler har vært urørte gjennom århundrer. En slik påstand ville jo vært helt på jordet. Julen har jo også forandret seg, og er ikke den samme i dag som den var for hundre år siden. Eller kanskje en gang femti år siden. Men jeg kan ikke være enig med deg i at den kristne julen så og si har eksistert på siden av en sekulær jul gjennom århundrene, nettopp fordi sekularitet er noe forholdsvis nytt, det er en prosess som har blitt tydeligere de siste årtiene. Jeg tror ikke vi kan snakke om at mange feiret en sekulær jul på 1800-tallet i Norge. Så vi er nok litt uenige akkurat der. :)

Jeg mener også at julen har livets rett. Selv er jeg egentlig utrolig glad i julen. Jeg sliter bare med hvordan jeg selv skal forholde meg til den, tatt i betraktning at jeg ikke er kristen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som sagt: den julen som feires i dag, enten man er kristen eller ei, har mye mer til felles med den kristne julen enn det hedenske midtvintersblotet.

Jeg vet ikke helt når det gjelder den. Her i huset ofrer vi grøt til nissen, propper i oss god mat og koser oss med juleøl ;) Altså, mye det samme som foregår i de fleste norske hjem og mye det samme som foregikk ved det hedenske juleblotet. Bortsett fra at vi har byttet ut Frøy med nissen :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan ikke være enig med deg i at den kristne julen så og si har eksistert på siden av en sekulær jul gjennom århundrene, nettopp fordi sekularitet er noe forholdsvis nytt, det er en prosess som har blitt tydeligere de siste årtiene. Jeg tror ikke vi kan snakke om at mange feiret en sekulær jul på 1800-tallet i Norge. Så vi er nok litt uenige akkurat der. :)

Hvor har du fått dette med "sekulær jul" fra? Det jeg snakker om er at julen bestandig har vært MER enn en kristen feiring. Tror du at alt de la i julen på 1800-tallet var en "kristen feiring av jesus fødsel"? Det tror ikke jeg. Jeg tror de gikk i kirken og oppførte seg slik at de tilfredsstilte kirken. Men at de samlet seg om godt øl og hygget seg med en rekke andre ting også den gang.

Jeg trenger ikke finne noen "feiring av en sekulær jul" for å se på julefeiringen gjennom alle tider som noe langt mer enn en "kristen høytid".

Jeg mener også at julen har livets rett. Selv er jeg egentlig utrolig glad i julen. Jeg sliter bare med hvordan jeg selv skal forholde meg til den, tatt i betraktning at jeg ikke er kristen.

Det er jo det som er så synd. At du skal lage slike vanskeligheter for deg selv fordi du har noen tvangstanker om julen som en "kristen høytid". Det virker bare slitsomt for meg.

Jeg synes du skal gjøre som meg: kast deg ut i en midtvintersfest med masse masse lys, god mat, gaver til venner og familie, nisser, rød pynt, julehits og annen "julete musikk". Og ikke bekymre deg så for om du har kommet til å ta med noe som "strengt tatt kan ses på som en kristen symbolikk" -det avskriver vi som en naturlig del av den kulturelle påvirkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt når det gjelder den. Her i huset ofrer vi grøt til nissen, propper i oss god mat og koser oss med juleøl ;) Altså, mye det samme som foregår i de fleste norske hjem og mye det samme som foregikk ved det hedenske juleblotet. Bortsett fra at vi har byttet ut Frøy med nissen :lur:

Precicely the way I see it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått dette med "sekulær jul" fra? Det jeg snakker om er at julen bestandig har vært MER enn en kristen feiring. Tror du at alt de la i julen på 1800-tallet var en "kristen feiring av jesus fødsel"? Det tror ikke jeg. Jeg tror de gikk i kirken og oppførte seg slik at de tilfredsstilte kirken. Men at de samlet seg om godt øl og hygget seg med en rekke andre ting også den gang.

Jeg trenger ikke finne noen "feiring av en sekulær jul" for å se på julefeiringen gjennom alle tider som noe langt mer enn en "kristen høytid".

Da er jeg litt usikker på hva du mener. Hva er det du mener med "langt mer"? At julen også er familiehygge, god mat og et godt avbrekk fra hverdag og mørketid har det vel aldri vært noen tvil om. Så da vet jeg ikke helt hva mer du mener den alltid har vært?

Det er jo det som er så synd. At du skal lage slike vanskeligheter for deg selv fordi du har noen tvangstanker om julen som en "kristen høytid". Det virker bare slitsomt for meg.

Jeg synes du skal gjøre som meg: kast deg ut i en midtvintersfest med masse masse lys, god mat, gaver til venner og familie, nisser, rød pynt, julehits og annen "julete musikk". Og ikke bekymre deg så for om du har kommet til å ta med noe som "strengt tatt kan ses på som en kristen symbolikk" -det avskriver vi som en naturlig del av den kulturelle påvirkningen.

Ja, det er synd. Og det er jo selvsagt ingen andre enn meg selv det går utover (og de stakkarne som må lese mine innlegg ;) ). Men for meg blir det litt for... enkelt? Det er som om vi vil ha tradisjonene og kosen, men ikke dybden som ligger bak. Og når vi da ikke tror på dybden som ligger bak (i denne sammenheng: den kristne jul), så tømmer vi bare symbolene for kristen symbolikk uten å erstatte dem med noe annet enn "tradisjon". Det blir litt overfladisk for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg litt usikker på hva du mener. Hva er det du mener med "langt mer"? At julen også er familiehygge, god mat og et godt avbrekk fra hverdag og mørketid har det vel aldri vært noen tvil om. Så da vet jeg ikke helt hva mer du mener den alltid har vært?

En midtvintersfest :) En "oppfølging" av en tradisjon som har vart mye over 1000 år tilbake i tid i vår del av verden :)

Ja, det er synd. Og det er jo selvsagt ingen andre enn meg selv det går utover (og de stakkarne som må lese mine innlegg ;) ).

Nettopp. GET OVER IT!!!

Men for meg blir det litt for... enkelt? Det er som om vi vil ha tradisjonene og kosen, men ikke dybden som ligger bak. Og når vi da ikke tror på dybden som ligger bak (i denne sammenheng: den kristne jul), så tømmer vi bare symbolene for kristen symbolikk uten å erstatte dem med noe annet enn "tradisjon". Det blir litt overfladisk for meg.

Punkt 1: Det ER jo ikke bare det kristne som "ligger bak". Det er jo selv du enig i.

2. Det er jo ingen som tvinger deg til å bruke symboler du ser på som kristne om du ikke vil. Hvorfor ikke bare hygge deg med nisser, god mat, pakker og moderne (ukristen) julemusikk?

Det er da slett ikke så mye av den julen som feires av "hopen" i dag som har kristen symbolikk. Det at "folk flest" har julekrybber og synger kristne sanger tror jeg du har diktet opp mer enn du har erfart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at jeg har diktet det opp, nei. "Glade Jul", "Et barn er født i Bethlehem", "Mary's Boy Child", "O Helga natt", "Deilig er den himmel blå" - dette er vel ikke ukjente sanger for noen? Disse blir vel spilt i ganske mange hjem ved juletider, enten man er kristen eller ikke. At man pynter med engler er heller ikke uvanlig, og jeg leste jo senest her på KG at det er folk som går i kirken på julaften fordi det er tradisjon, selv om de ikke er kristne.

Så dette "langt mer" som ligger bak er en midtvintersfest? Jeg kan ikke se at det skal være noe "langt mer". Jul er da naturlig nok en midtvintersfest. Det er ingen motsetning mellom det, og at det er en kristen høytid.

Ellers synes jeg du begynner å bli noe små-ufin når du mener både at jeg har tvangstanker og at jeg "dikter opp" ting.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke at jeg har diktet det opp, nei. "Glade Jul", "Et barn er født i Bethlehem", "Mary's Boy Child", "O Helga natt", "Deilig er den himmel blå" - dette er vel ikke ukjente sanger for noen? Disse blir vel spilt i ganske mange hjem ved juletider, enten man er kristen eller ikke.

Ukjente sanger er det ikke, men det er svært mange hjem hvor de IKKE spilles.

At man pynter med engler er heller ikke uvanlig, og jeg leste jo senest her på KG at det er folk som går i kirken på julaften fordi det er tradisjon, selv om de ikke er kristne.

NOEN gjør selvfølelig både det ene og det andre. Men må du la det ødelegge for ditt forhold til julen?

Så dette "langt mer" som ligger bak er en midtvintersfest? Jeg kan ikke se at det skal være noe "langt mer". Jul er da naturlig nok en midtvintersfest. Det er ingen motsetning mellom det, og at det er en kristen høytid.

Det er nettopp en midtvintersfest det er. Og hvorfor kan det ikke være det samtidig som det OGSÅ er en kristen høytid -uten at det plutselig bare er en kristen høytid?

Ellers synes jeg du begynner å bli noe små-ufin når du mener både at jeg har tvangstanker og at jeg "dikter opp" ting.

Jeg synes du lar "noen menneskers valg" ødelegge for at du selv kan feire den julen du ønsker. Og det synes jeg i alle fall er veldig synt (og ser ingen grunn til å gjøre livet så vanskelig for seg selv)

Og at "de som ikke feirer en kristen jul likevel har julekrybber og synger kristne julesanger" tror jeg er en feiloppfatning fra din side, ja. Det svarer i alle fall ikke til mine erfaringer i min omgangskrets. Så jeg VET at det ikke stemmer for mange. Så da forsøker jeg å formidle det for å, forhåpentligvis, justere litt på din virkelighetsoppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiloppfatning og oppdiktning er to forskjellige ting. :) Mitt inntrykk er at det er en del som er bevisst på det og som unngår julekrybbe, engler og kristne julesanger når de ikke er kristne, også er det en del som ikke bryr seg fordi det er tradisjon. Men nå kan vel verken ditt eller mitt inntrykk være noen fasit, vi måtte vel hatt en landsundersøkelse for å finne ut av det. (Det hadde forøvrig vært temmelig interessant).

Jeg kjenner jeg blir sliten i hodet av all grublingen. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke bare kan slå meg til ro med en midtvintersfest. Ikke når den feires nærmest identisk med den kristne julen. Det blir for enkelt og overfladisk for meg. Hvorfor har man tre i hus? Hvorfor er julefargene grønn og rød? Hvorfor har man en stjerne i toppen? Hvorfor har man en stjerne i treet? Eller en lysestake? Hvorfor pynter man med engler (hvis man gjør det)? De fleste svarene jeg har hørt og lest på dette er "fordi det er tradisjon". Og det er ikke nok for meg.

Det er i slike situasjoner jeg skulle ønske jeg virkelig var kristen, så hadde jeg sluppet alt dette. ;)

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiloppfatning og oppdiktning er to forskjellige ting. :) Mitt inntrykk er at det er en del som er bevisst på det og som unngår julekrybbe, engler og kristne julesanger når de ikke er kristne, også er det en del som ikke bryr seg fordi det er tradisjon. Men nå kan vel verken ditt eller mitt inntrykk være noen fasit, vi måtte vel hatt en landsundersøkelse for å finne ut av det. (Det hadde forøvrig vært temmelig interessant).

Jeg tror absolutt at det finnes begge typer jeg også. Men jeg skjønner ikke hva det har med MIN julefering å gjøre. Det er der jeg mener du bommer så totalt, ved at du lar andre menneskers ubevissthet ødelegge for ditt eget forhold til julen.

Jeg kjenner jeg blir sliten i hodet av all grublingen. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke bare kan slå meg til ro med en midtvintersfest.

Det kjenner jeg at jeg blir helt sliten av på dine vegne også. Og litt oppgitt for min del over at jeg synes du problematiserer julen "i stykker".

Ikke når den feires nærmest identisk med den kristne julen. Det blir for enkelt og overfladisk for meg.

Men den er jo ikke identisk. Nisser har ikke noe med den kristen feiringen å gjøre. Julematen har ikke noe med den kristen feiringen å gjøre. Gløgg, julegateåpning, shopping-galskap, snølykter osv osv.

Hvorfor har man tre i hus? Hvorfor er julefargene grønn og rød? Hvorfor har man en stjerne i toppen? Hvorfor har man en stjerne i treet? Eller en lysestake? Hvorfor pynter man med engler (hvis man gjør det)? De fleste svarene jeg har hørt og lest på dette er "fordi det er tradisjon". Og det er ikke nok for meg.

Men det er jo ikke slik at "man har dette". Alt dette er ting du kan velge å inkludere i din JUL eller la være. Og hvorfor ikke velge ting man har tradisjon for? Jeg har ikke annet enn "tradisjon" som begrunnelse for at jeg baker "colapinner" i desember, men jeg synes ikke det er "for enkelt" å velge å gjøre det likevel.

Det er i slike situasjoner jeg skulle ønske jeg virkelig var kristen, så hadde jeg sluppet alt dette. ;)

Du slipper uansett. Men i stedet velger du å plage deg selv og omgivelsene dine med noen ideer om at alt man gjør må være gjennomtenkt til ytterste fingerspiss. At dersom noen andre inkluderer en julekrybbe i sin julefeiring, så kan liksom ikke du feire jul i det hele tatt. :lete:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En avsporing fra hovedinnlegget, men interessant likevel: Hvis jeg forstår deg riktig Tabris, så føler du at julen (uten kristent innhold) mangler verdier. Altså, at man feirer for feiringens skyld.

Det første jeg tror man bør gjøre er å akseptere at julens innhold til enhver tid er det man legger i den, og at det varierer fra person til person.

For min familie handler julen om livsglede, samhold og takknemlighet. Takknemlighet over at vi bor i et land i fred, at vi har et sted og bo, mat på bordet, og ikke minst hverandre. At vi kan møtes og kose oss i hverandres selskap, med god mat og drikke, og uveksle gaver. Desember brukes til aktiviteter som understreker dette: vi gir fast penger til PLAN og Kiva, men i desember velger vi sammen med ungene et formål å gi ekstra til. Sammenliknet med ellers på året gjør vi mer sammen - lager mat/baker, lager julegaver/hobbyaktiviteter, spille spill, lese bøker, uteaktiviteter osv. Vi har ikke stjerne i toppen av treet, tenner ikke lys søndagene i advent (men tenner lys ellers for de som ikke har det så bra), vi pynter ikke med engler og julekrybbe. Det er nok fordi dette er symboler vi forbinder sterkt med kristendommen, og som ateister føler vi det ikke passer inn i vår julefeiring.

Vi markerer forøvrig også solsnu, som en del av julefeiringen, rett og slett fordi vi synes det er noe positivt og "trøstende" ved tanken på at selv om det nå er mørkt og kaldt, så blir dagene "lengre" og vi går mot lysere tider.

Endret av viren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, julen feires IKKE "fordi jesus ble født"! Tro det eller ei ;)

Hvorfor feirer vi jul da? Er det noe jeg ikke har fått med meg i mine 20 år med julefeiring? :sukk:

Det er aldri noen som har gitt meg en annen grunn enn at Jesus ble født på julaften. Jeg vet jo at han ikke ble det og at vi har bare valgt en dato, men hvilken andre grunner kan vi muligens ha for å feire jul? For moroskyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avsporing fra hovedinnlegget, men interessant likevel: Hvis jeg forstår deg riktig Tabris, så føler du at julen (uten kristent innhold) mangler verdier. Altså, at man feirer for feiringens skyld.

Ja, det er vel egentlig det jeg mener. En kristen jul har mange lag og betydninger. Det er både familiehygge, god mat, et fint avbrekk fra hverdagen i mørketiden og et dypere lag av betydning med tanke på at man feirer Jesu fødsel. Noe som jo er veldig sentralt i kristendommen. I en ikke-kristen jul så er det sistnevnte fjernet, noe som gjør at vi sitter igjen med kos og tradisjon - og ingenting annet. Det er lite bevisshet igjen rundt hvorfor man feirer jul slik man gjør.

Til AB: Det er ikke det at jeg ikke kan feire jul fordi andre ikke er bevisste rundt dette, men fordi det er selve den ubevissheten jeg reagerer på rundt julefeiringen. Og jeg er jo ikke bedre enn noen andre der. Jeg har jo i alle år feiret en sekulær, tradisjonell jul uten å være kristen som alle andre. Det er først de siste årene jeg har begynt å tenke på dette. Jeg føler vel kanskje så sterkt at julen er kristen at det blir "feil" å feire den på samme måte som de kristen uten å være det.

Omtrent, som andre nevnte som eksempel, om jeg skulle delta i en muslimsk Id på samme måte som dem, men deretter si at jeg ikke er muslim og ikke feirer det de gjør - jeg synes bare det er koselig. Det er som om jeg ikke "har lov" til å feire en tradisjonell jul uten å være kristen. Hvor har jeg det i fra? Egentlig fra tanken om at jul er en kristen høytid, først og fremst, og at det er de ikke-kristne (som inkluderer meg selv) som har "tatt" den kristne høytiden fra dem og tømt den for all dypere mening bare for å ha en feiring. Det føler jeg meg ikke helt vel med.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent, som andre nevnte som eksempel, om jeg skulle delta i en muslimsk Id på samme måte som dem, men deretter si at jeg ikke er muslim og ikke feirer det de gjør - jeg synes bare det er koselig.

Men det er da slettes ikke sammenlignbart NETTOPP FORDI det har vært feiret en midtvintersfest kalt JUL lenge før den kristen feiringen. Det er derfor slettes ikke kun en kristen høytid.

At du velger å se på det som kun en kristen høytid selv om du egentlig har lyst til å feire jul blir litt for "martyrsk" for min smak. Men for all del: har du lyst til å plage deg selv, så får du bare fortsette. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...