Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2003 #1 Del Skrevet 15. oktober 2003 Etter hver fødsel har jeg mer eller mindre gått rundt å tullet og gjort ting helt anneledes enn jeg bruker, og aller sier: "Det er bare ammetåke" :klø: Og i dag skulle jeg virkelig finne ut hva ammetåke er, og joda jeg er ikke så uttafor til vanlig nei, det er en grunn. *Puste lettet ut* Ammetåke På grunn av hormonene som produseres under ammingen, blir kvinnen avslappet og døsig. Forskere har til og med vist at man skårer litt dårligere på intelligenstester i barseltiden enn ellers. Kanskje det hele er så viselig innrettet at når du akkurat har fått et lite barn så skal du være innadvendt fredelig sammen med det? Men slapp av, ammetåka er forbigående. Etter noen måneder blir du ekstra kvikk og årvåken, ifølge samme forskningsrapport. Faktisk omtrent på den tiden da barnet begynner å vende seg utover, bevege seg fremover og trenge tilsyn på en helt annen måte enn som nyfødt. Spander mange hvilestunder på deg selv nå i barseltiden. Og husk, så snart ammingen er kommet i gjenge, virker den som et avslappende og beroligende middel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 15. oktober 2003 #2 Del Skrevet 15. oktober 2003 Da jeg hadde fått andremann måtte jeg henge opp gule postit lapper på kjøleskapet. Hver morgen skjekket jeg lappene og ok dem med meg når jeg skulle ut av leiligheten fr ikke å glemme noe. Dersom det var noe spesielt viktig hengte jeg lappen opp på speilet på badet. Hadde det med å glemme å ta med lappene fra kjøleskapdøren.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cawarra Skrevet 15. oktober 2003 #3 Del Skrevet 15. oktober 2003 Må si jeg kjenner meg igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 15. oktober 2003 #4 Del Skrevet 15. oktober 2003 Lurer på hvordan jeg kommer til å bli da, husker jo ingenting nå heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 15. oktober 2003 #5 Del Skrevet 15. oktober 2003 Ammetåke er helst morsomt i etterkant :-? .... Jeg hadde i tillegg "reirinstinkt" (det var det de kalte det på helsehuset) før fødselen...Merkelige greier, men jeg syns det var helt naturlig å skrubbe badegulvet med stålull og pinsett, vaske nye barneklær flere ganger, brette alle vaskefillene med strykejernet, desinfisere bikkja osv.... og jeg er virkelig ikke spesiellt ryddig og ordentlig til vanlig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trebarnsmor ikke pålogget Skrevet 18. oktober 2003 #6 Del Skrevet 18. oktober 2003 Helt utrolig Jeg har ammetåke også,og jeg føler meg skikkelig flau over det. Alle synes jeg er helt borte (er jo det og da).Jeg er så vekke at det ikke er mulig.Hadde det reirinstinket også.Det er sprøtt ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 18. oktober 2003 #7 Del Skrevet 18. oktober 2003 Har aaaaaaldri vært borti det der.... (ha ha ha) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 18. oktober 2003 #8 Del Skrevet 18. oktober 2003 Flere som har slike historier nå i ettertid. *sitter og humrer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 18. oktober 2003 #9 Del Skrevet 18. oktober 2003 Forbigående du liksom. Jeg er tåkelagt på tiende året! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 18. oktober 2003 #10 Del Skrevet 18. oktober 2003 Da vår mellomste var liten, han er nå 12 år, da glemte jeg ham i bærebagen utenfor huset hos foreldrene mine! Gikk rundt bilen og satte ham fra meg, og gikk tilbake for å feste eldstemann i setet hans. Så setter jeg meg i bilen, vinker til foreldrene mine, og rygger ned bakken og kjører hjem; en kjøretur på i alle fall 10 minutter. Vel hjemme går jeg ut av bilen for å ta ut bagen, og oppdager til min store forskrekkelse at babyen ikke er der!! O skrekk og gru!!! Dere kan vel bare tenke dere hvilke tanker som raste gjennom det ammetåke-rammede hodet mitt der og da! :o Inn i bilen igjen, og i full fart opp igjen til foreldrene mine - at jeg kom trygt fram er et mysterium - de sto på trappa og lo da jeg kom kjørende opp bakken... De skulle ut og kjøre en tur etter at jeg var gått, og da de kom ut på trappa, fikk de se bærebagen med lillegutt oppi, han lå der og kikket og smilte, han! Historien endte godt, men tanken på hva som kunne ha hendt, har fulgt meg siden. Da jeg skulle kjøre, lurte jeg nemlig på om jeg skulle bruke snuplassen oppe ved huset, eller rygge ned og snu hos naboen. Snuplassen er veldig trang og kronglete, så jeg valgte å rygge rett bakover og ned bakken. Hadde jeg vrengt hjulene og snudd oppe ved huset, hadde høyre forhjul antageligvis truffet bagen. Og det er i grunnen ikke til å tenke på i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2003 #11 Del Skrevet 18. oktober 2003 "Been there - done that!" Ikke kjørt fra ungene, men myyyye annet! Ammetåke ja. Jeg var hardt rammet. Har vasket håret med Dr. Greve intimvask. Stått på badet med en linse på fingertuppen og lurt på hvorfor i all verden jeg var på badet. Vært alene på handletur og hver gang jeg stoppet opp for å lese/titte på noe, vugget jeg på handlevognen *PINLIG* Glemt stellevesken på taket på bilen, ja forresten lommeboken også! Er visst litt rammet nå også, jeg vet jeg har gjort mye rart, men disse tingene er de eneste jeg kommer på i øyeblikket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murmeldyret Skrevet 18. oktober 2003 #12 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jeg hadde jo hørt historier om ammetåka på forhånd. Men at det skulle være så ille, det hadde jeg aldri drømt om. Tror ikke jeg gjorde noen store brølere, men vandret bokstavelig talt rundt med bommull i toplokket. Helt fjern! Korttidshukommelsen var helt fraværende leeenge. Heldigvis fant jeg raskt ut at jeg skulle skrive dagbok om alt som skjedde med dattera mi. Hun var permatur, så det var ganske mye som skjedde også i den tiden. I ettertid er jeg overlykkelig for at jeg gjorde det. Ellers ville jeg ikke hatt begrep på hvor legne hun lå i kuvøse osv. Ellers er det jo også sant at denne ammetåka ikke helt vil slippe taket. Synes liksom aldri jeg ble helt den samme igjen. Kanskje det heller er alderen...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2003 #13 Del Skrevet 19. oktober 2003 "Vært alene på handletur og hver gang jeg stoppet opp for å lese/titte på noe, vugget jeg på handlevognen *PINLIG* Har aaaaldri vært borti den før....... :oops: Har levert ungen i barnehagen og stått utenfor og pratet med de ansatte, ruggende på tom barnevogn..... eller rugget mens ungen satt på armen til far når vi var på kjøpesenter..... Satt igjen videokameraet på biltaket og kjørt avgårdet... *dunk!!* Tør ikke fortelle mer..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #14 Del Skrevet 19. oktober 2003 Mor mor fortalte at da jeg var nyfødt, var hun i trondheim, og skulle møte sin mor litt senere. Da hun møtte sin mor, spurte hun: *men hvor er lille Merete?* Mamma ble helt fra seg, fordi jeg sto igjen på "Epa"... Heldigvis var det ikke langt fra hvor jeg sto til der mamma og mormor var så det gikk jo greit da....men likevell :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 19. oktober 2003 #15 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg sa: "jeg har så utrolig lyst til å....", der og da, midt i setningen, glemte jeg hva jeg hadde lyst til :o :oops: Kom på det et par dager senere, jeg hadde lyst til å gå på dagfinn lyngbø show. Det med å vugge på handlevogner er en helt vanlig ting, pappaer gjør også sånt. Eller man vugger en tom barnevogn mens man har babyen på armen... Vi pleide å gå frem og tilbake i stuen med jenten vår på kvelden før hun sovnet. Sambo pleide å gå frem mot tv'en og rygget tilbake så han fikk sett på tv samtidig, en kveld måtte jeg påpeke at han kunne sette seg ned nå for gullet var jo allerede blitt lagt i sengen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. oktober 2003 #16 Del Skrevet 19. oktober 2003 En jeg kjenner som jobber på PPT kontoret her i byen dro en dag avgårde på jobb, og da hun satt bak kontorpulten sin og var begynt på dagens oppgaver, kom hun plutselig på at barnet lå i senga hjemme... :oops: Selv har jeg vært på vei til jobb med skoleunger i baksetet, og halvveis avgårde har det kommet med tynn stemme der bakfra: "Mamma, skal ikke vi på skolen i dag?" Så ammetåka kan vare i maaaaaange år, den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå