Gå til innhold

Lørdagsgodt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her var lørdagsgodter en halvflaske brus og 20 stk. smågodt eller annet rundt 25 kr. Dette var til tenåringer. Gikk senere over til 1,5 liter brus, men det var fordi jeg sluttet og drikke brus og dermed så ble det ikke noe til lørdagsmaten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, dette virket slap..

Her går det virkelig i godteri! Vi har både masse potetgull, forskjellige typer av potetgull, smågodt, sjokolade, pizza, brus m.m hver lørdag!! Og vi er slanke og sunne!

Sånn er det hjemme hos oss også.Kjempekos å unne seg litt ekstra på lørdagene,både for store og små.Og vi koooooser oss med god samvittighet. ;)

Skrevet

16 åringen får an barneskål fra ikea med godteri? Er ikke det mer passene for en femåring? Tror det er mer vanlig å sette fram godteri på bordet som voksne og barn deler når barna begynner å bli såpass store.

Det kunne nok fungert dersom barna ikke var ulver. ;)

Skrevet

Man blir aldri for gammel for lørdagsgodt! :opplyser:

Hvis mamma glemmer å kjøpe inn lørdagsgodt til meg de lørdagene jeg er hjemme, blir jeg skikkelig furt.. :fnise:

Skrevet

Vi kjøper lørdagsgodt til både oss voksne og lillemann på 2,5. Han vil helst ha løsvektkrokodiller og ostepop han, og jeg teller ikke hvor mye han får... ;) Her kjøper vi inn en pose smågodt som vi alle deler. Han får en egen liten skål med smågodt som han koser seg med foran tvn. Det er eneste dagen i uka han får godteri, hvis det ikke er noe igjen, da. Da går det som regel på søndags formiddag. Han får av og til smake på brusen min, men vil som oftest ha saft i stedet.

Det kunne ikke falle meg inn å være så streng som enkelte her inne på lørdagsgodt. Det er da virkelig ikke usunt å spise litt godteri en dag i uka, så lenge man har et sunt kosthold ellers og er i normal aktivitet.

• Liker 4
Skrevet

Her velger barna seg tre biter smågodt hver på lørdager, 5-6 rosiner og et halvt eple. Vann som drikke. De elsker lørdagsgodtet sitt, men er veldig fornuftige barn.

GAAAH, 1-åringen min spiser et eple om dagen. Kanskje jeg skal gi ham eple bare på lørdager... :ironi: :ironi:

• Liker 1
Skrevet

Mini på to år er ikke så veldig glad i snop ennå, han pyntet pepperkakehus uten å spise noe av snopet, og vil ikke ha pepperkaker med snop på, bare de uten. Derimot er han fryktelig glad i lefser, så det er ofte lørdagsgodtet her. Vestlandslefse, Nøring-lefse, Li-klenning, alt er like godt. Han pleier å spise 2-3 stykker.

Skrevet

Da sønnen min var liten fikk han en karamell, to peanøtter og et glass vann med en halv sukkerbit oppi annen hver lørdag. :ironi:

Er det biosønn det er snakk om her?

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Oi, her var det mange som har mye strengere godteriregler enn i huset mitt!

Lørdagsgodt for meg + vennene jeg kjente, var 50-100 kroner hvor vi selv valgte hva vi ville ha.

Det ble gjerne sånn som dette:

-1 brus + TV-posen

eller

-kjærlighet, hockeypulver osv

-litt smågodt

eller

-en stooooor pose smågodt

Tror aldri jeg har møtt noen over 6 år som kun har fått ett kinderegg som lørdagsgodt. Men jeg respekterer at dere oppdrar ungene deres forskjellig fra hvordan jeg ble oppdratt, det er ikke noe kritikk av hva dere gjør, det var bare strengere enn i min omgangskrets.

Skrevet

Man blir aldri for gammel for lørdagsgodt! :opplyser:

Hvis mamma glemmer å kjøpe inn lørdagsgodt til meg de lørdagene jeg er hjemme, blir jeg skikkelig furt.. :fnise:

Det där är en av de stora anledningarna till att vi inte har infört Lördagsgodis.

Hos oss är lördag som en annan dag i veckan utan något extra, delvis för att min man jobbar skift, vi har aktiviteter och träningar på helgen och jag vill inte att det ska bli ett långt tjat om lördagsgodis för att det är lördag.

En annan orsak är alla kalas/bursdagar. I december är min min son bjuden på kalas 4 söndagar i rad. Jag vet att det serveras godis där och då känns det extra onödigt att servera godis även på lördagen.

Jag försöker njuta av de dagar som finns och bjuda på de tillfällen som är - och för oss betyder det färre godisdagar och att vi inte är bundna vid lördagsrutinen.

Eller fredagsmys/kos som har blivit extra stort i Sverige de senaste åren. På fredagen ska det vara mys med chips och godis + läsk framför TV, och SEN är det lördag med lördagsgodis. Är det dessutom kalas på söndagen så blir hela helgen en enda lång kosetid med sött och onyttigt. Det behöver man inte vara hälsohysterisk för att notera.

Skrevet

Det där är en av de stora anledningarna till att vi inte har infört Lördagsgodis.

Hos oss är lördag som en annan dag i veckan utan något extra, delvis för att min man jobbar skift, vi har aktiviteter och träningar på helgen och jag vill inte att det ska bli ett långt tjat om lördagsgodis för att det är lördag.

La meg presisere: jeg går ikke rundt og furter åpenlyst, jeg blir heller furt inni meg, og så ler jeg av meg selv etterpå fordi jeg fortsatt blir skuffa over lørdagsgodt som 24-åring. Hence the fnise-smiley.

Hos oss har lørdagskvelden alltid vært en kosedag, hvor hele familien samles for å kose seg og slappe av (de som ikke har andre planer ihvertfall). Det faller seg bare naturlig, og ingen maser om godteri før klokka blir seks.

Nå i julen sklir det litt utover mengdemessig, men vi holder oss fortsatt til å kun spise godteri på lørdager. Helt fram til romjulen ihvertfall.

Jeg kommer garantert til å fortsette med lørdagsgodt/familiekveld når jeg får egne barn.

Skrevet

En annan orsak är alla kalas/bursdagar. I december är min min son bjuden på kalas 4 söndagar i rad. Jag vet att det serveras godis där och då känns det extra onödigt att servera godis även på lördagen.

Jag försöker njuta av de dagar som finns och bjuda på de tillfällen som är - och för oss betyder det färre godisdagar och att vi inte är bundna vid lördagsrutinen.

Eller fredagsmys/kos som har blivit extra stort i Sverige de senaste åren. På fredagen ska det vara mys med chips och godis + läsk framför TV, och SEN är det lördag med lördagsgodis. Är det dessutom kalas på söndagen så blir hela helgen en enda lång kosetid med sött och onyttigt.

Hvis foreldre velger å ha "fredagskos" hver helg i tillegg til lørdagsgodt så er det ikke lørdagsgodtet i seg selv som er problemet, men foreldrenes manglende begrensning. Det er ingenting galt med lørdagsgodt. Og angående bursdager. Du snakker om fire bursdager i desember, er det slik hele året? Jeg bare lurer, men blir man automatisk usunn fordi man spiser snop både lørdag og søndag i desember? Jeg synes dette behovet enkelte foreldre har for totalnekt av snop er å dra det for langt. Man er ikke usunn om man spiser lørdagsgodt, og man er faktisk ikke engang usunn om man knasker snop hver hele hele desember. Året har temmelig mange andre måneder og jeg regner med at de fleste foreldre er såpass oppegående at de har et normalt kosthold ellers. Virker som du tror folk som har lørdagsgodt sitter og mesker seg med usunn snacks hele helgen året rundt.

Det behöver man inte vara hälsohysterisk för att notera.

Og man behøver heller ikke være antilørdagsgodt eller se på snop som en eneste styggedom for å ha et sunt kosthold og en fornuftig tilnærming til snop.

• Liker 1
Skrevet

La meg presisere: jeg går ikke rundt og furter åpenlyst, jeg blir heller furt inni meg, og så ler jeg av meg selv etterpå fordi jeg fortsatt blir skuffa over lørdagsgodt som 24-åring. Hence the fnise-smiley.

Jag förstod det, men jag refereade till små barn (under 7 år) som får utbrott för att det INTE blir lördagsgott en lördag när familjen kanske är någon annanstans.

Hos oss har lørdagskvelden alltid vært en kosedag, hvor hele familien samles for å kose seg og slappe av (de som ikke har andre planer ihvertfall). Det faller seg bare naturlig, og ingen maser om godteri før klokka blir seks.

Nå i julen sklir det litt utover mengdemessig, men vi holder oss fortsatt til å kun spise godteri på lørdager. Helt fram til romjulen ihvertfall.

Jeg kommer garantert til å fortsette med lørdagsgodt/familiekveld når jeg får egne barn.

Ja det är olika vanor i olika familjer förstår jag. Jag har aldrig vuxit upp med att en speciell dag betyder något speciellt. Lördagsgodis, fredagsmys, söndagsmiddag. Det har inte fungerat i vår familj pga aktiviteter och jag har aldrig vant mig vid det.

Jag håller med om att det är viktigt att faktiskt ta sig tid och en dag att mysa tillsammans. Att umgås och bara vara. För min familj fungerar inte fasta dagar för detta pga jobb, träningar, tävlingar etc.

Mys/kos med familjen KAN också göras utan att det betyder snacks, godis eller läsk - för MIG handlar det mer om att göra saker tillsammans än det som äts (fast det är en helt annan diskussion).

Hvis foreldre velger å ha "fredagskos" hver helg i tillegg til lørdagsgodt så er det ikke lørdagsgodtet i seg selv som er problemet, men foreldrenes manglende begrensning. Det er ingenting galt med lørdagsgodt. Og angående bursdager. Du snakker om fire bursdager i desember, er det slik hele året? Jeg bare lurer, men blir man automatisk usunn fordi man spiser snop både lørdag og søndag i desember? Jeg synes dette behovet enkelte foreldre har for totalnekt av snop er å dra det for langt. Man er ikke usunn om man spiser lørdagsgodt, og man er faktisk ikke engang usunn om man knasker snop hver hele hele desember. Året har temmelig mange andre måneder og jeg regner med at de fleste foreldre er såpass oppegående at de har et normalt kosthold ellers. Virker som du tror folk som har lørdagsgodt sitter og mesker seg med usunn snacks hele helgen året rundt.

Og man behøver heller ikke være antilørdagsgodt eller se på snop som en eneste styggedom for å ha et sunt kosthold og en fornuftig tilnærming til snop.

Ja och nej.

Jag håller med om att det handlar om bristande begränsing i många fall. Jag har för mig att lördagsgott infördes som ett argument för att begränsa godis/snop till en dag i veckan. Jag menar att om man har lördagsgodis, och fredagsmys, och bursdagar, och någon "bra anledning" mitt i veckan så försvinner just DEN poängen.

December är ju en speciell månad på många sätt. 4 bursdagar i rad är speciellt och var bara ett exempel. Vi råkade ha det likadant i maj - och sen ingenting på några månader.

Jag har inget emot lördagsgott som princip och jag drar absolut ingen parallell med kosthold och sundhet för övrigt.

Fungerar lördagsgott för er så är det bra, det var inte det som tråden eller mitt inlägg handlade om.

Jag styr hellre över den dagen, eller det tillfället när det passar, och begränsar när de får äta godis.

Helt uppenbart är det i alla fall att det ÄR provocerande att säga att mina barn inte för lördagsgodis eller att de inte dricker läsk (för att de inte tycker om och för att jag knappt köper hem det för eget bruk så det finns inte hemma).

Bara jag säger det går många i försvarsposition över sina vanor, pratar om generell sundhet, eller till och med tycker synd om mina barn som går miste om vanan och godisnjutningen - utan att jag nämnt ett enda ord om det.

Skrevet

Jag förstod det, men jag refereade till små barn (under 7 år) som får utbrott för att det INTE blir lördagsgott en lördag när familjen kanske är någon annanstans.

Merkelig nok har vi (søsknene mine og meg) aldri fått noen utbrudd fordi vi måtte vente med lørdagsgodtet. Kanskje vi bare er oppdratt sånn?

Skrevet

Merkelig nok har vi (søsknene mine og meg) aldri fått noen utbrudd fordi vi måtte vente med lørdagsgodtet. Kanskje vi bare er oppdratt sånn?

Kankse det, men alla barn är olika och jag tror tråden börjar spåra ur här.

Vi har inte lördagsgott. (punktum)

Anledning till det hör väl egentligen inte hit.

Om andra har det gör det mig inget.

Kanske ändras våra rutiner senare, kanske inte - det är nog en större "ting" för andra än för mig tror jag.

Skrevet

Herregud, dette virket slap..

Her går det virkelig i godteri! Vi har både masse potetgull, forskjellige typer av potetgull, smågodt, sjokolade, pizza, brus m.m hver lørdag!! Og vi er slanke og sunne!

Dessuten har barna ALDRI hatt hull i tennene! Den eldtste er 12.

Skrevet

Dessuten har barna ALDRI hatt hull i tennene! Den eldtste er 12.

Ikke vi heller, selv om vi fikk mer enn 5 biter smågodt. Da vi var ordentlig små husker jeg vi fikk en sånn boks med "kjeft" og en skål med litt potetgull og godteri. Da vi ble eldre fikk vi kjøpe for 15 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...