Gå til innhold

"Zumba er en tulletime"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har dansa i mange år, og har mange ganger fått hørt det at dansing ikke er trening, at det ikke kan sammenlignes med trening som f eks fotball eller styrketrening. Må innrømme at jeg blir ganske provosert av sånne uttalelser.

Det som er forskjellen på dans og annen trening er jo at dans også er kunst, noe som innebærer at det skal se lett ut. Det hadde ikke sett særlig bra ut hvis en danser lagde grimasene til de som driver styrke eller sleva like mye som langrennsløperne..

Fordi dansing ser lett ut så tror mange at det er lett, noe som er langt fra tilfelle. Det er som noen her sier, du gjør det til det du vil. Det er mange som går på dansetimene jeg går på uten å omtrent bruke kroppen. De strekker seg ikke etter å gjøre bevegelsene best mulig og størst mulig. Da involverer de heller ikke alle musklene og det blir ikke så slitsomt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi. Fylles salen opp av proffesjonelle dansere, er det vaffal hadet zumba... :sjenert:

Skrevet

Av og til blant trente folk jeg kjenner innen andre miljøer kan det nesten virke som det går sport i å vise hvor mye man mestrer uten å bli sliten, siden de er så trent... mens jeg tenker litt omvendt og prøver å få mest mulig trening ut av alt jeg gjør. :)

helt enig, jeg også strever etter å bruke meg mest mulig når jeg først gjør noe aktivt. Om jeg går, jobber jeg med teknikk og å bruke de delene av kroppen jeg vet jeg kan jobbe med der (og jeg snakker da ikke bare om ben), om jeg trener zumba jobber jeg med både å få opp kondis-delen av det samtidig som jeg bruker hele core-partiet aktivt hver eneste gang jeg danser eller trener zumba. Alle bevegelser er kontrollerte, ut til fingerspissene.

Jeg blir både rød og gjennomsvett når jeg trenger zumba, for ikke bare kan jeg jobbe med teknikk og muskler, men jeg trener det med høy puls hele time gjennom! BRA synes jeg!

Overhode ikke dansemessig utfordrende, det er det ikke ment for heller, men treningsmessig synes jeg faktisk at det er supert tillegg til både dans og styrketrening.

Jeg har dansa i mange år, og har mange ganger fått hørt det at dansing ikke er trening, at det ikke kan sammenlignes med trening som f eks fotball eller styrketrening. Må innrømme at jeg blir ganske provosert av sånne uttalelser.

Det som er forskjellen på dans og annen trening er jo at dans også er kunst, noe som innebærer at det skal se lett ut. Det hadde ikke sett særlig bra ut hvis en danser lagde grimasene til de som driver styrke eller sleva like mye som langrennsløperne..

Fordi dansing ser lett ut så tror mange at det er lett, noe som er langt fra tilfelle. Det er som noen her sier, du gjør det til det du vil. Det er mange som går på dansetimene jeg går på uten å omtrent bruke kroppen. De strekker seg ikke etter å gjøre bevegelsene best mulig og størst mulig. Da involverer de heller ikke alle musklene og det blir ikke så slitsomt.

Det du sier er også veldig rett, noe man oppdager om man har danset i den grad at man har stått på scenen eller foran dommere. Det å bruke teknikk er å kontrollere kroppen så utrolig mye mer, og hele kroppen på en gang, samtidig som du presser deg til det ytterste uten at skal se sånn ut i det hele tatt.

Jeg instruerer selv flere ganger i uka, og prøver allerede fra nybegynner-trinnet å få dem til å jobbe med core-muskelaturen, bruke hele kroppen, være bevisst hele kroppen inkl hvilke muskler de bruker og ikke bare danse med bena. Det tar tid å lære folk det, og jo mer de gjør det, jo mer skjønner de at det faktisk er utrolig god trening.

Mange av de jeg ser på zumbatimen maks, heller ikke alle instruktører, fordi de faktisk ikke kan det. Og zumba har ikke fokus på teknikk, men moro. Det betyr ikke at man ikke KAN bruke teknikk eller lære seg det, for å få mer ut av timen.

Skrevet

Oi. Fylles salen opp av proffesjonelle dansere, er det vaffal hadet zumba... :sjenert:

hehehe.. her hvor jeg trener er det ikke mange proffesjonelle dansere, men jeg har hørt at det er ett par sentere som har flere dansere en der jeg er. Hos oss er det ikke dansere som er instruktører, men de bruker tidvis de av oss som er det, for å vise forskjellen og gjøre det åpent for alle å prøve å utfordre seg selv mer.

zumba er ikke bygget opp for dansere, men for alle, OGSÅ for danser og andre som allerede er godt trent som kan få utbytte av et. ;)

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest det er superflott om folk kan ha det artig når de trener, eg! Eg har ikkje prøvd zumba, for meg ville det neppe gitt treningseffekt - eg er for dårleg koordinert til å klare å hengje med, og da er det litt lite vits i. Men det er jo ein feil ved meg, som eg forøvrig ikkje gidd å gjere noko med, ikkje ved treningsformen!

Gjest Prøvis
Skrevet

Jeg kjenner mange som elsker Zumba, og mange av disse ville ellers sittet i sofaen - så hvorfor ikke? Synes folk det er gøy, så må det være noe positivt i det. Selv eier jeg ikke koordinasjon, så holder meg til løping :)

Sant det, det er ikke tull så lenge det får folk til å røre på seg framfor å sitte i sofaen. Jeg går ikke på sånt som krever koordinering så jeg holder meg til tredemøllen og apparatene :)

• Liker 1
Skrevet

Zumba er utrolig gøy! Men jeg syntes det kommer veldig an på instruktørene faktisk. De beste, da er det både kjekt og svetten sildrer hele timen. Når jeg går ut drypper det av meg. De kjedelige blir jeg knapt svett og det er bare kjedelig. Så veldig variabelt egentlig.

Skrevet

Er Zumba noe bedre eller dårligere trening enn klassisk aerobic?

Jeg tittet litt på noen få videoer på youtube, og ser ikke den helt store forskjellen.

Skrevet

Jeg tittet litt på noen få videoer på youtube, og ser ikke den helt store forskjellen.

nå er det årevis siden jeg gikk på klassisk aerobic, men det er nok relativt likt sånn treningsverdimessig, vil jeg tro.

Men i mine øyne så er det mer morsom trening en klassisk aerobic. Det er flere koreografier, enkle dog (stort sett), mer dansepreget om instruktøren liker det.

Skrevet

Vært på zumba på elixia.

Kjøres på i høyt tempo og sånn cardio messig føler jeg at jeg får mer igjen for zumba en f.eks en steptime. Selve øvelsene er ikke så fysisk tunge, men tempoet gjør det til god trening :D

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg syns zumba er mye bedre trening enn aerobic. Av zumba blir jeg knall svett, og det blir jeg sjelden av aerobic. Zumba passer dessuten for alle.

Jeg liker godt zumba. Kjekt å trene, og blir i godt humør. Det er stor forskjell på instruktørene, men jeg liker alle som har zumba på mitt treningssenter.

Jeg skal på zumba i kveld :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på en Zumba-time der de tre instruktørene på senteret mitt hadde en time der de skulle vise det beste fra zumba, ved å veksle mellom hvem av dem som instruerte osv. Jeg synes det var litt gøy, men grafen fra pulsklokken var et bedrøvelig syn etterpå. Selv om jeg overgjorde bevegelsene, så endte jeg opp med et pulssnitt akkurat på sone 1,0 (bruker olympiatoppens pulssoneinndeling). Det er litt i overkant rolig, og gir nok lite treningseffekt. Jeg kjører en del rolig økter i løpet av et år, men da kan jeg gjerne ligge høyere oppe i sone 1 - ikke så lavt at jeg halvparten av tiden er under sone 1.

Jeg gidder i alle fall ikke og sitte klar om morgenen for å booke meg plass på zumba-timer senere :gjeiper: Men om alternativene er enten zumba eller ingen trening, så er det sikkert en fin treningsform. Kanskje er det også noe som egner seg bedre for de som er litt mindre veltrente.

Det må forresten nevnes at jeg selv foretrekker spinning og "bootcamp"/gym-lignende timer, og at jeg generelt synes jeg får lite ut av en time step/aerobic o.l. Hver sin smak og mål :)

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvis en utrent person kommer seg opp av sofaen og inn i treningsstudioet på grunn av Zumba, så synes jeg absolutt det fortjener mer positiv omtale enn det har fått.

• Liker 2
Skrevet

..og nei, Zumba er ikke bare effektivt for utrente!!

At man ikke får noe utav zumba selv, er en ting. Hva som driver oss, hva som motiverer oss og hva som får oss til å yte max er like forskjellig som det er individer!

For meg er ikke spinning effektiv trening, jeg ville aldri kommet i god form av det, fordi det ikke motiverer meg til å yte max, jeg inspireres ikke av treningsformen, synes det er kjedelig og vanskelig å velge å dra på spinningtime. Derfor ville ikke spinning vært effektivt for meg, det betyr jo ikke at spinning er for utrente personer! (for tro det eller ei, jeg er godt trent, og får likevel mye utbytte av endel zumbatimer, avhengig av egen motivasjon/energinivå og instruktør og musikk. Fordi jeg synes det er gøy, fordi jeg bruker MYE teknikk, fordi jeg selv sørger for å pushe meg hardt også når jeg ser andre ikke tar i og ergo ikke blir svette engang)

Så zumba er bra trening for mange, men man er avhengig av å LIKE det, og la seg inspirere og motiveres til å yte max, slik det også er på alle andre treningsformer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke veldig godt trent fra før, og har trent Zumba siden det kom på mitt treningsstudio i høst, og jeg kjenner virkelig forskjell på pusten. De første timene var jeg så sliten at jeg trodde jeg skulle dø. Etterhvert lærte jeg meg mer teknikk og fikk mer styrketrening ut av timene i tillegg til pulsen.

At Zumba får folk ut av sofaen er det beste som kan skje. Siden det blir klaget på at vi beveger oss for lite jevnt over så bør jo dette absolutt være positivt. Da må ingen kalle dette tull.

Jeg har pratet med mange som alle sammen sier at dette var kjempegøy. Og det viser oppmøtet på timene også. Det har vært fullt på så godt som alle timene frem til de to siste ukene før jul.

For min del gir ikke tredemølle eller spinning-time meg samme gleden og motivasjonen for å trene, så jeg går på de timene jeg liker. Og da gir jeg alt. Da blir jeg også sliten og ikke minst svett. Noe som igjen gir treningseffekt.

Men det beste er å kombinere Zumba med både styrke og intervalltrening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...