Gå til innhold

"Zumba er en tulletime"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nja, DET er en sannhet med modifikasjoner da. Dersom man er veldig godt trent i utgangspunktet, vil nok zumba være mer som mosjon for noen enn trening. Mens for andre vil det være god trening. Det kommer helt ann på utgangspunktet.

tja, det kommer jo an på hva man ser på som veldig godt trent også da. Jeg trener fast 9 timer i uka, men vet at det nok i manges syn ikke er å anse som veldig godt trent.. for det er jo mye dans, og for mange er ikke dans trening, men mosjon....

Jeg har hørt nok av de og, "dans er ikke trening, det er aktivitet/mosjon".... det kommer alltid fra folk som ikke danser selv og som ikke kan teknikk nok til å få noe ut av en dansetime selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har trent forskjellige typer trening siden jeg var barn, og jeg syns at Zumba var veldig god trening for rumpe og lår :)

Skrevet

å kalle trening man ikke LIKER for tull på generell basis synes altså jeg er tull! Det er masse trening jeg ikke liker, men jeg går da ikke rundt og forteller verden at det er tull likevel, og at de som gjør det ikke får noe utav det eller at de er utrente og DERFOR får noe utav det som jeg ikke ville fått.

Jeg mente vel å formidle at de gangene jeg har hørt folk omtale noe for tulletrening, er det gjerne fordi det er så langt unna hva de anser som hensiktsmessig å bruke tid på. Jeg innser selvsagt at ordet "tull" er provoserende, men det er ikke mindre gyldig å si det enn at det er jævla bra trening. Folk snakker om kvalitet ut fra seg selv og sine behov, trent som utrent.

Og btw, om det kunne virke som om jeg mente at zumba var bra kun for de utrene, så var ikke den meningen :)

Skrevet

tja, det kommer jo an på hva man ser på som veldig godt trent også da. Jeg trener fast 9 timer i uka, men vet at det nok i manges syn ikke er å anse som veldig godt trent.. for det er jo mye dans, og for mange er ikke dans trening, men mosjon....

Jeg har hørt nok av de og, "dans er ikke trening, det er aktivitet/mosjon".... det kommer alltid fra folk som ikke danser selv og som ikke kan teknikk nok til å få noe ut av en dansetime selv.

Dans er helt klart god trening for noen, mens for andre er det mer mosjon. Selvfølgelig har det mye å si hvor god teknik du har, men med gitt motstand og gitt tempo vil du tilslutt stagnere, og du vil måtte øke tempo/motstand/varighet for å få fremgang dersom det er det du er ute etter.

Det finnes nok mange diskusjoner på hva som er godt trent. Men som ex aerobic instruktør med god teknik, vil jeg si at jeg er mye bedre treng nå hvor jeg trener spinning og styrke, enn når jeg brukte mest av min tid på aerobic, selv om det var maaange timer.

Derfor, om noe er bra trening eller ikke kommer litt ann på ens utgangspunkt, og om type trening gir deg mulighet til å avansere eller ikke. For utrente er det å gå god trening, for meg er det ren mosjon.

For noen er zumba god trening, for andre mosjon og gøy. Det komer helt ann på:-)

Skrevet

Svar til TS:

Jeg tror hun sats-ansatte som skrev at det var en tulle-time mente noe annet enn det høres ut som. Jeg tror hun mener at det er en time som skiller seg ut fra andre ved at det er mer latter og frie bevegelser i denne timen enn f.eks spinning-timene.

Jeg har forresten aldri hørt noen si at Zumba suger.

Skrevet

Jeg mente vel å formidle at de gangene jeg har hørt folk omtale noe for tulletrening, er det gjerne fordi det er så langt unna hva de anser som hensiktsmessig å bruke tid på. Jeg innser selvsagt at ordet "tull" er provoserende, men det er ikke mindre gyldig å si det enn at det er jævla bra trening. Folk snakker om kvalitet ut fra seg selv og sine behov, trent som utrent.

Og btw, om det kunne virke som om jeg mente at zumba var bra kun for de utrene, så var ikke den meningen :)

joda, jeg ser vel generelt ikke greia til folk om å trenge å omtale andres trening som ditt eller datt, fordi de selv ikke ser at de liker det og vil få noe ut av det.

er nok en av de som blir litt provosert, for det er da masse trening jeg ikke kunne tenke meg, og som i seg selv som eneste trim, antagelig kun ville vært "nok" til ett visst punkt, hvor man etter dette måtte øke enten motstand, hurtighet eller annet for å få forbedring. Jeg trodde egentlig det gjaldt alt, at når man kom til ett punkt, må man øke eller endre for å fortsette utvikling.

Men har vel egentlig funnet ut at det ikke spiller så stor rolle. :)

Skrevet

Svar til TS:

Jeg tror hun sats-ansatte som skrev at det var en tulle-time mente noe annet enn det høres ut som. Jeg tror hun mener at det er en time som skiller seg ut fra andre ved at det er mer latter og frie bevegelser i denne timen enn f.eks spinning-timene.

Jeg har forresten aldri hørt noen si at Zumba suger.

Aha, ja det kan godt være. Venter forøvrig fortsatt i spenning på om hun/han vil svare :popcorn:

Og synes variert trening er mye bedre for min kropp og sjel og mitt velvære enn ren styrke og kardio, som blir kjedelig og ikke gir meg noe som helst i seg selv og rett og slett bare kombineres med annen trening.

Må ha litt av hvert jeg :)

Skrevet

Fantastisk uttalelse! Så disse personene mener dermed at f.eks danserne ved Statens Ballettskole ikke er så gjennomtrenet som man kan bli, men at de bare mosjonerer litt? Den var god! :skratte:

Ingen trening er tull, og det at noen som er ansatt ved et treningssenter klarer å lire av seg noe sånn er skremmende. Det finnes treningsformer med forskjellig intensitet og belastning, men det er fortsatt trening.

Det er fullt mulig å bli både varm, svett og sliten etter en time med Zumba, det gjelder som alt annet å bruke kroppen sin. Akkurat som at det også går an å ikke engang bli anpusten og varm etter en time på spinningsykkelen. Alt avhenger av intensiteten man selv legger i treningen og hvor gøy man synes det er.

En del treningsinstruktører mener nok sikkert at spinning og styrke kun er de eneste treningsformene som fungerer, men hvilken rolle spiller dette dersom man ikke synes dette er noe moro? Første bud med trening er at det skal være gøy, hvis ikke blir man ikke inspirert til å fortsette. :)

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk uttalelse! Så disse personene mener dermed at f.eks danserne ved Statens Ballettskole ikke er så gjennomtrenet som man kan bli, men at de bare mosjonerer litt? Den var god! :skratte:

jepp, ellers er det mulig de tror dansere lever på treningsstudioet de timene av døgnet de ikke faktisk danser... (noe som er veldig merkelig, siden ingen av de jeg kjenner som går på balletthøyskolen trener på treningsstudio. Selv om de er godt trent og fit som få.)

enig med resten av innlegget ditt også, all trening kommer an på hva man kan om teknikk som kan brukes og hvor mye man legger i det selv.

Og ta nå denne spinningen, som "alle" er enig i at er god trening... det er jo ikke god trening for en som ikke synes det er moro og dermed ikke gjør mer en å bare sykle litt. Sykling kan være "kun mosjon" det også, om det er det eneste man legger i det selv.

• Liker 3
Skrevet

Zumba er en høyst effektiv time med god kondisjonstrening. Det er morsomt og god stemning på disse timene, pluss at du trener alle deler av kroppen. Fin magetrening, da Zumba fokuserer mye av dansen ut ifra mageregionen. Latinske rytmer er fettforbrennende!

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer litt på en ting, det er jo flere danseskoler som har zumba som dansekurs, altså et kurs over en lengre periode.

Hadde dere betalt for å kún danse zumba?

Skrevet

Jeg synes zumba virker bra jeg. ( bruker dvd hjemme og der kan man velge om man vil ha noe som strammer opp kroppen, og det erandre ting som fokuserer mer på kondis)

Har ikke damene som danser latin danser etc flotte veltrente kropper? ( mulig de må trene noe annet også, men det trener vel i hovedsak dans?)

Gjest strykebrett
Skrevet

Ja, det er nok derfor det er så mange dvaske dansere :ironi:

Skrevet

Zumba er jo smak og behag. Jeg for min del fikk ikke det helt store utbyttet av treninga. Nå trener jeg ikke for å gå ned i vekt heller. Generelt så foretrekker jeg vekttrening og spinning. Det som innebærer minst trinn. Men jeg skjønner at Zumba er skikkelig store greier her hvor jeg trener for det er fullbooka på absolutt alle timene.

Gjest Alligator
Skrevet

Jeg har bare prøvd Zumba én gang og holdt på å kjede meg i hjel. Instruktøren ba oss ikke tenke så mye på riktig teknikk og sånt, men bare "slippe oss løs", men det funket dårlig når hun skiftet trinn hvert halve minutt omtrent. Det var utrolig komplisert. Jeg henger greit med på aerobic og step, men her hadde jeg nok trengt 10 timer før jeg fikk det til.

Jeg fikk naturlig nok ikke særlig høy puls siden jeg ikke fikk til trinnene, og da jeg så meg rundt, så jeg knapt en svett panne. Vi var nok omtrent 30-35 stk på timen og kanskje 3-4 så svette ut, bortsett fra instruktøren. Så min dom - riktignok på et veldig tynt erfaringsgrunnlag - er at dette er en type trening som bør komme i tillegg til noe annet hvis man er litt trent fra før, ikke er god til å danse og har ambisjoner om å trene kondisjon.

Skrevet

Jeg lurer litt på en ting, det er jo flere danseskoler som har zumba som dansekurs, altså et kurs over en lengre periode.

Hadde dere betalt for å kún danse zumba?

Selv om jeg synes zumba er gøy (har riktignok bare prøvd et par ganger da), så ville jeg nok heller begynt på en "ordentelig" dansing hvis jeg først skulle begynne på en danseskole. Jeg går sjøl på salsa, og det er knall. Kanskje ikke like god trening fra første time, men trenger ikke gå lenge før man kan såpass at man får en treningsøkt av det. Det er jo litt gøy å lære noe man kan bruke. Kan ikke akkurat gå ut å danse zumba liksom, men det kan man med salsa (og swing og sikkert mange andre ting).

• Liker 1
Skrevet

Zumba er kjempegøy :)

Mye mer morsomt å trene zumba enn en ren styrketime.

Skrevet

Jeg kunne ikke har brydd meg mindre hvordan folk trener, så lenge de trener. Er det noe som vi har godt av, så er det å få unna snobberiet innen treningsverdenen. Ting har blitt så altfor høytidelig, og det virker som om mange glemmer at det går fint an å bli i toppform uten treningsstudio, spinnsykler, trange treningstopper og gruppetimer en mass. Dømmer folk deg for at du blir svett, sliten og i form så sier det noe om hvor råttent kjedelig fordømmerne har det. Dvs stor seier til de som gir blanke og fortsetter å trene.

Jeg har aldri prøvd zumba selv, men har trent lenge nok til at jeg husker f.eks boxfit/boxercise-trenden. Og det er som med all annen trening; det er utøveren selv som bestemmer hvor hard økta er og hvor mye de gir. En god instruktør hjelper selvsagt mye, men h*n kan ikke utføre treningen for noen. Null problem å dra på en pulsspinn og jobbe rolig, eller steptime hvor du når AT ganske så kjapt. Det er til syvende og sist to ting som bestemmer; innsatsen til utøveren, og om aktiviteten får utøver til å opprettholde treningen over tid. Om det kalles zumba, rumba, komma eller beta spiller da fåglarna ingen rolle.

• Liker 2
Skrevet

Bergans: TAKK!!

Nemlig!!

Nemlig, det er derfor jeg ikke skjønner denne greia noen har med å gå rundt og snakke om "tulletimer". Skjønner de ikke det du akkurat sier?

Det eneste man kan risikere med å si dette, er at noen som ikke føler seg naturlig kallet til å trene, finner på å droppe treninga og gå tilbake til sofaen fordi "det var jo bare tull sa de"..

og det ER opp til hver enkelt, og SPESIELT for de som kan litt og er trent fra før! Jo mer man kan av trening og teknikk og bevegelse/bruk av muskler, jo større mulighet har man til å gjøre en treningsøkt ut av slike timer! Det er en av tingene f.eks danseteknikk bringer, kan man danseteknikk og er en god danser, så kan man få en treningsøkt utav en nybegynnertime om man vil det selv!! Alt kommer an på hvordan man selv velger å bruke kroppen sin.

• Liker 1
Skrevet

og det ER opp til hver enkelt, og SPESIELT for de som kan litt og er trent fra før! Jo mer man kan av trening og teknikk og bevegelse/bruk av muskler, jo større mulighet har man til å gjøre en treningsøkt ut av slike timer! Det er en av tingene f.eks danseteknikk bringer, kan man danseteknikk og er en god danser, så kan man få en treningsøkt utav en nybegynnertime om man vil det selv!! Alt kommer an på hvordan man selv velger å bruke kroppen sin.

Er så enig i det du skriver her. Jeg er også danser og merker det godt på meg selv selv i forhold til andre uansett hva slags fysisk aktivitet det er snakk om, jeg blir varm og svett lenge før alle andre fordi jeg automatisk bruker pusten og involverer hele kroppen, og strekker meg etter å gi like mye hver eneste gjennomgang (akkurat som jeg måtte gjort det på scenen hvor folk betaler for å se på, de må få samme valuta for pengene hver kveld).

Av og til blant trente folk jeg kjenner innen andre miljøer kan det nesten virke som det går sport i å vise hvor mye man mestrer uten å bli sliten, siden de er så trent... mens jeg tenker litt omvendt og prøver å få mest mulig trening ut av alt jeg gjør. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...