Gå til innhold

"Zumba er en tulletime"

Anbefalte innlegg

Skrevet

I "Sats vs Elixia"-tråden er det en Sats-ansatt anonym bruker som sier dette. Det er litt vanskelig å stille spørsmål direkte til anonyme brukere, så jeg håper på å få svar her jeg :)

Hvorfor mener du at zumba er en tulletime? Jeg regner med du ønsket å provosere litt med utsagnet, så vær så god, I'll bite ;)

Og jeg hører mer enn gjerne fra alle sammen. Er zumba en tulletime synes dere? Eller er det bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er Zumba? :klø:

Skrevet

all bevegelse er god bevegelse. men noen zumbatimer jeg har vært på har vært mindre givende enn andre...

• Liker 1
Gjest Idamarte
Skrevet

Jeg har ikke lest den andre tråden, men svarer likevel.

Zumba fenger ikke meg, men skal ikke si at det er en "tulletime" for det. Jeg synes Zumba er for lite "dansete" til å være dans, og for lite krevende til å være god kondisjonstrening.

Skrevet

Hva er Zumba? :klø:

Zumba er "fitnessdans", med latinske rytmer og noe koreografi. Stappfullt av damer i alle størrelser på "alle" timer for tiden, i alle fall her jeg bor. Ta en tur på youtube, det finnes massevis av eksempler om du vil se :)

Skrevet (endret)

Oy, kanskje jeg selv skal si hva jeg mener om fenomenet også, hehe...

Jeg tar hver zumbatime jeg kan få tatt for tiden. Det er slett ikke den "perfekte" treningsformen for meg, jeg synes også det er litt for lite dans, men den får halt meg ut av sofaen. Gjør det mer utfordrende for meg selv med vektmansjetter på armene, så de får litt trening de også.

Slik jeg ser det er zumba noe som fenger mange, så jeg synes treningsformen er bra i kombinasjon med annen trening.

Endret av Ember
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg kjenner mange som elsker Zumba, og mange av disse ville ellers sittet i sofaen - så hvorfor ikke? Synes folk det er gøy, så må det være noe positivt i det. Selv eier jeg ikke koordinasjon, så holder meg til løping :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hørt både fitnessfolk og dansefolk si at zumba er tull, men det som jevnt over er fakta fra alle jeg har hørt si det, er at de aldri har vært på en time!!

Jeg danser aktivt, og elsker zumba som ekstra-trening før eller etter styrketrening. Som danser får jeg mye ut av timen, man gjør utav timen som man vil, om man ønsker å bruke hele kroppen, masse teknikk og virkelig danse timen, så KAN man det!!! Om man ikke kan nok teknikk til å klare å danse i en zumbatime, så bør man kanskje lære mer teknikk istedenfor å klage på timen!

Men, det ER forskjell på instruktørene. Der jeg trener, går jeg konsekvent ikke på timene til de to som er "mest populære"... av en eller annen grunn fenger de meg ikke... De har for mye "greier", og gir for lite rom til å ha det gøy mens man danser/trener. Det er lite dans, selv om de begge tror de har masse dans.

mens 4 av de andre (ingen av dem dansere), er morsomme og gir rom til å bruke seg så mye/lite man vil i timen. Har bra musikk, som gir rom til å virkelig danse om man vil det, og har koreografier som faktisk krever litt av deg fysisk uten å være så mye at man ikke kan virkelig ta i.

Selv er jeg stort sett gjennomvåt av svette etter zumbatimene, og koser meg godt gjennom timene jeg tar. Og dette i tillegg til at jeg altså instruerer i dans (latinsk dans, så akkurat i samme sjanger som zumba) 3 dager i uka, i tillegg til å bruke all ferie på å dra til utlandet for å danse.

Det jeg også ser, som de som mener zumba er tulle-timer bør tenke på, er at zumbaen har fått folk opp av sofaen! Det er folk på zumbatimene som jeg ALDRI ser på treningsstudioet til annet! Jeg VET at det er mange på timene som ikke er vant til å trene, som før de begynte på zumba, bare var hjemme og ikke ville på noe trening. DET i seg selv gjør zumba flott synes jeg! Og flere av de som begynte bare med zumba, ser jeg nå begynner å prøve seg på flere timer, andre treninger i tillegg. Fordi de begynner å se at det ikke er skummelt å være på treningssenter, og fordi de begynner å se at det kan være gøy.

Zumba med en instruktør man ikke liker, med musikk som ikke fenger, kan føles tullete ja! Men en som faktisk JOBBER på treningssenter, bør se hva zumbaen faktisk gjør, altså bringe folk til treningssenteret som ellers ikke ville vært der.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Slik jeg ser det er zumba lavterskeltrening som primært skal være moro, få folk opp av sofaen og til å lee på seg for å løsne litt på legg og legeme. Musikk er en innihelsikes god hjelpemotor. Og noen typer løser hoftepartiet bedre enn andre. Så, mens en likevel er der, og er varm... :hoppe:

Den får folk til å komme. Og har vel aldri vært ment som noen spesielt effektiv treningsform. Det er noe en kan tenke på når en greier å overleve en hel zumbatime med æren i behold.

Edit: Ikke meninga å rappe poengene til de to over. Jeg bare skrev så fryktelig søndags-langsomt...

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Skrevet

man får den treningen utav det som man ønsker selv, det er kanskje noe å tenke på dersom man IKKE får noen treningseffekt av zumba.

Skrevet

Er godt å høre at det ikke bare er meg som er på jordet da :jepp:

Jeg ser absolutt at timen kanskje ikke er "optimal" kondistreningsmessig sett, men må den virkelig det? Jeg er også dyvåt etter timen. Snubler litt i mine egne bein første gang jeg prøver en litt innviklet koreografi(den ene instruktøren er helt vill til tider ;) ) men neste gang sitter den gjerne ;) Og da blir treningen mye mer effektiv også. Er det for enkelt kan du slenge på vektmansjetter, det gjør armbevegelsene penere og mer kontrollerte også synes jeg.

• Liker 1
Gjest Idamarte
Skrevet

man får den treningen utav det som man ønsker selv, det er kanskje noe å tenke på dersom man IKKE får noen treningseffekt av zumba.

Helt sikkert, men fenger det ikke, så fenger det ikke. Og da vil den store effekten også utebli.

Skrevet

Jeg synes at zumba er perfekt trening de dagene jeg egentlig ikke har lyst til å trene, eller dagen etter en hard treningsøkt når jeg er støl og stiv. Da får jeg rørt på meg uten å bli dødssliten. Ulempen er at det er veldig vanskelig å få plass på zumbatimene på mitt lokale treningssenter.

Skrevet

Det er en typisk snakkis-treningsform som "alle" går på fordi det fenger. Enkelt og greit. Zumba er ikke tulletime av den enkle grunn at det får folk opp av sofaen, som folk nevner her. Jeg regner også med at det er målet til treningssenterene, få folk opp av sofaen, melde seg inn, betale avgift osv.

Jeg synes ikke det er urimelig å anse en time for lite hensiktsmessig selv om man ikke har vært tilstede. Som nevnt kan man gå på YouTube og finne mange eksempler på hva Zumba er. Har man litt kunnskap om pulssoner, kan man avgjøre om dette er verdt å dra på i forhold til den treningseffekten man ønsker. Ut fra det jeg har sett, gidder jeg ikke dra på en slik time, da velger jeg heller en annen kardioform. Derfor skjønner jeg at godt trente folk anser det som tull, det er like gyldig som en lite trent person å anse det som jævla bra trening. Begge parter snakker utfra seg selv og sine preferanser uansett.

• Liker 2
Skrevet

Helt sikkert, men fenger det ikke, så fenger det ikke. Og da vil den store effekten også utebli.

Jeg påstår overhode ikke at det fenger alle, så såklart gir det ikke noen stor effekt om man faktisk ikke liker det. :)

Som meg og spinning, spinning fenger overhode ikke, så jeg ville ikke fått mye til treningseffekt, fordi jeg ikke ville tatt i på samme måte som de som liker det. :) Sånn er alle gruppetreninger, om man finner noe som er moro for en, så får man det utav det som man vil. :)

Jeg har også sett folk gå fra timer (både zumbatimer og dansetimer) uten å ha svettet en dråpe omtrent, og som likevel kommer tilbake gang etter gang... DA er det kanskje ikke store treningseffekten. Men fremdeles antagelig bedre en å bare sitte i sofaen.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har aldri vørt på Zumba, fordi saltimer i det store og hele ikke er noe for meg. Jeg svarer likevel i tråden fordi jeg syns det er åpenbart at når aktiviteten greier å motivere folk til å røre på seg så må det jo være bra! Fra den tiden jeg var helt grønn på trening selv husker jeg hvor flaut jeg syns det var å stå å puste og pese på tredemøllen i lav fart mens personene rundt meg løp mye raskere og lengre uten engang å bli svett virket det som. Jeg syns det var pinlig at jeg følte at jeg ikke greide å henge med på samme tempo som de rundt meg, og det motivere jo ikke akkurat til trening.

Hvis zumba gjør at folk føler de finner en treningsform som de mestrer og gleder seg til, så er det jo ingenting som er bedre enn det :) Hvis det blir litt lite utfordrende etterhvert som man kommer i bedre form så finnes det jo mange måter å øke intensiteten på.

Skrevet

Derfor skjønner jeg at godt trente folk anser det som tull, det er like gyldig som en lite trent person å anse det som jævla bra trening. Begge parter snakker utfra seg selv og sine preferanser uansett.

Folk kan få si og synes hva de vil om zumba for meg, men jeg må innrømme at jeg ler litt av folk disser noe de ikke engang har prøvd.

Jeg hadde kikket på you-tube før jeg prøvde, og ante virkelig ikke hva zumba faktisk kunne gi meg, og nei, jeg er ikke utrent!!

å kalle trening man ikke LIKER for tull på generell basis synes altså jeg er tull! Det er masse trening jeg ikke liker, men jeg går da ikke rundt og forteller verden at det er tull likevel, og at de som gjør det ikke får noe utav det eller at de er utrente og DERFOR får noe utav det som jeg ikke ville fått.

• Liker 4
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvis man trener ofte og er i topp form mens man er vant til heavy spinningtimer over en time i strekk kan zumba virke som lettere trening, men for en som er i skikkelig dårlig form kan det være en veldig bra måte å komme i form på. Synes selv zumba er helt OK, men kommer ann på instruktøren... det er jo forskjellige bevegelser og rutiner og intensiteter.

Gjest Idamarte
Skrevet

Jeg påstår overhode ikke at det fenger alle, så såklart gir det ikke noen stor effekt om man faktisk ikke liker det. :)

Som meg og spinning, spinning fenger overhode ikke, så jeg ville ikke fått mye til treningseffekt, fordi jeg ikke ville tatt i på samme måte som de som liker det. :) Sånn er alle gruppetreninger, om man finner noe som er moro for en, så får man det utav det som man vil. :)

Jeg har også sett folk gå fra timer (både zumbatimer og dansetimer) uten å ha svettet en dråpe omtrent, og som likevel kommer tilbake gang etter gang... DA er det kanskje ikke store treningseffekten. Men fremdeles antagelig bedre en å bare sitte i sofaen.

Enig i denne :)

Skrevet

Nja, DET er en sannhet med modifikasjoner da. Dersom man er veldig godt trent i utgangspunktet, vil nok zumba være mer som mosjon for noen enn trening. Mens for andre vil det være god trening. Det kommer helt ann på utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...