Gjest Skrevet 28. november 2010 #41 Skrevet 28. november 2010 Jeg kan fint kjøpe sunt selv, men når man går mot kassa, har lyst på noe godt der og da på veien dit er det som oftest godteri/sjokolade som ligger der. Der jeg jobber har vi to kasser som er mot hverandre, foran den ene ligger det marsipangriser og japp, på den andre ligger det epler, knaskerøtter og sukkererter. Og går de i kasse en velger de som oftes knaskerøtter, epler o.l. som ligger der, og går de i kasse to, tar de gjerne det som ligger der.
hjertesukka Skrevet 28. november 2010 #42 Skrevet 28. november 2010 Ja, det hadde vært flott med flere sunne alternativer lett tilgjengelige. Men jeg tror veldig mange velger og ikke tenke på at det går an å ha med egen mat eller velge f.eks. frukt, fordi det er mer behagelig og frister mer å kjøpe usunn mat. Tror det har mye med vanen å gjøre. Det er jo både billigere og sunnere å kjøpe frukt på rema tusen og ta med seg i bilen. Bensinstasjoner er ikke et sted man spiser mener nå jeg. Skal jeg på lang biltur tar jeg med min egen sunne mat og er det kort tur så går det veldig fint uten mat. Kanskje bare en vannflaske. Så det er kanskje lurt å se på hvilke kjøpevaner man har også.
Gjest Dainty Skrevet 28. november 2010 #43 Skrevet 28. november 2010 Det som er mest hårreisende i denne saken er at Jørgen Foss faktisk er leder i Landsforeningen for overvektige. Dette utspillet bekrefter dessverre bare en del tanker jeg har gjort meg om ham som en særdeles umotiverende leder. Til dere som klager over at det er lite sunn mat å få kjøpt "on the go": Snakk om ansvarsfraskrivelse! Det er ingen menneskerett å få hive i seg fastfood, og i tillegg forvente at den skal være sunn. Det er kun de siste tiårene mennesker har hatt muligheten til fastfoodspising. Det å selv måtte planlegge og tilberede måltider har til alle tidligere tider vært en selvsagt del av dagliglivet. Nå skal jeg komme med litt selvskryt her: Jeg har det også utrolig hektisk om morgenen. Derfor lager jeg en solid matpakke bestående av salat eller grovbrødskiver med leverpostei kvelden før, og lar det stå i kjøleskapet over natten. Slik slipper jeg å ende opp med å kjøpe boller på 7-eleven fordi jeg ikke hadde tid til å lage skikkelig lunsj. Og OM jeg så en sjelden gang glemmer å ta med meg lunsj, så går jeg heller inn på en skikkelig matbutikk og kjøper med meg frukt eller selvplukker fra salatbaren. Hver mandag planlegger jeg dessuten middag for hele uka, og handler alt jeg trenger - slik unngår jeg å stadig kjøpe junk fordi jeg er sulten og laksefilet ikke frister. Når sunn mat allerede ligger i kjøleskapet, og jeg vet jeg allerede har betalt penger for det, skal det mye mer til for at jeg heller velger å bestille pizza! JA, det krever mer jobb og planlegging enn å stadig impulskjøpe kioskmat. Men jeg vet at ingenting kommer gratis her i livet, og helsa mi er noe av det viktigste jeg har - og den er verdt å anstrenge seg for!! 4
The Kitten Skrevet 28. november 2010 #44 Skrevet 28. november 2010 Jørgen Foss er en person jeg ikke klarer å ta seriøst. Han virker som en uintelligent tullebukk, og det inntrykket har jeg fra hva han har sagt, ikke hvordan han ser ut.
The Kitten Skrevet 28. november 2010 #45 Skrevet 28. november 2010 Jørgen Foss er en person jeg ikke klarer å ta seriøst. Han virker som en uintelligent tullebukk, og det inntrykket har jeg fra hva han har sagt, ikke hvordan han ser ut.
Lammelåret Skrevet 29. november 2010 #46 Skrevet 29. november 2010 Til dere som klager over at det er lite sunn mat å få kjøpt "on the go": Snakk om ansvarsfraskrivelse! Det er ingen menneskerett å få hive i seg fastfood, og i tillegg forvente at den skal være sunn. Det er kun de siste tiårene mennesker har hatt muligheten til fastfoodspising. Det å selv måtte planlegge og tilberede måltider har til alle tidligere tider vært en selvsagt del av dagliglivet. Hvorfor er det ansvarsfraskrivelse? Mener du at det ikke er et problem at sunn mat er lite tilgjengelig? Ernæringsbevisste mennesker utgjør neppe flertallet av de overvektige, det er ikke for dem vi skal gjøre det lettere å velge sunt.
Gjest Dainty Skrevet 29. november 2010 #47 Skrevet 29. november 2010 Hvorfor er det ansvarsfraskrivelse? Mener du at det ikke er et problem at sunn mat er lite tilgjengelig? Ernæringsbevisste mennesker utgjør neppe flertallet av de overvektige, det er ikke for dem vi skal gjøre det lettere å velge sunt. Sunn mat er meget tilgjengelig. Det er bare å ta seg en tur på Ica, Rema 1000, Rimi, Bunnpris eller Kiwi, så bugner det av sunn mat. Mat av den typen mennesker er ment å spise. Hvis det er sunn fastfood du tenker på, så synes jeg ikke det er stort problem, nei. Jeg synes derimot det er et stort problem at mennesker ikke finner det verdt å investere tid og energi i sin egen helse. Man trenger for øvrig ikke være særlig ernæringsbevisst for å vite at den daglige kosten bør bestå hovedsaklig av varierte grønnsaker og frukter, rent kjøtt og fisk, grove kornsorter og vann. Og alt i en rimelig mengde.
Lammelåret Skrevet 29. november 2010 #48 Skrevet 29. november 2010 Sunn mat er meget tilgjengelig. Det er bare å ta seg en tur på Ica, Rema 1000, Rimi, Bunnpris eller Kiwi, så bugner det av sunn mat. Mat av den typen mennesker er ment å spise. Hvis det er sunn fastfood du tenker på, så synes jeg ikke det er stort problem, nei. Jeg synes derimot det er et stort problem at mennesker ikke finner det verdt å investere tid og energi i sin egen helse. Man trenger for øvrig ikke være særlig ernæringsbevisst for å vite at den daglige kosten bør bestå hovedsaklig av varierte grønnsaker og frukter, rent kjøtt og fisk, grove kornsorter og vann. Og alt i en rimelig mengde. Å vite er ikke det samme som å gjøre. Folk velger lettvindte løsninger og for den som ikke er glad i å lage mat eller som ikke liker å bruke tid på å lage (sunn) mat bidrar det store utvalget av usunt til å forsterke et begynnende problem eller gjøre at det starter. Utvalget av usunt er større enn sunt. Og det hjelper ingenting på folkehelsen. 1
Gjest Dainty Skrevet 29. november 2010 #49 Skrevet 29. november 2010 Å vite er ikke det samme som å gjøre. Folk velger lettvindte løsninger og for den som ikke er glad i å lage mat eller som ikke liker å bruke tid på å lage (sunn) mat bidrar det store utvalget av usunt til å forsterke et begynnende problem eller gjøre at det starter. Utvalget av usunt er større enn sunt. Og det hjelper ingenting på folkehelsen. Poenget mitt er at det er folks innstilling det i utgangspunktet er noe galt med. Ikke mulighetene. Og at folk først og fremst må ta ansvar for å bruke tid og energi på egen helse, istedet for å lete etter lettvinte løsninger. Bollene kommer jo til å ligge der og friste uansett. Jeg tror ikke Jørgen Foss' problem er at det ikke ligger en frisk salat ved siden av og frister mer, jeg tror det er elendige vaner og et tillært behov for at mat alltid må smake søtt og godt som er problemet. Pluss en god dæsj latskap eller mangel på viljestyrke til endring. Og dessverre også noen psykiske problemer eller feilforing i barndommen hos enkelte. Foss' mor er jo også svært overvektig (leste det i en artikkel), så det kan jo tyde på at problemene ofte ikke lar seg løse av mulighet til å kjøpe salat? Men at man rett og slett trenger å lære seg å investere i helsen, både for seg selv og sine barn? Og at den norske stat heller burde sette igang tiltak og kampanjer for dette? Det finnes for øvrig relativt sunn, kjapp mat å få kjøpt, men Narvesen er kanskje ikke stedet å gå. Jeg kan nevne en rekke Fjordland-produkter som er nøkkelhullmerket, disse er å få kjøpt på dagligvarebutikker. Salatbarer finnes overalt. Fiskekaker kan man få kjøpt i fiskedisken og ha på skiva til lunsj. Dessverre skal det MYE til for at fastfood skal bli like sunt som skikkelige, hjemmelagde middager av rent kjøtt og friske grønnsaker. I alle fall om man ikke er ute etter å betale en god slump penger for et måltid.
Porcelain Skrevet 30. november 2010 #50 Skrevet 30. november 2010 ^ Nøkkehullet er dessverre ikke noen god merking. Det viser bare hva som er sunnest innenfor den "kategorien" mat, dvs at i teorien kan det potetgullet med minst fett/kalori-innhold også nøkkelhullmerkes. Grandis er jo nøkkehullmerket, vil ikke påstå at det er sunn middag.
Gjest Dainty Skrevet 30. november 2010 #51 Skrevet 30. november 2010 Jeg er klar over det, men disse produktene fra Fjordland er ikke så ille. Dog vil de selvsagt ikke kunne erstatte hjemmelaget sunn mat, nesten ingen ferdigmat vil kunne gjøre det - hvilket er mitt poeng. Det finnes få unnskyldninger for å ikke bruke litt tid på å lage skikkelig hverdagsmat til seg selv og sin familie. Langt billigere er det også.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #52 Skrevet 30. november 2010 Jeg så faktisk Jørgen Foss på søndag, og ja med det samme så ble jeg litt paff da jeg så ham. Så jeg stirret kanskje et sekund lenger enn nødvendig. Han virket veldig observant på det. Jeg har et snev av klaustrofobi og det var litt trangt der vi var, så jeg sa til mannen at jeg ville gå ut og vente og da brøytet Foss seg ut og stilte seg demonstrativt utenfor. Fikk følelsen av at det var pga meg, ettersom vennene hans ropte etter ham og lurte på hva som var galt...
Gjest imli Skrevet 30. november 2010 #53 Skrevet 30. november 2010 Eg er einig med Dainty ang tilgjengelegheit. Sunn mat er tilgjengeleg i massevis i kjede-matbutikkane. Det er ikkje ein menneskerett å spise hurtimat kvar morgon, fordi ein ikkje gidder å smøre matpakke! Det er faktisk ikkje spesielt vanskeleg å smøre matpakke kvar morgon, evnt om kvelden for å spare tid. Det handlar om å innarbeide ei vane.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2010 #54 Skrevet 30. november 2010 Kan ikke folk få lov til å være "feite" hvis de selv vil?! Vi snakker ikke om (passiv) røykning her. De overvektige plager da ingen?! Alle kommer vi til å dø en dag uansett. Folk har faktisk ulik kroppsbygning og ulike forutsetninger for å være slanke. Helse og bmi er litt mer komplisert enn som så. Mat er en del av livet, og hva og hvor mye folk spiser er en privatsak. Det er faktisk ekstremt personlig. Det er hårreisende å drive overformynderi på denne måten. Kanskje enkelte ønsker å bli tvunget til å slanke seg, men de fleste ønsker nok bare å få være i fred. Men mediene og slankeindustrien kommer nok til å sørge for at det aldri skjer. Nei, her skal det melkes for alt det er verdt. Penger er viktigere enn ordentlig forskning og medmenneskelighet. Dessverre er folk flest så dumme at de tror alt det de leser. Nei, dette temaet er så utdebattert at det er ikke til å tro.
Gjest Dainty Skrevet 30. november 2010 #55 Skrevet 30. november 2010 Kan ikke folk få lov til å være "feite" hvis de selv vil?! Vi snakker ikke om (passiv) røykning her. De overvektige plager da ingen?! Alle kommer vi til å dø en dag uansett. Folk har faktisk ulik kroppsbygning og ulike forutsetninger for å være slanke. Helse og bmi er litt mer komplisert enn som så. Mat er en del av livet, og hva og hvor mye folk spiser er en privatsak. Det er faktisk ekstremt personlig. Det er hårreisende å drive overformynderi på denne måten. Kanskje enkelte ønsker å bli tvunget til å slanke seg, men de fleste ønsker nok bare å få være i fred. Men mediene og slankeindustrien kommer nok til å sørge for at det aldri skjer. Nei, her skal det melkes for alt det er verdt. Penger er viktigere enn ordentlig forskning og medmenneskelighet. Dessverre er folk flest så dumme at de tror alt det de leser. Nei, dette temaet er så utdebattert at det er ikke til å tro. Fedme er ikke personlig, all den tid det koster det offentlige store summer og i tillegg går i "arv" til barn. Det er et stort samfunnsproblem.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #56 Skrevet 30. november 2010 Jaja, siden han kjøpte sjokolade kommer jeg til å le hvis han noen gang presterer å si at fedme er genetisk...
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2010 #57 Skrevet 30. november 2010 Fedme er ikke personlig, all den tid det koster det offentlige store summer og i tillegg går i "arv" til barn. Det er et stort samfunnsproblem. Fedme er personlig, jo. Og faktisk så koster de fete samfunnet mindre med tanke på at de ofte ikke lever like lenge som som de "supersunne". Men hvor kynisk er det ikke å tenke på samfunnskostnader når man snakker om mennesker? Jeg gyser. Og hvordan i alle dager vet man at alle fete folk er så utrolig usunne? Det er grunnleggende feil å sette alle overvektige i samme bås. Folk er først og fremst individer. Alle har sin egen helsehistorie. Jeg synes folk er hyklerske og ondskapsfulle når de bruker "helse" som en unnskyldning for å hetse og diskrimere feite folk.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2010 #58 Skrevet 30. november 2010 Fedme er personlig, jo. Og faktisk så koster de fete samfunnet mindre med tanke på at de ofte ikke lever like lenge som som de "supersunne". Men hvor kynisk er det ikke å tenke på samfunnskostnader når man snakker om mennesker? Jeg gyser. Og hvordan i alle dager vet man at alle fete folk er så utrolig usunne? Det er grunnleggende feil å sette alle overvektige i samme bås. Folk er først og fremst individer. Alle har sin egen helsehistorie. Jeg synes folk er hyklerske og ondskapsfulle når de bruker "helse" som en unnskyldning for å hetse og diskrimere feite folk. Diskriminere skal det stå. Skriveleif.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #59 Skrevet 30. november 2010 Det er klart, det er noen overvektige som legger på seg pga sykdom, men dette er mindretallet. De aller fleste trenger å innse at en slankere midje er noe man selv har ansvar for å oppnå, og Jørgen foss bør forstå at å skylde på bensinstasjoner som selger pølse i brød for overvekten sin slett ikke vil ha noen hensikt annet enn å sørge for at han selv virker som en idiot uten selvkontroll.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå