Gjest Hikken Skrevet 27. november 2010 #21 Skrevet 27. november 2010 Dere som sier sånt som at det er de overvektiges egen feil at de er feite og at de må ta ansvar osv. Sier dere det samme til anorektikere og bulimikere? Bare lurer. Husk at det er forskjell på å ha noen kilo for mye fordi man spiser litt for mye/trener litt for lite, og det å være sykelig overvektig. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det er så mye vanskeligere å skjønne at overvekt kan være resultat av en spiseforstyrrelse i like stor grad som undervekt kan være et resultat av spiseforstyrrelse. Hvorfor er den ene gruppen så mye mer "beskyttet" enn den andre? Hvorfor får anorektikere medfølelse, klapp på skuldra og legehjelp, mens overspisere blir sett ned på, mobbet og får beskjed om å ta ansvar selv? :klø: Enig. Overspising er faktisk en alvorlig lidelse.
The Kitten Skrevet 27. november 2010 #22 Skrevet 27. november 2010 Dere som sier sånt som at det er de overvektiges egen feil at de er feite og at de må ta ansvar osv. Sier dere det samme til anorektikere og bulimikere? Bare lurer. Husk at det er forskjell på å ha noen kilo for mye fordi man spiser litt for mye/trener litt for lite, og det å være sykelig overvektig. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det er så mye vanskeligere å skjønne at overvekt kan være resultat av en spiseforstyrrelse i like stor grad som undervekt kan være et resultat av spiseforstyrrelse. Hvorfor er den ene gruppen så mye mer "beskyttet" enn den andre? Hvorfor får anorektikere medfølelse, klapp på skuldra og legehjelp, mens overspisere blir sett ned på, mobbet og får beskjed om å ta ansvar selv? :klø: Jeg synes absolutt alle har et ansvar for egentlig helse. Det betyr ikke at man skal klare alt på egen hånd, eller at det er ens egen skyld om en blir syk. 1
cyanid Skrevet 27. november 2010 #23 Skrevet 27. november 2010 Da skulle jeg gått til media da han i kassa spurte om jeg var på speed da jeg kjøpte skrubbesvamper, jif, zalo, skurekluter, dassbørste, en sixpack og 2 20pakninger! Håh.
Gjest imli Skrevet 27. november 2010 #24 Skrevet 27. november 2010 I dei fleste tilfeller er det vel folks eiga feil at dei er overvektige, men å kommentere fremmedes vekt og ta frå dei maten i butikken, er jo heilt hårreisande.
Gjest imli Skrevet 27. november 2010 #25 Skrevet 27. november 2010 Enig. Overspising er faktisk en alvorlig lidelse. Overspising er ein spiseforstyrrelse på linje med anoreksi og bulemi, men lider alle overvektige av spiseforstyrrelser? Det tvilar eg på, du... 1
Gjest Airi Skrevet 27. november 2010 #26 Skrevet 27. november 2010 (endret) I dei fleste tilfeller er det vel folks eiga feil at dei er overvektige, men å kommentere fremmedes vekt og ta frå dei maten i butikken, er jo heilt hårreisande. Men det er jo ingen som gjør dette, annet enn forstyrrede mennesker? Det er én ting som gjør meg oppgitt av denne saken; at alle som ikke er overvektige liksom skal være ute etter å ta ham. Det er jo ikke sånn. Han har hatt en uheldig opplevelse med en gammel, surrete dame. Jeg har fått masse rasistiske bemerkninger av gamle, surrete damer, meg jeg går ikke og syter over at alle andre folk har et problem med meg fordi jeg ser utenlandsk ut. Endret 27. november 2010 av Airi 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #27 Skrevet 27. november 2010 Dere som sier sånt som at det er de overvektiges egen feil at de er feite og at de må ta ansvar osv. Sier dere det samme til anorektikere og bulimikere? Bare lurer. Husk at det er forskjell på å ha noen kilo for mye fordi man spiser litt for mye/trener litt for lite, og det å være sykelig overvektig. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det er så mye vanskeligere å skjønne at overvekt kan være resultat av en spiseforstyrrelse i like stor grad som undervekt kan være et resultat av spiseforstyrrelse. Hvorfor er den ene gruppen så mye mer "beskyttet" enn den andre? Hvorfor får anorektikere medfølelse, klapp på skuldra og legehjelp, mens overspisere blir sett ned på, mobbet og får beskjed om å ta ansvar selv? :klø: Å ta ansvar er det man gjør når man går til fastlegen sin og sier at man har et problem. Det være et brukket ben, at man ikke spiser, at man spyr - eller når man spiser for mye. Ansvar er det som skjer når man tar eierskap til sitt eget problem - og gjør noe med det. Det handler ikke om at overvektige skal være i stand til å trylle vekk bergene med kilo over natten. Det handler om å ta det første skrittet. Og når man skylder på samfunnet og bensinstasjoner, står man stille. Det mange overvektige muligens opplever som mobbing, gjenspeiler nok heller en felles frustrasjon fra samfunnet over den manglende evnen til å se seg selv som, ikke bare en aktiv deltager i sitt eget liv, men den som tar beslutninger for egen god eller dårlig livskvalitet.
Gjest imli Skrevet 27. november 2010 #28 Skrevet 27. november 2010 Men det er jo ingen som gjør dette, annet enn forstyrrede mennesker? Det er én ting som gjør meg oppgitt av denne saken; at alle som ikke er overvektige liksom skal være ute etter å ta ham. Det er jo ikke sånn. Han har hatt en uheldig opplevelse med en gammel, surrete dame. Jeg har fått masse rasistiske bemerkninger av gamle, surrete damer, meg jeg går ikke og syter over at alle andre folk har et problem med meg fordi jeg ser utenlandsk ut. Eg har vel heller ikkje skrivi at eg trur dette er noko han opplev dagleg, har eg? Tykkjer det er ille at folk får frekke og sårande kommentarar frå fremmede folk uansett kva årsaka er.
Gjest Airi Skrevet 27. november 2010 #29 Skrevet 27. november 2010 Eg har vel heller ikkje skrivi at eg trur dette er noko han opplev dagleg, har eg? Tykkjer det er ille at folk får frekke og sårande kommentarar frå fremmede folk uansett kva årsaka er. Det synes selvfølgelig jeg også, men det er ikke noe som kommer til å forandre seg av at han går til avisa og framstiller seg som et offer.
Gjest Hikken Skrevet 27. november 2010 #30 Skrevet 27. november 2010 Overspising er ein spiseforstyrrelse på linje med anoreksi og bulemi, men lider alle overvektige av spiseforstyrrelser? Det tvilar eg på, du... Nei, ikke alle overvektige lider av spiseforstyrrelser akkurat som at ikke alle undervektige har bulimi/anoreksi. Nå mente jeg egentlig at man ikke skal gå rundt og mene at alle som er overvektige bare er late og gir faen. Det kan ligge psykiske problemer bak.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #31 Skrevet 28. november 2010 Å ta ansvar er det man gjør når man går til fastlegen sin og sier at man har et problem. Det være et brukket ben, at man ikke spiser, at man spyr - eller når man spiser for mye. Ansvar er det som skjer når man tar eierskap til sitt eget problem - og gjør noe med det. Det handler ikke om at overvektige skal være i stand til å trylle vekk bergene med kilo over natten. Det handler om å ta det første skrittet. Og når man skylder på samfunnet og bensinstasjoner, står man stille. Det mange overvektige muligens opplever som mobbing, gjenspeiler nok heller en felles frustrasjon fra samfunnet over den manglende evnen til å se seg selv som, ikke bare en aktiv deltager i sitt eget liv, men den som tar beslutninger for egen god eller dårlig livskvalitet. Hva i alle dager vet du og alle andre om hva overvektige snakker med legen sin om? Jeg er overvektig, og jeg har bedt om hjelp en rekke ganger. De første gangene sa legen "ja, du må jo bare spise mindre og trene mer, og så må du huske å heller spise en gulrot som mellommåltid enn en sjokolade". Men kjære vene... Jeg er overvektig, ikke dum! Jeg VET vel at gulrøtter er sunnere enn sjokolade. Og dessuten så er jeg ikke (og har aldri vært) en av dem som dytter i meg sjokolade hele tida. Jeg spiser svært lite godteri. Men jeg har en apetitt som gjør at jeg er sulten så godt som hele tida, og det er faktisk ganske umenneskelig å forvente at man skal klare å gå rundt å være sulten dagen lang (og natta med) i årevis. Jeg har prøvd, jeg har gått ned i vekt, men etter å ha gått sulten i et år så ga jeg opp. Etter hvert (da jeg hadde mast på legene i flere år) ble jeg henvist til ernæringsfysiolog som skulle hjelpe meg. Hva fikk jeg vite der? Jo, at det er er lurt å spise masse grønnsaker og lite fett/sukker. Ja takk, jeg VET det. Jeg har visst det siden jeg var 12, minst. Det er ikke kunnskapen det skorter på. Jeg har nå gitt opp å få hjelp i helsevesenet. De siste seks månedene har jeg gått ned 15 kilo på egenhånd ved å legge om til lavkarbo. Jeg er ikke lenger konstant sulten, for jeg har oppdaget at det var karbohydratene som gjorde at jeg var desperat av sult hele tida før. Karbohydratene skaper trøbbel i forhold til blodsukkeret. Jeg håper og tror jeg kan nå en normal vekt på denne måten, men det er IKKE takket være norsk helsevesen. Jeg har bedt om hjelp til å passe på lavkarbokostholdet mitt, men i helsevesenet er det kun statens ernæringsråd som gjelder, så lavkarbo er fyfy. Poenget mitt er at ingen som ser meg kan vel gjette at jeg har prøvd å gjøre noe med overvekten min, for jeg veier fortsatt 130 kg og har vært i det skiktet i 15 år. Når jeg for et år siden sto på en bensinstasjon og momset i meg en baconpølse tenkte vel alle rundt meg at "hun gjør jo ingenting for å gå ned i vekt". Jo, jeg gjorde masse for å gå ned i vekt, jeg lyktes bare ikke. I dag spiser jeg fortsatt baconpølser iblant (uten brød), og nå med den beste samvittighet fordi jeg fortsatt går ned i vekt. Men likevel tenker sikkert folk som ser meg at jeg ikke tenker på vekta og ikke tar ansvar. Så feil kan de ta. Så vær så snill: Slutt å dømme folk! Dere vet svært lite om hva som ligger bak den enkeltes overvekt. Mye er psykisk, noe er fysisk. Det er svært få som velger å være overvektige bevisst. Kun et par av mine nærmeste vet historien om min overvekt. De fleste tror at jeg bare ikke bryr meg. Overvekt er et veldig sårt tema for mange, så mange holder enten kjeft eller later som de er bråkjekke og fleiper med seg selv og vekta mens de gråter innvendig. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #32 Skrevet 28. november 2010 Det er UMULIG å ikke dømme andre som menneske. Det er slik vi har tilpasset oss over tusener av år. Gjennom å betrakte andres svakheter og styrker kan vi selv bedømme farer og trusler. 1
Lammelåret Skrevet 28. november 2010 #33 Skrevet 28. november 2010 Jeg er enig med Jørgen når han tar opp vareplassering og utvalg. F.eks 7-11 har kun to spiselige ting i sortimentet sitt: Juice og frukt. Resten er drittmat. Med større tilgang på sunn mat er det enklere å spise sunt. Med lavere priser er det lettere å gjøre gode (i betydningen sunne) valg. Tilgjengelighet og forbruk har nær sammenheng. Det er mange myter og meninger om overvektige, mye fordømmelse. Jeg er veldig lei av å stadig se det, samt veldig enkle løsninger for å løse problemet: Spis mindre og trim mer. Vel, så enkelt er det ikke. Om løsningen var så enkel ville problemet vært tilsvarende mindre. 2
Katana Skrevet 28. november 2010 #34 Skrevet 28. november 2010 Utrolig at noen får seg til å gå bort til fremmede mennesker og kommentere hva de handler. De vet jo ikke engang om den personen skal ha godteriet selv (selv om det ikke gjør noen forskjell). Uansett hva man måtte mene om andre, har man ingenting med å blande seg inn i hvilke valg disse tar. Synes hver enkelt skal passe sine egne saker så lenge de hverken kjenner mennesket eller vet noe om bakgrunnen til vedkommende. 1
Gjest Airi Skrevet 28. november 2010 #35 Skrevet 28. november 2010 Jeg er enig med Jørgen når han tar opp vareplassering og utvalg. F.eks 7-11 har kun to spiselige ting i sortimentet sitt: Juice og frukt. Resten er drittmat. Med større tilgang på sunn mat er det enklere å spise sunt. Med lavere priser er det lettere å gjøre gode (i betydningen sunne) valg. Tilgjengelighet og forbruk har nær sammenheng. Det er mange myter og meninger om overvektige, mye fordømmelse. Jeg er veldig lei av å stadig se det, samt veldig enkle løsninger for å løse problemet: Spis mindre og trim mer. Vel, så enkelt er det ikke. Om løsningen var så enkel ville problemet vært tilsvarende mindre. Det er jeg også enig i. Jeg er ofte innom Narvesen før jeg skal på jobb, siden ingenting er åpent. Er ikke så flink til å spise frokost, da jeg har en tendens til å velge varmen under dyna. Stor er da fortvilelsen når jeg trenger mat og kan velge mellom muffins, boller, verdens mest udelikate salat (med slimete kylling eller krepsehaler) og Ola-pakka... Men noen narvesenbutikker har i det minste frukt, og det valget kan man ta. Jeg er helt enig i at sun mat kunne bli gjort billigere, og sånn mer fristende for folk som kanskje ikke har den beste økonomien - men på Narvesen og 7-eleven betaler man blodpris for det meste, og likevel velger man baconpølse... Vet ikke helt hva jeg vil med akkurat den siste lille tanken der. Sunn mat burde uansett bli billigere og mer tilgjengelig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #36 Skrevet 28. november 2010 Latterlig type han Foss. Skulle gjerne gått gjennom hans daglige kaloriinntak.
Vulpes Skrevet 28. november 2010 #37 Skrevet 28. november 2010 Ja, det er ofte mye usunn mat å få kjøpt på bensinstasjoner og på Narvesen og slikt. Men det går jo an å ha med seg egen mat da Lage en sunn matpakke til jobben/skolen. Jeg hadde ofte med meg matpakke da jeg gikk på en superstreng diett for en stund tilbake, siden så og si ingen butikker eller kafeer hadde mat jeg kunne spise. Litt ekstra jobb, men ikke umulig
Lammelåret Skrevet 28. november 2010 #38 Skrevet 28. november 2010 Ja, det er ofte mye usunn mat å få kjøpt på bensinstasjoner og på Narvesen og slikt. Men det går jo an å ha med seg egen mat da Lage en sunn matpakke til jobben/skolen. Jeg hadde ofte med meg matpakke da jeg gikk på en superstreng diett for en stund tilbake, siden så og si ingen butikker eller kafeer hadde mat jeg kunne spise. Litt ekstra jobb, men ikke umulig Ikke umulig, nei, men poenget er nettopp at fordi sunn mat er vanskelig tilgjengelig, gjerne sammenlignet med usunn mat er det vanskeligere for folk å ta sunne valg. Bare se på utvalget av posemat og annet mat som bare skal varmes opp. Det er enkelt å velge usunt! For enkelt. Og det er en politisk sak. Jeg oppfatter Foss sine utspill som politiske, ikke som personlig sutring. 3
Vulpes Skrevet 28. november 2010 #39 Skrevet 28. november 2010 Ikke umulig, nei, men poenget er nettopp at fordi sunn mat er vanskelig tilgjengelig, gjerne sammenlignet med usunn mat er det vanskeligere for folk å ta sunne valg. Bare se på utvalget av posemat og annet mat som bare skal varmes opp. Det er enkelt å velge usunt! For enkelt. Og det er en politisk sak. Jeg oppfatter Foss sine utspill som politiske, ikke som personlig sutring. Ja, det hadde vært flott med flere sunne alternativer lett tilgjengelige. Men jeg tror veldig mange velger og ikke tenke på at det går an å ha med egen mat eller velge f.eks. frukt, fordi det er mer behagelig og frister mer å kjøpe usunn mat. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #40 Skrevet 28. november 2010 Vet ikke om det kan sammenlignes, men si at du har en psykisk lidelse og velger å drikke masse alkohol eller ta kokain/hasj som så og si garantert forverrer tilstanden - tror de aller fleste ville sett det som riktig å si ifra/ nekte deg det? Ingen reagerer på moralisering da, men det er kanskje ikke sammenlignbart? En sunn person tåler sjokolade, og en med sunn psyke tåler mer alkohol og utskeielser med narkotika, men selvfølgelig er sjokolade hakket mer uskyldig, men ikke helt uskyldig hvis en er helsetruende overvektig. Syns det er fint at folk går kontroll gjennom lavkarbo, men skulle ønske en satset mer på grønnsaker enn kjøtt, det er kun plass til noen millioner mennesker i verden hvis alle skal spise kjøtt tre ganger daglig.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå