Gå til innhold

Melde et barn ut av statskirken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det stemmer. En skrives ut av registrene når en er 18 år gammel i slike tilfeller.

Dette stemmer ikke! Verken jeg, mamma eller søsknene mine er døpt eller konfirmert, pappa er døpt men meldte seg ut når han var rundt 25. Vi var alle fire medlemmer av statskirken når det var valg for et eller annet her for en stund siden, og måtte melde oss ut igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette stemmer ikke! Verken jeg, mamma eller søsknene mine er døpt eller konfirmert, pappa er døpt men meldte seg ut når han var rundt 25. Vi var alle fire medlemmer av statskirken når det var valg for et eller annet her for en stund siden, og måtte melde oss ut igjen..

Reglene er blitt endret nettopp på grunn av kritikken mot måten statskirken registrerte medlemmene sine (gjennom folkeregisteret, som tidligere nevnt enten i denne tråden eller en annen ganske nylig). Dette skal, i alle fall i teorien, forhindre slike situasjoner som du beskriver i fremtiden. Det jeg skrev i mitt innlegg refererer til reglene slik de er i dag, og med mindre reglene endres igjen vil dette være relevant for TS.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt da? Hadde kanskje vært greiest å vente til konfirmasjonsalder i det minste, det kan jo være at barnet selv faktisk har lyst til å konfirmeres kirkelig når den tid kommer.

Hvis barnet ønsker å bli kristen kan h*n selv ordne med det når h*n blir gammel nok - inntil da må foreldrene bestemme, og jeg synes at det er helt flott at TS ikke ønsker barnet sitt som medlem av et trosamfunn h*n ikke selv er medlem av.
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Du anonymebruker som heletiden skal ha ungen til ts i statkirken. Er det ikke logisk at de ikke er medlem ,og de heller kan melde seg inn hvis de vil?

Til Ts: Oppdaget selv ved kirkevalget at jeg plutselig var medlem.Flere jeg kjenner har meldt seg ut opptil 4 ganger.

Endret av mirandaa
Skrevet

Hvis barnet ønsker å bli kristen kan h*n selv ordne med det når h*n blir gammel nok - inntil da må foreldrene bestemme, og jeg synes at det er helt flott at TS ikke ønsker barnet sitt som medlem av et trosamfunn h*n ikke selv er medlem av.

Sinnssykt masse unødvendig stress å melde et barn ut av statskirken for å så bli døpt igjen når h*n skal konfirmeres. Hvorfor ikke vente til barnet er gammel nok til å velge selv om h*n vil være kristen eller ikke. Det er ikke akkurat som man har ekstra plikter som medlem av kirken. Det er bare et register.

Skrevet

Du anonymebruker som heletiden skal ha ungen til ts i statkirken. Er det ikke logisk at de ikke er medlem ,og de heller kan melde seg inn hvis de vil?

Til Ts: Oppdaget selv ved kirkevalget at jeg plutselig var medlem.Flere jeg kjenner har meldt seg ut opptil 4 ganger.

Det er jo sååå mange som synes synd i ungdommer som må la seg døpe før de kan gå til konfirmasjon.

Jeg synes ikke synd i dem. Blir de flaue over å la seg døpe, kan ønsket om å bli kristen og la seg konfirmere jo ikke være ekte. Det må da være minneverdigt, rørende og fantastisk å bli døpt hvis man virkelig er kristen og ikke bare vil ha konfirmasjonsgaver.

Skrevet

Bare så det er sagt; for å konfirmeres, må man døpes. Det holder ikke å være tvangsinnmeldt i DNK. Så om det er det som er tilfelle her, gir man ikke barnet hverken mer eller mindre valgmuligheter ved konfirmasjonsalder.

Skrevet

Sinnssykt masse unødvendig stress å melde et barn ut av statskirken for å så bli døpt igjen når h*n skal konfirmeres. Hvorfor ikke vente til barnet er gammel nok til å velge selv om h*n vil være kristen eller ikke. Det er ikke akkurat som man har ekstra plikter som medlem av kirken. Det er bare et register.

Hvis barnet er døpt som liten så må det vel ikke døpes på nytt før en konfirmasjon? At det i mellomtiden har blitt meldt ut av Statskirken av foreldene spiller ingen rolle. Er man døpt så er man døpt. Det er jo de som er medlemmer av andre kristne trossamfunn, utenlandske kristne som aldri har stått i statskirken osv. som også kan bli konfirmert i norske kirker, uten at de har vært medlemmer i utgangspunktet. Men da - når man konfirmeres - blir man altså meldt inn i statskirken (igjen)

Konfirmasjon forutsetter at konfirmanten er døpt i Den norske kirke eller i et annet kristent trossamfunn
kilde: kirken.no
Skrevet

Dere som har oppdaget at dere er blitt ufrivillig innmeldt igjen - hvordan finner man ut det? Jeg meldte meg ut av kirken for ett eller to år siden, og utenfor kirken vil jeg fortsette å være.

Skrevet

Dere som har oppdaget at dere er blitt ufrivillig innmeldt igjen - hvordan finner man ut det? Jeg meldte meg ut av kirken for ett eller to år siden, og utenfor kirken vil jeg fortsette å være.

Vi (mine barn og meg) ble innmeldt igjen i 1998 når kirken valgte å legge inn alle i folkeregisteret. (se tidligere innlegg om dette). Jeg hadde meldt meg ut på slutten av 80-tallet (før barna ble født) min daværende mann var utenlandsk og var aldri medlem av statskirken. Således skulle aldri mine barn bli tatt opp som meldemmer, all den tid de hverken var døpt og ingen av foreldrene var medlemmer (kirkens egne regler). Jeg oppdaget i fjor at vi var medlemmer allikevel fordi vi da fikk tilsendt stemmesedler fra statskirken i f.m. kirkevalg. Nå skal det sies at de samtidig sendte ut informasjon om utmeldelse i tilfelle man egentlig ikke var medlem....

Man kan sikkert bare ta en telefon og sjekke.

Skrevet (endret)

Du kan sende mail til [email protected] for å høre om du er medlem. Selv har jeg meldt meg ut to ganger til tross for at jeg ikke er døpt og følgelig ikke konfirmert i kirken. Så undersøker jeg med jevne mellomrom om jeg står oppført som medlem eller ikke, da jeg ikke er interessert i å være listefyll for DNK!

Endret av Iah
Skrevet

Hvis barnet er døpt som liten så må det vel ikke døpes på nytt før en konfirmasjon? At det i mellomtiden har blitt meldt ut av Statskirken av foreldene spiller ingen rolle. Er man døpt så er man døpt. Det er jo de som er medlemmer av andre kristne trossamfunn, utenlandske kristne som aldri har stått i statskirken osv. som også kan bli konfirmert i norske kirker, uten at de har vært medlemmer i utgangspunktet. Men da - når man konfirmeres - blir man altså meldt inn i statskirken (igjen)

Oja. ops... :klaske:

Da skjønner jeg.

Skrevet

Unødvendig stress? Det er bare å fylle ut et skjema, så mye jobb er det i hvert fall ikke. Og dersom barnet ikke en gang er døpt skjønner jeg godt at TS ikke ønsker at det skal være innmeldt i DNK.

Og dette med at det bare er et register er vel et av de dårligste argumentene jeg hører. Hva hvis du fant ut at du var medlem i et eller annet politisk parti du på ingen måte sympatiserer med, ville ikke det plaget deg? Du har jo ingen plikter, du står bare på en liste.

Skrevet (endret)

Unødvendig stress? Det er bare å fylle ut et skjema, så mye jobb er det i hvert fall ikke. Og dersom barnet ikke en gang er døpt skjønner jeg godt at TS ikke ønsker at det skal være innmeldt i DNK.

Og dette med at det bare er et register er vel et av de dårligste argumentene jeg hører. Hva hvis du fant ut at du var medlem i et eller annet politisk parti du på ingen måte sympatiserer med, ville ikke det plaget deg? Du har jo ingen plikter, du står bare på en liste.

Også må man tenke på at statskirken får økonomiske midler fra staten basert på medlemstallene sine. Det er jo direkte juks å motta penger basert på medlemmer som aldri har valgt å bli medlemmer! Politiske organisasjoner har blitt anmeldt for slike ting.

For å sitere en venn av meg: At Gelius skriver om sex er fyfy, men at de selv jukser seg til penger er ok.

Endret av Lizzee
Skrevet

Også må man tenke på at statskirken får økonomiske midler fra staten basert på medlemstallene sine. Det er jo direkte juks å motta penger basert på medlemmer som aldri har valgt å bli medlemmer! Politiske organisasjoner har blitt anmeldt for slike ting.

For å sitere en venn av meg: At Gelius skriver om sex er fyfy, men at de selv jukser seg til penger er ok.

Ja, du kan tro det hadde blitt baluba om andre organisasjoner opererte på denne måten. Om AP for eksempel automatisk meldte inn alle nordmenn som ikke var registrerte medlemmer av andre partier.

Skrevet

Himler med øynene her jeg sitter over mange av innleggene i denne tråden. Greit nok at du at dere ikke ønsker å være medlem av statskirken, men å mistenke kirken for å bedrive medlemsjuks med vilje viser bare hvor liten respekt dere har for religion når dere må hakke ned på alt som heter kirke.

Skrevet

Himler med øynene her jeg sitter over mange av innleggene i denne tråden. Greit nok at du at dere ikke ønsker å være medlem av statskirken, men å mistenke kirken for å bedrive medlemsjuks med vilje viser bare hvor liten respekt dere har for religion når dere må hakke ned på alt som heter kirke.

Medlemsjuks med vilje? Hva er det du mener kirken har gjort da? Synes du det er rett at folk skal måtte melde seg ut flere ganger? Synes du det er rett at mennesker som aldri har hatt en tilknytning til kirken meldes inn? Hadde du syntes det vært uproblematisk om du ble meldt inn i Arbeiderpartiet uten din viten og vilje, fordi du ikke var medlem av et annet parti?

Dette handler ikke om respekt for religion. Det har jeg absolutt, om DNK har særlig respekt for meg og mitt livssyn derimot, setter jeg spørsmålstegn ved. For da hadde de ikke meldt meg inn i utgangspunktet!

Skrevet

Det er ikke snakk om mistanke. Det har beviselig skjedd og både kirken og kirke- og utdanningsdepartementet har innrømmet det.

I 1998 fikk Norge et sentralt kirkeregister. Inntil da var medlemskap i kirken bare registrert lokalt. Kirkedepartementet, som da var under ledelse av Bondevik I-regjeringens kirke- og utdanningsminister Jon Lilletun (KrF), valgte å bruke Folkeregisteret som grunnlag for medlemsregisteret i Den norske kirke. Man mente det ville bli for dyrt å gå gjennom alle kirkebøker der dåp registreres manuelt.

Dermed er alle som ikke aktivt har meldt seg ut av statskirken etter 1998 fortsatt medlemmer. Det er uvesentlig om man er døpt, eller om foreldrene har vært eller er medlemmer av statskirken. Departementet valgte å ikke informere nye, ufrivillige personer om at de nå var blitt medlemmer av statskirken.

Et unntak gjelder personer som er medlem av et annet trossamfunn. Etter mange protester fra humanetikere, muslimer, jøder og pinsevenner som var oppført som medlemmer, tok Kultur- og kirkedepartementet affære og fikk ryddet opp i 75.000 ufrivillige medlemmer av statskirken ved å kryssjekke personnumre i andre tros- og livssynsamfunnsregister.

Personer som ikke er medlem av noe annet trossamfunn forble medlemmer av statskirken inntil de selv tok kontakt for å melde seg ut.

Opprydningsarbeid foregår fremdeles men det krever at folk selv finner ut av det i stor grad.

Det blir selvsagt medlemsjuks når for eksempel jeg velger å melde meg ut av statskirken og melder meg inn i HEF (Human etisk forbund). Statskirken får økonomisk støtte fra staten basert på medlemstall. Men Statskirken har ikke krav på støtte for mitt medlemskap da jeg har meldt meg ut! At de selv har meldt meg inn igjen uten at jeg vil være medlem - er det OK? Er det da også ok at alle andre religiøse trossamfunn som får tilsvarende støtte på grunnlag av medlemstall, fører opp nye medlemmer som aldri har meldt seg inn?

• Liker 1
Skrevet

Da jeg ikke var medlem noe sted sendte jeg årlig mail til [email protected] for å sjekke. Nå står jeg i ett annet trossamfunn, og får da beskjed dersom jeg skulle bli dobbelt registrert.

Skrevet

Så du tar ikke religion alvorlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...