Gå til innhold

Melde et barn ut av statskirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å melde barnet mitt ut av statskirken, og lurer på om jeg kan ta denne avgjørelsen alene eller om BF må være med å skrive under. Jeg har daglig omsorg og vi har delt foreldreansvar. Loven er så uklar her syns jeg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tydeligvis greid å barnet inn som medlem i statskirken.

Mitt råd er: Trekk pusten godt og fokuser på noe annet og la barnet ta valget selv når det er klar for det.

Skrevet (endret)

Du har tydeligvis greid å barnet inn som medlem i statskirken.

Mitt råd er: Trekk pusten godt og fokuser på noe annet og la barnet ta valget selv når det er klar for det.

Unnskyld meg, men det er faktisk ikke sånn at alle på eget initiativ melder barna sine inn i statskirken. Ingen av våre er døpt, like fullt fant vi ut at de var medlemmer, og måtte sende inn skjema om utmelding...

TS: Skjemaet skal underskrives av den/de som har foreldreansvar. Du finner skjema her, under Utmelding av barn i Den Norske Kirke: http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=3173

Endret av Bodillen
  • Liker 2
Skrevet

Unnskyld meg, men det er faktisk ikke sånn at alle på eget initiativ melder barna sine inn i statskirken. Ingen av våre er døpt, like fullt fant vi ut at de var medlemmer, og måtte sende inn skjema om utmelding...

TS: Skjemaet skal underskrives av den/de som har foreldreansvar. Du finner skjema her, under Utmelding av barn i Den Norske Kirke: http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=3173

Hvordan ble dine barn medlem av statskirken?

Fant statskirken opp dette selv ved fødsel?

Skrevet

Du skal ikke spørre barnet ditt først.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er en relativt kjent sak at statskirken har hatt en tendens til å melde inn barn på eget initiativ. Stort sett har det skjedd når foreldrene ikke er medlemmer i andre trossamfunn, men det har også hendt at det har skjedd der foreldrene f.eks. er medlem av HEF.

Mange har også opplevd å bli meldt inn igjen i statskirken etter å selv ha meldt seg ut.

Så medlemsjukset i statskirken er relativt stort, selv om det vel har blitt noe bedre i de senere årene etter at det har blitt satt fokus på dette!

Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt da? Hadde kanskje vært greiest å vente til konfirmasjonsalder i det minste, det kan jo være at barnet selv faktisk har lyst til å konfirmeres kirkelig når den tid kommer.

• Liker 1
Skrevet

Det er en relativt kjent sak at statskirken har hatt en tendens til å melde inn barn på eget initiativ. Stort sett har det skjedd når foreldrene ikke er medlemmer i andre trossamfunn, men det har også hendt at det har skjedd der foreldrene f.eks. er medlem av HEF.

Mange har også opplevd å bli meldt inn igjen i statskirken etter å selv ha meldt seg ut.

Så medlemsjukset i statskirken er relativt stort, selv om det vel har blitt noe bedre i de senere årene etter at det har blitt satt fokus på dette!

Kjenner til dette. Ingen av mine barn er døpt - men jammen sto de ikke som medlemmer av statskirken allikvel! Vi oppdaget dette i f.m. fjorårets kirkevalg, hvor både jeg og mine barn fikk tilsendt stemmesedler. Til tross for at ingen av oss er medlemmer (utsendelsen gikk kun til medlemmer)

Det virkelig tragiske er jo at statskirken får økonomisk støtte fra staten basert på medlemstall! Så her snakker vi juks!

Til TS: Hvis du har valgt å døpe barnet ditt så synes jeg vel kanskje at du skal la det være som det er - så kan barnet ditt heller velge selv. Men om det ikke har vært noen dåp så skal jo ikke barnet være medlem. Forøvrig bør du ta avgjørelsen sammen med faren til barnet. Det ville ihvertfall jeg ha gjort. Kan hende han ønsker å oppdra barnet kristent?

Hvis ingen av dere har tenkt å oppdra barnet kristent så er det vel heller ingen grunn til å stå i statskirken? Heller ingen grunn til dåp for den saks skyld....

Ønsker barnet senere å konfirmere seg så er det ikke noe problem. Voksendåp i forkant av konfirmasjon er ikke noe problem. For en ungdom som virkelig mener noe med det så bør ikke det være noen hindring.

Skrevet

Kjenner til dette. Ingen av mine barn er døpt - men jammen sto de ikke som medlemmer av statskirken allikvel! Vi oppdaget dette i f.m. fjorårets kirkevalg, hvor både jeg og mine barn fikk tilsendt stemmesedler. Til tross for at ingen av oss er medlemmer (utsendelsen gikk kun til medlemmer)

Det virkelig tragiske er jo at statskirken får økonomisk støtte fra staten basert på medlemstall! Så her snakker vi juks!

Dette ante jeg ikke..........det er jo helt horribelt!!

Skrevet

Er det ikke sånn at barn automatisk blir medlem av statskirken dersom foreldrene ikke er meldt inn i andre trossamfunn og selv står i statskirken?

Jeg mener å huske at barn som ikke er døpt eller kirkelig konfirmert blir utskrevet fra statskirken når de nå en viss alder?

Skrevet

Statskirken fikk lov til å bruke folkeregisteret som grunnlag for sine medlemslister.

Jeg meldte meg ut på slutten av 80-tallet, men oppdaget i 2009 at jeg var medlem igjen! Da oppdaget jeg også at mine barn som aldri er blitt døpt eller innmeldt var registrert.

Inntil 1998 hadde statskirken brukt lokale registre som grunnlag for sine medlemstall. Men da dette skulle legges om til et sentralt register i 1998 fant kirke- og undervisningsdepartementet ut at det enkeleste (og billigste) ville være å bare bruke folkeregisteret som grunnlag og meldte dermed inn så og si alle nordmenn.

Det har visst vært noe rot og tull etter dette også.

Skrevet

Jeg forstår kirkelovens §3 (om medlemskap) slik at hvis foreldrene har foreldreansvaret sammen, må begge skrive under, men at det holder med at den ene skriver under dersom en er alene om foreldreansvaret.

Skrevet

Er det ikke sånn at barn automatisk blir medlem av statskirken dersom foreldrene ikke er meldt inn i andre trossamfunn og selv står i statskirken?

Jeg mener å huske at barn som ikke er døpt eller kirkelig konfirmert blir utskrevet fra statskirken når de nå en viss alder?

Det stemmer. En skrives ut av registrene når en er 18 år gammel i slike tilfeller.

Skrevet

Vi var begge utmeldt av DNK og hadde vært medlemmer av HEF i flere år da vi fikk barn.

Mannen min er for øvrig utmeldt to ganger. :filer:

Skrevet

Jeg meldte meg ut når jeg var 18 og oppdaget ved irkevalget at jeg var "tilbake". Så mye tull er det nok ja.... Men jeg syns du bør nevne det for faren føør du melder ut, så han i det minste vet om det. Skulle barnet bli kristen som eldre er det null stress å døpe seg på nytt i forbindelse med konfirmasjonen.

Skrevet

Jeg meldte meg ut når jeg var 18 og oppdaget ved irkevalget at jeg var "tilbake". Så mye tull er det nok ja.... Men jeg syns du bør nevne det for faren føør du melder ut, så han i det minste vet om det. Skulle barnet bli kristen som eldre er det null stress å døpe seg på nytt i forbindelse med konfirmasjonen.

Det holder ikke å "nevne det for far" så lenge begge har foreldreansvaret. Begge må da underskrive. Det står også på selve skjemaet.

Skrevet

Men stemmer dette da? Er det ikke sånn at den norske kirke får støtte for alle personene i Norge som ikke står oppført i noe annet trossamfunn uansett? Det er hva jeg har hørt, men helt sikker er jeg ikke. Men hvis det er sånn skulle de ikke ha noe økonomisk motiv for å jukse.

Men jeg ble selv kraftig provosert da jeg oppdaget at jeg som ikke er døpt, plutselig var innmeldt for noen år siden. Ikke noe som påvirker meg i hverdagen om jeg er medlem, men det er en prinsippsak. Jeg ønsker ikke å stå oppført i register for noe jeg ikke ønsker å være en del av.

Når det gjelder utmelding av barn, syns jeg det er helt riktig at barnets far skal få mene noe om dette. Noe annet ville jeg synes var ganske horribelt. Nå er det også sånn at det å ha foreldreansvar gir en lovfestet rett til å mene noe om det også.

Skrevet

Nå står her ingenting om alder, men jeg ville ventet med å gjøre noe til barnet nærmet seg for eksempel konfirmasjonsalder. Da kan han/hun få sjangsen til å velge selv.

Skrevet

Jeg er utmeldt av statskirken 3 ganger......

Skrevet

Men stemmer dette da? Er det ikke sånn at den norske kirke får støtte for alle personene i Norge som ikke står oppført i noe annet trossamfunn uansett? Det er hva jeg har hørt, men helt sikker er jeg ikke. Men hvis det er sånn skulle de ikke ha noe økonomisk motiv for å jukse.

Ingen av alternativene stemmer. Statskirka får en pott på statsbudsjettet, uavhengig av medlemstall. Deretter får alle andre trossamfunn det samme per medlem, som statskirkas støtte tilsvarer per medlem.

Så den eneste praktiske konsekvensen av å melde seg ut, uten å bli medlem ett annet sted er at alle andre trossamfunn får litt mer per medlem. Og på lang sikt bidrar man til å svekke behovet for statskirke, så vi en dag kanskje kan få avskaffet skiten. :)

Utover det er reglene for barn at de automatisk meldes inn i morens trossamfunn ved fødsel, men foresatte kan melde dem ut manuelt. Hvis barnet ved en feiltagelse har havnet i registeret trenger man ikke å melde det ut, da holder det å gi beskjed om feilen, og dermed trenger man heller ikke underskrift fra den andre forelderen.

Og den beste måten å la barnet velge selv er å ikke melde det inn i noe trossamfunn, inludert statskirka, før de kan velge det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...