Gå til innhold

Sør-Korea vs. Nord-Korea


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg toro oxo at vi liker de fordi usa liker de. Jeg synes det er merkelig at nord er den store stygge ulven. 2 ganger. Det er alltid 2 sider av samme sak.

Sør-og Nord-Korea er produkter av den kalde krigen. De ble delt som følge av henholdsvis amerikansk og russisk okkupasjon, og delingen ble sementert ved at begge sider innsatte regjeringer som var tjenlige i fht deres respektive ideologier.

Etter 2. verdenskrig fulgte drøyt 30 år med kald krig, som ytterligere sementerte skillet. Men i den tida som har gått, har Sør-Korea gått veien mot å bli et moderne demokrati, mens Nord-Korea har gravd seg dypere og dypere ned i et totalitært oligarkisk diktatur der makten har gått i arv fra far til sønn, og der lederen har vært gjenstand for en personkult fullt på høyde med dyrkingen av Mao og Stalin. Antakelig enda litt mer. Ingen hadde rettigheter under dette regimet, og folket har litt stort under dets feilslåtte politikk og sinnsyke prioriteringer. Det har vært gjentatte hungerkatastrofer, blant annet. Likevel har man sett seg i stand til å investere stort i militæret, og har sågar utviklet både atomvåpen og leveringssystemer for dem.

Og det er, kort fortalt, grunnen til at vi liker Sør bedre enn Nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde følt det værre å sulte ihjel i et demokrati kontra et diktaturstat med fri bolig, fri skole, fri helsetjenester og selvsagt fri mat.

Diktaturene har i hvertfall et mål, og ingen hater demokratiet selv om verdens aller største demokrati india, - også er det landet hvor flest sulter ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt det værre å sulte ihjel i et demokrati kontra et diktaturstat med fri bolig, fri skole, fri helsetjenester og selvsagt fri mat.

Diktaturene har i hvertfall et mål, og ingen hater demokratiet selv om verdens aller største demokrati india, - også er det landet hvor flest sulter ihjel.

India praktiserer i stor grad ennå kastesystemet, ikke offentlig, men om du bruker colgate-skalaen på de som sitter i høye stillinger synes det godt i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt det værre å sulte ihjel i et demokrati kontra et diktaturstat med fri bolig, fri skole, fri helsetjenester og selvsagt fri mat.

Diktaturene har i hvertfall et mål, og ingen hater demokratiet selv om verdens aller største demokrati india, - også er det landet hvor flest sulter ihjel.

Den jevne nordkoreaner får jo ingenting av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt "liker" vi Sørkorea best fordi USA liker Sørkorea best.

Ja man liker jo gjerne å se på USA som et land som forsvarer demokrati og frihetens prinsipper. Men faktum er at USA har oppgjenom tiden etter 2VK støtett diverse despoter og diktaturer. Så sant despoten har danset etter USAs pipe. USA har sågar vært med på å styrte en demokratisk valgt president, nemmelig Alende i Chile. Han var sosialist, noe som passa USA dårlig, så de syntes det var langt bedre å la despoten Pinoche få makta. Da han gladelig danset etter USAs pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...