Gå til innhold

Sør-Korea vs. Nord-Korea


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

I media de siste dagene har det vært mye om sør -og nord korea. Og jeg vet jo at de er to land, og at de nesten er i krig. Men kan noen forklare meg hvorfor de er to land, hvorfor de nesten er i krig, hvorfor "liker" vi sør-korea bedre en nord-korea?

Har prøvd å lese meg opp på nettet, men syns det står vanskelig forklart? Noen som kan forklare det lett?

Dette er ikke en skoleoppgave eller noe, er bare jeg som er nysgjerrig og vil vite mer om saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort fortalt "liker" vi Sørkorea best fordi USA liker Sørkorea best.

Ok. Kan du forklare for oss hvorfor du liker Nord-korea best? Eller er du tilfeldigvis hjernevasket til å like Sør-korea best du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg toro oxo at vi liker de fordi usa liker de. Jeg synes det er merkelig at nord er den store stygge ulven. 2 ganger. Det er alltid 2 sider av samme sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det at Nord Korea blir styrt av en despot som muligens har atomvåpen kan være en av grunnene til at den vestlige verden holder med Sør Korea :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg toro oxo at vi liker de fordi usa liker de. Jeg synes det er merkelig at nord er den store stygge ulven. 2 ganger. Det er alltid 2 sider av samme sak.

Det har du rett i, men jeg tror du skal slite med å rettferdiggjøre NK, hvordan de behandler sine egne, naboland og hvordan de fremstår internasjonalt. SK er ihvertfall interessert i å forholde seg til resten av verden, de har en levestandard på lik linje med vestlige land og kan å oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I media de siste dagene har det vært mye om sør -og nord korea. Og jeg vet jo at de er to land, og at de nesten er i krig. Men kan noen forklare meg hvorfor de er to land, hvorfor de nesten er i krig, hvorfor "liker" vi sør-korea bedre en nord-korea?

Har prøvd å lese meg opp på nettet, men syns det står vanskelig forklart? Noen som kan forklare det lett?

Dette er ikke en skoleoppgave eller noe, er bare jeg som er nysgjerrig og vil vite mer om saken :)

Det skriver seg vel strengt tatt tilbake til 1945, og 2VKs slutt. Da Sovjetunionen kasta ut japsene fra den nordlige delen og samtidig besatte denne. Mens Amerikanerne gjorde det samme i den sørlige delen. Og så kom uavhengihetserkleringen først i Sør i 1948, og 3 mnd senere i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Korea er et fullstendig lukket diktatur, som vi vet svært lite om. Det lille vi vet, er enten propaganda fra diktator eller fryktelig skremmende historier fra nord-koreanere som har klart å rømme. Tortur, dødsstraff, tvangsarbeid, tvangsabortering, et helt folk som sulter...

Og jeg vet ikke med deg, TS, men jeg foretrekker faktisk et demokrati foran et diktatur. Helt uavhengig av hvem USA støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker har Nord Korea og Sør korea vært i krig siden splittelsen på papiret, men det er våpenhvile så det er jo ingen kontinuerlig væpnet konflikt.

Hvorfor folk ikke liker Nord Korea?

Kan nok ha noe å gjøre med et diktaturisk styre, mediekontroll og brudd på menneskerettigheter å gjøre. Nord Korea er blant de siste "ordentlige" kommuniststater, selv ikke Kina benytter seg av like ekstrem retorikk når de blir motsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Korea er et fullstendig lukket diktatur, som vi vet svært lite om. Det lille vi vet, er enten propaganda fra diktator eller fryktelig skremmende historier fra nord-koreanere som har klart å rømme. Tortur, dødsstraff, tvangsarbeid, tvangsabortering, et helt folk som sulter...

Og jeg vet ikke med deg, TS, men jeg foretrekker faktisk et demokrati foran et diktatur. Helt uavhengig av hvem USA støtter.

Nå er det vel faktisk kun de siste drøye 20 årene Sør Korea har vært demokrati. Helt til frem mot slutten av 80 tallet var også de et temmlig tøft diktatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel faktisk kun de siste drøye 20 årene Sør Korea har vært demokrati. Helt til frem mot slutten av 80 tallet var også de et temmlig tøft diktatur.

So? Det er et demokrati NÅ, og er en av verdens største økonomier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Det er et demokrati NÅ, og er en av verdens største økonomier.

Men de bruker fremdeles dødsstraff. Noe å tenke på for deg Rosalie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de bruker fremdeles dødsstraff. Noe å tenke på for deg Rosalie?

:murvegg:

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige: Lukket diktatur vs åpent demokrati

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg toro oxo at vi liker de fordi usa liker de. Jeg synes det er merkelig at nord er den store stygge ulven. 2 ganger. Det er alltid 2 sider av samme sak.

Det finnes folk som har det motsatte synet. De som liker ett land fordi USA (og/eller Israel) misliker dem. Ta f.eks forholdet noen mennesker (også her i landet) har til Iran. De sier de vil holde med den "svake part", uansett. Opplysninger som kan nyansere synet, f.eks forholdene til minoriteter i nevnte land, blir effektivt skutt ned, oversett, eller simpelthen skjønnmalt.

Holde med den svake part, my ass!

Du bør også nyansere ditt syn på Nord-Korea. Når du syns det er "merkelig at nord er den store stygge ulven", har du sannsynligvis noen huller i historiekunnskapene dine. Bare ett vennlig tips!

****

Hilsen AnonymBruker nr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det at Nord Korea blir styrt av en despot som muligens har atomvåpen kan være en av grunnene til at den vestlige verden holder med Sør Korea :gjeiper:

Muligens.. ?

****

Hilsen AnonymBruker nr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi liker sørkoreanerne best fordi vi har blitt hjernevasket til å like land som ikke sulter ihjel sine innbyggere og begrenser deres handlingsrom og frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:murvegg:

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige: Lukket diktatur vs åpent demokrati

Ja , har også inntrykk av at Sør korea er "fritt" i vestlig forstand , mens nord- korea ikke er det i det hele tatt og at det føres en svært undertrykkende politikk mot egen befolkning .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg toro oxo at vi liker de fordi usa liker de. Jeg synes det er merkelig at nord er den store stygge ulven. 2 ganger. Det er alltid 2 sider av samme sak.

????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...