Rapitap Skrevet 14. oktober 2003 #1 Del Skrevet 14. oktober 2003 Vet vi noe mer om hvordan vi kan forhindre at det skjer? Er det ikke i Sverige at de er litt flinke med dette? Skal barnet ligge på rygg? Mage? Ikke ha det for varmt ? Ikke ligge på skumgummi? Ikke ha en mor som røykte under svangerskapet? jeg har hørt så mye at jeg ikke vet hva som er sant eller ikke... Hva kan eller gjør dere for å minske sannsynlighet for krybbedød? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 14. oktober 2003 #2 Del Skrevet 14. oktober 2003 Min lillesøster døde i krybbedød for 5 år siden. Min far og lillesøsters mor gjorde ingenting av det som liksom skal sette barnet i fare. Lillesøster sov på riktig måte, de røyker ikke, Lillesøster hadde det nok ikke for varmt. Det med skumgummi har jeg ikke hørt om før, men hun lå nok på skumgummimadrass, ja... Uansett er krybbedød et mysterium for legene og man skjønner ikke hvorfor det skjer. Slike "ikke gjør/gjør" kommer fra undersøkelser som leger har tatt der majoriteten av svarene heller i en retning uten at det betyr at de forstår hvorfor. Krybbedød er en av livets, skrekkelige usikkerheter som man nok ikke kan gardere seg helt mot, desverre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 14. oktober 2003 #3 Del Skrevet 14. oktober 2003 Det var nok litt mer før når alle sov på magen. Nå skal barn sove på ryggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #4 Del Skrevet 14. oktober 2003 Skal barnet ligge på rygg? Mage? Ikke ha det for varmt ? Ikke ligge på skumgummi? Ikke ha en mor som røykte under svangerskapet? jeg har hørt så mye at jeg ikke vet hva som er sant eller ikke... Jeg vet at de siste undersøkelsene er helt entydige mht. liggestilling. Barnet skal ikke ligge på magen; det mangedobler risikoen for krybbedød. At røykende foreldre også øker risikoen, kommer neppe som noen overraskelse. Røyking under svangerskapet eller i nærheten av barn, frarådes av et utall forskjellige grunner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 14. oktober 2003 #5 Del Skrevet 14. oktober 2003 For litt over en måned siden var jeg hos legen min,da jeg var ferdig traff jeg ei dame ute på venteverelset som jeg snakket endel med for noen år siden. Jeg visste hun hadd fått 2 barn,men visste ikke om det var gutter eller jenter. Jeg sa hei og vi begynte å småsnakke og da spurte jeg: Hvor gamle er barna dine da,ja for det er vel 2 du har nå. Så kom svaret som et sjokk. Jeg har bare en nå,minstegutten døde i krybbedød et år gammel. Hva sier man til sånt? Jeg hadde avtaler utover hele dagen og bare avlyste det i samme sekund. Vi ble stående ute og røyke og prate i stedet. Hun bar ingen nag til meg,hun syntes det var så godt å prate og at jeg ikke ble skremt og bare stakk min vei. Vi sto ute i halvannen time og snakket og jeg ga henne en klem,klappet henne på skulderen og ba henne på besøk når hun selv føler seg sterk nok til det. Å miste et barn må være forferdelig,ja jeg finner ikke ord,men å trampe såpass i salaten som jeg gjorde da,det er i alle fall sånn jeg føler det selv. Hun derimot syntes det var godt å prate,andre familiemedlemmer i hennes familie gjør det til sin business at hun har mistet et barn og da vil de ikke prate om gutten i det hele tatt. Og hun som har så behov for det. Enkelte dager kommer familien på besøk når hun er sterk og da setter de seg bare rett ned å gråter. Så hun har ikke fått noe serlig hjelp eller oppbakking. Stakkars dame. Heldigvis så får hun hjelp nå. Mannen er en kjernekar og det offentlige har hjulpet til med barnehageplass for eldstegutten slik at hun kan få legehjelp,behandling og få sove når hun føler for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 14. oktober 2003 #6 Del Skrevet 14. oktober 2003 Til Ellapille: Du tråkket hvertfall IKKE i salaten - slik jeg ser det. Du spurte et helt naturlig spørsmål - og med det svaret du fikk, så reagerte du veldig flott. Du verden - tenk om flere hadde reagert som deg! :blomst_opp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 14. oktober 2003 Takker for svar. Ok - konklusjon er hell og lykke samt at barnet bør lalle på ryggen... =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #8 Del Skrevet 14. oktober 2003 åssen babyen skal ligge å sove må vel være opp til hver enkelt barn. Tror ikke man kan tvinge dem til å ligge på en bestemt måte for da skriker de bare og blir utilfredse. Krybbedød er skummelt. Det er vel alle nybakte foreldres sitt mareritt. Ingen foreldre kan gjøre mer enn sitt beste og prøve å lese barnets behov og hindre farer. Men det skjer for det og jeg tror ikke det er liggemåten eller madrassen som er svaret. Ting bare skjer,ja det høres helt for jævlig enkelt ut,men det bare rett og slett skjer. Helt fryktelig å tenke på. Aidsgåten er nermere et gjennombrudd enn forskningen på krybbedød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. oktober 2003 #9 Del Skrevet 14. oktober 2003 åssen babyen skal ligge å sove må vel være opp til hver enkelt barn. Tror ikke man kan tvinge dem til å ligge på en bestemt måte for da skriker de bare og blir utilfredse. Ikke alle barn kan rulle rundt... Men det skjer for det og jeg tror ikke det er liggemåten eller madrassen som er svaret. Antall tilfeller krybbedød har blitt redusert betraktelig etter at flere ble lagt på rygg. Er verdt å ta med seg slik kunnskap... http://www.lommelegen.no/art/art1714.asp I 90 åra vart talet på born som døydde i krybbedød redusert frå 144 born i 1989, til omlag 35 born pr. år dei siste åra. Denne formidable reduksjonen kom hovudsakleg som resultat av eit svært enkelt førebyggjande råd: Spedborn skal sove på ryggen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #10 Del Skrevet 14. oktober 2003 Her er hjemmesiden til Landsforendingen til støtte for krybbedød. -La spedbarnet sove på ryggen fra fødselen av -Unngå å røyke i svangerskapet og gi barnet et røykfritt miljø -La ikke spedbarnet bli overopphetet eller få hodet tildekket av sengetøy når det sover -Husk at amming beskytter barnet -La spedbarnet sove i egen seng på foreldrenes soverom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 14. oktober 2003 #11 Del Skrevet 14. oktober 2003 -La spedbarnet sove på ryggen fra fødselen av -Unngå å røyke i svangerskapet og gi barnet et røykfritt miljø -La ikke spedbarnet bli overopphetet eller få hodet tildekket av sengetøy når det sover -Husk at amming beskytter barnet -La spedbarnet sove i egen seng på foreldrenes soverom. Og likevel døde min søster.... En skal ikke ta disse formaningene som sikre tegn på at man ikke blir rammet. Det kan ikke skade, men som gjest snakket om er krybbedødgåten laaangt fra oppklart. En får bare håpe på at det ikke rammer en selv (eller noen andre...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 14. oktober 2003 #12 Del Skrevet 14. oktober 2003 Ja, for tiden skal visst barn sove på ryggen. Selv lot mamma meg sove lett på siden, godt støttet opp av dynen. (Vanskelig å forklare) Hun byttet side for hver gang hun tok meg opp, slik at jeg ikke skulle bli "skeiv". Grunnen til at hun lot meg ligge på siden var at ligger man på magen kan man kanskje lettere bli "kvalt" og ligger man på rygg, er det litt skummelt om man gulper, kaster opp etc. for da blir dette liggende i halsen. Jo mer jeg tenker på det, jo mer logisk synes jeg det virker at ungen ligger lett på siden. Dere har vel hørt om stabilt sideleie....?? Er jo best for luftveiene, vet dere... Eller hva mener dere??? Ellers tror jeg at krybbedød også kan skyldes div "svakheter" ved barnet som har vært der ved starten. Dette skjer jo i dyreriket også. Noen dør helt plutselig - uten forvarsel.... Men, jeg er ingen lege eller forsker. Håper man finner et svar på denne gåten snart. Det er jo enhvers mareritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå