Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt lyst å lage en liste til jul over gamle bøker som er et must å lese. Studere selv litteratur så det kan jo bli interessant.

Akkurat nå vurderer jeg å Lese: Alice in Wonderland fordi fortellingen er så veldig kjent at det må jo være ett eller annet med boken som gjør at den er så spesiell at den har vært populær så lenge.

Ellers skal jeg lese Frankenstein og Robinson Crusoe etter jul. Gleder meg veldig, må sikkert skrive stil om det.

Noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bibelen. Enten du tror på det eller ei, er dette nøkkelen til å forstå vår vestlige kultur og tankesett. Derretter sagaene, som forteller om dem som var før oss, og viser at på mange områder utgjør ikke iPoden allverdens forskjell.

Skrevet (endret)

"Kim" av Rudyard Kipling.

"Sort Messe" av John Dickson Carr. Krim fra 30-tallet.

"Heart of Darkness" av Joseph Conrad.

"Idioten" av Fjodor Dostojevski.

"Reise til nattens ende" av Louis-Ferdinand Celine.

"Pesten" av Albert Camus.

"1984" av George Orwell.

"Through the Looking-Glass" og "Alice in Wonderland" som du nevner, anbefales.

For dem som foretrekker enda mørkere litteratur enn noen av de jeg har listet opp, må jeg nevne "Historien om Øyet". Denne erotiske klassikeren er surrealistisk, skremmende og fascinerende, og er Batailles best kjente verk.

Ellers er det jo klassikere av Edgar Allen Poe og William Blake som er verd å få med seg.

Osv,osv.

Endret av angkortom
Skrevet

De tre musketerer og Greven av Monte Christo av Alexandre Dumas er et must. :jepp:

Dersom 1965 kvalifiseres som gammelt: jeg leser for tiden Dune av Frank Herbert, og jeg forstår virkelig hvorfor det ble en kultbok. Fantastisk! :hjerte:

Skrevet

Bibelen. Enten du tror på det eller ei, er dette nøkkelen til å forstå vår vestlige kultur og tankesett. Derretter sagaene, som forteller om dem som var før oss, og viser at på mange områder utgjør ikke iPoden allverdens forskjell.

Og ikke å forglemme "Odysseen" og "Iliaden" av vår greske venn

Homer.

Skrevet

Anna Karenina, Wuthering Heights, Den fremmede og Prosessen.

Skrevet

Når villdyret våkner - Jack London

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde

Moby Dick

En verdensomseiling under havet - Jules Verne

Kommer ikke på flere i farta som andre ikke har listet opp :)

Skrevet

Og ikke å forglemme "Odysseen" og "Iliaden" av vår greske venn

Homer.

Hehe har lest the Odyssey. Har også nå kjøpt Derek Walcotts versjon av den. Har ikke begynt enda, men den skal hvis være veldig bra og man kan sammenligne de to for eksamensoppgaver osv.

Skrevet

ok, hvordan definerer du gammel?

50 år.. 100.. 200+?

Skrevet

ok, hvordan definerer du gammel?

50 år.. 100.. 200+?

Eldre enn meg selv.

Skrevet

Hemingway: For Whom the Bells Tolls

Garcia Marquez: One Hundred Years of Solitude

Og han tsjekkiske... kommer ikke på navnet i farta. Hmm...

Skrevet

Hemingway: For Whom the Bells Tolls

Garcia Marquez: One Hundred Years of Solitude

Og han tsjekkiske... kommer ikke på navnet i farta. Hmm...

Milan Kundera? Kafka?

Skrevet

Kundera ja, takk! :) tenkte på Tilværelsens uutholdelige letthet. Men den kvalifiserer kanskje ikke som gammel...

Skrevet (endret)

Heh.. ser at det som kvalifiserer som gammelt her er nok noe jeg anser helt vanlig.

Gammelt regner jeg mer sånn fram til 20. århundre. Så noen skikkelig gamle først som jeg kan huske nå (noen av de er skrevet flere hundre år siden):

- Miguel de Cervantes - Don Quijote - kanskje tung for noen, men synes den er utrolig morsom!

- D. Defoe - Robinson Crusoe

- Marquis de Sade - Justine

- Gustave Flaubert - Madame Bovary

- Voltaire - Candide

- Mary Shelley - Frankenstein

- Bram Stoker - Drakula

- R.S. Stevenson - Dr. Jekyll and Mr Hide, men også noen fine ungdomsbøker

- Fjodor Dostojevski - Idioten; Forbrytelse og straff

- Ivan Goncharov - Oblomov

- Herbert George Wells - Tidsmaskinen (1896), Den usynlige mann

- C. Dickens og O. Wilde - litt sånn.. en del av allmenndanning

- om du er litt sånn.. romantisk, er W. Scott's Ivanhoe og Consuelo av G. Sand sikkert litt fine å lese, sikkert også Honore de Balzac (jeg elsket alle disse når jeg var i ungdomsskolen)

Av de litt nyere regner jeg som "må leses":

- E.M. Remarque - liker egentlig det meste, men synes "Tre Kamerater" var fin, men den vanlige er jo "Intet nytt fra vestfronten"

- er også storfan av Graham Greene, derfra enten "The End of the Affair" eller "Brighton Rock" (viser litt av bredden han har)

- noe fra Hemingway - Klokkene Ringer til Deg; Farvel til våpnene; Og solen går sin gang

- G. M. Marques - Hundre års ensomhet - er også noe en del synes er litt tunglest, kan også anbefale "Kjærlighet i koleraens tid"

- Joyce - Ulysses (omtales som Den Romanen av 20 århundre)

- F.S. Fitzgerald - Great Gatsby

- Bulgakov - Mesteren og Margarita

- Camus - Pesten

- Kafka er nok ikke helt for alle, men Prosessen er ganske morsom

- Kundera - Tilværelsens.. er mest kjent, men syntes også "Spøk" og "Udødeligheten" var veldig bra

- Hesse - Steppeulven

- Jack Kerouac - På kjøret

- Orwell - Animal farm; 1984

- William Golding - Flyenes herre

- Salinger - Catcher in the Rye (husker aldri hva den het på norsk)

- Huxley - Den vidunderlige nye verden

- Arthur C Clarke - skrevet mye kult, og fort glemt at en del ble skrevet på 50-tallet! (i.e. The City and the Stars)

- Hunter S. Thompson - Frykt og Avsky i Las Vegas (1972!)

- Tolkien!

... og noe som er nok ikke litterær topp, men utrolig morsomme:

- P.G. Wodehouse - Bertie and Jeeves bøkene

- Jerome K. Jerome - Three Men in a Boat (er fra 1889!!) + oppfølgeren

- James Herriot - bøkene om dyrelegetilværelsen

Endret av Bond
glemte noen viktige.. :)
Skrevet (endret)

God liste Bond! ;)

Jeg bør kanskje printe den ut og begynne fra toppen hehe.

Kan i alle fall stryke ut Dr. Jekyll and Mr. Hyde for den har jeg lest. Veldig bra da... I liked it! :popcorn:

Btw. Noen som har lest Virginia Wolof? Er det noe å anbefale. Hun har jo en veldig viktig rolle i for kvinnelig litteratur, så det kan være lurt å lese da vi skal ha mer om Genderstudies i år to og tre av graden min.

Endret av Chiyo
Skrevet

Mark Twain: "Huckleberry Finn"

Charles Dickens: "Oliver Twist"

To skikkelige gamliser!

Gjest Galithralia
Skrevet (endret)

Elsket Don Quijote de la Mancha :D Den er utrolig morsom!

Ellers hmm Dekameronen er verdt å lese, synes ikke den var tung i det hele tatt. Holder selv på med Heksehammeren nå, den er litt tung vil jeg si og litt absurd.

1. Don Quijote de la Mancha

2. Dekameronen

3. Heksehammeren

Endret av Galithralia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...