AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Jeg har jobbet i samme butikk i snart tre år og jeg trives kjempegodt! Supre kolleger, hyggelig sjef og arbeidsoppgaver og ansvarsområder jeg virkelig liker. Vi har et godt arbeidsmiljø og har alltid vært flinke til å ha sosiale sammenkomster, det har stort sett dreid seg om en sommerfest i juni, bli-kjent-med-de-nye-ekstrahjelpene-fest i september og julebord i januar (pga julerushet). Vi har også forsøkt å opprettholde lønningspils fredagen etter lønnsutbetaling. Hva er så problemet? Rett etter sommerferien fikk vi ny assisterende butikksjef. Han er forsåvidt veldig hyggelig, men ny i byen og übersosial. Han har nå klart å få med seg mange av kollegene mine på at vi skal møtes til fredagspils HVER fredag etter stengetid (kl. 19). Tiltaket er i og for seg greit, bortsett fra at enkelte, kollegaen min inkludert, har svært vanskelig for å ta nei for et nei. Det må jo være rom for at man har andre planer i helgen eller at man enkelt og greit ønsker å tilbringe kvelden på sofaen når man er sliten etter en lang arbeidsuke? Jeg synes f.eks. det er helt greit å være med ut og ta en pils eller to når jeg jobber senvakt om jeg ikke har andre planer, men dersom jeg jobber tidlig går jeg hjem kl. 16 og da blir det litt mye pes å dra inn til sentrum igjen. Det er tydeligvis ikke ass. butikksjef enig i og dersom man ikke møter blir det alltid masse mas og pes når man kommer på jobb på mandag. Får alltid høre at man er asosial og at det er så viktig å være sosial og at det er dårlig at man ikke støtter opp om initiativet hans. Jeg har forsøkt å ta det opp med ham at jeg synes det er utidig å mase på denne måten, at initiativet er bra og selvsagt er det trivelig om flest mulig møter opp, men faktisk er det jo frivillig, det er ikke obligatorisk fremmøte på dette og jeg synes det er litt i drøyeste laget å forvente at alle skal bruke hver eneste fredagskveld på å drikke øl med kollegene sine. De fleste har vel venner og familie utenfor arbeidsplassen? Synspunkter? Mvh Birgitte
LillePetrine Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Det er jo tydelig at ass butikksjef prøver å etablere seg sosialt hos dere ansatte. Han ser kanskje ikke selv at han er så pushy, han tenker bare at han på en positiv måte går inn for å treffe sine kolleger. Men ærlig talt; fredager er de fineste dagene å finne på ting med venner. For meg er fredagsmiddag med gode venner hellig, og det inkluderer ikke nødvendigvis kolleger (selv om disse også er en del aav nettverket mitt). Du er nok ikke den eneste som ssyns at ass. butikksjef frestår som urimelig, så jeg ville heller bare luftet det litt for andre og kanskje satt en standard. Sagt; det passer dårlig denne fredagen, men jeg stiller gladelig opp neste fredag, (eller når du selv føler det måtte passe). Det at flere føler det obligatorisk å møte og melder pass må jo få ham til å forstå at dette ikke passer for alle. Samtidig er dette kanskje ikke et problem som er greit å ta opp direkte, jeg mener, han er fersk ansatt, og det er ikke alltid kult å skape konflikter helt i førsten, spesielt om han bare ser på seg selv som ekstra engasjert i å bli kjent med dere. Så definitiv, meld avbud, og si at det ikke passer hver eneste fredag, men du syns det er et kjempekoselig tiltak som du gjerne er med på senere.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Jeg hadde nok reagert som deg. Jeg hadde blitt forbanna dersom et nei ikke ble akseptert. Blir nærmest forlenget arbeidstid det. Uten å få betalt. Flott at det kan være sosialt, men det må være høyst frivillig. Noen ganger har man andre planer og noen ganger vil man bare hjem og ha en kveld i sofaen. Jeg er ikke med på alle lønningspilsene heller. Jeg har lang reisevei og barn hjemme, men pleier å få med meg noen timer når ungene er hos faren sin. Mange fortsetter ut på byen etterpå, men jeg har alltid dratt hjem. Har aldri vært noe pes i forhold til det.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Jeg ser jo dette med at han er ny i byen og ikke kjenner så mange her, men det betyr jo ikke at det er min (og mine kollegers) plikt å holde ham med selskap hver fredag kveld. Jeg setter jo pris på at vi har en sosial arbeidsplass med et godt arbeidsmiljø, men jeg synes ikke at det sosiale skal bli en slags "tvangstrøye" som tar helt overhånd, det må jo være frivillig å delta og de som ikke deltar av forskjellige grunner må respekteres for det. Det er jo kjempeflott at han tar initiativ til sosiale aktiviteter, men han kan ikke forvente at alle ansatte deltar hver eneste gang han finner på noe, jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få ham til å forstå dette. Mvh Birgitte - TS
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Høres merkelig ut. Fint at en sjef er sosial og ber med folk ut på en fredagspils, og sjefer må gjerne holde det hver fredag om så, så lenge de ikke regner med at alle blir med alltid. Send han et klart svar, gjerne over e-post så du har det skriftlig, hold deg saklig der du forklarer at det selvsagt er hyggelig at han inviterer med ut, men at han som arbeidsgiver ikke kan regne med at alle har mulighet til fredagspils hver eneste fredag. Det bør være tilstrekkelig for en profesjonell arbeidsgiver. Har han gjort noe mer enn å kommentere at folk er asosiale dersom de ikke blir med? Jeg ville fulgt med, for hvis han velger å gjøre arbeidsdagen sur for en som ikke kunne en gitt fredag, så er det faktisk trakassering, noe jeg ville tatt videre med fagforeningen.
JumboJenny Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 (endret) Hadde sagt ifra jeg. FInt initiativ for de som ønsker det, men at etter en arbeidsuke har jeg faktisk tiden til venner og familie =) Tåpelig at det skal bli dårlig stemning ut av dette. Hver fredag? man HAR jo et liv på utsiden av jobb. Endret 22. november 2010 av JumboJenny
Sweetpea25 Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Fint at sjefen tar intiativ til å treffes utenom arbeidstiden, og være sosial, MEN hver fredag var da litt å ta i... De fleste har jo et liv, og et sosialt nettverk utenfor jobben også.. Da ville jeg heller omgått disse, framfor kollegaer som jeg er sammen med i 7-8 timer hver dag ellers... En gang i blant er da koselig, men ikke hver eneste fredag. Er jo godt med avslapping også :-) Kan jo også fort bli dyrt med øldrikking ute en gang i uka fast, pluss alt annet oppå der igjen. Han har jo forsividt ingenting med om du blir med eller ei. Ville bare sagt at jeg var opptatt eller noe jeg, han kan jo ikke bestemme hva dere skal gjøre utover arbeidstiden..
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 Jeg kom akkurat hjem fra jobb og i dag har maset om "fredagspilsen" allerede begynnt. Han har passet på å mase på alle som har vært på jobb i dag, meg inkludert. Jeg sa at "Dessverre, denne helgen skal jeg på fjellet og drar rett etter jobb på fredag, så jeg kan ikke." Da spør dusten om jeg ikke kan utsette avreisen til lørdag, "Dere kommer jo bare frem i mørket uansett". Joda, men da kan vi gå ut tidlig på skitur... Kjenner jeg blir så irritert, og jeg vurderer sterkt å snakke med butikksjefen om det i morgen. Mvh Birgitte - TS 1
aline Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Dette er over mine grenser ihvertfall! Hadde jeg fått den siste kommentaren du nevner, om å utsette å dra på fjellet for å dra på fredagspils, som du da altså kan gjøre HVER bidige fredag slik han legger det opp til, så hadde jeg sagt klart ifra! Si ifra om at det er hyggelig og bra at han legger opp til sosialt samvær, men at han faktisk MÅ akseptere, og SLUTTE å mase, på de som takker nei!!!!! Gjør det klart at det IKKE er ok at han pusher som han gjør, og at det er noe som faktisk gjør at du føler ubehag allerede dag nr TO i uka, for da begynner maset. Si ifra på en høflig men udiskutabel måte, og om han furter eller gjør dagen vanskelig for deg pga dette, SÅ ville jeg vurdert å ta det videre ja! lykke til, og planlegg en fiiiin fjelltur, uten å la ham ødelegge stemingen og humøret ditt på fjellet. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. november 2010 #10 Skrevet 23. november 2010 Må bare påpeke at dette ikke er drikkepress, det er sosialt press Drikkepress er når noen presser deg til å drikke alkohol, det du beskriver er at sjefen ønsker at du skal bli med på noe han synes er gøy. Litt anderledes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bli med hver gang? Du kan jo bare bli en liten time? Koster deg ikke allverdens, og da slipper du jo å si "nei, det passer seg ikke, desverre, jeg kan ikke, ikke denne gangen, kanskje neste"-remsa hver eneste fredag
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. november 2010 #11 Skrevet 23. november 2010 Jeg kom akkurat hjem fra jobb og i dag har maset om "fredagspilsen" allerede begynnt. Han har passet på å mase på alle som har vært på jobb i dag, meg inkludert. Jeg sa at "Dessverre, denne helgen skal jeg på fjellet og drar rett etter jobb på fredag, så jeg kan ikke." Da spør dusten om jeg ikke kan utsette avreisen til lørdag, "Dere kommer jo bare frem i mørket uansett". Joda, men da kan vi gå ut tidlig på skitur... Kjenner jeg blir så irritert, og jeg vurderer sterkt å snakke med butikksjefen om det i morgen. Mvh Birgitte - TS Oi, det er skikkelig uaktuelt å utsette avreise bare for å bli med på en fredagspils! Det er over grensa. Men du sa jo tydelig nei.
Gjest Cho Skrevet 23. november 2010 #12 Skrevet 23. november 2010 Signerer Aline. Jeg ville prøvd å sagt i fra til han på en bestemt, men vennlig måte, og hvis han ikke godtar det hadde jeg gått videre med det. Han høres ufattelig slitsom ut!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #13 Skrevet 23. november 2010 Må bare påpeke at dette ikke er drikkepress, det er sosialt press Drikkepress er når noen presser deg til å drikke alkohol, det du beskriver er at sjefen ønsker at du skal bli med på noe han synes er gøy. Litt anderledes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bli med hver gang? Du kan jo bare bli en liten time? Koster deg ikke allverdens, og da slipper du jo å si "nei, det passer seg ikke, desverre, jeg kan ikke, ikke denne gangen, kanskje neste"-remsa hver eneste fredag Ok, så brukte jeg kanskje litt feil ord... Som jeg skriver i startinnlegget mitt: "Jeg synes f.eks. det er helt greit å være med ut og ta en pils eller to når jeg jobber senvakt om jeg ikke har andre planer, men dersom jeg jobber tidlig går jeg hjem kl. 16 og da blir det litt mye pes å dra inn til sentrum igjen." Hvorfor skal jeg bruke av min fritid hver eneste fredag bare for å tilfredsstille ass.butikksjef? Jeg er stort sett med en liten time eller to de ukene jeg jobber sent, men når jeg jobber tidlig slutter jeg tre timer før stengetid og siden jeg bor ca. 30 min. fra sentrum frister det stort sett ikke å sette seg på bussen inn til sentrum igjen på kvelden. Det er jo dessuten sånn at jeg har en ganske stor omgangskrets utenfor jobben, og det hender jo at de vil finne på ting på fredag kveld. Mvh Birgitte -TS
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #14 Skrevet 23. november 2010 Må bare påpeke at dette ikke er drikkepress, det er sosialt press Drikkepress er når noen presser deg til å drikke alkohol, det du beskriver er at sjefen ønsker at du skal bli med på noe han synes er gøy. Litt anderledes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bli med hver gang? Du kan jo bare bli en liten time? Koster deg ikke allverdens, og da slipper du jo å si "nei, det passer seg ikke, desverre, jeg kan ikke, ikke denne gangen, kanskje neste"-remsa hver eneste fredag Hvorfor skal det ikke holde å si nei? For min del er fredagskveldene hellige, da drar jeg på trening, dusjer lenge og koser meg foran tv'en med god mat og vin. Uaktuelt at jeg skal drikke øl med kollegene mine hver fredagskveld, selv om vi er aldri så gode venner (heldigvis føler de det samme). 2
Rosalie Skrevet 23. november 2010 #15 Skrevet 23. november 2010 Må bare påpeke at dette ikke er drikkepress, det er sosialt press Drikkepress er når noen presser deg til å drikke alkohol, det du beskriver er at sjefen ønsker at du skal bli med på noe han synes er gøy. Litt anderledes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bli med hver gang? Du kan jo bare bli en liten time? Koster deg ikke allverdens, og da slipper du jo å si "nei, det passer seg ikke, desverre, jeg kan ikke, ikke denne gangen, kanskje neste"-remsa hver eneste fredag Du kødder, sant? På fredag vil jeg tilbringe tid enten alene eller sammen med kjente og kjære. Og ja - etter jobb vil jeg disponere tiden min fritt - å spise middag en time senere sammen med kjæresten fordi jeg er blitt tvangssosialisert av den patetiske og ensomme ass. butikksjefen hadde vært fullstendig uaktuelt. Jeg drikker ikke alkohol hver uke en gang. Og ihvertfall ikke på pub. Til trådstarter: Jeg ville uten tvil sagt fra til butikksjefen om masekråka. 1
kaprifolen Skrevet 23. november 2010 #16 Skrevet 23. november 2010 Må bare påpeke at dette ikke er drikkepress, det er sosialt press Drikkepress er når noen presser deg til å drikke alkohol, det du beskriver er at sjefen ønsker at du skal bli med på noe han synes er gøy. Litt anderledes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bli med hver gang? Du kan jo bare bli en liten time? Koster deg ikke allverdens, og da slipper du jo å si "nei, det passer seg ikke, desverre, jeg kan ikke, ikke denne gangen, kanskje neste"-remsa hver eneste fredag Jeg husker selv fra da jeg jobbet "skift" i butikk, at de timene jeg faktisk hadde med mannen min var på kvelden... Helt uaktuellt at jeg skal være med kollegaene mine uten han HVER fredag, om så bare i en time. Som fort blir flere med tanke på at TS påpeker at det er pes å komme seg tilbake til sentrum igjen... Syklubb, organisert trening osv i uken er noe annet, men å føle at man "må" noe HVER fredag kveld for å tekkes noen andre, det er uaktuellt.
Vera Vinge Skrevet 23. november 2010 #17 Skrevet 23. november 2010 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bli med hver gang? Du kan jo bare bli en liten time? Koster deg ikke allverdens, og da slipper du jo å si "nei, det passer seg ikke, desverre, jeg kan ikke, ikke denne gangen, kanskje neste"-remsa hver eneste fredag Er du seriøs? Skal man bli med på noe man ikke vil hver eneste uke? Greit nok å være med en gang i blant, og man bør kanskje anstrenge seg for å få det til innimellom, men jeg har stor forståelse for at man ikke vil binde seg til kollegialt samvær hver eneste fredag, når man strengt tatt har sett kollegaene hele uka, men familie og venner desto mindre. Ideen om at jobben skal ha noe fast sosialt hver fredag kveld er sprøtt nok i seg selv, om det ikke også skal være vanskelig å komme seg unna det.
slackerbitch Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 Helt enig i med deg, TS. Fredagskvelden synns jeg det er deilig å slappe av med min kjære i sofaen etter en slitsom uke, og ikke bli tvunget til å stresse tilbake igjen særlig ikke hver fredag. Irriterende med sånne innpåslitne folk...
Piper Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 (endret) Må bare påpeke at dette ikke er drikkepress, det er sosialt press Drikkepress er når noen presser deg til å drikke alkohol, det du beskriver er at sjefen ønsker at du skal bli med på noe han synes er gøy. Litt anderledes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bli med hver gang? Du kan jo bare bli en liten time? Koster deg ikke allverdens, og da slipper du jo å si "nei, det passer seg ikke, desverre, jeg kan ikke, ikke denne gangen, kanskje neste"-remsa hver eneste fredag Jeg vil velge hva jeg skal gjøre på min fritid, og ønsker ikke jeg å tilbringe tiden min med mine kollegaer, så skal de jaggu meg respektere det. Og tro det eller ei, men uten at jeg må legge ut om hva jeg skal og ikke skal. Hadde aldri akseptert et slikt tvang, for jeg velger selv hva jeg vil gjøre på min fritid. Mener du at det er greit å drive med sosialt press, der en person på arbeidsplassen skal få lov til å bestemme hva alle andre på jobben skal gjøre hver eneste fredag? Og til ts: Jeg hadde sagt klart i fra om at fortsatte dette presset, ville jeg gått videre med saken. Greit å være sosial av og til med de man jobber med, men jeg hadde virkelig ikke orket det hver eneste fredag. Har faktisk familie og venner jeg ønsker å pleie også, og de jeg jobber med ser jeg mer enn jeg ser de andre. Men så hadde jeg ogsågitt han klar melding, om han kom mandagmorgen. Eller så hadde jeg bare ristet på hodet og gått der i fra. Ingen kan tvinge deg til å være med de ut, om de da ikke vil betale deg lønn for den tiden da. Gjør de ikke det, er fritiden noe di bestemmer over selv. Så får enkelte andre her inne bare være med på alt de vil, men de kan ikke tvinge deg Endret 23. november 2010 av Piper
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #20 Skrevet 23. november 2010 Han høres veldig slitsom og desperat ut! Han er ny i byen og kjempesosial, forhåpentligvis får han seg et nettverk utenom jobben snart, så han slutter å mase sånn på de han jobber med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå