Gå til innhold

Katteluke med microchip


Capricorn

Anbefalte innlegg

Leste at det har kommet katteluke som fungerer på microchippet katten har i nakken.

Er det noen som har en sånn? Skulle gjerne hørt om dere er fornøyd eller ikke. De er ganske dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har en slik, og er kjempe fornøyd, det trenger et litt større hull en en vanlig manuell katteluke. men det er deilig å vite at katten kan gå inn og ut selv uten at andre uvedkommende dyr trenger seg inn.

vi betalte ca 1500kr for luken, og rundt 700 for å få chipen inn i katten.

anbefaler luke på det sterkest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å se at det skal være nødvendig å ha en sånn. Katten her har ihvertfall ingen problemer med å holde huset fritt for uvedkommende. Bare lukta av han gjør jo at ingen andre våger seg inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å se at det skal være nødvendig å ha en sånn. Katten her har ihvertfall ingen problemer med å holde huset fritt for uvedkommende. Bare lukta av han gjør jo at ingen andre våger seg inn...

Jeg burde kanskje hatt en microchipluke for pusen min er veldig sosial og tar gjerne med seg en venn inn, har våknet et par ganger av katteduett rett utenfor soverommet mitt :) En gang våknet jeg med to katter i sengen i stedet for en. Meen så er det jo det at de har så stor glede av hverandre så jeg har ikke hjerte til å stenge vennen hennes ute, og derfor har jeg fortsatt vanlig katteluke. Det er sjelden problem med andre katter heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min er også ekstremt sosial og tar gjerne med seg en stor vennegjeng på middag :kjefte:

Fôret får bein å gå på kan man si. En annen fordel er jo at rotter og mus ikke har fri tilgang som de vil ha ved en vanlig luke.

Vurderer sterk å kjøpe en slik. Er lei av ut/inn/ut/inn...... hele dagen :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en sånn katteluke i sommer, men har ennå ikke fått installert den. Dette pga at den ikke funket, og vi måtte sende den tilbake. Så fikk vi tilsendt ny, men heller ikke denne funket :kjefte:

Nå har vi akkurat mottat den for tredje gang, og denne gangen ble den testet før vi fikk den, så regner med det er greit nå. Skal teste den snart. Er glad vi ikke lagde hull i døren før vi sjekket om den funket.

Kostet 2000 kr der jeg kjøpte den...med frakt da.

Nå er det også sånn at chippen på den ene katten har vandret ned på siden av halsen, så det gjenstår å se om døren klarer å scanne denne chippen. Dyrlegen sier uansett at det ikke er noe problem å flytte chippen opp igjen, men katten må bedøves, og det er jo ikke det gøyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er luken installert, men han vil ikke bruke den! Har lagt godteri inni luka, men det bare snapper han til seg og går inn igjen.

Tar det tid før de skjønner det?

Vår virker fint den. Bare holdt katten inntill og programerte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er luken installert, men han vil ikke bruke den! Har lagt godteri inni luka, men det bare snapper han til seg og går inn igjen.

Tar det tid før de skjønner det?

Vår virker fint den. Bare holdt katten inntill og programerte den.

vi brukte litt tid på å "føre" katten gjennom luken noen ganger. måtte bruke både katte snop og fysisk løfte katen igjennom for å vise hvordan den fungerte. på slutten va dagen gikk den igjennom. kan også la være å lukke døren opp og igjen når den vil ut eller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig lurt ut. Jeg tenker spesielt hvis det skulle bli brann mens katten er hjemme alene, så har katten en mulighet til å komme seg ut. Det alene er grunn nok til å skaffe seg luke. Selv bor jeg dessverre i blokk, så får ikke muligheten til å bruke dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Distiller

Jeg skaffet meg en slik i sommer.

Det jeg gjorde for at mine katter skulle bruke den var å teipe fast klaffen før jeg satte i strømmen slik at luken alltid stod oppe. Da vendte de seg til å gå inn og ut gjennom hullet. Da de ble vant til det, brukte jeg den som vanlig. Men det var altså i sommer, og det var varmt ute..

Jeg er veldig fornøyd med den, selv om jeg egentlig kunne klart meg med en vanlig katteluke, da det ikke er så mange andre katter i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi brukte litt tid på å "føre" katten gjennom luken noen ganger. måtte bruke både katte snop og fysisk løfte katen igjennom for å vise hvordan den fungerte. på slutten va dagen gikk den igjennom. kan også la være å lukke døren opp og igjen når den vil ut eller inn.

Ja, nå smatt han ut døra og vil inn igjen, men står ved verandadøra på andre siden av huset. Prøver og lokke han bak til luken, men det skal han hvertfall ikke!

Må vel regne med å jobbe litt med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig lurt ut. Jeg tenker spesielt hvis det skulle bli brann mens katten er hjemme alene, så har katten en mulighet til å komme seg ut. Det alene er grunn nok til å skaffe seg luke. Selv bor jeg dessverre i blokk, så får ikke muligheten til å bruke dette.

Brann er en av grunnene til at jeg vil ha denne. Har tenkt på det mange ganger. Ei venninne av meg kom hjem til nedbrent hus med både hunden og katten i. Hun hadde det forferdelig etterpå fordi dyra hennes ikke kom seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

denne luketypen, kan den justeres så katten kun kommer inn og ikke ut etc ?

Det mener jeg våres kan, men har ærlig ikke prøvd det.

men om du bare vil at katten skal ha tilgang ene veien, så er det jo nesten likegreit å ha en vanlig katteluke. der kan enn låse den slik en selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne luketypen, kan den justeres så katten kun kommer inn og ikke ut etc ?

Vår kan låses helt. Er ikke sikker på om den bare kan låses den ene veien.

Har tenkt på at det kan være lurt å låse den noen ganger. F.eks på natta hvis jeg vil han skal være inne, men hvor lurt er det hvis den er låst noen ganger? Katten blir vel forvirret hvis den virker noen ganger og noen ganger ikke?

Nå går han ut, men ikke inn. Vet ikke om ha får det til fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten min er også ekstremt sosial og tar gjerne med seg en stor vennegjeng på middag :kjefte:

Fôret får bein å gå på kan man si. En annen fordel er jo at rotter og mus ikke har fri tilgang som de vil ha ved en vanlig luke.

Vurderer sterk å kjøpe en slik. Er lei av ut/inn/ut/inn...... hele dagen :gjeiper:

Hahaha, ja det er jo ikke alle katter som er så territoriell som min, det ligger til rasen. Høres koselig ut å få en vennegjeng hjem syns jeg da, tenk så trist pus hadde blitt om dem ble stengt ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg våres kan, men har ærlig ikke prøvd det.

men om du bare vil at katten skal ha tilgang ene veien, så er det jo nesten likegreit å ha en vanlig katteluke. der kan enn låse den slik en selv ønsker.

Det er jo greit å ha muligheten, feks hvis man skal ha med katten til dyrlegen, og trenger at den kommer inn, men ikke ut igjen, hvis den skal ha medisiner daglig osv. De fleste katteluker har fire innstillinger: åpen, stengt, bare inn og bare ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også sånn og den fungerer veldig bra, verdt hver krone.

Vår er i allefall sånn at vi kan lukke den så hun holder seg inne eller ute, tror også man kan stille den inn så den gir et lydsignal når hun passerer den.

Tør ikke tenke på hvordan det ville gått med vanlig katteluke da hun hadde løpetid i sommer, da hadde vi antagelig hatt huset fullt av virile guttepuser.

Nå skal vi beholde to av ungene hun fikk i høst, så etterhvert må få chippet og programmert dem til luka (tror man kan ha opp til 8 ulike chip'er på den luka vi har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg våres kan, men har ærlig ikke prøvd det.

men om du bare vil at katten skal ha tilgang ene veien, så er det jo nesten likegreit å ha en vanlig katteluke. der kan enn låse den slik en selv ønsker.

Har tenkt på at det kan være lurt å låse den noen ganger. F.eks på natta hvis jeg vil han skal være inne, men hvor lurt er det hvis den er låst noen ganger? Katten blir vel forvirret hvis den virker noen ganger og noen ganger ikke?

Det er jo greit å ha muligheten, feks hvis man skal ha med katten til dyrlegen, og trenger at den kommer inn, men ikke ut igjen, hvis den skal ha medisiner daglig osv. De fleste katteluker har fire innstillinger: åpen, stengt, bare inn og bare ut.

nettopp. vil ha den kontrollmuligheten i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...