Gjest Dainty Skrevet 22. november 2010 #1 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg har fulgt litt med på saken om blogger Caroline Eriksen (fotballfrue.no) og hennes tvilsomme markedsføring i det siste: http://e24.no/media/article3911767.ece I den anledning har jeg også kikket igjennom litt av bloggen hennes, og lest i kommentarfeltene. Og det som slår meg, er et svært høyt antall kommentarer fra lesere som tydelig ligger nesegrus i beundring og ikke får uttrykt nok hvor fantastisk hun er. Det er en slik merksnodig hylling ute og går, og jeg tar meg selv i å bli forundret.. Hvem er alle disse menneskene?? Mange av dem virker å være voksne også. Mitt inntrykk er at blogger av denne typen viser en delvis oppkonstruert virkelighet, en svært glanset en som sådan, hvor bloggeren sitter med en enorm makt over hvordan h*n fremstilles og tar seg ut. Det er en såpass manipulert virkelighet at den knapt kan kalles en virkelighet lenger, den burde i aller høyeste grad bli tatt som ren underholdning og knapt nok det - og dette trodde jeg da de fleste oppegående mennesker med en visst nivå av refleksjonevne kunne tenke seg frem til? For meg virker dette som beundring av noe som er en illusjon, en fantasi om et liv som er "perfekt". Grunnen til at jeg koblet spesielt denne Fotballfruen opp til dette, er at kommentarfeltet til den nyeste artikkelen om henne på e24 har blitt oversvømt av innlegg fra denne massive fanskaren som deklamerer at hun er en "fantastisk jente!!!" og at de "aldri vil miste tilliten" til henne etc etc. Samme, bare i enda mer ekstrem grad, finner man i kommentarfeltet på bloggen hennes. Dette er altså nærmest tårevåte støtteerklæringer til en person de overhodet ikke kjenner annet enn gjennom en blogg hvor hun viser frem antrekkene sine, snakker om sminke og viser bilder fra hverdagslivet sitt. Dette er altså ikke ment å være en debatt om akkurat denne bloggeren, men om dette fenomenet jeg fascineres av: Hvem er alle disse tusener rundt i norske hjem som klarer å engasjere seg så sterkt i en fremmed person som fremstiller seg selv i en glanset versjon på nett, og attpåtil forsvare vedkommende med nebb og klør som om det var deres kjære bestemor? Én ting er å lese disse bloggene, det skyldes ofte snoketrangen mange har, men det er noe helt annet å øse ut sin kjærlighet og beundring på denne måten. Hva tror dere? Hva får mennesker til å gjøre dette? Kan man avfeie disse som en stor gruppe lavt utdannede sauer uten selvstendig refleksjonsevne, eller blir det for enkelt? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. november 2010 #2 Del Skrevet 22. november 2010 Folkemassen elsker jo manesjen og kjendiseriet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nuvel Skrevet 22. november 2010 #3 Del Skrevet 22. november 2010 Hehe, jeg har lurt på det samme.. Jeg er stadig innom en del blogger, også idenne til tider. En ting jeg har lagt merke til fra flere blogger, er at hvis noen legger inn en kritisk og velbegrunnet kommentar på et innlegg, er det ofte en hel haug med fans som blir skikkelig sure og kjefter på den personen som skrev kommentaren/spørsmålet.. Ofte kommer det etterhvert et svar fra blogginnehaveren, der personen takker for støtten fra fansen og skriver noe svada om at de som kommer med slike kritiske spørsmål bare er sjalu eller lignede. Det er nesten aldri snakk om å svare normalt på spørsmålet/ kommentaren.. Jeg syns det kan minne litt om sånne ungdomskole intriger, hehe.. Men det blir liksom litt merkelig når bloggerne burde være ferdig med den perioden for ti år siden.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 22. november 2010 #4 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Har tenkt det samme, Dainty, og jeg blir like oppgitt kvar gong noen tilsidesetter ethvert gram av fornuft fordi de gjennom en blogger har sett lyset. Dette gjelder især kostholdsblogger, og jeg har erfart at vitenskap, kunnskap, forskning og den slags svada ikke teller når en blogger proklamerer at mango er kjempefarlig. Da er det kritikerne som ikke forstår og skjønner at rotfrukter ødelegger alt, må vite. Når det gjelder denne fotballfruen, så er det skremmende å se hva en tilhenger velger å ignorere av både ulovlige og potensielt sykelige budskap. Det er jo en kjentsak at hun har vært diskutert her før, da hun er undervektig og proteindefisient (ligner mye på kronprinsesse Victoria da hun slet med kropp og mat), men i likhet med Aylar så er det mye fokus fra bloggtilhengere hvor mye/lite hun spiser, hvordan de trener og klesstørrelser. Blogger kan for unge jenter virke som en kanal for sykelig kroppsfokus, beundring uten rom for sunn fornuft og at bloggeren selv kan legge på så mye de vil av informasjon ang dem selv. Leseren kan uansett ikke kontrollere hva som er realiteten. Det blir litt som en virtuell dagbok, der vi som leser aldri helt vet hva som er fiksjon og hva som er sannhet. Og alle som har skrevet en dagbok vet at den ikke alltid samstemmer med harde fakta og veloverveide funderinger Endret 22. november 2010 av bergans 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 22. november 2010 #5 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg kan ikke annet enn å applaudere, Dainty. Jeg har lurt på akkurat det samme, men ikke klart å sette ord på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 22. november 2010 #6 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg tror Norge som helhet hadde hatt godt av en middels stor porsjon med ny jantelov. Så hadde vi sluppet så mye av slikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dainty Skrevet 22. november 2010 #7 Del Skrevet 22. november 2010 Godt det ikke bare er jeg som har reagert på dette. Nå har jeg ikke den største kjennskapen til Fotballfrue fra før, men jeg ble sittende en stund i går kveld og lese ganske mange innlegg + kommentarer. Ble rett og slett fascinert over denne gudetilbedelsen, og også over den vanvittige fasaden bloggeren selv opprettholder. Jeg må innrømme at jeg blir skremt over hvor lett folk lar seg forføre. Innholdet på denne bloggen er noe av det mest overfladiske og utseendefokuserte jeg noen gang har sett på en norsk blogg - og dette er altså grunnlag nok for at lesere kaster om seg med superlativer vedrørende hennes person? Dette er det som kvalifiserer til å være fantastisk? Kanskje husker jeg bare for dårlig hvordan det var å være 14-15 år? Eller har tidene faktisk forandret seg? Som nevnt i innledningsinnlegget, så er det ikke bare barn og tenåringer som legger igjen kommentarer på disse bloggene heller, det er ofte massevis av kommentarer fra voksne mennesker også. Og det er kanskje her jeg forundres mest. Spesielt av at det er så mange av dem! Man skulle jo tro at man som et voksent menneske hadde utviklet litt bedre standarder for hva man premierer og støtter opp om? Siden det tydeligvis ikke stemmer for ganske mange, så lurer jeg jo på hvilke typer mennesker disse er som er så ukritiske? Nå ble det plutselig veldig mye fokus på Fotballfrue her, og det er absolutt flere som burde vært nevnt. Det er ikke meningen å henge noen ut. Men samtidig må det være lov å rette et kritisk søkelys mot noe som titusener av unge mennesker bruker tiden sin på og påvirkes av. Og det er jo uansett ikke mulig å komme med et kritisk spørsmål på den faktiske bloggen (jeg skrev en saklig kommentar i en høflig tone om dette med skjult markedsføring og etisk ansvar, og den ble aldri godkjent, så jeg har inntrykk av at det hovedsaklig er smigrende kommentarer som går igjennom sensuren). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #8 Del Skrevet 22. november 2010 (jeg skrev en saklig kommentar i en høflig tone om dette med skjult markedsføring og etisk ansvar, og den ble aldri godkjent, så jeg har inntrykk av at det hovedsaklig er smigrende kommentarer som går igjennom sensuren). Jeg gjorde en gang det samme på en annen blogg av lignende type, men den kommentaren ble heller aldri godkjent. Noe som i og for seg er helt greit da det er forfatteren som bestemmer, men det gir et litt skjevt inntrykk av hva "hvermansen" egentlig mener. Men det er klart, jeg er nok ikke akkurat i målgruppen for slike blogger heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 22. november 2010 #9 Del Skrevet 22. november 2010 Unnskyld for at jeg er litt off topic nå, men har ikke vært inne på akkurat denne bloggen før. Var der inne nå, og ser at hun jobber som journalist. Reagerer litt på hvordan hun utrykker seg skriftlig med tanke på det. Særlig at en kategoriene har fått tittelen "Yey or ney?". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 22. november 2010 #10 Del Skrevet 22. november 2010 Unnskyld for at jeg er litt off topic nå, men har ikke vært inne på akkurat denne bloggen før. Var der inne nå, og ser at hun jobber som journalist. Reagerer litt på hvordan hun utrykker seg skriftlig med tanke på det. Særlig at en kategoriene har fått tittelen "Yey or ney?". Slik jeg forstod uttalelsen fra Pressens Faglige Utvalg (PFU), så var hun kun tilkallingsvikar for Nettavisen i helgene, og måtte alltid jobbe ved siden av en ferdig utdannet journalist. Det stod også noe om at hun har studert journalistikk, men er ikke kvalifisert eller ferdig utdannet. Mulig jeg husker feil men tror det var noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #11 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg har fulgt litt med på saken om blogger Caroline Eriksen (fotballfrue.no) og hennes tvilsomme markedsføring i det siste: http://e24.no/media/article3911767.ece I den anledning har jeg også kikket igjennom litt av bloggen hennes, og lest i kommentarfeltene. Og det som slår meg, er et svært høyt antall kommentarer fra lesere som tydelig ligger nesegrus i beundring og ikke får uttrykt nok hvor fantastisk hun er. Det er en slik merksnodig hylling ute og går, og jeg tar meg selv i å bli forundret.. Hvem er alle disse menneskene?? Mange av dem virker å være voksne også. Mitt inntrykk er at blogger av denne typen viser en delvis oppkonstruert virkelighet, en svært glanset en som sådan, hvor bloggeren sitter med en enorm makt over hvordan h*n fremstilles og tar seg ut. Det er en såpass manipulert virkelighet at den knapt kan kalles en virkelighet lenger, den burde i aller høyeste grad bli tatt som ren underholdning og knapt nok det - og dette trodde jeg da de fleste oppegående mennesker med en visst nivå av refleksjonevne kunne tenke seg frem til? For meg virker dette som beundring av noe som er en illusjon, en fantasi om et liv som er "perfekt". Grunnen til at jeg koblet spesielt denne Fotballfruen opp til dette, er at kommentarfeltet til den nyeste artikkelen om henne på e24 har blitt oversvømt av innlegg fra denne massive fanskaren som deklamerer at hun er en "fantastisk jente!!!" og at de "aldri vil miste tilliten" til henne etc etc. Samme, bare i enda mer ekstrem grad, finner man i kommentarfeltet på bloggen hennes. Dette er altså nærmest tårevåte støtteerklæringer til en person de overhodet ikke kjenner annet enn gjennom en blogg hvor hun viser frem antrekkene sine, snakker om sminke og viser bilder fra hverdagslivet sitt. Dette er altså ikke ment å være en debatt om akkurat denne bloggeren, men om dette fenomenet jeg fascineres av: Hvem er alle disse tusener rundt i norske hjem som klarer å engasjere seg så sterkt i en fremmed person som fremstiller seg selv i en glanset versjon på nett, og attpåtil forsvare vedkommende med nebb og klør som om det var deres kjære bestemor? Én ting er å lese disse bloggene, det skyldes ofte snoketrangen mange har, men det er noe helt annet å øse ut sin kjærlighet og beundring på denne måten. Hva tror dere? Hva får mennesker til å gjøre dette? Kan man avfeie disse som en stor gruppe lavt utdannede sauer uten selvstendig refleksjonsevne, eller blir det for enkelt? Takk for at du klarte å sette ord på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #12 Del Skrevet 23. november 2010 Hun får det også til å virke som hun har det ''perfekte'' forholdet med kjæresten, ''perfekte'' dager. Alt virker bare for ''perfekt'' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #13 Del Skrevet 23. november 2010 Hun får det også til å virke som hun har det ''perfekte'' forholdet med kjæresten, ''perfekte'' dager. Alt virker bare for ''perfekt'' Edit: De er jo gift, så bytt ut ''kjæresten'' med ''mannen''. En blogger som har så mange lesere burde være et mye bedre forbilde, man ser jo hva slags makt disse blogg-dronningene sitter med! Blogg-dronning av Sverige som tjente seg rik bare på bloggen skal jeg ikke si noe om engang: http://www.kissies.se/ Grunnen til at alle disse menneskene beundrer disse bloggene er fordi de faktisk tror at de er helt perfekte og lever et helt perfekt liv! Bak all fasaden er ikke dette sant, men det er ikke like lett for lett påvirkelige mennesker å se. Og ja flertallet av disse menneskene er ungdommer, men de finnes i alle aldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #14 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg blir mest fascinert av at hun påpeker at Vær Varsom Plakaten ikke gjelder bloggere, så den trenger hun ikke forholde seg til, men hun har vist tidligere etterspurt en lignende plakat for bloggere. Om du har en blogg med tusenvis av lesere, om du synes det burde vært en Vær Varsom Plakat for blogger... Ja så følg nå den plakaten som allerede finnes da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #15 Del Skrevet 23. november 2010 http://www.youtube.com/watch?v=IeJE94Evw0w I say no more.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 25. november 2010 #16 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Slik jeg forstod uttalelsen fra Pressens Faglige Utvalg (PFU), så var hun kun tilkallingsvikar for Nettavisen i helgene, og måtte alltid jobbe ved siden av en ferdig utdannet journalist. Det stod også noe om at hun har studert journalistikk, men er ikke kvalifisert eller ferdig utdannet. Mulig jeg husker feil men tror det var noe sånt. Pressens Faglige Utvalg har aldri uttalt noe som helst i denne saken - da saken ikke har blitt klaget inn til PFU. Det var Per Edgar Kokkvold som uttalte seg - og han er ikke PFU - som må holde offsielle møter for å kunne gi offisielle uttalelser, selv om han jobber der. Og jo, Caroline er utdannet journalist ved Norges Kreative Fagskole som er NOKUT-godkjent 2-årig fagskoleutdanning. De fleste som studerer journalistikk ved høgskoler tar forresten også 2 år journalistikk, og studerer et annet fag tredje året. Bare til info... Endret 25. november 2010 av Rosalynn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 25. november 2010 #17 Del Skrevet 25. november 2010 Som nevnt i en annen tråd, journalistikk er ikke momsbelagt. Så Caroline må være svært bevisst (da hun laget prislisten) på at tjenestene hun selger inneholder ikke-redaksjonelt innhold (altså markedsføring). Da bør det ikke være vanskelig å skjønne at man skal følge markedsføringsloven. Hvem er disse nesegruse beundrerne? Antakeligvis 14-15 år gamle jenter som synes det virker såååå kult å kunne shoppe masse klær og sko, og å være gift med en fotballspiller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 25. november 2010 #18 Del Skrevet 25. november 2010 Etter noen år med å følge blogger blir de ofte sympatiske (host, host... hjernevasket) når det kommer til personen de leser om. VOE kan sikkert slå ned en fan på åpen gate, men blir garantert støttet til tusen av leserne sine selv om offeret har et kjøttsår å vise frem. Og nei, jeg tror ikke voe blir voldelig, dette er bare et eksempel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #19 Del Skrevet 25. november 2010 Hva tror dere? Hva får mennesker til å gjøre dette? Kan man avfeie disse som en stor gruppe lavt utdannede sauer uten selvstendig refleksjonsevne, eller blir det for enkelt? Hele meg har lyst til å si at det blir for enkelt, men jeg er redd for at du traff spikeren på hodet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 25. november 2010 #20 Del Skrevet 25. november 2010 Tja - kan det være så enkelt som at mennesker ønsker å kunne dyrke noe ukritisk, altså dyrke uten at det koster tankevirksomhet. Med andre ord TRO på en virkelighet som ikke finnes men som man ønsker at fantes? Mye av det jeg har sett på slike blogger er rett og slett trist å lese - trist å se at så mange dyrker, hyller uten spørsmål om alt det man ikke har tilgang til av bloggerens liv. Ønsker vi å la oss lure? Kanskje er det behovet for å flykte fra virkeligheten? Kanskje er det vår tids måte å skape eventyr på? Ikke som i eventyrene om Askeladden - der det gode og rettferdige seirer - men der det enkle, ukompliserte og overfaldiske seirer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå