Gå til innhold

Jula for hvem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser og hører (både her og andre fora) at jula er for barna. Hvem mener du jula er for og hvorfor?

Selv mener jeg at jula ikke nødvendigvis er for barna. Gjennom årene har jeg feiret jul både her og der, og disse barnejulene hvor barna får alle gaver og all oppmerksomhet blir for meg slitsom. Mine barn har ikke vondt av å se at andre får bedre gaver, mer gaver, eller at voksne får flere gaver. De har heller ikke vondt av å se at de voksne tar seg en juleøl til middagen og at de må sitte til bords til alle er ferdige med å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jula er ikke bare for barna nei. Det finnes også andre mennesker som trenger en koselig jul og en gave fra noen som er glad i dem.

Jula har vel ingen aldersgrense?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til at flere her inne sier det. Og jeg er HELT uenig! Jeg synes at alt i dag handler om barna.... Jula er for alle. Det er en tid der man kan være ekstra sammen med familie og venner, enten det er barn eller ikke. Mange voksne synes det er hyggelig å feire jul. Mange voksne synes det er fint med julegaver - både å gi og få. Alt handler ikke om barna... Jeg er jævli lei av den oppfatningen egentlig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener jula er for alle. Barn og voksne. Om den skulle vært bare for barna, hva da med alle de voksne som ikke har barn, eller har voksne barn.

En legger litt til rette for alle som er med, i forhold til små barn, eller gamle folk.

Vi har f.eks forandret tidspunktet for middagen julekvelden en del gjennom mange år. Dette pga små barn, folk som jobber, gamle folk osv. Viktigt at alle føler de får en god jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er for alle. Selv er jeg veldig glad i jula, og gleder meg. Gavene er det så som så med, det er virkelig ikke de som er viktigs. Jeg gleder meg til å være hjemme, pusle med å pynte hus, og pynte meg. Høre på julemusikk og kjenne lukta av julematen som kona står for. I år blir første gang vi ber folk til oss på julaften, og det gleder jeg meg stort til! >Det blir ingen barn hos oss julekvelden i år. Den som kommer til å sitte med den største gavehaugen er nok Farmor :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er for alle ja, er veldig enig i det. Jeg er voksen og blir snart mamma selv, men gleder meg like mye til jul fordet. Det jeg mener med at jula er for barna er at de skal få kose seg ekstra med godteri, de skal få spise godteri før frokost på julaften mens de ser barne-tv, tv'en kan stå på når man spiser (med unntak av julemiddagen da) fordi de skal få med seg både Disney og Tre nøtter til Askepott, de skal få lov til å sitte og kikke på pakkene istedenfor å hjelpe til med oppvasken ogslike ting. Voksne etablerer tradisjonene i stor grad for barnas del, og de fører dem videre til sine barn, sånn skal det være i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også irritert over dette. Visstnok er både jula og 17. mai for barna. Det var da voldsomt... jeg trodde julen var for å feire Jesu fødsel, eventuelt for å ha en lysfeiring midt på svarte vinterein, og at 17. mai var grunnlovsdagen. Er visst noe jeg har gått glipp av her et sted.

Jeg mener jula er for alle. Barn som går lei halvveis i gavehaugen og leker med papiret er vel det mest tragiske eksempelet på vårt overflodssamfunn.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er for alle,men spenningen og forventningene er det barna som har mest av.

For meg betyr ikke gavene noe særlig,men jeg gleder meg over ventetiden,pynting ,maten og ikke minst være sammen med mine kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er for alle. Får en følelse at noen mener jula er for barna siden det er de som drukner treet med julegaver

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Julen er for alle, spesielt for meg :sjarmor:

jeg elsker julen, ha fri, drikke rødvin og spille spill med familien, gi gaver, åpne gaver, bake, pynte treet, glede meg til å se samboeren etter juledagene, dra i familiebesøk, slappe av....Jeg elsker jul! :nissevink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt: Jula er for alle.

Den er et kjærkommet avbrekk i en ellers travel jobbhverdag. En tid for avslapning, kos, mat man ikke spiser resten av året, musikk og filmer. En tid for å tilbringe kvalitetstid med familie man kanskje ikke ser så mye til resten av året. Og selvsagt også en tid for barna, en tid som forhåpentligvis blir et kjærkommet barndomsminne.

De som bruker "jula er for barna" som grunnlag for å nedlesse ungene med drøssevis av dyre gaver, har tydelig misforstått. De som klarer å lage gode juletradisjoner for hele familien, som handler mer om kos, varme, mat og stemning enn om hvor mye penger man har brukt, har etter min mening skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jula er for alle. Det er en spesiell periode, og alle har delte følelser om denne tiden på året.

Jeg tror både voksne og barn gleder seg til jul. Alle har forventninger.

Jeg er voksen, men jeg gleder meg til hver jul. Syns det nesten er magisk, alt sammen.

Når det gjelder gaver, så syns jeg at barn burde få gaver. Trenger ikke tonnevis med gaver, men det at de får noe er viktig.

Som voksen bryr jeg meg ikke om gaver, men jeg bryr meg mer om stemningen rundt det hele, og at det er en fin tid med god mat og ettertanke. Jeg syns noenganger det er litt vedmodig, for jeg har hatt så mange fine juler. Jeg tenker på de som ikke opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jula er for alle. Det er en spesiell periode, og alle har delte følelser om denne tiden på året.

Jeg tror både voksne og barn gleder seg til jul. Alle har forventninger.

Jeg er voksen, men jeg gleder meg til hver jul. Syns det nesten er magisk, alt sammen.

Når det gjelder gaver, så syns jeg at barn burde få gaver. Trenger ikke tonnevis med gaver, men det at de får noe er viktig.

Som voksen bryr jeg meg ikke om gaver, men jeg bryr meg mer om stemningen rundt det hele, og at det er en fin tid med god mat og ettertanke. Jeg syns noenganger det er litt vedmodig, for jeg har hatt så mange fine juler. Jeg tenker på de som ikke opplever det.

Hvorfor mener du de burde få gaver? Er det ikke bedre at de lærer seg å sette pris på sånne ting som å kose seg rundt middagsbordet med god mat og sølguttene i bakrunden? Enn å lære de at julen er gaver? Leste i vg eller dagbladet at Norske barn var de som hadde lengst ønske lister til jul.

fant artikkelen

http://www.dagbladet.no/2010/11/06/nyheter/julenissen/bok/14166880/

Endret av mirandaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jula er for alle, like mye for voksne som for barn, men jeg skjønner jo at barn er mer spente på gavene enn mange av oss voksne. Mener også at voksne skal få gaver på lik linje med barn.

For meg er jula en deilig liten ferie der man tilbringer mye tid med familie, spiser god mat, gjør masse gøy sammen og slapper av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...